Turkiskuoriainen bongattu, mitä minä nyt teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua..

Vieras
Muutin vuosi sitten vanhaan kerrostaloon, silloin huomasin pieniä mustia koppakuoriaisia tapetissa mutta ajattelin niiden olevan kesän tuomisia. Välillä jokin lennähteli, mutta ajattelin sen olevan pikku perhosia, koska parvekkeen ovi oli kuuman kesän takia auki iltaisin ja öisin.

No, tänään ajattelin siivota vaatekaapin, teen niin keväisin ja syksyisin, eli otan kaikki vaatteet pois, imuroin, pesen vaatteet, pesen kaapit ja pistän vaatteet takaisin. Toki tätä teen muutoinkin aina välillä, mutta pienellä mittasuhteella, eli pyyhkäisen vain tomut kaapista.

Villapaidassani oli toukka.
Googlettamalla totesin että kyse on turkiskuoriaisen toukasta. Mitä minä nyt teen? Lähteekö ne pesulla pelkästään? Tiedän pakastamisen, mutta vaatteita on liikaa kerralla pakastettavaksi.
Nehän menee listojen alle jne. Jos minä siivoan kaapit ja desinfioin, niin auttaako se yhtään jos ne pirulaiset elää siellä ja täällä?

Tämä on eka kerta kun moisia löydän, olen ihan kauhuissani.

eikös ne oo ihan harmittomia ja alkavat ilmestyä just keväällä, kun joku "luukku" on auki...meilläkin niitä on ollu, mutta ei montaa. taitaa nää isommat kotieläimet pistellä suihinsa...

Soita isännöitsijälle. Jos niitä on useissa asunnoissa, koko talo on myrkytettävä yhtä aikaa. Yksittäisen asunnon myrkyttäminen ei auta, koska pian ne tulevat naapurista kämppääsi uudestaan.

Niistä on tosi vaikea päästä eroon, usein jos jaksaa siivota/imuroida tietysti kanta vähän vähenee muttei niistä noin kokonaan pääse.
Myrkytys koko taloon, tai ainakin sinun kotiisi mutta ongelman ratkaisemiseksi koko talo pitäsi myrkyttää.
Me muutimme pois "turkiskuoriaiskodista" ja pesimme siis ihan kaikki tekstiilit mitä mukaan lähti, kengät vein ulos pakkaseen ja imuroin ne, kävin siis läpi kaikki.
Eivät seuranneet luojan kiitos, mutta hyvässä muistissa on miten ällöjä ne oli.

Alkuperäinen kirjoittaja ek:
eikös ne oo ihan harmittomia ja alkavat ilmestyä just keväällä, kun joku "luukku" on auki...meilläkin niitä on ollu, mutta ei montaa. taitaa nää isommat kotieläimet pistellä suihinsa...

En tiedä harmittomasta, mutta kuvottavan näköisiä ne ainakin on. Inhottaa ajatella toukkia vaatteissa ja puistattaa ajatella että niitä on jossain jemmassa lymyämässä. Kun söisikin tuo isompi kotieläin, mutta se väistää kaikenlaisia hyönteisiä ja ötököitä.

Asun myös vanhassa kerrostalossa ja oon näitä toukkia meiltäkin löytänyt. Ongelmanahan on se, että yhden huoneiston myrkytys ei riitä vaan koko talo pitäisi myrkyttää ja sittenkin ne saattaa tulla uudestaan. Meidän talossamme ongelma ei onneksi ole iso ja kun säännöllisesti imuroi kaikkialta ja siivoaa vaatekaapin, niin niitä ei juuri löydy. Yhden silkkihameen ne ehtivät pureskella reikäiseksi, mutta onneksi nykyajan tekokuituiset vaatteet ei niille tunnu maistuvan eikä niistä siis ole vaaraa kuin tekstiileille. Inhottavia tietysti kuten kaikki ötökät.

Niin no ne näyttää inhottavilta, mutta jos hyvin friteeraa ja laittaa vaikka vähän sitruunankuorta mukaan niin ihan hyvin voi tarjota pikkupurtavaksi coctailien kanssa!

Mutta jos jollain olis sokeritoukkaan ohje niin pliis maksaisin kakskymppii. En vaan osaa arvioida sitä sokerin määrää oikein, tulee aina liian äitelää tai sitten ei maistu miltään.

Yhteistyössä