turha, mutta mulle tärkeä kysymys, imettäneet vastatkaa, pleeees

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottava

Vieras
kertokaa nyt mulle kuinka teillä on sitä maitoa tullut rinnoista. Siis kun kätilö väitti osastolla että tulee maitoa ja neuvolassa kanssa mutta lapsi huusi kuin hyeena koko ajan. Toinen sanoi, että sillä on nälkä ja annoin lisämaitoa niin huusi vaan siltikin. Ja kun en antanut ja yritin vain imettää, huusi siltikin.
Tunnen epäonnistuneeni imetyksessä ja haluaisin tietää, onko rinnoissani jotain vikaa, kun pumppaamalla lainkaan ja käsin lypsämälläkin vain n. 80 ml kerrallaan (molemmista rinnoista yhteensä). Synnyäri kätilö manas matalia rinnanpäitä. Mun rinnoista maitoa tuli käsin lypsäessä sellaisia hyvin hyvin kapeina suihkuina useist eri kohdista? Ei koskaan mitenkään valumalla isoja noroja tai yhtä isoa noroa.

Eli päivän kysymys kuuluu, kuinka teillä on maitoa tullut ja onko imettäminen onnistunut jo ennen imettämistä "riippuvilla" matalanännisillä rinnoilla?
Suihkutisseistä olen kuullut, mutta olen ymmärtänyt, että suihku ei ole kapea vai useasta kohtaa tulee siis valtoimenaan maitoa. Itselni ei koskaan tarvinnut käyttää esim. liivinsuojuksia. Aamulla tosin sängyssä oli maitoa, kun pieni ei herännyt yöllä syömään.

Kannaitsikohna sinun kokeilla rintakumeja? Itsellä ei ole ollut imetyksissä(4lasta) muuta ongelmaa kuin liikaa tullut aina maitoa, jota olen sitten luovuttanut. Mutta veljen vaimolla oli ongelmaa ja pyysi apua minulta ja hoksasin hänellä nännien olevan tosi matalat. Hänellä auttoi rintakumien käyttö, joita käytti n.1kk jolloin nännit olikin jo tullut ulospäin ja pärjäsi ilman kumeja. Hänelläkin lapsi huusi vaan ensin rinnalla kun ei saanut maitoa kunnolla tulemaan.

Ei sitä maitoa välttämättä pumpulla/lypsämällä tule, vaikka vauva saisikin imettyä.

En osaa nyt oikein auttaa, mulla meni itsellänikin ihan v*tuiksi imetys viimeksi :(

Sitä maitoa tulee yleensä sen mukaan, mita vauva 'tilaa' syödessään eli siinä on kysynnän ja tarjonnan laki. Vauva on todella tehokas rintojen tyhjentäjä, kunhan imuote on kunnossa. Pumppaamalla tai käsin lypsämällä saa paljon huonommin.

Matalanännisillä olen onnistunut imettämään, alku on aina hankalaa ja sen oikean imuotteen löytyminen. Itse sain apua siitä, että käytin rintakumeja ensialkuun täysin pakkautuneeseen rintaan maidon noustua. Nänninpää muotoutui sen sisällä pidemmäksi ja rinnan pehmentyessä pystyi sitten yrittämään ilmankin. Ja se maito tulee useana kapeana eri suihkuna eri kohdista. Suihkutissikin olen ollut, suihkussa on lentänyt moneenkin suuntaan kerralla kapeat suihkut.

Toinen lapsi kun syntyi niin maidon tuotto alkoi "hitaasti"... Ja minulla oli lättänät rinnanpäät vaikka lapsi olikin toinen...
Käytin ensiksi imukumia välissä ja venyttelin nänniä jotta se suurenisi... :) Kunhan se tuotto alkaa niin kyllä sitä tulee... ;) *tsemppiä vaan!*

Kuinka vanha vauvasi on? Taikka oletko syönnyt jotakin esim. paprikaa tms joka välittyy maidon kautta vauvalle ja vauvasi huutaa sitä!?
Meillä oli myös jotkut ruoka-aineet jotka kävi vauvan masuun... Jätin ne pois ja huuto helpotti. Taikka jos vauva ei saa maitoa "tarpeeksi" ja nyt heti, menetelmällä niin hän voi protestoida myös sitäkin.... :)
Älä päästä vauvaa nälkäiseksi! Se helpottaa syötön alkua kun ei ole tissi hepareita! :)

*onnea! :)

Ihan normaalilta kuulostaa ja vauva on paras rinnan tyhjentaja, seuraavaksi paras on kasin lypseminen ja viimeisena listalla rintapumppu. Jotkut wei saa pumpulla koskaan juurikaan maitoa. Kuulostaa, etta rintakumit olisi saattaneet olla ainakin alkuun avuksi.

Älä hätäile. Mulla nousi maito rintoihin vasta viidentenä päivänä, sitä ennen ei tullu oikeestaan mitään, tytön paino laski rajusti. Kun olin imettänyt viikon, tuli maitoa vasta kunnolla. Mun ei tarvinnut käyttää liivinsuojuksia kun vasta pari viikkoa synnytyksestä. Ota lapsi usein rinnalle, miä tein niin. Iltasin tyttö saatoi syödä kaksi tuntiakin, välillä piti kymmenen minsan tauon ja uusiks vaan toiselle rinnalle. Vuorottele aina rintaa, nii nmaito nouse tasaisesti molempiin rintoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä maitoa tulee yleensä sen mukaan, mita vauva 'tilaa' syödessään eli siinä on kysynnän ja tarjonnan laki. Vauva on todella tehokas rintojen tyhjentäjä, kunhan imuote on kunnossa. Pumppaamalla tai käsin lypsämällä saa paljon huonommin.

Matalanännisillä olen onnistunut imettämään, alku on aina hankalaa ja sen oikean imuotteen löytyminen. Itse sain apua siitä, että käytin rintakumeja ensialkuun täysin pakkautuneeseen rintaan maidon noustua. Nänninpää muotoutui sen sisällä pidemmäksi ja rinnan pehmentyessä pystyi sitten yrittämään ilmankin. Ja se maito tulee useana kapeana eri suihkuna eri kohdista. Suihkutissikin olen ollut, suihkussa on lentänyt moneenkin suuntaan kerralla kapeat suihkut.

KIITOS vastauksesta.Eli siis rinnoissa ei mitään vikaan sen puolesta miten maito tulee. Imuotetta en osannut lähteä korjaamaan kun vieriosastolla ja neuvolassa katsoivat, että otteen "pitäisi" olla oikea. Sitä tiedä osasivatko katsoa oikein, kun vastaus oli, että kyllä se siltä näyttää. Kovin vain mietin tässä, että kärsikö se lapsi nälkää....kuitenkin niin monesti kun annoin lisämaitoa, puklautti sen ulos....että ikään kuin rinnoista olis toisaalta tullut maitoa riittäävästi....kuitenkaan paino ei noussut paljon, nla:na tosin riittävästi eli just sen jotain 100 gr/vk....maitoallergiakin kävi mielessä, kun alusta lähtien niin kovasti itki ja piereskeli kuin aikuinen mies. No sitä huutoa kuunneltiin n. 5 kuukautta, kun neuvolan mukaan ihan normaalia.

No mulle ekana sano kätilö synnytyksen jälkeen, että noilla tisseillä et kyllä imetä.
Mutta prkl imetinpäs.
Pumppaaminen ja lypsäminen ei kerro mitään maidontulosta, mutta oikeesti, 80ml on ihan paljon.
Maitoa tulee "monesta eri reijästä", se on ihan normaalia. Mulla suihkuis ties minne, kun se suihku alkoi.
Ja vauvan itku voi johtua myös muusta, kun ruuasta. Esim koliikki tms.
Tissin muodolla ei oikeesti ole väliä, toisen muotosilla voi toki olla vaan helpompaa kun toisen.
Rintakumia kannattaa kokeilla alkuun. Siitäkin mulle sanottiin, ettei vauva sitten ikinä enää syö ilman, mutta kylläpä se vaan söi, kun kumien käytön lopetin noin 1,5kk iässä.
LUOTA ITSEESI !

maitoa tulee riittävästi, jos vauvan paino nousee. eli katse neuvolakorttiin.

lypsämällä saatu maito ei kerro mitään. lypsäminen ei ole sama asia kuin vauvan imeminen. un mielestä tuo 80 ml on hyvin lypsämällä. itse olen saanut sen verran lypsettyä kerran.

vauva voi huutaa myös jos rinnasta tulee liian paljon kerralla. netistä löysin useita syitä, miksi vauva huutaa rinnalla ja nälkä ei ollut ainoa syy.

ja sitten vielä: kaikki mikä menee sisään on tultava myös ulos. eli vauvalta pitäisi päivässä tulla ainakin 5 pissa(vaippaa) ja päivittäin myös kakka(vaippoja).

tsemppiä imettämiseen.

Jos nyt oikein päättelen kirjoituksestasi niin matalilla rinnapäillä voi hyvin imettää.Itse "autoin" vauvaa ottamalla itse kiinni nännistä ja laittamalla sen pikkuisen suuhun.Nännit venyvät kyllä kunhan imetys jatkuu, alussa vaatii toki paljon kärsivällisyyttä.

Se miten maito suihkuaa, on varmasti henkilökohtaista.Alussa kun maito nousee ensimmäisiä kertoja, se voi suihkuta mutta kunhan imetys jatkuu viikkoja, se voi valua ihan noroina.Sillä, miten maito tulee eli suihkuaako vai valuuko, ei ole imetyksen kannalta merkittävää ellei siitä tule ongelmaa.

Ihan hyvältä määrältä tuo lypsämäsi määrä kuulostaa.Itse en alussa saanut joskus kuin 20-30 ml, vauva oli niin tehokas imuri.Itse imetin kokonaisuudessaan 1,5 v.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Älä hätäile. Mulla nousi maito rintoihin vasta viidentenä päivänä, sitä ennen ei tullu oikeestaan mitään, tytön paino laski rajusti. Kun olin imettänyt viikon, tuli maitoa vasta kunnolla. Mun ei tarvinnut käyttää liivinsuojuksia kun vasta pari viikkoa synnytyksestä. Ota lapsi usein rinnalle, miä tein niin. Iltasin tyttö saatoi syödä kaksi tuntiakin, välillä piti kymmenen minsan tauon ja uusiks vaan toiselle rinnalle. Vuorottele aina rintaa, nii nmaito nouse tasaisesti molempiin rintoihin.

no siinähän se kun se vauveli ei koskaan suostunut itse irroittamaan rinnasta, aina piti itse ns. irroittaa. Olisi ollut siinä vaikka koko päivän eikä siitä mitään tule. Kyllä mä varmaan 3 kk imetin ns. pers tuolissa tai sohvassa tahi sängyllä, vähintään tunnin kerrallan. Sit kattoo vieressä kun toisen lapsi syö 10 minuutissa, jippii... :0

Mä en ole koskaan saanu lypsettyä yli 50 milliä/rinta. Yleensä 50 ml yhteensä molemmista. Ja sormilla puristamalla tulee yksi tai useampia ohuita suihkuja. Silti ei tarvitse antaa korviketta. Tai aluksi (ehkä ekan kk) annoin välillä ja sitten pumppasin ja tuskailin ja melkein luovuin toivosta, mutta kun otin vauvan viereen nukkumaan ja hän sai olla halutessaan vaikka koko yön tissillä, alkoi homma toimia.
Maitoa ei vieläkään tunnu tulevan yhtään sen enempää, mutta luulen, että nyt systeemit pelaa jotenkin yhteen, maitoa tulee kun lapsella on nälkä, muttei muuten. Liivinsuojuksia en ole alun sähläyksen jälkeen tarvinnut ja ainoasrtaan joskus saunassa on maitoa tullut muutamia tippoja "turhaan".
Vauva on nyt 6,5 kk, syö jo kiinteitäkin ja harmittelen, kun kohta varmaan on ihan pakko luopua imetyksestä. Seitsemäs hammas kun tekee tuloaan ja tissittely alkaa olla kivuliasta :)

Onko kellään vinkkiä hammasongelmaan? Nännipihaan on tullut jo puto punainen kipeä kuoppa hankaavista ylähampaista. Vauva ei siis pure, mutta imiessä iho hankautuu hampaisiin.

Mulla on tullut paljon maitoa, luovutinkin sitä, ja musta toi käsin lypsämällä 80 ml kuullostaa siltä et sulta tulee hyvin maitoa, mä en käsin olis saanu noin paljoa irti, koneella kylllä sit enemmänkin.
JA ne "maitosuihkut", ei sieltä sellaista isoa noroa valunu multa ainakaan ikinä, vaan nimenomaan useita sellaisia ihan ohuita ja kapeita suihkuja.
Matalista nänneistä en osaa sanoa, auttaisko rintakumit?
Ja toisaalta, lopettaako vauva(minkä ikäinen on?) itse syömisen ja heti huutaa vai huutaako vähän ajan päästä vasta?
Meillä ainakin pienenä molemmat lapset on tankannu siinä tissillä montakin tuntia välillä putkeen, ja välillä taas syöneet lyhyemmän aikaa mut tosi usein(tyyliin viiden minuutin välein).

Mulle sanottiin sairaalassa että tosi hyvin kun vauva oli saanu 70ml multa maitoa, korviketta sai lisäksi. Maito nousi kunnolla vasta 5.pvä jolloin oltiin jo kotona. Älä stressaa liikaa!

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
No mulle ekana sano kätilö synnytyksen jälkeen, että noilla tisseillä et kyllä imetä.
Mutta prkl imetinpäs.
Pumppaaminen ja lypsäminen ei kerro mitään maidontulosta, mutta oikeesti, 80ml on ihan paljon.
Maitoa tulee "monesta eri reijästä", se on ihan normaalia. Mulla suihkuis ties minne, kun se suihku alkoi.
Ja vauvan itku voi johtua myös muusta, kun ruuasta. Esim koliikki tms.
Tissin muodolla ei oikeesti ole väliä, toisen muotosilla voi toki olla vaan helpompaa kun toisen.
Rintakumia kannattaa kokeilla alkuun. Siitäkin mulle sanottiin, ettei vauva sitten ikinä enää syö ilman, mutta kylläpä se vaan söi, kun kumien käytön lopetin noin 1,5kk iässä.
LUOTA ITSEESI !

No siellä vieriosastolla maitoa tuli sellaiset n. 45 gr per syöttö ja parin viikon päästä n. 80 gr/syöttö, tosin syötössä saattoi mennä aikaa 1.5 tuntiakin, kun syötin molemmat rinnat. Tahtoi nukahtalle rinnalle. Hirveä dilemma oli, että onko sillä nälkä eikä jaksa imeä, vai pitääkö mua tuttina. Siinä sen oli hyvä olla tissi suussa. Vieriosastolla punnittiin kun oli ns. sokerivauva ja paino laski. Sai vieriosastollakin lisämaitoa, vaikka imetin vähintään n. 2 t välein ja hoitajat ihmetteli. Sit tuli yks hoitaja, joka sanoi, että jos kerta pumpulle ei heru, niin eihän sieltä mitään maitoa tule. Toinen ohje oli, että ei lisä maitoa. Sellaisilla ohjeilla kotiuduttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja k:

no siinähän se kun se vauveli ei koskaan suostunut itse irroittamaan rinnasta, aina piti itse ns. irroittaa. Olisi ollut siinä vaikka koko päivän eikä siitä mitään tule. Kyllä mä varmaan 3 kk imetin ns. pers tuolissa tai sohvassa tahi sängyllä, vähintään tunnin kerrallan. Sit kattoo vieressä kun toisen lapsi syö 10 minuutissa, jippii... :0

meidänkin vauva olis välillä vaan "huvikseen" rinnalla. nlasta neuvottiin, että välillä kannattaa kokeilla tuttia, josko kyse ei olekaan nälästä, vaan imemisen tarpeesta.

aluksi tosiaan kanattaa imettää vaikka molemmista rinnoista samalla syötöllä. mutta kun maito on noussut kunnolla rintoihin, niin kannattaa yrittää tarjota ensin toinen rinta kokonaan tyhjäksi, jotta vauva saa myös ns. takamaita, joka on rasvaisempaa ja pitää vauvan pidempään kylläisenä ja siina on enemmän energiaa kasvmiseen.

Imetät nyt vaan miten susta tuntuu hyvältä. Itse imetin helposti tunninkin. Jos sä stressaat liikaa, se vaikuttaa maidon tuloon. Eikä se ole paha vaikka korvikettakin annat. Ja noista suihkuista, mulla ei suihkunnu eikä valunu. Maitoa tuli kun lapsi imi tai pumppasin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on tullut paljon maitoa, luovutinkin sitä, ja musta toi käsin lypsämällä 80 ml kuullostaa siltä et sulta tulee hyvin maitoa, mä en käsin olis saanu noin paljoa irti, koneella kylllä sit enemmänkin.
JA ne "maitosuihkut", ei sieltä sellaista isoa noroa valunu multa ainakaan ikinä, vaan nimenomaan useita sellaisia ihan ohuita ja kapeita suihkuja.
Matalista nänneistä en osaa sanoa, auttaisko rintakumit?
Ja toisaalta, lopettaako vauva(minkä ikäinen on?) itse syömisen ja heti huutaa vai huutaako vähän ajan päästä vasta?
Meillä ainakin pienenä molemmat lapset on tankannu siinä tissillä montakin tuntia välillä putkeen, ja välillä taas syöneet lyhyemmän aikaa mut tosi usein(tyyliin viiden minuutin välein).

EI huutanut heti vaan oli aikas rela ja tyytyväinen hetken ja sitten alkoi huuto. Mutta kun tätä jatkui joka syötön jälkeen ei jaksanut kuunnella ja siks pidin sitten rinnassa kiinni lähes 24 h/vrk

no siinähän se kun se vauveli ei koskaan suostunut itse irroittamaan rinnasta, aina piti itse ns. irroittaa. Olisi ollut siinä vaikka koko päivän eikä siitä mitään tule. Kyllä mä varmaan 3 kk imetin ns. pers tuolissa tai sohvassa tahi sängyllä, vähintään tunnin kerrallan. Sit kattoo vieressä kun toisen lapsi syö 10 minuutissa, jippii... :0[/quote]

Ei sen tarvitse olla edes toisen lapsi, miedän ensimmäinen oli max. 10 minuutissa hörppääjä, kun toinen taas oli ikuisuussyöjä. Kouluikäisenäkin noilla on ihan vastaavat syömätahdit, esikoinen ahmaisee kaiken hetkessä, kakkonen on aina viimeinen pöydässä.

Mun mielestä toi maito tulee rinnoista kuin sadettimista :D Siis suihkua silleen kivasti päin vauvan naamaa joskus...välillä kun itse on katsellut imettäessä jonnekin muualle, niin ei tajua, että vauva on jo irroittanut otteen ja sit kun katsoo niin poloinen koettää silmät sirrillään väistellä noita maitosuihkuja :)

Mulla on myös aika riipat nuo tissit, oli ennen esikoistakin ja matalat nännit. Esikoisen kanssa käytin rintakumia nyt toisen kanssa ei ole ollut sille tarvetta. Maitoa tulee useasta kohdasta ja ihan ohutta suihkua, etenkin kun vauva imee ja päästää irti.
Jos vauva huutaa mahavaivoja kun tulee sitä maitoa suihkuamalla ja varmaan menee ilmaa samalla masuun.

Uusimmat

Yhteistyössä