Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Lääkärit ei selvästikään ymmärrä, että ME todellakin lasketaan näitä päiviä :) Mullahan oli ma eri lääkäri kuin aikaisemmilla kerroilla. Se sanoi siinä ultrauksen yhteydessä, että kyllähän nämä vois tästä jo syntyä. Mä sanoin, että kyllä se mulle passaa. Sit se meni kirjoittamaan jotain muistilappua ja sanoi, että jos jäisin istumaan vielä ne geelit mahalla ja odottamaan siihen tutkimuspöydälle. Sitten se lähti ihan selkeästi konsultoimaan jotain toista lääkäriä.. Sitten kun tuli takas, niin sanoi, että ei me tässä nyt vielä kuitenkaan kiirehditä ja odotetaan kuitenkin. Mulla vaihtuu vko aina perjantaisin ja siinä edellisellä vkolla on tosiaan se itsenäisyyspäiväkin. No sit se sektiopäivä heilahti sinne seuraavalle vkolle.

Pohjoistuuli 37+6
 
Viimeksi muokattu:
Pohjoistuuli, onpas sulle tullu vähän painoa! Lähtikö sulla alussa paljon pois? Mulla lähti alussa parikiloa ja lähtötilanteeseen on tullu 13 kg, musta sekään ei oo paha.

Ja sun päivärutiinit kuulostaa hyvin samanlaisilta kuin täälläkin :)

Me ollaan kanssa hommattu Amazonilta tuttipulloja ja tarvikkeita. Esikoiselta on ihan muutama, hän ei koskaan oppinu juomaan tuttipullosta, kun alkuun ei ollut mitään tarvettakaan... Tykästy rintaan vähän liiankin hyvin ;) (mä en meinannu päästä imetyksestä millään eroon, varsinkaan yöaikaan!) Meillä on myös tollanen mikrosteriloija, kympillä nettikirppikseltä hommattu :)

Katrilli, joo kyllä se 6 päivää on aika paljon (tässä vaiheessa)! Tsemppiä huomiseen ultraan! :)

Maibei 36+2

Ps. Äitiysvaatteista piti vielä mainita, mulla on jo tosi moni niistäkin jäänyt "napapaidoiksi" :D Vaan oikeastaan yks t-paita tulee kunnolla mahan yli. Farkut meni viimesen kerran puoltoista viikkoa sitten päälle eikä uusia viitti enää hankkia, mun ittevirittämät huippumuodikkaat tuulihousut vielä menee :) Ja anopin vanha toppatakki menee vielä päälle, jos jätän nappilistan auki, siis ihan tosi cool! Tää on vielä omiaan lisäämään tota ulkonaliikkumisintoa ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Karcci
maibei Ei mulla oikeastaan tainnut ees lähteä alussa pois painoa.. Jos lähtikin, niin puhutaan ihan jostain vajaasta kilosta tms. Mulla ei ollut kovin paljon sitä pahoinvointia sit kuitenkaan. Ei sullakaan oo paljoa tullut.

Huomenna on muuten Black Friday. Täytyy tarkkailla jos Amazonissa olis hyviä tarjouksia :)

Pohjoistuuli 37 + 6
 
Maibei - tyylilyylinä täälläkin. Miehen tuulihousut on mun ulkoiluhousut. Oma takki mahtuu edelleen päälle, kun se on malliltaan aika hyvä. Kylmempänä päivänä isäni toppatakki, jossa on liian leveät ja pitkät hihat. Tänään vetäsin jalkaan miehen ulkokengät. Vielä 5 päivää päiväkotihakuja :)

Mulle menee vielä äitiyshousut jalkaan eli niitä sit äitipolikäynneille. Sisällä mulla on sellaset lökäpöksyt, mihin ompelin ite viime rasksudessa masutuubin kiinni. Ne on ollu nyt ihan loistavat.

Minkähänlaiset kotiutumisvaatteet sitä pitäis itelle pakata? Sektiohaava haitannee ainakin joidenkin housujen käyttöä?

Pohjoistuuli 37+6
 
Pohjoistuuli, itte totesin viimeks, et äitiyshousut (eli ne missä oli sairaalaan tullukin) oli sektiohaavan kanssa parhaat housut kotiinlähtöön! Alushousuissa kans joku kiristämätön vyötärö - itse lähin niissä sairaalan ihanissa verkkoalkkareissa mutta ne on tosi hyvät sen haavan kanssa! :)

Täällä mies alkoin nyt hoitamaan myös tarhasta noudot eli mä voin ottaa aika iisisti. Olis kyllä aika kätevää, jos synnytys lähtiskin viikonloppuna käyntiin, niin hoituis toi esikoisenhoito helpoiten mutta ei täällä kyllä vaan taida olla mitään merkkejä lähenevästä synnytyksestä...

Katrillin ultrakuulumisia sit odotellaan tänään :) Mulla on parin tunnin päästä neuvola mut siellä nyt ei pitäis mitään ihmeellistä olla, sykkeet kuunnellaan, molemmat on kyllä möyriny täällä mahassa ihan tasaseen, vaikka mun mielestä liikkeet on hiukan vähentyny jonkun parin viikon takaisesta maksimista, varmaan alkaa se tila loppumaan ;)

Vilkutukset kaikille muille! Sori, kun mulla alkaa olemaan niin omanapaista juttua mutta pyörii vaan kovin toi synnytys mielessä! Onko joku kerinny jo joulua suunnittelemaan? Mä oon ostanu kummitytölle lahjan mutta kaikki muu onkin sitten tekemättä! No, jouluvalot
loistaa kans pihalla ;) Ollaan kyllä ilmotettu kaikille, että joulu menee matalalla profiililla, joten toivottavasti (lahja)odotukset meiän suhteen ei oo niin kovia tänävuonna... Joulukorttiin aateltiin pistää isoveli uusien tulokkaiden kanssa, saas nähdä kerkeevätkö postiin ollenkaan vai lähetetäänkö vaan sähköset kortit ;)

Maibei 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: TR
maibei Ehkä mä meen noissa kotipöksyissä :) Ne on kaikista parhaat... Mä kyllä itsekin lähdin viimeksi niissä sairaalan verkkoalkkareissa, vaikka oli normaali alatiesynnytys. Sitä jälkivuotoa tuli kuitenkin sen verran ja jotenkin siinä oli muutenkin sitä lähtöhässäkkää :) Mä oon pakannut sekä sellaset äitiys/mummoalkkarit sekä sit sellaset matalavyötäröiset alkkarit.. Ehkä mä vielä hion tota laukun sisältöä.

Mä sain joulukortit tehtyä. Mä olisin halunnut odottaa sektioon asti niiden lähettämistä, että olis voinut laittaa siihen vauvojen oikeat nimet. No, nythän ne meinaa sitä postilakkoa ja suosittelevat, että kortit kannattais laittaa etukäteen. Ehkä mä "allekirjoitan" ne vaan meidän sukunimellä, niin sais ne käsistä pois. Sen vois ottaa tän viikonlopun hommaksi... Ehkä sitä on muutakin ajateltavaa heti sektion jälkeen kuin ne joulukortit..

Joululahjat oon kans suurimmaksi osaksi jo hoitanut. Lapsen lahjat on tilattu jo aikoja sitten. Vinkkinä muille, että tänään on aika monessa verkkokaupassa hyvät alennukset ton Black Fridayn takia. Esim. BR-lelut mainosti -25% alennusta kanta-asiakkaille ja kai -20% muille. Mä ajattelin tänään vielä katsella, että jos jotain kivaa löytyis. Itelle olis ehkä hakusessa pari imetystoppia.

Puhuttiin miehen kanssa aamulla, että jos huomenna jaksais kävästä pikaisesti tossa Jumbossa hoitamassa "viimeiset" ostokset. Kättäriltä sanoivat, että kannattaa varata kotiin Panadolia ja Buranaa sektion jälkeiseen kivunlievitykseen, koska eivät kirjoita niihin reseptiä sairaalasta. Sitten jotain pientä muutakin vois ostaa. Esikoiselle oon luvannut, että tehdään piparkakkutalo, mutta sen verran ajattelin oikaista, että ostan sen valmiin talopaketin..

Mä en oikein saa päätettyä, että pitääkö korviketta varata kotiin vai ei.. Kyllähän sitä mieskin saa sitten haettua, mutta olisko pari purkkia kuitenkin hyvä olla. Tätä pitää miettiä.

Ja sit tän viikonlopun agendassa on saada päiväkodin tätien joululahjat tehtyä :) Ne on osittain valmiit, mutta ne pitäis koota vielä valmiiksi. Jos ei lähtö tule aikaisemmin, niin meinasin viedä ne sitte to 5.12., kun on viimeinen pk-päivä ennen joulua.

Maibei Jatkaako teidän esikoinen päiväkodissa vielä kaksosten syntymän jälkeen vai mikä teillä on suunnitelma? Me meinattiin, että esikoinen olis kotona ainakin loppiaiseen asti (kun se oma pk on kerran kiinni), mutta sen jälkeisestä ajasta ei ole oikein tietoa.. Alunperin ajateltiin, että vois olla hyvä jatkaa esim. 3 pv vkossa päiväkodissa. Saa nyt nähdä mihin päädytään. Täällä tuntuu olevan nuo kerhopaikat myös niin kiven alla, että niihin pääsystä ei ole takeita.

Jäämme odottamaan Katrillin ultrakuulumisia :)

Tässä ilahduttamaan tän päivän masukuva eli 38+0 :)


Jaksamisia kaikille!

Pohjoistuuli 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja Tuplamammutti
Täällä ollaan kaik yhdes koos :D Painot 2550 ja noin 2800. Noin siksi, koska A:n pää on jumiutunut superalas lantion. Muu ruumis köllöttelevät tuossa oikean nivusen kohdalla... Kohdunsuuta 1,5 cm jäljellä, pehmennyt ja sormelle auki. Bueno! Jos lähtisivät siitä syntymään...

Ensi kerta on tosiaan vasta 9.12. Koska perjantai on itsenäisyyspäivä. Mutta, ei ole Käynnistysaika, vaan normikäynti!! :O Syynä on se, että äiti ja vauvat voivat niin hyvin, ettei ole syytä käynnistää. Samalla lääkäri toki antoi luvan syntyä vaikka vielä tänään, koska ovat tarpeeksi isoja jne. Että ehkä ei mennä tuonne saakka.

Odottavan aika on pitkä... :D

T. Katrilli ja pullat 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci ja TR
Voi vitsi Katrilli, siel on sentään jotain edistystä tapahtunu, sulla vois olla mahkuja, että lähtis itte käyntiin! Mulla oli maanantaina vielä täysin epäkypsä tilanne. Jos ei nää meiän häätöyritykset oo seuraavaan maanantaihin mennessä mitään tehny, niin ei nää kyl sit omin avuin täältä lähdekään tulemaan! Aika jännä, että sulla ei vieläkään puhuta käynnistyksestä, vaikka yleensä monokoriaaliset käynnistetään tosiaan siinä rv37 korvilla, tietty jos sulla kerta on kaikki hyvin... Mullakin voi hyvin olla ainut aihe käynnistykselle tää mun oma pituuteni... Tänään oli sf-mittaa komeat 44cm :D Tarttis kans saada aikaseks ottaa mahakuva...

Pohjoistuuli, aika jännä, etteivät määrää Kättäriltä sektion jälkeen mitään lääkettä. Mä sain viimeks TYKSistä lähtiessäni kaksi eri reseptillistä kipulääkettä! Koska lääkäri ei ollut lähtöhetkellä paikalla kirjoittamassa reseptiä, kaivoivat vaan kaapista valmiin reseptin, eli taisi olla aika yleinen käytäntö. Ilmankos mulla ei mitään vaivoja ollukaan, lääkkeet oli hyvät.

Päiväkodista. Kyllä meiän esikoinen jatkaa siellä myös kaksosten synnyttyä. Kun mies palaa töihin, mulla on ihan täys työ kahden vauvankin kanssa, pakko pitää esikoista päiväkodissa! Päivän pituutta mietitään sitten, kun näkee miten homma lähtee pyörimään. Samaten nyt alussa ajateltiin, että meillä on aika kova hässäkkä, niin esikoinen käy hoidossa ja päivän pituutta mietitään omien voimien mukaan. Täällä on viimenen tarhapäivä 20.12. ja palaavat taas loppiaisen jälkeen. Meillä on nyt 16pv/kk hoitosopimus niin siihen kertyy kyllä niitä vapaapäiviäkin. Hitsi, munkin täytyy vielä keksiä joku lahja tarhatädeille, mä aina unohdan ton, kun esikoinen on vasta alottanu tarhassa, ei oo vielä tottunu tällaseen :)

Kävin ton neuvolan jälkeen vähän kaupungilla haahuilemassa. Aika huvittavaa, kun mummotkin painelee liikennevaloissa ohi, nyt vasta tajuaa kuin hiljaksiin sitä oikeen lyllertää, nopeemmin ei vaan pääse :D

Se oiski sit kohta ensimmäinen adventti :)

Maibei 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja Karcci
Viivekomenttia Medela-kysymykseen: minä hankin keväällä Medela-syöttöratkasut meidän kaksosille, ja musta ne on ollu tosi hyvät. Ihan alkuun tutit tuntu hirmu isoilta, mutta äkkiäpä ne vauvat kasvo n. 2,5 kilon lähtölukemista. Meillä on siis pullot olleet käytössä heti kun päästiin kotiin laitokselta koska imetys ei ole ollut mahdollinen omasta "valuviasta" johtuen. Voisin vielä mainita että meillä vauvat nukku yöt läpi jo alle kolmen kuukauden ikäisinä, muistan miten sitä neuvolassakin ihmeteltiin. Sanoivat vielä viime käynnillä että ollaan tämän yli 100 000 asukkaan kaupungin harvoja kaksosperheitä joissa vauvat nukkuu ihan poikkeuksetta aina yöt läpi, iltaseittemästä aamuseittemään. Sitähän ei tietenkään kukaan voi varmuudella sanoa mikä sen hyvän nukkumisen selittää, mutta ehkäpä nämä putelit ovat auttaneet asiaa. Vauvat veteli maitoa jo muutaman kuukauden ikäisenä 200ml per kerta, noin 3 h välein (paitsi yöllä), ja laitoksellakin jo 50 - 60ml per kerta. Näinkin "isolla" paikkakunnalla oli muuten osaston kätilöillä aivan erilaisia suosituksia annettavista määristä, itse päätin sitten uskoa yhtä joka oli ollut vuosia keskososastolla töissä. Hän suositteli ihan pokkana tarjoamaan itsestäkin älyttömiä määriä, ja seuraamaan sitä mikä on menekki ja miten tyytyväisiltä vauvat vaikuttaa. Sitten vaan aina hieman enemmän tarjolle, ja se mikä uppoaa niin menee tarpeeseen. Neuvo toimi meillä paremmin kuin hyvin, ja uskon että riittävä määrä maitoa ja nämä pullot on yhdessä vaikuttaneet siihen että babsyt on nukkuneet hyvin. Ja kasvaneet hienosti, ja muutenkin aina hymyilevät :)
 
TR
Piiiitkästä aikaa jaksan kirjotella taas, tyttö lähti yökylään mummulaan niin jaksaa keskittyä...jotenkin tuntuu, ettei oikein mihkään riitä kärsivällisyys :p

OnneaOnnea Crofti, hyvän kokoset vauvat (mulla ollut ton kokosia yksöset) ja muutenkin meni ilmeisen hyvin kaikki :heart:

Pari kertaa päivässä käyn kurkkimassa josko Pohjoistuuli, Maibei tai Katrilli vaikka poksahtais yllättäen!! Elämme siis jännittäviä aikoja. Äläkä Tipetsu hätäile, kyllä täällä ainakin mä oon ja onhan tänne vissiin tullut uusiakin, tervetuloa!!!
Varmaan jää vaikka mitä mielenkiintosta taas multa kommentoimatta, mutta tosta 60 pv extravapaasta meillä mä pidän parisen viikkoa ja mies loput, mies on siis heti vauvojen synnyttyä kaks kuukautta kotona, ihanaa :heart:

Ainiin, meillä toistaseksi vika käynti TAYSiin takana, jatkossa seurataan kerta viikkoon Hämeenlinnassa. Kaikki oli torstaina hienosti, vauvat n. 850 grammasia molemmat, ei ollut kuin 10 g kokoeroa! Mutta...sitten sainkin soiton neuvolasta, kärähdin sokerirasituksessa :O En hetkeäkään aatellut et niin vois käydä. Onneks oli ihan vähän yli raja-arvon se ihan eka verikoe, muut kaks oli ok. Ei siis mitenkään hälyttävää, mutta joudun nyt sit käymään maanantaina hakeen ne seurantavälineet himaan. Oon ihan varma, että pieni herkuttelun vähentäminen poistaa ton ongelman kyllä, ehkä oon vetäny pannaria liikaa viime viikkoina ja irtsareita :LOL: No, oli ainakin ihanaa, kun TAYSin raportissa luki: hyvävointisen ja -kuntoisen oloinen äiti, ihmettelivät siellä kun liikun niin ketterästi ja ripeesti vielä :D No, kyllä se tahti kohta varmaan hidastuu!

Olipa kiva lukea myös Sallan kuulumiset!

Mulla alkaa kohta olla jo kaikki valmiina vauvoja varten, 50 cm vaatteita olen hankkinut kivan määrän ja pessytkin ja nyt pitäs kasata lipasto mihin ne saa viikkailtua, toki tossa mietin, että oonko nyt liian aikasin kaiken hankkinu ja laittanu valmiiks...mutta aika tuntuu nyt menevän tosi vauhdilla ja haluun, että on vuodenvaihteessa kaikki ihan valmista. Aikooko muuten kukaan muu nukuttaa noissa äitiyspakkauslaatikoissa vauvojaan?? Musta ne on tosi näppärät kun voi siirtää kätevästi paikasta toiseen tarvittaessa. Tilasin just toiseenkin laatikkoon pehmusteen ja liinavaatteet Baby Stylestä.

Eilen kävin reilun tunnin lenkillä taaperon ja rattaiden kanssa ja nivuset huutaa hoosiannaa vieläkin, oon aatellu vaikka väkisin pari kolme kertaa viikossa lenkkeillä, et lähtis ees jossain vaiheessa tilanne jotenkin kypsymään ton kohdunkaulan suhteen. Se on EDELLEEN sen 7 cm, ja oon aivan varma, että näitäkin vauvoja väkisin käynnistellään sit joskus 38 viikolla...apua, toivoisin niin että lähtisivät itekseen nätisti siinä 36 viikolla syntymään. Tietty ei voi tietää jos joutuu siihen sektioon aiemmin jo...

Kirpsakkaa pakkasviikonloppua mammat, inhoon tota sanaa muuten :LOL:

TR ja Tiuhti&Viuhti rv. 26 (jee, enää 4 vk niin ollaan uusilla kymmenillä...)
 
Täällä ollaan saatu 32 viikkoa täyteen. Kovasti toivon, että vielä muutaman viikon pääsisi eteenpäin. Kävin taas äitipolilla kontrollissa ja raskausmyrkytys etenee, edelleen kuitenkin lievänä. Pääsin vielä kotiin lepäilemään, kun lupasin ja vannoin, että tulen heti osastolle, jos kotiseurannassa arvot alkaa nousta.

Vauvoilla oli kaikki hyvin. Painoarviot 1600g/1800g. B vauvakin oli kääntynyt, joten molemmat on nyt tulossa raivotarjonnassa. Hyvä niin :)
Lääkärin mukaan lantio on hyvä synnytyslantio :) Totesin vain, että sietää ollakin kun on kaksin kappalein tulokkaita :) Kohdunkaula oli lyhentynyt ja pehmennyt, eli valmistautuminen tulevaan on jo alkanut.

Tässä kuulumiset lyhyesti. Tsemppiä teille, jotka jo toivotte synnytyksen käynnistymistä! Minä koetan toistaiseksi vielä pysyä kasassa :)

Tuplamammutti 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
TR - mä oon kans miettiny noiden äp-laatikoiden käyttöä. Meillä alkaa olla tilaa vaan suht vähän, jos ne meinaa ottaa käyttöön. Asutaan kahdessa tasossa ja varmaan tehdään niin, et yläkerrassa pikkuset saa nukkua omassa pinniksessä ja jos alakerrassa on tarve nukkua, niin käytetään noita vaunukoppia, kun ne vaunut on kuitenkin sisällä. Tarpeen vaatiessa alakertaan voi kasata matkasängynkin. Meillä on onneksi sellanen matkasänky, missä on säädettävä pohja, niin ei tarvii noukkia vauvoja sieltä pohjalta..

Mä oon alkanut miettiä, et pitäiskö noita vaatteita olla enemmän. Joudun varmaan pakkaamaan samantien noi 44/48 cm pois laatikosta, kun ehkä nää kuitenkin alottais noista 50cm. En tiedä. Onneksi ostin noi haalaritkin kokoa 56, niin menee varmaan koko talven.

Eilen käytiin vielä viimeisellä ostosreissulla ja nyt pitäis olla kaikkea niin, et pääsee alkuun. Korviketta ostin pari purkkia ja vaippojakin on muutama paketti. Pääseehän tuo mies sitten ostoksille :) Kyllä olikin illalla sit jalat/nivuset kipeät.

Täällä ei muuten mitään ihmettä. Odottelen muun perheen heräämistä :)

Pohjoistuuli 38+2
 
Äippälaatikoiden käytöstä: Mähän en sit ottanutkaan äippiksiä,esikonkin pakkaus melkein käyttämätön. Jotenka meillä yksi laatikko vaan ja kyllähän vauvat varmaan siinä mahtuvat olemaan kahdestaan,jos laatikkoa tarvitsee käyttää.
Yksi pinnis on ja esikoinen siirtyy matkasänkyyn,kai.

Pohjoistuuli: sulla alkaa olla oikeen kiitettävät viikot! Toivottavasti itse pääsis ees 36 asti.


Liikkeistä kysymys toinen tuntuu myllertävän minkä ehtii,mutta toisen liikkeet melkosen vaisuja..Ne tuntuu kyllä,mutta välillä joutuu ihan keskittymään liikkeisiin..Toinen heittää kieppiä niin että maha heiluu..
Pitääkö mun lähtee jonnekin?! Vasta to on ultra..sydänäänet kyllä molemmilta löytyy,mutta se kai ei silti kerro kaiken olevan ok,jos liikkeet puuttuu..?
Näistä liikkeistä tai niiden puuttumisesta ei oo kukaan lääkäri puhunu mitään.



-Tipetsu ja tuplakupla 24+6-
 
Mä oon kans miettiny et tunnistanko molempien liikkeet varmasti. Tuo A kun tuntuu liikkuvan vähemmän. Sydänäänet kyllä kuului, ja käyrä näytti hyvältä, kai sitä on vaan luotettava että kaikki on ok. Alkoi vaan ajatteluttamaan, kun A:n painoarvio oli edelliselläkin viikolla 1600g, mutta lääkäri kylläkin oli eri ja samoin ultralaite, eli menisikö sitten mittauseron piikkiin. Tämän kertainen lääkärikäynti oli niin nopea, että en edes tajunnut kun vasta kotona, että eihän se kattonut edes virtauksia eikä puhunut mitään lapsivesien määrästä tms. Ehkä tästä nyt ei pitäisi liikaa stressata..

Mä meinasin et käytettäis alkuun niitä äippäpakkauksen laatikoita, ja laitoinkin niihin jo lakanat yms. valmiiksi. Itse asiassa pinnasänky puuttuukin vielä kokonaan, ja ne vaunut. Mutta jos tässä nyt lähtö laitokselle tulisi, niin eihän niitä heti tarvitsekaan.
Olen tässä levossa ollessani tilannut netin kautta kaikkea puuttuvaa vauvatarviketta, ja seuraavana tilaan ne Bumbleriden rattaat. Pinnasänky tulee varmaan ikealta, sieltäkin taitaa saada tilattua paketin postiin tai kotiin, jos ei tässä enää pääse käymään.

Se ois sitten jo joulukuu, ja kauheasti tekisi mieli laittaa joulukoristeet ja -verhot. Mutta täytyy nyt tyytyä osaansa ja ottaa kotilepo tosissaan.
 
Pieni omannavantilitys täältä. On varmaan joku loppumetrien angsti iskeny tänne. Alkanu taas hirveesti murehdituttaa oma tuleva jaksaminen kahden palleron + esikon kaa... Omiaan tilannetta pahentamaan on kyl esikoisen joku viimepäivien ihmevaihe taas ja oma uupumus tän mahan kanssa, kun mihinkään ei pysty ja toinen vaatii koko ajan. Synnytystä en niinkään pelkää, vaikken sitä mitenkään riemullakaan odota, ajattelen vaan, et se menee joka tapauksessa omalla painollaan. Mut toi jaksaminen nyt taas iskeny niskan päälle. Loppumetrienpanikointia selvästi ;)

Tipetsulle pikasesti kommenttia. Mä pitäisin kyllä niitä sykkeitä tärkeinpänä. Voit vaikka soittaa äippäpolille huomenna ja kysyä vielä varmistaakses, muista että sinne saa aina soittaa! Mä en kyllä missään vaiheessa stressannu noista liikkeistä. Oon tuntenu niitä tosi vaihtelevasti ja istukka edessä vielä vaimentanu niitä, oon pitäny tärkeimpänä, että päivittäin tuntee edes jotain. Ja musta on välillä vaikee erottaa kumpi liikkuu, varsinkin nyrkeistä/potkuista, kun vois ajatella olevan kumman vaan. Alkuun näistä toinen pyöritteli peppuansa enemmän ja nykyään on ollu hiljasempi, kun taas toinen kaveri on vähän lisänny liikkeitänsä. Mutta soita äippäpolille niin saat varmennuksen!

Huomenna ois sit taas ultraa ja katotaan, mikä on käynnistyksen tarve. Toisaalta halun hirveesti tästä mahasta eroon, toisaalta tosiaan tuleva arki pelottaa, et ehkä mikä vaan ratkasu on ihan jees :)

Maibei 36+5
 
Liikkeistä Mulla on kans ollut koko ajan niin, että tuon A:n liikkeet tuntuu vähemmän. Mä luulen sen johtuvan siitä, että on sen verran alhaalla ja erilaisessa asennossa (oli pitkään poikittain ja nyt siis perätilassa). Sen liikkeet tuntuu enemmän sellaisena venyttelynä ja paineena nivusissa. A hikkaa mun mielestä enemmän.

B taas hyöriii ja pyörii ja sen liikkeet näkyy edelleen mahan muljuamisena, vaikka tilaa on varmasti jo vähemmän. Tietty tuohon B:hen kiinnittää enemmän huomiota, koska se näkyy tuossa ylempänä koko ajan. A:n liikkeitä kun ei oikein näekään vatsan päältä, kun vatsa on tiellä.

Mulla on siis molemmat istukat tuolla takana, joten ne ei ole liikkeiden tiellä.

Ahdistus Tuleva arki kyllä ahdistaa täälläkin. Mietityttää tietysti oma jaksaminen valvomisineen. Tuolta vauvautuneiden puolelta oon lukenut sinnikkäistä imettäjistä, mutta mä kyllä tiedän, että jos imetys ei lähde tälläkään kertaa kunnolla käyntiin, niin en kyllä rupea mihinkään pitkään pumppausrumbaan. Kerta riitti mulle...

Esikoisella on päivittäin vaihteleva uhmakausi menossa ja tietty se vaatii oman huomionsa. Me ei olla vieläkään oikein päätetty, että miten vuoden vaihteen jälkeen on tarkoitus pitää hoidossa. Hän viihtyy kyllä itekseen omissa leikeissä, mutta nyt on enemmänkin valitellut, että "mitä vois tehdä". Pitäis varmaan kehittää joku ideapankki :)

Sektion lähestyessä sekin on alkanut pikkusen jo jännittää. Siihen on nyt viikko aikaa. Siitä toipuminen tietysti vaikuttaa paljon siihen, että miten se arki lähtee rullaamaan.

Muutoin oma olo on nyt ihan ok. Flunssakin on nyt voitettu (kop kop). Vatsakin toimii :)

Keskiviikkona olis viimeinen ultra Kättärillä. Sen jälkee siirrytään sitten Naistenklinikan asiakkaaksi (toki siis jo aikaisemminkin, jos synnytys käynnistyisi).

Tulevana viikonloppuna olis vielä parit lastenkutsut, mutta täytyy nyt katsoa, että jaksaako sinne mennä. Viimeisiä valmisteluja vielä kotona ja tietysti lepoa.

Jaksamisia kaikille. Maibeilla oli ainakin ultrakuulumisia tiedossa.

Mä muuten vedän kohta pohjat tästä porukasta sen suhteen, että kuka on päässyt pisimmälle :D

Pohjoistuuli 38 + 3
 
Viimeksi muokattu:
Juu täältä tulee ultrakuulumisia :) Eli täällä ollaan, vieläkin, kotisohvalla \o/ Ehkä toi pienoinen agnsti on saanut aikaseks sen, että nyt tuntuukin ihan mukavalta vielä köllötellä kotona, vaikka vatta toki kiristää! Jotenkin alko hirvittämään myös ajatus pitkästä käynnistyksestä... Maaginen päivä tuo ensmaanantai 9.12. - eikös se ollut Pohjoistuulen sektiopäivä, Katrillin ultrapäivä ja se on mun käynnistyspäivä :) Aika hurjaa, jos mäkin sinne asti kitkuttelen pienen varteni ja kahden identtisen tytön kanssa, päivää vaille rv38!

Sitten niihin varsinaisiin ultrakuulumisiin. Ensinäkin a ja b on vaihtanu paikkaa ja kaikenlisäks a on jossain ihmeasennossa, periaatteessa poikittain mutta kuitenkin pää ensimmäisenä, joten alakautta voidaan vielä lähteä synnyttämään! Täytyy nyt vaan toivoa, että asennot pysyis suotuisina! Painot oli 2971/2847, isompi vauva oli kasvanu n. 100g ja pienempi vähän kiriny ja kasvanu 300g mutta ihan hyvä, että eivät enää ihan hillittömästi kasva niin ehkä mäkin kestän vielä tarvittaessa sen viimesenkin viikon ;) Paras uutinen oli kuitenkin se, että kohdunsuu oli sormelle auki ja kaula melkein hävinny! :) Kun kohdunsuu on auki niin kalvotkin voidaan puhkasta ilman mun inhoomaani ballonkia ;) Meiän häätöyritykset ja parit kävelylenkit oli vihdoin purru, hyvällä tuurilla ei tarvi odotella ees ensviikkoon :) Virtaukset oli edelleen vauvoilla hyvät. Käyrät oli alkuun tosi tasaset mutta luulen, että vauvat nukku, liikkeitäkään ei tuntunu juuri nimeksikään, kun viimeksi huitelivat koko käyrilläolon. Tipetsu, mites liikkeet siellä?

Kiva kun nyt on sitten selvät sävelet miten mennään. Viikon päästä ekaks käyrille, sitten ultraan ja sitten synnytysosastolle :)

Pohjoistuuli, oisko teiän mahdollista hakea jatkoa esikoisen tarhapaikkaan vai joutuisitteko taas jonottamaan pitkään? Onko siellä puistotätipaikoillekin kova tunku? Harmi kun kaikki perhekerhot, mihin pääsee ilman paikkaa, vaatii vanhemman läsnäoloa... Minkä ikänen teiän esikoinen olikaan? Meillä on 2v poika.

Mulla meni sektio ja siitä toipuminen hyvin, muista vaan pyytää lääkkeitä, jos tuntuu, että kivut ei muuten pysy kurissa! Ja kun sulla on suunniteltu sektio niin siihen pystytään valmistautumaan niin huolella, että varmasti kaikki menee hyvin :) Sulla on kyllä hurjat viikot, ihan omaa luokkaa :D

Maibei 36+6 (päivää vaille täysaikaiset tytöt :) )
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Onnittelut Croftille ja vauveleille! :)

Täällähän on porukkaa ihan pamahtamaisillaan. ;) Tsemppiä kauheasti loppumetreille, vai ovatko nuo enää metrejäkään? On muuten jännä että täällä näyttää menevän tosi pitkälle nuo raskaudet, eikö sitä sanota että kaksosten kanssa on ihan yleistä synnyttää esim. 32-34 viikoilla? Hyvä tietysti näin!

Seuraa valitusta, siirry yli mikäli suinkin mahdollista: Oon niiiiiin kyllästynyt jo tähän raskaana oloon! Meillä oli muuttohässäkkä viikonloppuna, nyt talo täynnä tavaraa joka pitäisi laittaa ja lajitella omille paikoilleen. En jaksa, ei kiinnosta. :D Vauvat painaa selkää ja kylkiä ja vatsaa ja joka paikkaa ja liitoskivut yms oheiskivut on sitä luokkaa että asennon vaihtaminen mistä tahansa mihin tahansa on ihan oma projektinsa. Huomenna on ultrapäivä (se josta nukuin pommiin ed. viikolla), jospa sieltä saisi motivaatiota taas viimeisille viikoille kun tuntuu että ei vaan kerrassaan enää nappaa... Joulua olisi myös mukava laittaa mutta ihan perussisustuksetkin suunnittelematta, tänne kun tarvisi aika paljon uutta tavaraa. Ehkä me tämä joulu mennään vaan kyntteliköllä ja joulutortuilla. Asetin olkipukin tuohon ikkunalaudalle ja naperot kuskaavat sitä milloin mihinkin leikkeihin, jopa sänkyyn yritti toinen eräs ilta viedä. Se siitäkin joulukoristeesta.

Sorry, kirjoitan uudestaan kun on valoisampi olo! Tsemppiä kaikille kanssakärsijöille ja erityisesti teille synnyttämään lähteville.... jospa saataisiin oikein mukavia synnytyskokemuksia, niin sektio- kuin alatiesynnytyksistä! :)

Murotar 34
 
Maibei - juu, samainen maanantai 9.12. on tosiaan tuo meidän sektiopäivä :) Ties vaikka sille päivälle tulee muitakin tuplia :).

Esikoinen täyttää helmikuun alussa 4v. Omasta mielestä siis hyvinkin iso poika ;) No onneksi on aika omatoiminen monessakin asiassa eikä onneksi tarvi häntä sillai kanniskella tms. Leikkiseuraa on tosiaan enemmän vailla.

Mä en tiedä noiden puistotätien tilannetta. Tässä ei oo kovin lähellä tosin sellaista. Meidän poika on aika arka ja hitaasti lämpenevä muutoksille, joten voi olla parasta vaan jatkaa tuolla omassa päiväkodissa. Jos pidetään poika nyt pidempi aika kotona, niin mun mielestä hän voi palata takas samaan päiväkotiin ja ryhmään. Täytyis vielä lukea noi ohjeet ja sit vaan päättää mitä tehdään. Musta nyt on tullut joku Kelan asetus ainakin siitä, et isäkuukauden aikana ei muut lapset saa olla hoidossa (hmm...meniköhän se noin)..

Murotar - mun mielestä Kättärin valmennuksessa sanottiin, että kaksoset syntyy keskimäärin 36+5. Siihen nähden tässä ketjussa on aika hyvin viikkoja kertynyt.

Mä ostin meille pari pientä pakettia Pampers 1 eli 2-5kg ja yhden isomman Pampers 2 eli 3-6kg. Aattelin, et kyl noi pienemmätkin menee olisivatkin 3 kiloisia syntyessään.

Pohjoistuuli 38+3
 
Pohjoistuuli, tarha-asiaa vielä. Meiltä ainakin ovat vaan tarhassa koko ajan kyselleet, että miten pidetään poikaa hoidossa KUN kaksoset syntyvät eli eivät edes oleta meidän ottavan poikaa missään vaiheessa pois. Olen ajatellu, että kaksoset on poikkeustapaus, myös tohon uuteen muutokseen subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Olis tosiaan ihan eri asia olla kotona yhden vauvan kanssa, nyt on vähän eri meininki luvassa ;) Eli poika pysyy hoidossa myös isäkk:n ajan.

Maibei

Ps. Ainakin tässä sanotaan, että isyysvapaan aikana perheen muut lapset saavat olla päivähoidossa mutta tosiaan en sitten tiedä miten menee kun ne hallituksen uudistukset tulee voimaan mutta silloinkin kuvittelisin kaksosten olevan poikkeustapaus: Isyysvapaa ja isyysraha - kela.fi
 
Viimeksi muokattu:
Maibei - yritin etsiä päiväkodin johtajalta saamaani ohjetta, mut lienen arkistoinut sen jonnekin hyvään talteen näillä raskausdementian vaivaamilla aivoilla :) Mä luulen, et me pidetään poika kotona jonkun aikaa kaksosten synnyttyä (kun ei tosiaan se varapäiväkoti nappaa) ja sit jatketaan 3pv per vko. Musta se on jotenkin näppärämpää pitää 3 täyttä päivää kun 5 lyhyttä päivää... Muistelen päiväkodista hoitajan sanoneen, että katotte sitten, miten arki lähtee pyörimään jne. Päiväkodillehan se kaiketi on aika sama, kun hoitomäärä on vähenee (tai pysyy samana). Lähinnähän tällä kaikella on vaikutusta siihen pk-maksujen määrään, kun perhekoko kasvaa ja munkin tulot on muuttuneet. Jotenkin ärsyttää säätää tätäkin asiaa tässä loppuodotuksen keskellä. Miehestä ei oikein tunnu saavan mitään kommenttia irti :) Kaikkihan nyt kuitenkin riippuu paljolti siitä omasta jaksamisesta ja siitä millainen tehokaksikko täältä tulee :)

Vaikka onkin ollut havaittavissa sitä angstia, niin silti on jollain tavalla seesteisempi olo. Mä luulen sen johtuvan siitä, et sai luvan sektioon eikä tarvii jännätä sitä alatiesynnytystä. Siis edelleen korostan, että ei mul ole mitään sitä vastaan, vaan lähinnä olis ollu jännitys noiden asentojen takia.

Järkky väsymys, vaikka nukuinkin viime yön ihan ok. Mukelot jumppaa ja venyttelee.. Enää onneksi muutama arkipäivä ja sit vkonloppu. Kiva, et miehelläkin on pe vapaata, niin se saa hoitaa parit kotityöt ;)

Huomenna olis sit se ultra. Ihan mielenkiintoista saada viimeiset painoarviot, kun niitä ei viimeksi mitattu. Nyt on 2 vkoa taukoa mittausten välillä. Oliskohan toinen jo yli 3 kg :)

Tsemppejä kaikille! Ja varovaisuutta jäisille kaduille. Täällä oli eilen oikeastaan ekan kerran vähän liukasta kävellä. Oli melkoista köpöttelyä..

Pohjoistuuli 38+4 ( :) )
 
Viimeksi muokattu:
Pohjoistuuli, ihan hyvältähän tuo kuulostaa, kun teillekin on sanottu, että katsotte esikoisen hoitotarvetta tarpeen mukaan ja paikka tosiaan säilyy. Kyllä ne joululomapäivät varmaan aina jotenkuten siinä sitten sujuu. Me pidetään varmaan poikaa loppiaisen jälkeenkin se n. 9-15 16pv/kk eli käytännössä noin 3-4 päivää viikossa. Suosittelevat, että näin pientä ei pitäis hirveen pitkää päivää. Mutta tosiaan kun mies palaa töihin niin täytyy muuttaa hoitosopimus jokapäiväiseksi, kellonaikoja pohditaan sitte uudestaan. Poika on nytkin joka päivä hoidossa, kun joululoma vie joulukuussa ne vapaapäivät, ihan hyvä niin mä selviin tästä loppuraskaudesta :) Jollei vauvat oo sunnuntaihin mennessä syntyny, niin viedään poika valmiiks mummolaan sikses kunnes saadaan vauvat maailmaan, sitten ei pitäis enää mennä montaa päivää ;)

Mua kyllä tosiaan jännittää vähän synnytys näitten asentojen takia! Kyl ne vaan ihmeellisesti mahtuu tuolla liikkumaan loppumetreille asti! Molemmat ovat liki 3kg ja tosiaan a ja b oli vaihtanu paikkaa ja kaikenlisäks se a on nyt sit vielä vähän poikittain! Kun nyt vaan ei muljahda siitä sellaseen kulmaan, että se onkin sektion paikka! Vaikkei mulla sinänsä mitään sektiotakaan vastaan ole, muutakuin se nostelukielto... Ei ois uskonu, että ne näin pitkälle vielä pyörivät!

Tänne on muuten palannu taas se flunssa! Just kun viikonloppuna toivuin edellisestä! Ja oisin niin halunu terveenä synnyttää, että jaksaa hengittää, ähistä ja puhista ;) Kurkku on taas hirveen kipee, menee varmaan taas pari viikkoa ennen kuin tää on ohi :/

Mitähän Katrillille kuuluu? Et kai vaan oo lähteny jo synnyttämään ;)

Maibei ja täysiaikaiset tytöt 37+0 :)
 
Maibei - tarviiko sun esikoinen vielä paljon nostelua ja kantamista? Meillä toi esikoinen on nyt sen verran iso jo, että onneksi ei tarvii kantaa tai nostaa. Mä mietin jotain ihan arkisia juttuja, et miten niistä selviää. Meillä esim. neuvolan th on toisessa kerroksessa eikä sinne sais mennä vaunuilla.. Mut jos yksin menee sinne, niin mites kannat kaksi vaunukoppaa?! No, th lupaili et se vois tulla ekalle käynnille kotiin, vaikka täällä on kai ollut tapana, että vaan ekasta lapsesta tehdään kotikäynti.

Mua jännittää vähän se toisen vauvan sukupuolikin, kun tytöstä on annettu "vaan" veikkaus :) Poika oli selkeä. Eihän sillä mitään merkitystä loppujen lopuksi ole, mut kyllähän sitä väistämättä miettii. Meillä on varuilta myös toinen poikanimi valmiina, jos sitä sattuukin tarvitsemaan. Viimeksi kätilö sanoi, että rakenneultra on se paras aika katsoa sukupuoli. Sen näkeminen vaikeutuu sit sen jälkeen, kun vauvat kasvaa. En mä sitä oo kyllä enää kysellytkään.

Mua kans hämmästyttää se, et miten noi tuolla vielä oikein liikkuu... Miten sitä tilaa oikein riittää?

Mä toivon, että flunssa ei iske uudestaan. Mä jo kauhulla aattelin sitä yskimistä ja aivastelua sektiohaavan kanssa.. Au.

Tää menee pian mun ja Maibein keskusteluksi, kun muita ei näy :D

Pohjoistuuli 38+4
 

Yhteistyössä