Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Onnea huomiselle synnyttäjät! Tipetsulle myös hurjasti tsemppiä, toivottavasti selviät vain säikähdyksellä. Yhdellä mun lapsista seurattiin samoja asioita, lisäksi sydämen taakse kertyi jatkuvasti enemmän nestettä. Huoli oli kova, mutta täysin terve lapsi syntyi, ei yhtään mitään poikkeavaa missään! Elmeriini, parempia vointeja sinullekin.

Innolla odotan uutisia!
 
Maibei ja Pohjoistuuli, paljon tsemppiä ja reipasta mieltä huomiselle! Odotamme kuulumisia! :)

Täällä ei mitään ihmeempää. Olotila ja tuntemukset on sitä luokkaa että pelkään ainakin toisen vauvoista tipahtavan sohvalle minä hetkenä hyvänsä. Onneksi ke aamuna taas äitipolikäynti niin näkee mihin tilanne kehittyy.

Murotar 34+6
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Täällä ollaan sitkeesti vielä :) Kymmeneltä käyrille ja siitä sitten lähtee homma etenemään, toivotaan näin ;) Koitan sit jossain vaiheessa ilmotella tänne jotain mut varmaan kännykällä, joten voi olla et raportointi vähän kestää ;) Pohjoistuulelle kanssa hurjat tsempit! Bubliksella oli kanssa villinkuuloset turvotukset, toivottavasti saat helpotusta vaivoihisi!

Maibei ja jännät päivät 37+6 :)
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Onnea onnea Pohjoistuuli !!! :heart: Niin hyvän kokoiset vauvat sait, onnea ! Vai tuli niille sitten kiire, onneksi oli suunniteltu se sektio etukäteen, niin sait sen kuitenkin.. :)

Nyt sit odotellaan, saadaanko toiset kaksoset samalle päivää...Maibei, tsemppiä sulle ! :)


Bubblis ja muksoset 29+4
 
TR
Huomenia! Me täällä herätään taaperon kanssa aika tasan 9.30 aamuisin nykyään...en valita :LOL: Tosi vähän jaksan tänne kirjotella mitään, vaikka luenkin kaiken innolla.

Voi Pohjoistuuli miljuunasti onnea potrista vauvoista!! Oon niin herkkistilassa nykyään, että tippa tuli taas linssiin! En voi lukea mitään surullisia uutisia tai katsoa liian liikuttavia telkkaohjelmia ollenkaan...nomutta, uskomattoman pitkälle pääsit, itse en kyllä pysty ees kuvitteleen meneväni noin pitkälle, on sen verran pönkkö olo jo nyt :)

Seuraavana liikututaan sit Maibein kääröistä varmaan...on tää tosi jännää, tsemppiä sinnekin!


Elmeriini, toivottavasti olot paranee nopsaan sulla :flower: Tipetsulle lähetän myös onnea että tulisi hyviä uutisia vauvan voinnista.

Tosi kiva kuulla myös Bubbliksesta, meillähän on tosiaan melko samat viikotkin, eli kyllä tänne juttuseuraa jää!

Löysinkin muuten Karcin blogin tossa pari päivää sitten; joten tää ainakin sitä seuraa innolla!

Tulppu onkin sit pistänyt yhdellä paremmaksi =) Tosi mielenkiintosta on seurata kolmosraskauttakin tätä kautta, joten kirjottele toki ahkerasti tänne ja onnea matkaan tietty.

Meillä onkin tänään TAYSissä monikkovalmennus, kun missattiin toi Hyvinkään monikkojen valmennus harmittavasti!! Haluun kuitenkin valmennuksessa käydä ja toi Tampereen valmennus on vissiin aika kattava, joten sinne ajellaan siis. Jos sit kävis matkalla vaikka Ideaparkissa pikasesti parissa kaupassa.

Joop, olo on ihan loistava muuten, mutta nyt tosiaan viikon aikana on masu ottanu kasvuspurtin ja esim. ulkona ton taaperon nostelu hangesta, siis kaikenlainen kumartelu ja kyykistely, teettää puhkumista ja vauvat protestoi heti kun kyykistelen...Ihan oikeesti hirvittää mitä on sit tossa vuoden vaihteen jälkeen...ilmotin viime viikolla lääkärille, että nämä vauvat syntyy sitten siinä 36 viikon kieppeillä :LOL: Lääkäri sanoi, että suunnilleen niin se tulee menemäänkin varmaan. Seuraava kontrolli onkin sit torstaina taas, vaikka aattelin, että eikö sitä väliä nyt vois pidentää kahteen viikkoon; ei kuulemma, saan ravata äitipolilla viikon välein loppuun asti :O

TR ja Tiuhti&Viuhti rv. 27+2
 
  • Tykkää
Reactions: Bubblis
Siis ette voi uskoa, täällä sitä porskutellaa, VIELÄKIN yhdessä kasassa!!!!! :LOL: Pistivät vielä yhdeksi yöksi kotiin, tää on jo ihan uskomatonta, huomenna paukkuu 38+0 ja minä täällä 150+ cm varrellani odottelen identtisiä kaksosia, jotka on tapana käynnistää rv36-37 :D Kätilökin jo päivitteli, että miten ne voi vieläkin olla mun mahassani, kun minä olen niin pieni! Eipä tässä voi kun ihmetellä... Kohtu sen verran takana, että kohdunsuulle ei päässy tällä kertaa yhtä selkeästi kuin viimeks, kohdunsuu kuitenkin edelleen sen sormelle auki. Huomenna kahdeksalta aamulla suoraan synnärille tipalle käynnistykseen, siinä on sitten koko päivä aikaa tehdä kaikenmaailman toimenpiteitä täydessä miehityksessä. Mulla on jo valmiiksi osastorannekekin kädessä ja miehen eväät odottaa synnärin kahvihuoneen jääkaapissa :) Näin valmistautunu synnytykseen en oo ikinä ollu, vaikka esikoistakin potkittiin kauan ulos ;) Huoh, kyllä se odottavan aika on pitkä, varsinkin kun sitä maaliviivaa lykätään koko ajan eteenpäin! :D

Maibei 37+6

Pohjoistuulelle hirmusesti onnea vauvoista! :heart:
 
Onnittelut Pohjoistuuli hyvänkokoisista vauvoista! :heart: ja hyvistä hermoista! :D kaikilla ei ole samanlaiset hermot...

Täällä on yleisen ketutustilan :mad: vuoksi jäänyt kirjoittelut vähille. Yöunet on luokkaa 4-5 tuntia kipujen vuoksi ja 2-3 pv välein on tullut tuntitolkulla "härnäyssupistuksia", jotka eivät ole pahentuneet synnytyssupistuksiksi...

Maibei:n kanssa otetaan nyt kisaa, kumpi ehtii ensin! Mulla on myös käynnistys, mutta huomenaamulla 8:lta kalvojen puhkaisulla. Kohdunkaula kahdelle sormelle auki ja sen verran pehmeä, et tämän pitäisi riittää =)

T. Katrilli 37+6
 
pohjoistuuli veti sit pisimmän korren...ONNEAAAAAAA :flower: ihan miljoonasti....
katrilli mua vähän jo häiritsee...MISSÄ SÄ OOT???? :)

Ja voi sua maibei vai pitääkö kutsua minimaibei mahtimasulla? :) Mut huomenna, jeeeeee!!infoile aina ku jaksat ;)

Synnytyskertomuksia odotellessa...

(.) mulla rupee kans pörrää nyt synnytys mielessä....3vko ja 2pv on vuoteen 2014 ja sit noi saa tulla....sanoin niille just ettei ota tein vuokralaisista mallia ;)
Vuoden eka päivä meillä ois 36 vko menossa eli se on meidän minimi ja maksimi on sit 38 :D
Maha on muutenkin ruvennu painaa ja huomaa et jos paljon on jaloillaan, niin noi kaks pönkee paljon enemmän. Ja nyt ku oon relannu päivän niin kyl ne mönkii mut ei läheskään niin paljon... Ku mun mielestä noi mun "kovettumiset" ei oo varsinaisesti suppareiden vaan noi oikeesti työntää pepullaan/polvillaan mun mahaa. Eikä ne oo kipeitä vaan epämukavia enemmänkin :p

-k,s&g 33+2-
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
Oi ei Katrilli, mä olin jo ihan varma, että olit kerinny synnyttämään! No, onneksi sentään puhuivat jo käynnistyksestä tällä kertaa sielläkin! Onpa tosiaan jännää, kun ollaan molemmat yhtäaikaa käynnistyksessä :) Mulla olis viikko sitten vielä puhkastu kalvot mutta nyt noi vauvat on taas painanu kohdun niin taakse, et alotetaan tipalla ja sit puhkastaan kalvot... Mua vaan pelottaa tosiaan, jos nää on vähääkään tullu esikoiseen, joka synty 41+6 23h sairaalassaolon jälkeen sektiolla - ei pliis enää toista samanlaista maratonia! Tietty ei mikään rytinä&räminä-synnytyskään kiva olis, olenpa vaativa asiakas ;) Tsemppiä Katrilli sullekin huomiseen ja katotaan kumpi ehtii ensin ;)

Täällä on vietetty ihan lepposa päivä ja nautittu yhdestä lisä"vapaapäivästä" kun esikoinenkin on nyt mummolassa hoidossa niin on saanu itte vielä järjestellä kaikkea kotona ja kaupassakin kerittiin käymään :) Vaippoja tosin unohdin ostaa mut mies saa sit hakea niitä myöhemmin.

H-hetkeä kärsimättömästi odotteleva maibei 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: Bubblis
Voi Maibei ja Katrilli, te ootte sit vielä kasassa..no jospa teille kävis samala lailla, et ku on suunniteltu käynnistys niin ne tuleekin luonnon ohjaamina ulos.. :D Kaikki mahdolliset tsempit täältä mukaan, niin fiiliksissä teidän puolesta ! :)

TR, tosiaan, mehän ollaan melkein samoilla viikoilla..jännää ! Kiva, et jää tosiaan joku edes kirjotteleen, jospa me saatais tänne jotain aikaiseksi..ja kolmosraskauden seuraaminen kuulostaa erittäin houkuttelevalta, joten tervetuloa vain remmiin Tulppu ! :)

Mullakin oli äippäpoli tänään, lohduttavasti katsova koiransilmäinen (kylläkin erittäin ihana) lääkäri totesi nivelvaivoihin sekä turvotukseen, et valitettavasti emme voi tehdä oikein mitään. Panadol is your best friend, use it. Joten näillä kivuilla mennään sit kai loppuun asti.. :( Meinasi sit vain, et koska näillä näkymin mulle tulee oleen suunniteltu sektio ja jos kivut alkaa olla kovat, niin ei anneta mennä kovin pitkälle 37 rv:n yli..MUTTA nämäkin keskustelut vaihtelee joka kerta lääkäristä riippuen. Nyt oli taas ihana naislääkäri, jospa seuraavallakin kerralla kuun lopussa olis ! :)



Bubblis ja muksoset 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
Kiitos onnitteluista ja tsempeistä!

Heräsin tosiaan su-ma välisenä yönä kahden aikaan siihen, että lapsivedet meni. Mullaha alkoi pe irrota se limatulppa pikkuhiljaa. Soitin synnärille, että miten edetään. Neuvoivat tulemaan ambulanssilla A:n perätilan vuoksi. Ambulanssi tuli onneksi nopsaan. Oikeastihan mun ois pitänyt tulla paareilla koko matka, mut miehet totesivat, etteivät saa niillä mua alas, kun olin meillä kakkoskerroksessa. Varovasti kävelin sit portaat alas.

Ambulanssissa tuli ehkä yksi supistus. Oltiin joskus vähän yli kolme sairaalassa. Laittoivat saman tien käyrille ja labra tuli ottamaan verikokeita. Ei kestänyt kauan, kun alkoi supistella ihan urakalla. Samoin tein 2-3 min välein. Lääkäri ultrasi ja totesi asentojen olevan edelleen samat. Sisätutkimuksessa kävi ilmi, et olin jo 5 cm auki. Eteni kyl melko nopsaan. Ennen sisätutkimusta olivat vielä sitä mieltä, että edetään ennalta sovitun sektioajan mukaan. Sisätutkimuksen jälkeen mua alettiin saman tien valmistella kiireelliseen sektioon. Sektio meni itsessään ihan hyvin. Lapset syntyi minuutin välein. Ovat tosiaan ihan kunnollisen kokoisia :)

Lapset ja isä menivät vastasyntyneiden valvontaosastolle. Molemmat olivat hörpänneet lapsivettä ja niille piti laittaa happiviikset (tää on mulla vähän pimennossa joltain osin, kun mä en ollu siellä luonnollisestikaan itse).

Pari tuntia olin heräämössä ja pääsin osastolle vähän jälkeen seitsemän. Poika pääsi saman tien kans osastolle, mut tyttö oli valvonnassa vähän yli puolen päivän.

Ite pääsin tossa kolmen maissa liikkeelle ja pissalle. Kyllähän tuo sängystä nouseminen on aika kankeaa. Saa nähdä miten yön pärjään, kun mies lähti kotiin yöksi moikkaamaan esikoista.

Maitoa ei oikeastaan tule, joten kumpikin on saanut nyt ravintonsa pullosta. Täällä sitä nyt ihmetellään toisiamme :) Häkeltynyt olo, kun vähän tuli noi pari ekstra kiemuraa tuohon matkaan.

Mä en nyt muista noita teidän juttuja, niin kaikille tasapuolisesti tsemppiä ja jaksamista.

Pohjoistuuli
 
Onnea kovasti Pohjoistuuli!! Taitaa tulla kohta moni sinun perässä! :) Hurjalta kuulosti ambulanssikyyditys ja kaikki, mutta onneksi meni lopulta kaikki hyvin.

ON, täällä väsymys ja lievä pahoinvointi edelleen seuralaisena. Jos pahoinvointi helpottaa hetkeksi, niin huolestun heti. On tämäkin. Lisäksi uusi "vaiva" ilmestynyt kuvioihin, nimittäin dementia! :D Saa ihan tosissaan pinnistellä, että muistaa ihan arkisia asioita, kuten oman metropysäkin. Eräänäkin päiväná huristelin vaatimattomat 3 pysäkkiä ohi.

Tekisi niin mieli julistaa jo koko maailmalle, mutta koitan malttaa ultraan asti. Kaksi viikkoa kärvistelyä :)
 
Hei vain kaikille!

Minäkin uskaltaudun tänne kirjoittelemaan, kun oli muitakin keväällä synnyttäviä ilmaantunut ketjuun. Ahkerasti olen kyllä tätä lukenut, mutta kirjoitellut olen tuolla toukomurujen pinossa.

Elikkä identtisiä kaksosia odottelen, viikkoja kasassa huomenna 20+0 ja laskettu aika 30.4, synnytyssairaala LKS. Raskaus on diamnioottis-monokoriaalinen, eli istukka ja suonikalvo yhteiset, pussit molemmilla omat. Kaksosraskaus huomattiin jo heti ekassa ultrassa, viikkoja oli silloin 8+2. Melkoinen paukkuhan se oli, meni sitä herrajumalaa hokiessa varmaan vartti ja hyvä että tuolilla pysyin. Mies onneksi pääsi järkytyksestään minua nopeammin, käytännön ihmisiä kun on.

Ensimmäinen ultraus tapahtui paikallisessa neuvolassa ja lääkäri oli valitettavan keskittynyt riskeihin, mikä aiheutti minulle sitten todella kamalat pelot ja eka kuukausi menikin stressatessa. Lisäksi muutama tuttava katsoi asiakseen kertoilla kauhutarinoita pois kuihtuneista sikiöistä, keskenmenoista jne. Ekan LKS-käynnin jälkeen helpotti, kun sai tietää että vauveleilla oli kaikki hyvin ja seurantaultrat on kahden viikon välein. Eikä siellä kyllä noita riskejä mitenkään painotettu, vaan sanottiin että suurin osa menee todella hyvin ja seurannan ansiosta ongelmiin päästään yleensä puuttumaan ajoissa.

Minulla on ollut alusta saakka todella voimakasta kuvotusta ympäri vuorokauden, lisäksi nyt on ollut vielä migreeniä ja siitä johtuvaa pahoinvointia. Nämä vaivat on vaikuttaneet yöuniin ja olinkin alkuraskauden todella väsynyt, minkä vuoksi jouduin olemaan jonkin verran sairaslomalla. Nyt vähitellen on tuntunut että helpottaa, tosin taas oli sellainen neljän päivän päänsärky ja huono olo. No jospa se siitä, kunhan ei tarvitsisi koko loppuraskautta migreeneistä kärsiä.

Meille nämä tulevat tapaukset on 4. ja 5. lapsi, ennestään on yksi yhteinen 7-vuotias poika ja miehen edellisestä liitosta 18- ja 17-vuotiaat pojat. Ja poikia on lupailtu tulevaksikin, ainakin toinen vauvoista näytti selkeästi pojalta viime ultrassa pari viikkoa sitten. Huomenna eli 11.12. on RU. Jännää! =)

Supersuuret onnittelut kaikille vauvansa jo saaneille ja paljon tsemppiä niille, joilla palkinto vielä odottaa!
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja Karcci
Onnea hurjasti Pohjoistuuli!! Tsemppiä ja pikaista toipumista!:)

Tsemppiä Maibei ja Katrilli kovasti, kaikki sujuu varmasti hyvin.:)

Tervetuloa uusille minunkin puolesta! Ja kiitos kaikille paranemistsemppauksesta, sitä on tarvittukin. Vieläkin pyörtyilen täällä ja löytyi lisäksi suolistobakteeri joka oli päässyt kohtuun kaiken muun lisäksi, joten sitäkin koitetaan nyt häätää. Paranemista siis odotellen,

Elmeriini ja tytöt 3 vkoa
 
Ooh, siellä ne kaks nyt on käynnistetty :D huippuu!!!!lisää vaaveja :heart:

Tervetuloa arizonared ja tosiaan toi pelottelu on mun mielestä ihan tyhmää ( täytyykin muuten avautua siitä blogissa :) )

Mitä ne elmeriini "tekee" sulle siel?

-karcci
 
Elmeriini, sulla onkin sitten sitkeet tulehdukset! Mullakin meni eka neljä viikkoo antibiootteja syödessä kun koko ajan tuli jotain uusia tulehduksia. Mut kyllä sen kohta pitäis helpottaa. Se neljä viikkoo oli sektiohaavankin kohdalla aika, josta eteenpäin alkoi helpottaa. Toivottavasti sullakin paraneminen nyt nopeutuisi. Tuu tonne toisel puolel, kun en millään malta oottaa porukkaa sinne lisää. En oo aikoihin saanu lisätä sinne ketään :D

Jk
 
Moi kaikille,

olen aikaisemmin kirjoitellut tuonne keskenmenon jälkeen plussanneisiin,mutta nyt tuntuu tämä ketju ajankohtaisemmalta.

Odotan kaksosia rv 25+1. Alku raskaudesta meni hienosti vaikkakin pahoinvoinnista kärsien, nyt on kuitenkin tullut sellaisia mutkia matkaan että oksentelu ei tunnu miltään. Reilu vko sitten menimme rutiinitutkimukseen ja siellä todettiin että kohdunkaula oli puoleentunut ja sitä oli jäljellä vain 2cm. Tästä sain samantien vuodekomennuksen sairaslomalle. Tässä yhteydessä minulle annettiin kortisonipiikit keuhkoja kypsyttämään.
Eilen uusi tsekkaus ja kaula oli levosta huolimatta kadonnut ja sikiökalvot tulivat vastaan. Tästä paikasta suoraan paareilla osastolle jossa nyt makaan toista päivää jalat kattoa kohden.
En saa käydä edes vessassa tai suihkussa, ja ruokakin syödään sängyssä.
Nyt sitten makaan vkolle 34 asti tai kunnes vauvat syntyvät.

Rankkaa tämä on, mutta mikäli tämä auttaa niin sitten maataan. Kumpa saisi ajan kulumaan nopeammin tai saisi päänsä asetettua jonkinlaiseen "non-thinking-moodiin".

spirit & selviytyjät
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Onpas tänne tullu jänniä uusia tarinoita, niitä en nyt kerkeä täältä sairaalan vuodeosastolta kännykälläni enempää kommentoimaan. JA MÄ EN OO VIELÄKÄÄN SYNNYTTÄNY!!! 8h tipalla tänään eikä mitään vaikitusta! Mitä mä just manasin maratonisynnytyksen uusinnasta :/ Pikkusen katkeraa... Nyt en kyllä suoraan sanoen usko, että syntyvät vielä huomennakaan, jos vaikka ylihuomenna pääsis leikkauspöydälle... Tää menee nyt vähän huilimaan...

Maibei 38+0 ja vielä ilman vauvoja
 
Maibei, on toi kyllä varmaan jo aika turhauttavaa! No nyt sä ainakin oot siellä, etkä pois lähe, ennen kun oot synnyttäny :)

Katrilli!?!

Spirit, toi on niin kurjaa! Ite jouduin kans osastolle makaamaan 25+5. A:lta meni vedet. Sain sentään käydä vessassa, mutta en poistua osastolta, sillä lapsivesi ei pysyny sisällä kun kalvot kerran oli puhki. Kyllä siinä neljän viikon aikana meinas pää hajota. En tiedä kuinka paljon oot tätä ketjua seuraillu, mutta pojat syntyi sitten 29+2 kohtutulehduksen takia. Ja näillä näkymin molemmat ovat ihan normaaleja ja terveitä vauvoja :) Huonetoveri synnytti myös pojan 29+1 ja tämäkin terve tapaus. Joten neljä viikkoa kun jaksat, niin selviytymisprosentit on jo korkeella :)

Jk
 
Moi vaan!


Kyllä on ollu pää sekasin viime torstain ultran jälkeen. Itkuja itketty ja kamala huoli ja suru ollu. Toistaalta kumman seesteinen ja luottavainen mieli ollu..Liekkö se jotain äidinvaistoo..?
Eilen siis oli magneettikuva ja voi jumaleissön miten hirveetä oli! Oon mä ennenkin ollu,mutta nyt se oli erityisen kauheeta. Yli tunti meni putkessa,vauvat heilu koko ajan. Mulla puutui lonkka ja olkapää,sormet meni tunnottomiks ja kahdesti jouduin kelloakin soittamaan,oli niin vaikee olla Nyt on joku hemmetin niskajumi sillä puolen mistä olkapää puutui,jei!

Muttah,tänään oli sit se kauhee tulosten kuulemis päivä. Kyllä ne osaa pitää hullua jännistyksessä kun aikahan ei oo koskaan siihen aikaan kun se on varattu,30min. oli taas myöhässä.
Kauhunsekaisin tuntein istuttiin alas ja yritin lukea lääkärin kasvoilta mimmoset uutiset tulossa. Lääkäri aloitti sanomalla että magneettikuvat normaalit,aivojen kaikki osat normaalit ja paikoillaan. Ultrattiin vielä,ei onneksi ollu torstaista kammiot suurentuneet. Ylilääkärikin tuli katsomaan ja mittaili vauvan tosi tarkasti. Ei ollut huolissaan,mutta seurattava asiahan tämä on ja syntymän jälkeen vielä ultrataan/magneettikuva vauvalle..Sanoi ylilääkärikin että aina 15mm saakka laajentuma on lievä ja siitä suuremmista on syytä huolestua..
Tokikaan terveen papereita ei saatu,mutta vauva kasvaa normaalisti,kaikki muu on aivoissa ja muuallakin niinkuin pitää,vain nämä kammiot laajentuneet ja kun vauvan aivot kehittyy vasta syntymän jälkeen,niin mahdollinen paine saadaan heti synnyttyä normaaliksi suntin avulla,joka on sitten väliaikainen tai pysyvä,riippuen tilanteesta. Nyt vaan sopii toivoa ettei kammiot laajene.
Myöhemmin saatetaan ottaa lapsivesipunktio muttei vielä,eikä ylilääkäri pitänyt sitä mitenkään välttämättömänä. Vähän huojensi mieltä,mutta tietysti huoli omasta lapsesta on aina kova,olipa syntynyt tai vielä syntymätön.

Mulla meinas mennä ilo koko raskaudesta,eikä terveenkään vauvan vointi kiinnostanut; ruokahalu ja unet meni to-pe ja pe-la aikana. Sitten kuitenkin mieli tasaantui,ehkä olin silti varma ettei vauvalla oo mitään kamalan vakavaa...ehkä pieni mies viestitti äipälle ettei ole hätää Kumpa vaan kaikki menee hyvin loppuun asti ja saan pikkumiehet terveinä syliini!!

Ja siis eilen poksui rv 26 POKSPOKSPOKS



-Tipetsu ja tuplakupla 26+1-
 

Yhteistyössä