Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Painoeroa oli edelleen ja b vauva ei ollut oikein kasvanut. Ei mitään yhtä syytä vasn katsottiin kokonaisuutta ja tietty oma vointi otettiin huomioon.

Vaikeaa oli mittaus mutta arviot oli 3,2 ja 2,5kg.
Virtaukset kaikki ihan ok kuitenkin..
 
Viimeksi muokattu:
Croftille tsemppejä täältä!

Mites toi käynnistys oikein etenee? Tarkoitan, että montako päivää annetaan aikaa ennen sektioon siirtymistä?

Tänään on jotenkin parempi päivä. Päätä ja poskionteloa ei särje ja sain nukuttua suht ok. Jos nyt jotain toivon, niin sitä, että pääsisin pian eroon tästä flunssasta. Jos nyt synnytys päättäiskin käynnistyä, niin olis kiva jos ei enää yskittäis ja sais hengitettyä nenän kautta.

Oon kyllä tyytyväinen, että oon saanu noi vauvojen kamppeet laitettu hyvissä ajoin. En mä sitä varmaan enää tässä vaiheessa jaksais tehdä. Viimeisetkin pullot ja yhdet rintakumit on ny keitetty ja odottaa kaapissa. Mä mietin, et pitäiskö toi imetystyyny ottaa mukaan sairaalaan... Toisaalta, mies kuitenkin käy kotona, niin saahan sen tuotua.

Onko teillä miehet pitämässä sitä 60 pv extra-vanhempainvapaata isyysvapaiden jälkeen? Me ollaan ilmeisesti tekemässä niin, että mies olis sektiopäivästä pari viikkoa isyysvapaalla. Jouluvkolta töissä ne pari päivää ja sit sen jälkeen normaalisti töissä. Sitte talviloma ja loput isyyslomat vähän myöhemmin. Se nyt tietty mietityttää, et miten sitä sitte pärjää ton sektiohaavan ja lasten kanssa kotona... Esikoinen on kans kotona, kun isäkin.. Ja sit oma pk on kiinni joulun välipäivät, niin hänkin on sitte mun ja vauvojen kanssa kotona. Ongelmaksi voi muodostua noi ulkoilut, jos iskee vähän kovemmat pakkaset... Periaatteessahan vauvojen kanssa sai mennä parin vkon jälkeen ulos (sääolot huomioiden).. Ei sitä esikoistakaan voi päivätolkulla pitää sisällä :) No, ehkä tarvii pyytää omat vanhemmat avuksi..

Pohjoistuuli 37+4
 
Mä just kans mietin tota kaksospidennystä.....tod näk mä kuitenkin pidän sen,koska mies on sellases työssä et on yleensäkin n. puolet viikosta vapaalla,mut sit ku on töissä niin on aina sen min 12h.
Ja nyt sille tarjottiin et ois helmikuun lopulla viikon reissus,mut sit sais kaks vko vapaata vastapainoksi....vähän mietityttää,et pärjääkö sit pikkuisten kaa jotka ois n.1kk,mut sit taas se 2vkon extra isi kotona-houkuttaa ;) ja onhan mul noi mummit tos lähellä :)

Mitä mieltä te ootte?

-karcci 30+3-

P.s.ens vkolla tutti/pullo/rätti/vaippa ostoksille \o/ ja hoitopöytä.....Sit meiltä uupuu viel patja pinnikseen(ajateltiin aluks pärjää yhdellä) mistäköhän se kannattais ostaa?

Ainiiii!!!sit nyt ois tyrkyllä kaukalot joista toinen on ens vuonna sen 5v, onkohan se viel turvallinen?ei siis oo kolaroitu,mut joku puhu muovin kestävyydestä.....
 
Vaikeetahan se on etukäteen sanoa, miten sitä pärjää ihan pienten kanssa. Toisaalta se eka kk voi olla helpompi, kun nukkuvat (ehkä/toivottavasti) sen n. 22h vuorokaudesta. Ja sit taas jos hätä tulee, niin apua on kuitenkin lähellä helposti saatavana. Sit kun valveillaolon määrä kasvaa viikko viikolta, niin voi olla jo haastavampaa. Ja sit tietty yksilölliset erot..

Mun miehellä olis kai ollut joku työmatka ilman sen kummempaa hyvitys, mut se oli töissä ilmoittanut, että ei halua lähteä.

Meillä tuli pinniksen mukana patja ja sitä käytettiin esikoisella. Sen on tarkoitus olla myös tässä ekassa pinniksessä. Ostettiin aikanaan Kodin1:stä. Jossain vaiheessa meidänkin pitää miettiä sen toisen sängyn ostamista...

Turvakaukalosta... Kai siihen muovin kestävyyteen vaikuttaa aika paljon se, et onko sitä kaukaloa säilytetty autossa, jolloin se on jatkuvasti altistuneena UV-säteilylle. Mä oon kans kuullut tuosta ns. 5 vuoden säännöstä. En oikein tiedä, et mistä sais luotettavaa tietoa käytön turvallisuudesta, kun tokihan ne lastentarvikeliikkeessä aina suosittelee uuden ostamista. Ne kyl hallitsee sen turvallisuus - kortin käyttämisen myyntien toivossa :)

Pohjoistuuli 37+4
 
Ensin ultrakuulumisia täältä: Pohjoistuuli, mä liityn sun kanssa sinnittelijöiden rintamaan! ;) Ei vieläkään tehdä mitään, seuraava ultra viikonpäästä maanantaina 2.12. 36+6! Sillon sentään onneks aletaan puhumaan käynnistyksestä. Ei vieläkään mitään merkkejä synnytyksen lähenemisestä ja onhan se tietty niin, et käynnistys on helpompaa, jos se olis luonnollisestikin edes vähän aluillaan... Tytöt on selkeesti tullu isoveljeensä, joka syntyi 41+6 ;) Ensin meinasivat pistää seuraavan ultran yli viikonpäähänn torstaille mutta onneks älysin vaatia sitä alkuviikolle niin ehtii sit vähän jotain tekemäänkin sillä viikolla synnytyksen eteen ennen viikonloppua, kun on taas vähemmän henkilökuntaa paikalla.

Ja sitten ne varsinaiset ultrauutiset: Virtaukset kunnossa, sydänkäyrät hyvät, kumpikin kasvaa tasaisesti omilla käyrillään, isompi tyttö ihan yksösten keskikäyrällä! Painot 2880 ja 2550 ja jipii, b oli taas kääntyny rt (nyt molemmat siis rt)!!! Äläkä nyt enää käänny siellä! Jos vaan alakautta pääsen synnyttämään niin paljon mielummin puskisin pää edellä! Kaksosraskaudessa kohtu venyy niin äärimmilleen, että väsyy hyvin helposti, lisäksi mulla on esikoisesta toi sektiohaava, mitä pitää vähän varoa. Neuvolaan määräsivät taas perjantaiksi sykkeitä kuuntelemaan. Aika hurjaa, että nää tytöt on ensviikolla jo täysaikaisia :) Mutta kyllä mulla tulee olemaan kestämistä tän mahan kanssa, kun viikko viikolta on olo käyny vaikeemmaks, kuinka hurjaks tää voi vielä mennä?!

Croftille valtavasti tsemppiä, toivottavasti synnytys etenee siellä!

Pohjoistuuli, tiedustelit, että kauanko käynnistellään. Eilen kun lueskelin aiheesta, löysin Vaasan sairaalan sivuilta maininnan kolmesta päivästä. Toisaalta tiedän yhden kaverin, jolta vasta viidentenä päivänä leikattiin vauva ulos. Varmaan vähän tapauskohtasta tämäkin, varmaan vauvojen, äidin ja kohdun kunto ratkasee.

Isyysvapaasta. Meillä mies pitää 30 päivää niistä 60 heti isyysloman perään ja mä pidän ne loput 30 päivää sitten oman vanhempainvapaan loppuun. Mies myös meinasi, että voisi tarvittaessa keväällä olla 80% töissä eli tehdä vähän lyhempää päivää. Meillä on kanssa miehellä tulossa lopputalvesta parin viikon ulkomaanreissu, varmaan koitetaan niin, et saatais anoppi vähän tänne auttelemaan mua ja ehkä mennään lasten kanssa sinne vähäksiaikaa, yksin en aio kyllä montaa päivää sinnitellä. Kotiin aion myös hakea apua pari kertaa viikossa heti kun mies palaa töihin. Karcci 2 vko lisäloma työmatkasta kuulostaa hyvälle :) jos vaan saat apuvoimia työmatkan ajaksi, niin ei kuulosta lainkaan hassummalta "vaihtokaupalta"!

Pohjoistuuli, mulla meni kyllä noin 5 vko sektiohaavasta toipumiseen ja se mikä kanssa täytyy muistaa, että et saa mitään vauvaa painavampaa nostaa (esim vauva+kaukalo)! Mutta ainakin sun vauvat syntyy niin kypsinä, että varmaan pääsevät sen parin viikon jälkeen vartiks pihalle, yleensä 3kg pidetään ulkoilurajana.

Karcci, me hommattiin Jyskistä pinniksen patja. Ikean patjat oli vähän ihmeellisiä. Toinen pinnis hommattiin nettikirppikseltä ja kun isoveli siirtyy isojen sänkyyn, niin toisellekin tytölle vapautuu oma pinnis :) Pinniksenpatjoihin sellanen vinkki, että petari voi olla ihan hyvä! Esikoista odottaessa jostain luin, et pinniksen petari on ihan turha mutta toisaalta sain vinkin, että a) jos vauvalla sattuu paljon vahinkoja sänkyyn, on mukavampi, jos kerralla ei mene koko patja vaihtoon ja b) vauva hikoo vähemmän, jos sen muovisen patjansuojafroteen pistää sen petarin alle eikä suoraan lakanan alle hiostamaan vauvaa :) Meillä tää on toiminu ainakin esikoisella hyvin! Petareita saa edullisesti Ikeasta.

Karcci toi 5v on tosiaan tollanen mitä pidetään muovimateriaalien turvallisuusrajana kaukaloissa mutta on kans varmaan hiukan makukysymys. Me hommattiin toinen kaukalo käytettynä ja taitaa olla 4v vanha, et ei mikään ihan pränikkä sekään... (Esikoisen on pari vuotta vanha) aateltiin et niillä mennään.

Nyt tarttis sit viikko vielä jaksaa pötkötellä. Jos oikeesti tarttis alkaa iltalenkkejä tekemään, et sais noi vauvat häädettyä ulos! Se vaan, kun pienikin kävely tuntuu niin uuvuttavalta mut jos se sit kans alkais tekee jotain tuolla alhaalla, edes tiputtais vauvoja vähän alemmas! ;)

Maibei 36+0

Ps. Haettiin meiän Bumbleridet tänään :)
Ja kyselin, että koska sairaalaan, jos synnytys käynnistyy, niin oman voinnin mukaan, koska olen uudelleensynnyttäjä (mut uskon kyl et tää menee tohon käynnistykseen).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TR
Pöh ja Pah! Missasin mun tämän viikon äippäpolikäynnin koska olin autuaasti kuvitellut sen olevan huomenna. Nyt päikkäreiltä herätessäni huomasin että jostain vaarallisen näköisestä numerosta oli yritetty soittaa kuusi kertaa, tarkistin asian ja tralalaa, aika olisikin ollut tänään.... siirtyi sitten ensi viikolle. Jotenkin tuntuu että heti tosi vaarallista kun ei käy tasaisin väliajoin. Tätä se jatkuva univelka teettää.

Tsemppiä Croftille!

Meillä mies pitää kaikki mahdolliset vapaat heti putkeen vauvojen syntymän jälkeen, sitten jää vanhempainvapaalle. Mulla on niin lyhyet hermot että kaikin puolin parempi hoidella yhdessä näitä muksuja kun edellisetkin ovat vielä niin pieniä. ;) Oon sitä mieltä että jos vain suinkin mahdollista niin kaikki isälomat vain käyttöön, turha sinnitellä yksikseen jos on vaihtoehtoja!

Kiitti patjavinkeistä, taidan itsekin suunnata jyskiin... Ostettiin pinnasänky näille käytettynä ja patja uupuu. Vielä olisi muutama juttu ostelematta mutta taidan osan tilata netistä. Kaveri suositteli vauvoille noita Ainu Alma syöttöratkaisu - pulloja. Ainu Medela Alma / Tuotteet / Etusivu - Ainu Onko joku kokeillut? Tyyriitä mutta kuulemma hyviä jos aikoo imetyksen ohessa pullotella.

Murotar 33+1
 
Croftille tsemppiä!!


Noista isänlomista: Meillä mies on työtön (varmaan koko loppuelämänsä tällä meiningillä...:rolleyes: ),niin en sit tiiä kantsiiko sen pitää niitä vapaita vai ei..Tietty liitonpäivät kuluu,mutta kyllä saa luvan painella töihin ensi syksynä.
Mies kun vähä niinkun "harrastuksekseen" käy töissä,jos näin voi sanoa,sillä kun ei tunnu olevan pulaa rahasta..Itselläni taas ei oo koskaan rahaa lähtee esim. vauvoille ostamaan kamaa,miehen kaa jos lähen,niin kyselee vaan tavaroiden tarpeellisuuksista yms. eli mä ihan isse tahon nuo asiat hoidella. Ärsyttää vaan kun ei oo millä ostella.
Ja siis pakko tunnustaa,etten mä oikeestaan oo noihin isien vapaisiin paljon perehtyny sen kummemmin,pidän itse kaikki jos mieskin on työtön edelleen..Enkä mä taida ees tajuta noista asioista mitään.. :ashamed:

Mä kävin tänään töihin ilmoittamassa,etten ole sinne menossa 2.1.2014 ja näyttämässä raskaustodistuksen. Saikullahan mä varmaan olen jo tuolloin..? Ainakin edellisellä äippäpoli-reissulla lääkäri sanoi etten ole menossa töihin..
Rv 29 tulee täyteen 30.12.2013.. Kukahan mulle maksaa sairauspäivät,kela vai työnantaja? En sitä tajunnu kysyä,eikä pomo ois varmaan osannu siihen ees vastata. Mähän siis oon ollu viimeksi töissä 04/12..

Onko kenelläkään kahta brio primo-kaukaloa+ vanhemman lapsen turvaistuin autossa? Mietin vaan että mahtuukohan ne vierekkäin autoon,vai pitääkö meidän sen takia jostain hommata joku tila-auto. Meillä on ford focus farmari,joka ei siis oo mikään tajuttoman levee auto..

Mulla on ihan saakelin lyhyt pinna. Mahan kanssa hankala olla,niin tuon taaperon hommat ottaa aivoon. Siis kun tänään oltiin lähössä kauppaan ja kun ohjasin neitiä pitämällä puvusta kiinni,niin ei tykänny siitä ja heittäytyi ihan lötköks eikä suostu jaloilleen jäämään. Ai hyvä jumala,että palo pinna! Toppatakki ja maha välissä,yks on kun joku makaroni,liukasta ja tavarat tippuu,niin kyllä katkes pinna,melkein rupesin itkemään kun v*tutti tytön touhu!! :headwall: Tytöllä alkaa tuo oma tahto näkyä ja uhmaa mua. Jos jotain kiellän tekemästä,jatkaa tahallaan ja näyttää mulle kieltä! :O Jummijammi,mistä lie oppinu?! Tyhjentään lipastot ja kaapit,kaikki hujanhajan ja mua ottaa niin pannuun kökkiä perse pitkällä ja noukkia kamoja KOKO ajan! Kyllähän mä olen teipannu kaikki paikat,mutta silti!
Pyykit kisko narulta alas sitä mukaa kun niitä laittelen kuivumaan jne. Ja vaipan ei anna olla jalas,sit onki pissit lattialla ja äiti polvillaan,aaarghh!
Oli viimeyönäkin ottanu vaipan pois,alasti huusi sängyssään kun mies meni hakemaan,kun sen normaalin 2h oli omassa punkassaan nukkunu..
Ja kyllä,isihän miellä on kotona mutta tuumailee vaan että "äiti,anna lapsen touhuta ei niitä tavaroita tarvi heti pois kerätä",mutta kun mua ärsyttää kun tää mökki on kuin pommin jäljiltä koko ajan...

Ensi viikon to vasta seuraava ultra,ja toisessa sokerirasituksessa pitäs käydä vaikka ekankin tulokset normaalit?! Eipä huvittas.


Teillä muilla alkaa olla viikkoja jo paljon,jäänkö mä tänne yksin pitämään pinoa pystyssä kun te jakaudutte :)


Nyt on pakko mennä syömään! :popcorn:




-Tipetsu ja tuplakupla 24+1-
 
Hei!

Ajattelin kirjoittaa vähän kuulumisia, nyt kun silmät pysyy vaihteeksi auki ;)
Vauvat ovat tänään viikon ikäisiä! Kotiin sairaalasta lähdettiin kolmantena päivänä sektiosta, vauvoilla ei ollut mitään häikkää sokereiden tai bilirubiinin tms. kanssa, joten päätettiin painua kotiin heti kun mun jalat kantoivat :D

Mulla tuli riesaksi tuossa viimeisinä raskauspäivinä monimuotoinen raskausihottuma, joka vaan edelleen pahenee. Koko yläkroppa on ihottuman peitossa, ja suurin osa jaloistakin. Ataraxia vetelen, ja yritän kestää.... Aika inhottava vaiva tuo on, kun sekin vähä mitä saisi nukuttua, menee raapiessa :( Parin viikon sisällä kuitenkin helpottaa.

Muuten sektiosta toipiuminen on sujunut ihan mallikkaasti, en ole särkylääkeitä tarvinnut enää moneen päivään.

Tunteet on aika pinnassa, olisin niin halunnut jatkaa vielä vauvat mahassa muutaman viikon. Mä niin nautin siitä, varsinkin, kun aika suurella todennäköisyydellä nämä jäävät viimeisiksi lapsiksi meidän perheessä. Vaikka olo olikin tukala, niin ikävä mulla sitä on.

Ihan iloisina ja positiivisina me täällä näitä muksuja hoidellaan, nukkunut olen viimeksi lokakuussa, mutta näillä mennään :) Paras yö oli viime yönä, sain ruhtinaalliset 3h unta, ja sekin pätkissä. Uskomatonta mitä sitä jaksaa, kun on noin ihana syy herätä! Meillä mies on ollut töissa leikkauspäivää lukuunottamatta joka päivä, mutta auttelee sitten iltaisin ja öisin parhaansa mukaan. Muut lapset ovat sopeutuneet tilanteeseen hyvin, 2v vähän mustis, mutta kyllä se siitä! Minibussikin kerettiin käydä ostamassa juuri ennen synnytystä, nyt on kiesi mihin mahtuu koko 8-henkinen perhe!

Croftille kaikkea hyvää sinne sairaalaan! Samoin Pohjoistuulelle tsemppiä loppumetreille, ja muille kaikille myös!

Täysin umpirakastunut Salla + vauvat 1 vko
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja maibei
Croftille hurjasti onnea joululahjoista! Mahtavan kokoiset paketit! Hurjan pitkiäkin ovat :flower:

Menikö kaikki hyvin?

P.s. Meillä tänään neuvolan monikkovalmennusta. Hyvissä ajoin :D tätäkin aikaistettiin viikolla, kun sanoin, etten välttämättä pääse 4.12 enää paikalle ;) Johon neuvolantäti, että miksi et, eikös sinulla ollut se laskettuaika vasta loppukuusta :stick: tietämys kaksosraskauksista...

T. Katrilli ja pullat 36+1
 
Onnea Croftille, ekalle joulumammalle! :) Ihanaa :heart: Aika hyvin piti painoarviot paikkansa :) Ois kiva kuulla synnytyksestä lisää sitten kun jaksat ja kerkeät :) Ja syntyivätkö eilisen vai tän päivän puolella?

Maibei 36+1
 
Kommenttia vielä Tipetsulle: kyselit kahdesta Brio Primosta + turvaistuimesta (Britax multitec, selkä menosuuntaan), meillä on tommonen setti. Kokeiltiin, niin ne menee kyllä just ja just kaikki kolme farkun takapenkille, kun turvaistuimen laittaa niin laitaan kun pystyy, lisäks meillä telakka toisessa kaukalossa. Mutta koska toi turvaistuin selkä menosuuntaan vie pelkääjänpaikalta niin paljon tilaa, että siellä on todella epämukava istua, tullaan laittamaan yks kaukalo eteen ja kaks lasta taakse! Ja tosiaan kaukaloiän jälkeen auto vaihtuu tila-autoon!

Maibei 36+1
 
Onnea Crofti! :flower:

Kiva kuulla myös Sallan kuulumisia. Harmittava tuo ihottuma. Johtuuko se jotenkin siitä hepatoosista vai onko ihan erillinen juttu? Onko sulla lähtenyt imetys käyntiin sektion jälkeen vai onko vauvat pulloruokinnassa?

Täällä on ollut kovinkin tukala olo eilen ja tänään. Vauvat tuntuvat liikkuvan entistä enemmän ja vatsan muljahtelut tuntuu välillä tosi kipeiltä. Mä jotenkin ajattelin, että liikkeet tuntuis näillä viikoilla jo vähän vähemmän. Vatsa kovettuu vähän useamman kerran päivässä kuin aikaisemmin. Mä jäin miettimään, että miksi en pyytänyt maanantain lääkärikäynnillä tsekkaamaan kohdunsuun yms. tilannetta, että jos siellä oliskin tapahtunut jotain. Alapäässä tuntuu ilkeää vihlontaa ja vähän suikkapuikkokipuja. Olo on edelleen kovin vetämätön, mut se nyt voi johtua tästä kirotusta flunssastakin.

Tänään mä aloin miettiä, että miltäs ne "oikeat" supistukset oikein tuntuikaan, että sitä osaa sitten varautua, jos synnytys käynnistyykin itsestään. Jostain luin, että sovittu käynnistysaika/ sektioaika on paras "lääke" synnytyksen käynnistymiseen :)

Näihin ajatuksiin tänään... Ei tätä jännitystä enää kestäis!

Pohjoistuuli 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja maibei
Karcci - eihän tässä tosiaan enää pitkä aika ole siihen sektioon. Jotenkin aloin jännittää enemmän nyt sitä, et jos käynnistyy ennen sitä. On jotenkin niin paljon enemmän järjesteltävää jos käynnistyy luonnollisesti. Eniten huolta aiheuttaa toi esikoinen, kun sille ei voi oikein kertoa mitään varmaa. Lisäksi se on aika herkkä poika pahoittamaan mielensä.. Jos yöllä tulis lähtö, niin voi olla vaikea aamu jne. Jos taas päivällä, niin pitää saada sumplittua haku päiväkodista. Periaatteessa meillä on toimintasuunnitelma, mut aina sitä jännittää. Jos ei muu auta, niin sit pitää jättää mies kotiin ja mennä yksin (jos siis on kiire mennä sairaalaan ja lapsenvahtien tulo kestää).

Pohjoistuuli 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Onnea Crofti täältäkin!

Ja vähän kuulumisia meiltä. Tytöt syntyi to 14.11 ja siitä viikon päästä lauantaina päästiin kotiin. Mun vointi oli suurin syy niinkin pitkään sairaalassa oloon, vauvat sen sijaan olisivat päässeet jo aiemmin. Nyt siis puoli viikkoa kotona ja kaikki ihan hyvin. Syötöt 2-3 h välein koska vauvojen painot pitää saada nousuun, ja etenkin b pienempänä 2190g ei jaksa kerrallaan syödä niin paljon. Samoin jouduttiin siirtymään kokonaan pulloon, koska väsyivät imemisestä tissillä liikaa. Eli nyt pumpppaan minkä ehdin ja loput korvikkeella ja tätä siihen asti että päästään 3 kg: een. Sitten uusi yritys imetyksen kanssa. Kun syöttöjä on niin usein ei meinaa millään ehtiä pumpata tarpeeksi monta kertaa, mutta näillä nyt mennään.

Sektiosta toipuminen on vielä tosi vaiheessa. Onneksi mies on kotona nyt ainakin kuukauden päivät, muuten olisi tosi hankalaa. Mulla meinattiin joutua kohdun poistoon kun se ei supistunut ja sitä murjottiin useita tunteja epiduraalin avulla. Samoin raskausmyrkytykseen liittyvät krampit iskivät sektion jälkeen ja olin 2 päivää käytännössä letkuissa ja kramppasin. Enpä juuri muista paljoa. Mies oli osastolla ja hoiti vauvoja. Aika shokkihoitoa sinnekin. Vasta 4. päivänä syntymästä pääsin itse vauvojen ja miehen luo. Nesteitä mulle ehti kertyä viimeisen viikon aikana yli 10 kg ja niitä on vieläkin. La kun päästiin kotiin, paino oli tippunut 10 kg ja tiistaina kun kävin puntarissa kotona, 4:ssä päivässä oli tippunut lisää 12 kg! Eli reilussa viikossa yht. 22 kg.. Että kyllä sitä nestettä olikin. Mun jalkojen iho on melkein kun mahan, kun veny niin hurjasti.:)

Enää ei kutita! Toivottavasti Sallallakin kutinat pian lakkaa. Nukkunut olen itsekin viimeksi lokakuun alussa ja nyt melkein enemmän kun viimeisenä raskauskuukautena, jolloin unet jäi 2-3 h max. Nyt kuitenkin pari kahden tunnin pätkää yössä ehtii nukkua kun syötetään miehen kanssa yhdessä. Pienellä on vähän mahanpuruja mutta nukkuvat pääsääntöisesti kuitenkin ihan hyvin.

Tsemppiä kaikille loppumetreille ja jos ei muuten jaksa odottaa, niin se että vauvat on isompia, auttaa paljon alussa ja pääsee nopeammin vauvantahtiseen rytmiin.

Voikaa hyvin!

Elmeriini ja tytöt 1 vko 6 päivää
 
Voisinpa jotakin raapustaa synnytyksestä..
Eli ma aamuna oli ultra ja lääkäri oli sitä mieltä että painoeroa syntyy koko ajan ja raskautta ei tarvitse pitkittää enää, myös oma vointini otettiin huomioon.
Siitä lähin suoraan saliin, jossa tehtiin oksitosiinirasitus eli katsottiin miten vauvat kestää supistuksia. Siellä olin reippaat 5 tuntia ja pääsin sitten osastolle yöksi.

Aamulla tehtiin ultra ja piti laittaa ballonki, mutta olinkin 4 senttiä auki. Noh, lääkäri pyyti hetken päästä takaisin ja laitettiin kuitenkin se.
Ballonki pysyi kolme tuntia.
Sen jälkeen otettiin käyrät ja B-vauvan sykkeet heitteli joten kiiruhdettiin taas saliin. Kello tais olla noin 1 iltapäivää.

Siellä sain sitten oksitosiinia ja alko tulee supistuksia. Sain spinaalin kun paikat oli auki 7cm ja olin taivaissa pari tuntia. Sit koko homma lopahti hetkeks ja mietittiin jo sektiotakin.

Jotenkin vaan supistukset kiihty vauhdilla alkuillasta ja lääkäri laitto kohdunkaulsn puudutuksen. Puudutus ehti loppua ja synnytin ilman lääkitystä.
Ensimmäinen tuli tiistai-iltana klo 21.56 ja toinen pylly edellä 22.10.

Ei synnytys niin kamalaa ollut mitä kuvittelin, kipeetä teki mutta ajattelin koko ajan sitä tuskaa mitä viimeiset 2kk on ollu niin nopeesti oli homma ohi.
Perätilakamu tuli tosi helposti, joten siitä ei kannata ottaa stressiä etukäteen.
 
Onnea vielä Elmeriini! Tuttua toi pumppaaminen kun meilläkään eivät tissiä jaksaneet syödä vielä ees kotona ja piti juottaa keskosvahviketta. Totta kun sanoit että on parempi mitä kauemmin vauvat on masussa, vaikka ei malttaisi oottaakaan. Ootkos käynyt lukemassa Tuplamammat ketjua? Entäs Salla tai Crofti? Ja muut jotka täällä ovat vauvautuneet, mutta eivät vielä tuolla käyneet?

Jk ja pojat
 
On pitäny kaikennäköstä tänne taas kommentoida, jos vaikka nyt kirjottelis.

Salla, kiva kuulla sun tuorevauva-arjesta siellä, kuulostaa et on ihan mukavasti lähteny homma pyörimään :) Ootpas hienosti selvinny sektiohaavankin kanssa, vaikka mies töissä! Toivotaan, että ihottumakin lähtee pian!

Huh huh Elmeriini, sulla on ollu kyllä tosi raju turvotus ja muutenkin tota vaivaa on riittäny, vaikka muille jakaa! Onneksi pääsit vihdoin synnyttämään niin noi sun vaivaskin pääsi helpottamaan!

Crofti, oli tosi kiva kuulla lisää tosta sun synnytyksestä ja käynnistyksestä, sait sen kuulostamaan "ei-niin-pahalta", vaikka se silti itseä hirvittääkin näin synnytyksen lähestyessä, jotenkin kaikki ajatukset on niin paljon konkreettisemmin mielessä. Vaikka muuten suhtaudunkin synnytykseen go-with-the-flow meningillä eli tulee mitä tulee niin toivois sieltä silti jotenkuten yhtenä kappaleena selviävänsä ;) Ja onnea sullekin vielä kerran vauva-arkeen! :)

Pohjoistuuli, täällä on kans sama, et esikoisen hoitojärjestelyt hiukan mietityttää. Täällä taas tavallaan ois hyvä, jos tulis yöllä lähtö. Anoppi ja hänen äitinsä ovat luvanneet tulla auttamaan n. 50 km päästä, päivät anoppi on ensviikolla töissä, poika toki tarhassa mutta tarhasta noutoon anoppi ei kerkee. Toi käynnistäminen on vähän sellasta, että ei sit tiedä koska oikeasti tapahtuu, voi mennä monta päivää ja sit yhtäkkiä homma voiki edetä tosi äkkiä. Hoitoapua ei viitti turhaan hälyyttää paikalle mutta olis kiva, että mies ehtis synnytykseen mukaan tueksi ja esikoisen hoitoavun paikallesaapumiseen tulee menee käytännössä varmaan 1,5h, siinä ajassa kerkee tapahtuu paljon, jos on vauhti päällä. Turha kai tätäkään on etukäteen pohtia mut kyllä varmaan vähän surku tulis, jos ilman tukihenkilöä puskisin pari vauvaa alakautta maailmaan joukon ventovieraiden kesken...

Mä kanssa Jk:n lailla odottelen, että koskakohan uusien äitien, Elmeriini, Salla, Crofti, (tuplat2013???) vauva-arkea pääsee tuolta toisesta ketjusta lukemaan, niin pidetään sekin vertaistukiryhmä pystyssä :)

Karcci, mä kanssa esikoisen raskaudessa harmittelin tota, ku ei loppuaikoina saanu nukkua! Varmaat ainut asia, mikä tässä kaksosraskaudessa on mulla ollu helpompaa ku yksösraskaudessa on ollu yöunet, ihmeellistä :) Ei ne mitään huippuhyviä nytkään oo mut välillä saan jopa kokonaisia öitä nukuttua ja välillä esikoinen herättää enemmän kuin raskaus! :)

Murotar, voin muuten kuvitella kuinka paljon harmittaa nukkua äippäpoliajan ohi :(

Katrilli, koskas sulla olikaan seuraava ultra? Mulla on huomenna neuvola ja maanantaina ultra ja ensviikolla aletaan sitten kattomaan sitä käynnistystä...

Ollaan nyt miehen kanssa tehty iltasin "vähän pidempiä kävelylenkkejä" (voisko olla max kilsa pari?) kun koitetaan häätä näitä tyttöjä ulos ja saada laskeutumaan alas. Hassua, kun nyt vasta tajuan kuin pienellä reviirillä oon liikkunu jo todella pitkään: tarhaan ja takas ja lähikauppaan ja takas, sit neuvola- ja markettireissut auton kyydissä. En enää edes muista, koska viimeks olin tossa lähimaastossa liikkunu, tuli ihan hassu tunne, semmonen ihan vähän mökkihöperö olo ;) Se on metkaa, kun ei se kävely varsinaisesti kipeetä tee mut jo hyvin lyhyen matkan jälkeen maha alkaa vaan painaa niin vietävästi ja kyllähän se nyt jo mahassa tuntuu. Olis vaan niin hyvä, jos tää lähtis ittellään käyntiin mutta kyllä mun vahva veikkaukseni on, että sinne käynnistykseen mennään!

Maibei 36+2
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Murotar Meillä on ollut esikoisella käytössä noi Aventin pullot ja oon ollut niihin ihan tyytyväinen. Tein nyt niin, että heitin esikoisella olleet tuttiosat pois ja ostin uudet. Lisäksi ostin pari pientä pulloa lisää. Tilasin ne tuolta Amazonista (UK), niin olivat Suomen hintoja edullisempia. Tätä mun on pakko hehkuttaa, koska oli ehkä paras osto:
Philips AVENT SCF281/02 - Höyrysterilointi mikroaaltouunissa

Muillakin valmistajilla taitaa olla myös vastaavia steriloijia.

Elmeriini kuulostaa tutulta toi pumppausrumba. Tsemppiä siihen! Tottahan se on, että mitä pidempään vauvat viihtyvät masussa, niin helpottaahan se varmasti tota alkua. Sitä on vaan ite niin kärsimätön. Odottavan aika on pitkä :)

maibei Meillä on lähiapu parin kilsan päässä ja päässee tänne puolessa tunnissa vaikka sit yöllä. Mun vanhemmat on onneksi eläkkeellä ja tulevat sitten pitkäkestoiseksi avuksi. Ne asuu 120 km päässä, niin niillä kestää sen pari tuntia tulla tänne. Mun äidilläkin on jo siellä kassi pakattuna valmiina :) Mä en niille viitsi soittaa yöllä, joten ne hälyytettäis sitten paikalle aamusta.

Mut nyt jotenkin toivois, että tää kestäis tuonne sektiopäivään asti, niin kaikki sujuis helpommin järjestelyjen kannalta. Mutta mutta, luonto tekee niinkuin parhaaksi katsoo :)

Mulla tuli nyt jotenkin pitkä väli näihin äitipolikäynteihin, kun se tän viikon aika siirrettiin ke -> ma.. Eli seuraava käynti on vasta ens ke (4.12.). Ja siitähän ei ole taas montaa päivää siihen sektioon.

Mä en oo aikoihin käynyt missään :O Päivittäin haen pojan päiväkodista (matka sinne ehkä n. 500m). Sit on tietty noi äitipolikäynnit, minne oon menny bussilla. Lähikauppaan ei ole pitkä matka, mut jotenkin ei vaan jaksa mennä. Kirjastossa taisin käydä joku viikko takaperin. Piiri on tosiaan aika pieni. Mutta on tää olokin jotenkin sen verran raskas, että ei kyl tee mielikään lähteä minnekään. Mies on jo varmaan pari kuukauden ajan hoitanut kaikki ruokaostokset :) Päivät kuluu aika samalla tahdilla eli kun mies ja poika saatu päiväkotiin, niin mä meen sohvalle lepäilemään ja surffailen netissä tai luen tai katon telkkaria. Pyykit saan pestyä ja jotain pientä kotihommaa tehtyä. Ja joo, ruoat saa sentäs kans vielä tehtyä. Mutta kyllä sen täällä kotonakin huomaa, että ei jaksa oikein pitkää istua tai seisoa. Makuulla on kaikista parasta.

Nukkuminen Mä varmaan edelleen nukun ihan hyvin, vaikka aamulla oonkin tosi väsynyt. Käyn kerran yössä yleensä vessassa ja saan kyllä sen jälkeen yleensä heti unta. Tääkin muuttui esikoisen vauva-aikana. Muistelen silloin odotusaikana, että ramppasin varmaan 2-3 krt yössä vessassa ja oli tosi vaikea saada unta sen jälkeen. Mä oon ehkä parina yönä jäänyt pidempään valvomaan vessareissun jälkeen. Nivuset tai muut kivut ei sillai vaivaa yöaikaan. Kyllähän siihen asennon vaihtamiseen havahtuu, mutta saatan kyllä nukkua useamman tunninkin putkeen samalla kyljellä. Esikoinen on onneksi nk. hyvä nukkuja eli menee hyvin nukkumaan ja nukkuu koko yön heräämättä omassa huoneessaan. Aamulla saa päinvastoin herätellä jonkun vartin, että saa sen ylös :) Tulispa näistäkin samanlaisia ;) Mua huvitti, kun kyselin esikoiselta, että tuleeko vauvat samaan huoneeseen nukkumaan... No, hänen vastaus oli, että "ei, minun pitää saada nukkua rauhassa" :)

Mähän en ole käynyt enää tuolla neuvolassa tarkastuksissa. Muutenhan noi mittaukset tehdään siellä äitipolilla, mutta painoa ne ei siellä ota. Kävinpä pitkästä aikaa aamulla vaa'alla.. Painoa on tullut alusta lisää 9 kg. Musta se ei ole mitenkään paljon, kun ajattelee minkä verran jo vauvat pelkästään painavat. Aika lailla saman verran tuli esikoisestakin.

Turvotus on kyllä sen verran lisääntynyt, että kun kaivoin talvikengät tuossa eräänä pakkaspäivänä esiin, niin eipä oikein mahtuneetkaan jalkaan. Ei viitsis enää parin vkon takia ostaa mitään väliaikaiskenkiä. Ehkä mä käyn miehen kaapilla taas varkaissa. Nyt alkaa muuten huomata senkin, että nää H&M:n äitiystopit alkaa jo olla vähän liian lyhyitä. No, hyvin on pärjätty :)

Jees, tulipas tekstiä kun jaksoin kaivaa koneen välillä esiin. Hyviä vointeja kaikille!

Pohjoistuuli 37+6
 
Maibei mulla on seuraava ultra huomenna jo 8.20. Tykkään näistä aamuajoista, koska muuten hermoilee koko päivän :D

Saas nähdä onko mitään puhetta vielä käynnistyksestä. Neuvolakortin mukaan huomenna eletään "vasta" 35+6. Viimeksi lääkäri sanoi, että käynnistys rv 37, jossei mitään ilmene ennen sitä. Eli kun tämä laskettuaika heittää sen 4 pv, viikko vaihtuu kortin mukaan lauantaina... eli mitäänhän ei tehdä viikonloppuna vaan aikaisintaan maanantaina 9.12. . Ei ketuta, ei! :kieh: Se on siis kokonaista 6 pv enemmän kuin omien laskujeni mukaan. Minun laskujeni mukaan silloin on jo 37+6... Mainitsen tästä melkein joka ultrakäynnillä, mutta ei se kuulemma ole niin "päivän päälle". Niin, 6 pv sinne tai tänne...

Juu ja olen alkanut täällä harrastamaan kaikenlaista actionia, ettei tarttis tuonne saakka venailla :D

T. Katrilli ja pullat 36+2
 

Yhteistyössä