Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Onnea Pohjoistuulelle :). Ihania uutisia kerta kaikkiaan.

Maibei: Voi Ei! Olin jo ihan varma, että kun avaan sivun, niin saan onnitella sinuakin. No. Kohta. Ei mene varmasti enää kuin tunteja. Tuskin päiviä. Tuo päivä ilman esikoista järjestellen paikkoja ja kaupassa käyden kuulostaa luksukselle. OIkein tulin kateelliseksi. Minäkin haluan sellaisen. Miehen kanssa mietittiin yksi päivä, että viimeeksi olemme olleet kahdestaan jossakin, kun olimme synnytyssairaalassa. Ehdimme olla tunnin kahdestaan ilman lapsia ennen kuin kaksoset syntyivät. Olihan siinäkin kaksikeskistä aikaa riittämiin.Nyt siitä saa unelmoida.

Tervetuloa Arizondkatiejkv :) Yritin kovasti pistää mieleen nikkisi, mutta ei, ei onnistunut.

Ja tervetuloa Spirit.

Kiva kun löyty ketjuun lisää kirjoittajia.
 
Hahahah, mä niiiiiiin tipahdin jenniferi (anteeksi arizonared)

Mites mein synnäriläiset? Mä päivitän vähän väliä sivua et joko,joko,joko :)

Niin ja tipetsu HUIPPUA! Ihanaa et vähän helpotti :heart:

- K-
 
Moikka kaikille!

Meille syntyi tuplat 4.12. klo 12.13 ja 12.21 A vauvana poika 2890g/48cm ja B-vauvana tyttö 2795g/48cm. Kerkesimme olemaan sairaalassa vajaa 3h ja vauvat olivat maailmassa.

Mulla alkoi supistukset tiistai-iltana klo 21.30 heti säännöllisinä mutta lievinä ja kestoltaan maltillisina. Soitin Taysiin joskus klo 00 jälkeen ja kehottivat ottamaan panadolia 1mg ja tsemppaamaan aamuun saakka. Uskoin, että pystyn siihen ja niin kävikin. Yöllä ei tullut nukuttua mutta torkuin välillä. Aamulla saatuamme esikoisen kouluun ja kuopuksen päiväkotiin lähdimme sairaalaan. En vieläkään uskonut, että jäisin tuolle tielle! Halusin vain käydä tarkastamassa tilanteen.

Saavuimme Taysiin ja yllätykseksi olin 6cm auki. Ja suoraan saliin :) Sain haluamani spinaalipuudutuksen, A:n kalvot puhkaistiin ja siitä 1.5h kuluttua sain ponnistaa. Kipua en tuntenut mutta A-vauvan avotarjonta teki työstä hieman hikisemmän. Vauva syntyi n. 4-5. ponnistuksella ja pyysin henkilökuntaa pitämään B vauvaa paikallaan. B vauva syntyi 8min kuluttua yhdellä pienellä ponnistuksella. Ei repeämiä, ei mitään. Helpoin ja UPEIN synnytys mitä olen kokenut.

Vauvat syntyivät rv 36+0 ja tästä johtuen kotiudumme vasta tänään. Tai kyllähän 6vrk on lyhyt aika...Tyttö kävi oleilemassa 3 yötä tarkkailuosastolla ja sai sokeria, koska verensokerit heittelivät. Myös normit keltaisuus, lämmönsäätely aiheuttivat välillä pientä huolta. Vauvat eivät vielä jaksa imeä rintaa, joten pumppailen ja saavat myös lisämaitoa.

Pahoittelen, etten ole lukenut mitä muille kuuluu mutta tsemppiä kaikille. Halusin tulla vain kertomaan erittäin positiivisen synnytyskokemuksen ja valamaan uskoa niihin, joilla synnytys vielä edessä.

Minulla ei ollut muuten mitään etukäteisvaroituksia synnytyksestä. Ei supisteluja, ei mitään. Alkoi ihan luonnostaan.

Nyt opetellaan sitten kotiarkea 3 tunnin syöttörytmillä. Mutta ihania vaaveja nuo ovat. Veivät heti koko perheen sydämet!
 
Mulla on ollu molemmat vauvat maanantai-iltapäivästä asti vierihoidossa. Ekan yön viettivät hoitajien huomassa, niin sain nukuttua edellisen (sektio yön) väsymyksen pois.

Viime yön hoisin molemmat ekaa kertaa yksin. Meillä ei oo perhehuonetta, kun kotona on tosiaan se esikoinenkin huomioitavana. Viime yönä sain ehkä pari tuntia unta. Vähän on vielä hakusessa rytmitys jne.Molemmat syö pullosta. Viime yönä tyttö innostui hieman rinnallekin. Maito ei oo vieläkään noussut, joten yritän rintapumpulla stimuloida.

Huomenna lastenlääkäri kai tarkistaa vauvat ja vois olla toiveita päästä kotiin. Vauvoilta otetaan kilpirauhasnäytteet, kun istukka oli kasvanut yhteen. Sekin painoi yli kilon :)

Sektiosta toipuminen on lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Toki haava on kipeä, mut särkkäreitä saa kyllä pyytämällä. Panadolia en saa vielä ottaa, kun maksa-arvot ei oo vielä laskeneet normaalitasolle. Huomenna olis niiden toinen kontrollimittaus.

Tsemppiä kaikille! Josko tänään olis jo Maibein vuoro!

Pohjoistuuli ja tuplat 3 vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TR ja Bubblis
Onnea Juunille!

Täällä sitä vielä ollaan osastolla punkan pohjalla! Jk, täällä on nyt tosiaan vauvojakin vauvattomien osastolla, onneks on esikoinen kotona, niin ei tunnu hormoonihöyryissä niin pahalle kuunnella vauvojen itkua omien vielä köllötellessä mahassa ;) Täällä on tosiaan toinen lapsivuodeosasto rempassa, siksi näin. Eikä niitä yksityishuoneitakaan ole tarjolla synnyttäneille, et joudun sitten kaksostenkin kanssa 3 hlö huoneeseen...

Eilen suunniteltiin, et tänään alotettas tabletilla mut nyt onkin vuorossa lepopäivä vuodeosastolla ja huomenna uudestaan synnärille tipalle... Kohta alkaa tuntuu siltä, et nää tulee vaan veittellä ulos ;)

Maibei 38+1 and still growing....
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Onnea Juuni!

Voi ei Maibei! Sä oot kuitenkin noin lähellä synnytystä, niin voi sitä vauvanitkua kuunnellakin. Onnex siellä ei ollu silloin vauvoja kun mä jouduin makaamaan, ois ollu henkisesti vielä raskaampaa kattoa toisten onnea ja pelätä selviääkö omat pikkuiset. Siinä mun vieressä oli josain vaiheessa äiti, jota käynnisteltiin kans useampi päivä, lähti kotiinkin välillä. Lopulta sitten leikattiin kun liikkeitä ei enää ollu. Nyt sitten lepäät vielä kunnolla ennen H-hetkeä. Ja onnea tulevaan! Meillä on huomenna tyksissä osastonäyttö ja kuulontutkimukset, oispa ollu tänään, niin oisin tullu moikkaan sua :)

Tää on niiiiiin jännää käydä kattoos tääl, kenel syntyy vauvoja ensin!!

Jk
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Tytöt syntyivät eilen rv 38+0. Käynnistettiin 7.30 kalvojen puhkaisulla, olin 2 sormelle auki. Pitkään aikaan ei tapahtunut oikein mitään, mutta kun alkoi tapahtua, niin tapahtui sitten oikein ryminällä... Synnytyksen kokonaiskesto noin 2,5 tuntia :O

Mitään muuta kuin ilokaasua ei ehditty antaa. Ja kun sitä ei saa ponnistusvaiheessa naukkailla, niin tytöt syntyivät apinanraivolla luomuna. B:n kohdalla käytettiin imukuppiavusteinen sydänäänten vuoksi. Kummallekin 9/9 pistettä, ei repeämiä. Nyt melko normiolo jo, en tarvitse särkylääkkeitä tai mitään :D

A 2885/46 ja B 2670/46,5. Sain tytöt heti mukaani. Tuossa ne nyt tutisevat :heart: elämä on ihmeellistä!

Onnittelut muille vauvaantuneille, tsemppiä Maibeille ja vinkiksi niille, joilla koitos on vielä edessä: jos menee käynnistykseen, älkää antako "tässä mitään tapahdu" vaiheen hämätä. Ei kannata leikkiä sankaria ja yrittää pärjätä esim. Ilokaasulla mahd. Pitkään vaan heti kaikki tropit vaan! Siitä huolimatta, että en ole traumatisoitunut omasta luomusynnytyksestäni :p

T. Katrilli ja tytöt
 
Onnea katrilli ja tytöt!!!!!! :heart:
Nyt sit viel se mein mahtimasu minimaibei :D

Mikäs mahtimammutin tilanne on?

(.) noi kaks pönkee ihan hirveästi koko ajan vaikka siis otan tosi rennosti päivät...nytki oon periaattees vaan levännyt alkuviikon sohvalla...oon mä tietty sellast peruskotijuttuu tehny (pessy pyykkiä, tehny ruokaa, leiponu) mut siis muuten tosi relax.
rupeekohan noil oleen siis vaan ahdasta??
Eli et sen takii tuntuu tosi paljon liikkeet...potkujahan tulee enää tosi tosi harvakseltaan. Hikka ja pönkeminen on selvästi noiden juttu :D

-k-
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Juuni ja Katrilli! :flower:

Tsemppiä Maibei! Odottavan aika on pitkä... lopulta se kuitenkin aina palkitaan! Vaikka kyllä sen "viimeisen" päivän jatkuminen on varmasti yhtä tuskaa.

Tervetuloa myös uusille!

Kävin tänään äitipolilla. Sain käynnistysajan ensi viikon keskiviikolle jolloin viikkoja 36+2. Täällä ollaan näemmä aika ehdottomia tuon 37 viikon takarajan kanssa, lisäksi lääkäri varmaan arvioi kokonaistilanteen (kohdunsuun kypsyyden, kohonneet verenpaineet, mun synnytyspaniikki ottaen huomioon matkan synnärille yms) ja ehdotti sitten aika nopeasti ensi viikolle käynnistystä. Voidaan kuulemma aloittaa kalvojen puhkaisulla. Nyt vain toivomaan että menee yhtä kivasti kuin edellisillä! :)

Hienoa Tipetsu että saitte kuitenkin noin hyvät uutiset! Toivotaan ettei vakavampaa enää ilmene!

Murotar 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci ja TR
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Ei saa kiusata nimimerkistä, mun vakionettinimi oli jo varattu niin piti sitten valita tuollainen. :D

Rakenneultrassa eilen näkyi kaksi hyvin vilkasta mukeloa, painot n. 320g molemmilla ja tasaisesti lapsivettä myös. Kaikki kunnossa, toinen vauveleista imeskeli peukaloaan ja pojiltahan ne molemmat edelleen näytti. :heart: Seuraava ultra on sitten 23.12.

Suuret ja lämpöiset onnittelut vauvoista!

Yrittäkää sinnitellä, te joilla on jo odotus loppuvaiheessa etenkin ja tietysti nekin joilla h-hetkeen on vielä aikaa. Me lähdetään nyt kaupunkilomalle, matkasukat on kiskottu jalkaan ja 820 km ajomatkaa edessä, Helsinki kutsuu!
 
Viimeksi muokattu:
Tämä mamma sai juuri ensimmäisen käynnistystabletin. Lepohoito auttoi näinkin pitkälle, viikkoja on tänään kasassa tasan 34. Raskausmyrkytyksen merkkejä ei ole ollut muita, kuin proteiinin määrä seurannassa on ollut lievässä nousussa. Nyt määrä on tuplaantunut eilisestä, joten parempi on synnyttää nyt, kun olen vielä hyvävointinen. Vauvat on molemmat rt, joten alakautta synnytetään. Molemmat vauvat on nyt arviolta 2kg, ja hyvät mahdollisuudet on selvitä.

Ilmoittelen miten hommat etenee.
 
Voi Tuplamammutti, aivan valtavasti sinulle tsemppiä ja onnea matkaan! Onneksi sait noinkin paljon viikkoja kasaan, 2kg kuulostaa jo tosi hyvältä!

Katrilli, onneksi olkoon!

maibei, toivottavasti sielläkin menee asiat eteenpäin! Kyllä sä oot aika sankari kun olet sinne asti jaksanut vaikka itse olet niin pieni!

Ihanan vauvantuoksuisia, onnellisia terveisiä
Salla ja vauvat 3vk
 
Onnea onnea paljon Katrilli ja Juuni ! Ihana vauvauutisia taas ! :heart:
Nyt vaan peukut pystyyn et Maibeikin pääsis masusta eroon ja sais ne vauvelit jo kainaloon.. :) Ja Tuplamammutti, toivotaan nyt et kaikki menis hyvin ! Ihan mahtava, et säki pääsit noinkin pitkälle !

Mä täällä kärvistelen nyt koko oikean käden puutumisen kanssa. Eilen ja tänään kivut kädessä olleet niin kovat, ettei mitään voinu oikealla kädellä tehdä. Huomenaamulla kokeiluun sit hieronta, josko se auttais. Eipä olis uskonut, että tuplaraskauden pahimmaksi ongelmaksi tulisi nivelkivut ja turvotuksesta johtuvat puutumiset ! :O Olisin oottanut ehkä ennemmin jotain lantionseudun ongelmia, mut ei. Onnekseni saan edes Panadolia ottaa, ja toivotaan et se huominen hieronta auttais edes hieman !

Mut kaikille tasaisesti tsemppiä, mun täytyy mennä ruokkimaan muuta pesuetta, kello onkin jo päivällisen ajassa.. :)


Bubblis ja muksoset 30+0 (JEIJEI, mäki oon jo kolmosella alkavilla viikoilla !!!! ) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
maibei sano niille siel osastolla et kohta tuplamammuttikin menee susta ohi, et nyt jotain häppeninkiä :)

bubblis jeij poksumiselle!

(.) me oltiin isännän kaa jouluostoksilla tänään, ku ajateltiin et ei ens vkosta enää tiiä et paljon jaksan liikkua. Joo-o, no joudutaan jatkaa huome ostoksia, kun en vaan "pystyny" oltiin Jumbossa joskus kahden aikaan ja neljältä mä olin jo ihan tuskainen. Kaverit pönki tuol masus ihan sikana, en tienny et onko mulla oikeesti supistuksia, niin hirvee pissa hätä vai rupeekohan mua oksettaa.... Mul oli sit varmaan kaikki :(
Sit tultiin kotiin --> sohvalle maate--> nukahdan sit pariksi tunniksi! noh nyt on parempi....
Me kyl tietty lähettiin liikenteeseen jo klo 11 ku käytiin mun mummoa kattomassa vanhainkodissa ja nukuin viel "tosi" lyhyet yöunet eli n.viitisen tuntii et ehkä noikin vaikutti.....

Pysyisi nyt noi tyypit 20 pv viel mahas ;)

-Karcci, speedy & Gonzales 32+5-

Ainii huome aamusta neuvola ja perheen voimavara keskustelu :) pitää viel nekin paperit tänää täyttää....
 
Moi taas,

karcci, minulla on erimunaiset kaksoset, heillä on omat pussit ja istukat.
Vauvat voivat hyvin ja kasvavat aikataulussa, ongelmana on kohtu mikä ei tunnu kestävän kaksosten painoa. Toivotaan että makuu auttaa tähän, eipä tule ainakaan painetta niin paljon kun on vaakatasossa.

jk kiitos vertaistuesta, aina lämmittää kuulla että vastaavasta tilanteesta on selvitty hyvin. En ole ihan alusta asti seurannut keskustelua joten en ollut tietoinen teidän tarinasta. Kuinka kauan synnytyksen jälkeen jouduitte olemaan sairaalassa?

Tilanteeni on pysynyt samassa, kohdunkaula toki menetetty sitä ei takaisin saa, mutta kohdunsuu ei ole onneksi auennut enempää. Pari senttiä on ollut nyt raollaan. Aika ahdistava ajatus että siellä on jo kohdunsuu raollaan näillä viikoilla. Sain luvan käydä suihkussa ja vessassa ja aina pelkään ylönoustessa että jotain valahtaa. Huh, huh, tosiaan toivon että pääsisin edes muutaman viikon eteenpäin.

Tsemppiä kaikille synnytystä jännääville ja onnittelut niille jotka ovat jo saaneet pamperot syliin!

Spirit & selviytyvät 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ollu jo niin ruusuisia synnytyskertomuksia mut vaihteeks ois taas luvassa vähän rujompaa kamaa, ettei vallan unohdu totuus tästä touhusta ;) Sitten kun tämä äiti jaksaa ja ehtii...

Mutta kuitenkin: meille syntyi siis eilen vihdoin alakautta kaksi ihanaa tervettä tyttövauvaa :) Neiti a n. 3100g 50 cm, neiti b 2800g 48 cm.

Palaan myöhemmin tohon synnytyskertomukseen ja kun tarkistan tarkat mitat mut saa lisätä toiseen ketjuun :)

Mahaton maibei ;)
 
Onneksi olkoon maibei! On varmaan helpottava tunne saada vihdoin tytsyt viereen :) Neidit on ihan hyvän kokoisiakin. :flower:

Mäkin nyt enemmän siirryn tuonne mammojen ketjuun, mutta sen verran päivitän, että eilen päästiin kotiin koko porukka ja nyt opetellaan kotosalla tätä arkea. Lievä kaaosta on ilmassa. Ekan kotipäivän jälkeen on monen monta asiaa, mitä pitää tänään hakea kaupasta helpottamaan arkea (tyyliin: tässä pitäis olla roskis ja tähän tarvitaan laatikko näitä ja näitä tavaroita varten :))

Pohjoistuuli
 
Jk, vauvojen tarkat mitat:
Neiti A 50cm, 3180g
Neiti B 48 cm, 2800g
Syntyivät siis eilen 38+2
Saa laittaa toisen ketjun listalle :)

Sain tytöt heti rinnalle, syövät ja voivat hienosti, oma olokin pikkuhiljaa helpottaa, vaikka vielä vähän hutera. Synnytyskertomus tulee sitten joskus perästä ;)

Maibei ja suloiset tyttövauvat
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Onnea Maibei ja Tuplamammutti!! Maibein synnytyskertomusta odotellaan :)

Mulla vielä reilu viikko odottelua ekaan kunnon ultraan. Pari viikkoa sitten hätännyin kun yöllä tuli jotain hyvin nestemäistä värintöntä vuotoa. Menin lääkärille, jotka sitten silmiä pyörittelivät, että oikeastiko tämän takia tulit :ashamed:

Ei se minusta kuitenkaan turha reissu ollut, koska ainakin tuli paljon rauhallisempi mieli, eikä ole vuodot sen jälkeen pelästyttäneet.

Tulppu & Salamatkustajat 10 + 5
 
TR
Apua...vauvoja "tipahtelee" sitä tahtia ettei perässä pysy :heart:

ONNEA :flower: Juunille, Katrillille, Maibeille ja Tuplamammutille!!!! Ilmeisen mukavia synnytyskokemuksia (jos nyt ikinä voi mukavaksi sitä sanoa) on ollut, paitsi sitä Maibein tarinaa tässä vielä odotellaan, mutta sielläkin kaikki kuitenkin hyvin. Mahtavan pitkälle pääsit Maibei sitten kuitenkin!

Elmeriinille nyt kovasti tsemppiä, että pääset kuntoon pikimmiten, aika rankalta kuulostaa, mutta kovin positiiviselta kuitenkin vaikutat.

Tervetuloa Arizonared: meillä onkin samantyyppinen raskaus, ja hassua, että mulla ois sitten se viisi tyttöä kasassa kun sulla poikia :D Ja meilläkin nykyisen miehen kanssa yksi yhteinen ennestään ja mulla miltei aikuiset tytöt edellisestä liitosta! Toivottavasti sinä pääset ilman TTTS-epäilyjä, kun tuntuu että sitä on jo ihan riittävästi ollut tässäkin ketjussa. Mulla ONNEKSI tasaantui tilanne pelkällä lapsivesipunktiolla, ainakin toistaiseksi kaikki hyvin.

Toivotan Spiritille ja vauvoille vielä monta masuviikkoa! Onneksi tilanne on huomattu ajoissa.

Omaata napaata: torstain polikäynnillä lääkäri totesi A-vauvan olevan nätisti raivotarjonnassa ja tosi alhaalla, ei kuulemma varmaan siitä enää käänny (toivotaan näin), B edelleen peppu alaspäin. A vauvan paino oli 1090 g ja B vauvan 1010 g, ihan ovat viikkoja vastaavia, mutta hieman keskikäyrän alapuolella kokonsa puolesta. Nyt sitten jännään sitä, alkavatko jätättää kokonsa puolesta viikko viikolta, kuten olen epäillyt...kunhan nyt se kahden kilon raja ylittyisi molemmilla kunnolla edes, niin olisin onnellinen! Taas ensi viikolla näytille, on olleet 1-2 tuntia myöhässä vastaanottoajat nyt pari viimestä kertaa ja se on KYPSÄÄÄÄÄ, vaikkei sille mitään voikaan tietty.

Alla masukuva tältä päivältä muuten, kun on 28 täynnä =)



Eipä muuta kuin mukavaa viikonloppua masukkaat ja vauvaatuneet ja sitä Maibein synnytyskertomusta kovasti odotan :)

TR ja mimmit rv. 28 POKS
 
Onnea Tuplamammutille, hyvänkokoset pojat noille viikoille! Saitko pojat heti viereen vai menivätkö kaapin kautta.

Apua, mulla on kyllä listanpäivitys ihan pihalla, ehdinköhän sen vielä joskus saamaan ajantasalle kun on niin paljon vauvoja ja uusia ketjulaisia :eek:

Nopeasti tota synnäritarinaa sitten: tosiaan ma piti olla käynnistys joka siirty vielä ti. Tiistaina 8h tipalla, suppareita tuli mutta ei kunnolla kivuliaita, joten eivät oikeen tehneet mitään. Ke välipäivä osastolla ja limatulppaa alko vähän tulee. To uudestaan synnytyssaliin ja taas sama juttu, 8 tipalle, suppareita tuli mutta ei kivuliaita. Vihdoin kuitenkin klo 13 päästiin kohdunsuulle (ongelmana kun vauvat tippu alas, painoivat kohdun niin taa tuplapainollansa, että suulle oli enää vaikee ylettyä) ja saatiin ne kalvot puhkasta. Tästä lasketaan synnytys aljaneeks. Kivuliaat supparit alko melko pian kalvojenpuhkasun jälkeen, kipu oli kuitenkin ihan erilaista kuin esikoisen synnytyksessä, ei sitä perinteistä menkkamaista jomotusta vaan mieletön paineen tunne alhaalla! Supparit tuli tiheesti, hoitajat alko puhuu tipan takasotosta ja kasvattamisesta että saatais pidempikestosia ja harvempia suppareita, no eihän niitä saatu ja mä kuuntelin kauhullatätä selostusta ja aloin puhuu kivunlievityksestä ja väänsinkivusta ekat kyyneleet. Esikoisella ilokaasu toimi loistavasti ja nyt siitä ei ollu mitään apua. Yleensä näin alussa ei vielä anneta epiduraalia ettei synnytys tyssää mutta mä olin niin kovissa kivuissa, että sitä päätöstä ei kauaa mietitty mutta ei ollu paljo apua epiduraalistakaan, koska mun suurin kipuni oli toi paineen tunne, mihin ei auttanu mikään. Siinä sitte makasin synnytyspöydällä ja vedin aina kyynelten lomassa vähän tehotonta ilokaasua epiduraalipöllyissä. Vessaan pääsin vielä, sekin oli aika projekti kun oli kaikki piuhat kiini, oksitosiinitippa, a-vauvan päästä kohdunsuusta sydänäänikäyräanturi jne. Vessakäynnin jälkeen pyysin kattoo kohdunsuun tilanteen, olin 7 cm auki. Ihan tarkkaan en kellonaikoja muista, voin lisätä niitä myöhemmin. Tosta ei kuitenkaan kauaa menny kun todettiin, että olen täysin auki, kello 17 ja alettiin valmistelee ponnistusvaihetta.

Kivut loppu vihdoin vähäks aikaa, oli hassua miten helpottunu tunne oli. Olin ehtiny saamaan lisäannoksen epiduraalia, joten suppareitakaan en tuntenu ja kun olin jo niin täynnä piuhaa niin ei supparikäyrää laitettu, piti mahan kovettumisesta päätellä, koska supistaa ja ponnistaa sillon. Jalat alko olee tässä vaiheessa kanssa puutunu päivän urakasta, jalat telineillle, jaloista kii ja ponnistamaan. Eka ponnistus merkattiin 17:20. Täällä ei todellakaan ollu mitään kaunista tarinaa tyyliin kolmannella ponnistuksella liukui vauvan pää ulos.... En tiedä kuinka monta tuhatta kertaa ehdin ponnistaa noitten 1,5 h aikana mutta varmaan aika paljon kun supisti alle 5 min välein ja jokasta supistusta kohden tulee se 3 ponnistusta, aina en vaan jaksanu ponnistaa, että jokunen suppari jäi kyllä välistäkin. Työ tuntu ihan loputtomalta, aina sanoivat että hienosti menee, mutta musta eteneminen tuntu tosi vaivalloiselta. Pikkuhiljaa alko kivut lisääntymään ja hoitajien tsemppaukset kovenemaan. Mä huusin kivusta, hoitajat sano, että ei saa tuhlata voimia huutamiseen ja tiesinhän mä sen jo esikoisen valmennuksesta ja pelkopolilta mutta pakko oli! Välillä tuntu että en jaksa ja hoitajat melkeen huus että nyt on pakko, olet niin lähellä. Lopulta otettiin imukuppi apuun ja sen kanssakin meni hyvä tovi ennen kuin saatiin lopulta 1,5 h jälkeen se a ulos (a ja b oli muuten taas vaihtanu paikkaa joten onneks jäljellä oli b vauvana pienempi)! Btä pidettiin kii, äkkiä ultrattiin asento ja käsipelillä tutkittiin ja todettiin et rt mut käsi tulee eka, se yyönnettiinsitten käsipelillä takas. Sit sain alkaa ponnistaa btä, kyselin että kai tää on helpompi, ketään ei sanonu mitään. Jossain vaiheessa oli sydänäänetkin hävinny, mä en ihan pysyny kärryillä tästä. Huusivat että nyt ponnistat tän ulos ettei jouduta leikkaukseen, se on sitten todella kurjaa jos on sekä ompeleet (repeemistä) että sektiohaava. B vauva tuli onneks kuitenkin vähän helpommin 13 min an perään 19:01 mutta sai sitäkin voimattomana rusentaa, imukuppia käytettiin tässäkin. B oli vähän sininen ja hetken hiljaa mutta heti ilmoittivat että elossa ja onneksi siitä pian tokeni. A kävi jossain vaiheessa mun sylissä ponnistusten lomassa.

Sitten alko vielä kursiminen. Kyselin montako tikkiä (esim vuodeosastolla vierustoverillani 2), eivät viittineet sano, eivät ehkä tienneet itsekään, sanoivat ettei sillä ole merkitystä kun ei näitä poisteta vaan imeytyvät. Paikoin kahdessa kerroksessa tikkiä, kuitenkin "vain" toisen asteen repeemä.

Yhdeksältä sain ruokaa. Vuoron vaihduttua noin kympiltä suihkuun, jonne vielä pyörryin. Muistan että nojasin hanaa vasten, vedin hälytysnarusta, varmuuden vuoksi kahdesti, kun en ollut varma lähtiköhälytys. Seuraavaksi "heräsin" kyykystä lattialta 3 hoitajan ympäröimänä ja joku sanoi, että nyt se avaa silmänsä.... Vuoteessa osastolla yön aikana vuoteen kanssa vessaan, ainoot matkat mitä kävelin oli siitä vuoteesta pytylle. Seuraavana päivänä pystyin jo tuettuna kävelemään vessaan. Pikkuhiljaa tässä toivutaan.

Että sellanen synnytys! Onneks tää oli mun vika, olis ollu sitä varmaan ilman esikoistakin. Pari lääkäriä ja hoitajaa tuli heti synnytyksen jälkeen kysymään jäikö paha mieli ja haluanko puhua jostain ja pahoittelivat kovia sanojaan mutta ei mulla tosta mitään hampaankoloon jääny vaikken ikinä enää haluakaan synnyttää ;) He tekivät vain työtään ja tiedän sen kuuluvan heiän työnkuvaan. Ei synnytystä voi koskaan etukäteen suunnitella, en ole ikinä kuvitellutkaan, se menee niin kuin luonto määrää ja me vaan toimitaan sen mukaan, ei mulla oo mitään pahaa sanottavaa henkilökynnan toimista.

Onneks toi on nyt takana. Osastollakännykällä kirjotan, joten voi tulla paljo kirjotusvirheitä. Kohta aamusyötölle :) Onneks tytöt on terveitä ja ihania vaikka kyllä ne äidin mielestä ois voinu olla vähän vähemmänkin masussa ja onneks 3,7 kg esikoinen ei tullu alakautta! ;)

Uupunut mutta helpottunut maibei

Ps. Toivottavasti tää ei säikytä ketään, enimäkseen hienosti ne synnytykset on menneet!
 

Yhteistyössä