Tuplamammat 2013-2014

TR, koitan saada joskus aikaseks pistää kuvan. Tytöt on kyllä toistaseks kohtalaisen helppo erottaa varsinkin tuon kokoeron puolesta (syntymässä 300 g eroa ja se oli ihan silmiinpistävä)! Lisäks neiti a:lla on imukupista vieläkin metyleensineä päässä pidempään olleen imukupin ansiosta ja jotain muitakin pieniä eroja, vaikka samaakin näköä on.

Karcci, onnea vauvoista! Millanen synnyyys sulla oli (muutakin kuin pitkä)? En tiedä miten on pienipainoisina syntyneiden laita mutta ainakin normaalipainoisena vauvat yleensä itse tietävät paljonko ja kuinka usein ruokaa tarvitsevat. Meillä esikoinen synyyi hyvänkokoisena mutta ekassa neuvolassa käskivät yöllä herättämään 4h välein syömään. No eihän siitä mitään tullut, jos vauva nukkui niin sehän sitten nukkui eikä herännyt rinnalle millään, ei nukkuvaa vauvaa voi väkisin syöttää. Ja hyvin poika kasvoi, eli näyttävät tosiaan itse tietävän tarpeensa. Mutta pienipainoisten kohdalla voi olla toisinkin. Niin ja tervetuloa vielä tällekin puolelle :)

Maibei ja tytöt 1kk (onko siitä jo niin kauan ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Karcci onnea vielä tätäkin kautta! Haluatko et lisään sut listaan? Laita tietoja kun ehit (oletan siis et tuut mukaan remmiin :D )

Meillä oli myöskin haasteellista tuo syöminen. Yösyötöt kesti tunnin per vauva. Jenniferillä oli hyviä neuvoja tuossa. Yhden voisin vielä lisätä. Röyhtäytä usein syötön aikana. Omasta kokemuksesta voin sanoa et parhaiten siihen auttaa aika. Meillä pojat oli n.2,5kk ja painoivat sen 2,5kg, kun syötöt hieman nopeutuivat. Yhä menee varsinkin yöllä puoli tuntia yhden syöttöön.

Eikö ookin Maibei jännä, miten vauvat on ihan erinäkösiä omasta mielestä :) Muut kyllä menevät sekaisin. Ainoastaan minä, mies, isoveli ja sisko tunnistetaan. Meilläkin parhaiten erottaa painosta, eroa on jo 800g. Oon kyllä itekin menny pari kertaa sekasin, jos oon ottanu vauvat vaunusta, enkä muista kumpi oli kummallakin puolen :D

Jenniferi, teillä oli sitä sammasta. Muistan että puolukkamehua juotit. Menikö kauan kun lähti pois? Luulen että meillä saattais olla sitä?? Luin että vichyvettä vanupuikkoon ja sillä pyyhitään kieli. Aattelin koittaa sitä kun nuo tuolta heräävät. Ei vaan ole mitään käryä että kauanko siihen menee.. Kai mä sitten näen sen kun kieli ei oo enää valkoinen.

En muista kukas täällä oli oikein liikkuvainen vauvojen kanssa? Minkäs ikäsiä pienet on ollu kun oot alkanu kylillä käydä? Itekin niin tekis mieli käydä paikoissa, mutta tuntuu että noilla menee heti pasmat sekasin.
 
Sammalseen nopea vastaus. Meillä ei jostakin syystä happamat aineet ole auttaneet vaan saatiin lääkekuuri sekä vauvoille että minulle. Sammas on samaa juttua kuin hiivatylehdus. Daktarin geeliä vauvoille suuhun ja minulle viikon diflukan kuuri. Sen verran raju reaktio siis itselläni. Körsimme edelleen sammaksesta eli sitä on vaikea häätää kunnolla. Tutit vaihtoon tai hätä tapauksessa keittäminen. Puolukkaa tai sitruunaa voi valella jokaisen syötön jälkeen. Varmasti viikossa näkee poistuuko vaiva.
 
tr, minä sain B pojan perätilassa ulos ja eipä tuo tuntunut missään.
Eka poju oli 400g isompi ja raivas hyvin tietä.
Vois sanoa että tuntui melkein samalta kuin istukka muljahtaa ulos. Toki joutu ponnistaa pari kertaa.

Tässä kuva meidän poitsuista viime viikolta :)
Ja ikää nyt 1,5kk.

 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
TR
Crofti: olikos nuo sun pojjaat nyt identtiset? Kovasti ainakin samannäköiset =) Niin, sulla ei tullut B-pojalle mitään ongelmia tuosta perätilasta sitten? Ei jouduttu elvyttämään tms...? Taidan olla turhan hysteerinen asian kanssa nyt :ashamed: Perätilavauvahan vissiin ponnistellaan tosi hissukseen ja kaikessa rauhassa ulos. Mullahan näyttäisikin nyt just tuo B-tyttö kasvavan isompana, ensin se oli A, voivat kuulemma vaihtaakin kasvutahtia, hassua!
 
Karcci, meidän tytöt oli hyvin samankokoiset kuin teidän vauvat syntyessään ja alussa oli ihan sama juttu; pienempi ei jaksanut syödä riittävästi ja söi tosi kauan niin että oli just tuo sama tilanne, loppuu vaan tunnit kesken kun nukkuakin olisi pitänyt..

Meillä ohjeistettiin laitokselta antamaan alkuun vaan pullosta (pumpattavia tai korviketta), jotta saa tarpeeksi kun muuten ei vaan jaksanut syödä tarpeeksi kun tissi vei voimia ja siten paino ei noussut.

Jenniferi ja JK antoivatkin jo tosi hyviä neuvoja, meillä apuja tuli myös tosi paljon kun vaihdettiin pienempi tutti, josta sai imettyä helpommin. Sitäkin siis kannattaa testata, sopisiko joku toinen tutti paremmin. Ja röyhtäytys on tosi tärkeä, meillä ei edelleenkään syö jos ei röyhtäytä vähintään 3-4 krt/syöttö.

Tsemppiä kovasti, onneksi määrät alkaa kuitenkin pian kasvamaan ja sitä myötä olette pian kolmessa Kilossa jolloin saa alkaa mennä enemmän vauvantahtiin ja ihan koko aikaa ei tarvi syöttää.

Voimia sinne!

Elmeriini ja tytöt 2kk
 
Viimeksi muokattu:
Jk, joo kyllähän ne vauvat silti meinaa mennä sekasin ;) Kokoerosta erottamiseenkin tarttee vauvojen olla vierekkäin :) Mutta pikkuhiljaa ja tosiaan omaan silmään helpommin kun toisten.

Sammasta on täälläkin ja niin oli esikoisellakin ja vaikea siitä on päästä eroon. Kotikonstit on noi puolukka/sitruuna/vichy mutta niitten tehosta ei oo todistettua tietoa. Meilläkin odottaa apteekissa reseptilääke, tarttis varmaan käydä noutamassa se. Esikoisen kanssa ei päästy sammaksesta eroon ja arvatkaa kymmenen kertaa oonko jaksanu jokasen syötön jälkeen penslata tyttöjen suita ja omat kipeät nänninpäät :D Jotenkin tuntuu et ne voimat hupenee jo kaikkeen muuhunkin...

Huomenna on 1kk neuvola :)

Maibei
 
Renkaansuojat Mä tuolla aikasemmin mainostin, että oon tilannut nämä:
Tullsa, Hjulskydd, Delbart, 35 cm, Svart, 1-pack - Lekmer.fi – Osta lastentarvikkeet netist

Ovat tulleet ja testattu. Nämä toimii meillä hyvin. Eli on ostettu sen takia, että vaunuja säilytetään sisällä ja halutaan rullata vaunut eteisestä olkkarin nurkkaan, koska vauvat nukkuu näissä vaunukopissa päivällä. Olkkarissa ovat keskeisemmällä paikalla, joten on helpompaa käydä laittamassa tuttia jne.

maibei Tilasin Lekmer.fi :stä samalla kertaa sen Bumbleriden oman sadesuojan. Meni hermot tuon viime viikkoinna piinanneen sateen kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että jos menee kauppaan sovittelemaan muita suojia tai jopa kahta erillistä suojaa, niin helposti tuleekin kalliimmaksi. Ei ehditty ulkona vielä testata, kun tulikin nämä pakkaset. Istuuhan se kuitenkin parhaiten, kun on se valmistajan oma.

Karcci Onnea vielä tätäkin kautta! Tsemppiä ja jaksamista pienten syöttöihin. Meillä vielä sairaalassa piti parina ekana yönä syöttää 3 tunnin välein. Olihan se rankkaa laittaa kello soimaan syöttöjen merkiksi, mutta kyllä siitä selvisi.

Liikkuminen Me ollaan nyt kahtena viikonloppuna käyty kylässä kavereiden luona koko perheen voimin. Pientä harjoittelua hoitolaukun pakkaamiseen ja ennen kaikkea auton kanssa liikkumiseen :) Melkoista taidepakkaamista saada kaikki kolme lasta auton takapenkille. Esikoinen on turvavyöistuimessaan keskellä ja kaksoset turvakaukaloissa (telakoilla) reunoilla. Normioloissa, kun mies vie esikoista tarhaan, on hänen istuin reunassa ja yksi telakka irrotettuna auton takalaatikossa. Se on kuulemma niin v-mäistä yrittää saada sitä turvavyötä kiinni, kun istuin on keskellä. Ymmärrän kyllä. Isofix-telakan laittaminen on kuitenkin sen verran helppoa ja liikutaan toistaiseksi aika vähän, niin ihan ok siirrellä niitä. Ne aamut esikoisen kanssa on kuitenkin niin hektisiä, niin ei viitsi kiristää omaa pinnaa noilla "teknisillä" säätämisillä.

Muutoin en ole juurikaan liikkunut missään julkisella paikalla. Pientä asiointia vaunulenkkien yhteydessä. Jotenkin en oo uskaltaunut minnekään ostoskeskukseen tms. vielä. Lähinnä ongelmana on se, että mulla ei oo autoa käytössä ja julkisilla/kävellen kestää sitten kuitenkin mennä sinne. Meillä on nyt ehkä toi rytmi tai syöttövälit vähän tasaantuneet, niin ehkä ehtiskin jonnekin. Jotenkin se syöttäminen julkisella paikalla yksin ei houkuta. Jos molemmat on nälässä samaan aikaan, niin se huuto on jotain aivan käsittämättömän korvia raastavaa, jos ruokaa ei saa heti nyt. Kotona saa kuitenkin syötettyä samaan aikaan tarvittaessa, mutta julkisella paikalla ei taida onnistua.

Pakkaset tuli, mutta täällä ollaan vielä oltu siinä -10 asteessa, niin on päästy vielä vauvojen kanssa ulos. Tosin meidän pitäis päästä hakemaan isoveli päiväkodista ti-to, joten suotavaa olisi, että pakkaset ei hirveästi kiristy. Tosin meidän ulkoilumatka on n. 10 min, joten ajattelin kyllä hakea, jos ei ihan paukkupakkaset tai hyytävät tuulet iske.

Ristiäisiä ollaan kovasti suunniteltu. Ne on siis edessä sunnuntaina. Perjantaina kävin juttelemassa papin kanssa. Ja pääsin käymään kampaajallakin :) Mun vanhemmat olivat hoitamassa tätä kolmen katrasta. Nyt oli esikoinen muuten vähän osoittanut mustasukkaisuutta, kun mummi ei voinut leikkiä vaan hänen kanssaan. Muutoin esikoinen on edelleen ollut avulias pikku-apulainen. On rohkaistunut jo pussailemaan vauvoja.

Lisäksi suunnitellaan esikoisen 4v. synttäreitä. Ei mitään erikoista tiedossa... Vähän Cars-rekvisiittaa on tilattu jne.

Rytmi Meillä on vauvat edelleen samassa rytmissä. Ihan ei toinen aina ole vaatimassa samaan aikaan ruokaa, mutta oon vielä syöttänyt monesti samaan aikaan, kun se on helpompaa. Öisin syötän peräkkäin, mutta muuten sitten syötän sittereissä tai imetystyynyllä samaan aikaan. Miehen ollessa kotona sit kummallakin on oma syötettävä.

Vauvoilla on selkeästi illalla tankkaussyömiset. Nyt on 2-3 edellistä yötä ollut niin, että syövät illalla puoli yhdentoista - kahdentoista välillä. Sen jälkeen seuraava syöttö on ollut puoli viiden - puoli kuuden aikaan. Käy mulle :) Saa itse nukuttua ihan hyvän pätkän. Sen jälkeen ollaan vielä käyty nukkumaan ja seuraava herätys on ollut siinä kahdeksan - yhdeksän maissa. Syöntikertoja on vuorokaudessa 5-6. Syövät kerralla useinmiten sen 140ml, mutta joskus sitten 80ml tai jopa 200ml. Aika isoja vaihteluita ja välillä tuleekin lämmitettyä ihan liikaa tai liian vähän korviketta :) Yöllä laitan ison satsin ettei tarvii lämmitellä lisää. Cuplatonia käytetään edelleen. Ehkä on masuvaivat hellittäneet hieman. Molemmat puklaavat joka syötön yhteydessä ja välillä on röyhtäisyt tiukassa. Piereskelevät kyllä aika paljon. Kakkaa tulee yleensä kummaltakin kerran päivässä (ärsyttävästi yleensä jompi kumpi kakkaa yöllä..). Suht säännöllisiä lapsia. Iltaisin on enemmän sellaista levottomuutta ja tyytymättömyyttä.

Yöt nukkuvat yllättävän rauhallisesti. Sänkyyn mennessä tai yösyötön jälkeen saattaa olla jonkunlaista tuttirumbaa, mutta aika nopeasti ovat rauhoittuneet. Yleensä näissä on vaan toinen osallisena, kun toinen vetää sikeitä vieressä. Eivät juurikaan nukahtamisen ja syötön välillä huutele (tai en ainakaan herää siihen).

Päivät menee edelleen pitkälti nukkuessa. Aika vähän ovat hereillä - pieniä pätkiä siellä täällä.

Tämmöistä tänne. Tähän vielä kuva 1kk kunniaksi :heart: Hyvin huomaa, että kummalle maistuu ruoka paremmin ;)



Pohjoistuuli ja A&N 1kk
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Ja just kun pääsin kehumasta... viime yö olikin sitten itkua, kitinää, masuvaivoja, jatkuvas nälkää jne. Kun toinen lopetti, niin toinen aloitti.

Onko teillä muuten kokemusta siitä maidonsakeuttajasta? Toimiiko pulautteluihin hyvin?

Pohjoistuuli
 
Pohjoistuuli meillä oli viikon verran nutrilon nutriton (maidonsakeuttaja) käytössä. Pulauttelu vähentyi, mut laitto mahat sekaisin. Joten lopetettiin. Nyt iän myötä on itestään tuo pulauttelu vähentyny. Joillakin se toimii, joten voisithan kokeilla sitä. On apteekkitavaraa.

Joko te muut tunnistatte itkuja? Musta tuntuu et nä itkee aina samalla tavalla. Olivatopa sitten väsyneitä tai nälkäisiä. Sitten meillä on vielä sitä murinaa, jota harrastivat silloin kun eivät vielä osanneet itkeä. Se on ihan siedettävää, mutta itku raastaa hermoja. Illat ovat usein yhtä "helvettiä". Ollaan koitettu montaa eri tekniikkaa, miten saisivat parhaiten unesta kiinni. Eilen illallakin sitten kun väsyin, saivat huutaa kurkku suorana puolisen tuntia kunnes väsyivät. Mua vaan ottaa sydämmestä toi huudattaminen ja tuntuu et oon huono äiti. Mites muilla? Jotain hyviä neuvoja?
 
Ootko jk yrittäny sitä, että joka ilta teet asiat samalla tavalla. Lämmin iltakylpy joka ilta ennen maitoa. Käärit lapsoset kapaloihin ja juotat maidon kun on niissä. Ja siitä sit sänkyyn. Meillä tää toimii enemmän kuin hyvin ja meneekin nukkuun ilman kitinää. Nukkuu jo siinä kun kannan sänkyyn kapaloissaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Jk, oletko miettinyt, että pulauttelut ja itkemiset voisivat olla maitoallergiaa? Meillä illat helpottuivat heti, kun maito vaihdettiin nutriloniin. Onhan vauvoilla iltaitkuisuutta monilla, mutta aivan uskomattoman monella vauvalla on yliherkkyyttä lehmänmaidon suhteen.
 
Illalla viimeeksi ja aamulla ekaksi :). Puhelin meni rikki ja nyt sitten yritän ottaa saunalahden asiakaspalveluun yhteyttä sähköpostilla, että miten saan puhelimen loppulaskun. Kirosana sentään. Eipä tuokaan nyt niin kamalan vanha.

Meillä on nyt siirrytty osaksi taikauskoisuutta siihen, että vauvat nukkuvat sittereissä yöt. Monet yöt, kun mies on ollut jommankumman kanssa, niin vauvat ovat nukkuneet sittereissä yläkerrassa. Ja yöt ovat menneet kamalan hyvin verrattuna kuin nukkuvat sängyssä. Kannan sitterit nyt sitten makuuhuoneeseen illan päätteeksi. VIime yönä molemmat söivät vain kerran eivätkä itkeneet ja kiemurelleet. Opetellaan nukkumaan sängyssä jossakin vaiheessa.

Minulla on nänneissä taas sammasta. Että osaa olla kipeää. Maibeille vilkutus - mitä lääkettä saitte sammakseen?

Ihanat pikkuiset Pohjoistuulella!!!

Jaahas.... jos nyt sitten pääsisi oma saunalahteen...
 
Viimeksi muokattu:
Jenniferi enpä oo aatellu tuota maitoallergiaa. Saattahan olla. Koitan nyt ensin näillä ohjeilla joita eilen sain kehitysseurannasta.

Oon antanu hyvin vähän kiinteitä, kun oon aatellu että maitoa pieni vauva tarvii. Mutta, pikkukeskosiin erikoistunut hoitaja sanoi että kiinteitä! Riittää kun saa 500ml nesteitä päivässä ja niihin lasketaan hedelmä ja marjasoseet. Tärkeimmät ovat peruna, parsakaali ja liha. Näitä pitäisi syöttää paljon. Olenko siis vaan pitänyt lapsiani "nälässä" kun olen maitoa tarjonnut. Tai siis vatsa ei kuulemma kestä kovinkaan isoja maitomääriä ja aivojen kehittymisen kannalta on eri tärkeää juuri nämä kiinteät. Siis ihan toista mitä neuvottu mun täysaikaisista lapsista. Muistan että äidinmaito on imeväisen paras ruoka puoleen ikävuoteen asti.

Minde, juu koitetaan pitää rutiinit ja illat samanlaisina. Kapaloa en oo koittanu sitten keskolan jälkeen. Vanhemmat lapset ovat vauvoina nukahtaneet "normaaleihin" kodinääniin tottuneina, mutta tuntuu että nämä tartteis ihan erityisen rauhan. Meijän makkarissa on iso "aukko" eikä siis ovia. Ja omaa huonetta pikkusilla ei oo. Tuntuu et tila loppuu, tartteis vielä yhen huoneen, nii et ois neljä makkaria.

Tuli taas vaan tätä omakohtaista juttua, koitan ens kerral kommentoida muutakin :)
 
Väsyttää niin, etten jaksakaan kirjotella (vaik kerranki aikaa ois) muuta kun kommentoida jenniferin kysymykseen sammaksesta: Lääkäri oli sitä mieltä, et sammas ei oo niin paha, et sitä lääkekuuria tarttis alottaa, vaikka molemmilla vauvoilla selkeä valkea kerros kielen päällä ja tosiaan mun nänninpäät aristaa. Mies muisti, että esikoisella oli käytössä se lääkekuuri eikä tuntunu oikeen silläkään lähtevän, helpotti, kun kiinteet alko.

Tytöt oli kasvanu ihan hyvin ekan lääkärineuvolan mukaan :)

Nyt vähän lepoa. Väsyttää, vaikka yössä saakin ruhtinaalliset 4-5h yhden unipätkän ja lisäks lyhempiä...

Maibei
 
Täällä ripuloi pienempi poika ja takapuolessa paha ihottuma jo kun kakka ihan vettä.
Lääkäri sanoi että ootellaan muutama päivä mutta eipä tunnu helpottavan.
Nanni vaihdettiin tuutiin ja d-tipat lopetettu.
Eilen ostin maitohappobakteeria..
Huoh...

Onko teillä kokemusta millä tuon mahan sais kuntoon? Reppana on laihtunutkin kun painoeroa oli lähes kilo toiseen poikaan verrattuna. Muuten kyllä syö hyvin ja on pirteä.
 
Anteeksi minun suoraviivainen vastaus ja laput silmillä vastaus - maito pois ja siirtyminen maidottomaan ruokavalioon. Me olemme niin lehmänmaitoon vihkiytyneitä, että aina jotenkin sitä epäillään viimeiseksi, vaikka tällaiset suolisto ja mahavaivat usein johtuvat juuri kyseisestä aineesta.

Croftin pienokainen kylläkin voisi olla saanut, vaikka jonkun pöpön, joten varmasti tuo pari päivää kannattaa katsella, miksi suoliston toiminta ilman radikaaleja toimenpiteitä muuttuu, mutta jos ei ota helpottaakseen, niin kannattaa kokeilla maidottomuutta.

Toivottavasti croftin pienen masu alkaa toimia normaalisti pian.
 
Viimeksi muokattu:
Buaaah, täällä kärsitään sammaksesta myös. Ja toisin kuin kahden aikaisemman vauvan kohdalla, sitruuna ei näytä tehoavan toivotulla tavalla.. kipu alkaa olla sitä luokkaa että suunnittelen tässä jo että lopetan koko imetyksen tai siirryn ainakin osittaiseen korvikkeeseen. Oikeasti soitan aamulla tk:hon ja pyydän sen lääkekuurin. Vedet nousevat silmiin joka kerta kun imetän ja kipu jatkuu myös imetysten välillä. Nihkeä nihkeä vaiva!

Karcci, mun piti syötellä myös 3 tunnin välein sairaalassa ja vielä kotonakin. A nukahteli rinnalle joten annoin vaan suoraan lisämaitoa / korviketta pullosta, sen kun useimmiten ehtii "kaataa" vauvan suuhun ennen kuin nukahtaa. Ei vaikuttanut maidon määrään kun annokset olivat vielä niin pieniä että pumppaamalla sai helposti nostettua maitotuotantoa. Meillä jäi se pumppaainen kokonaan pois kun pidin rintatulehdusviikon jälkeen muutaman päivän pelkästään imetyksellä, sen jälkeen rinnat eivät heruneet enää pumpulle. Yöllä nyt saavat korviketta kumpikin yhden syötön verran.

Minäkin ihan mielelläni liikkuisin vauvojen kanssa mutta kun pakkaslukemat ovat sitä luokkaa ettei tarkene edes roskapussia viedä :D ja autosta on kaiken kruununa lämmitys rikki. Palelee jo valmiiksi huominen neuvolakäynti...

Tytöt ovat päivä päivältä enemmän hereillä mutta toki vielä nukkuvat enimmäkseen. Pisin unipätkä ajoittuu aamu- ja keskipäivälle, tänään tuli ennätys kun menin toista herättelemään viiden ja puolen tunnin unien jälkeen. Yöllä sitten heräilevät oikeastaan tasan kolmen tunnin päästä edellisestä syötöstä. Kunpa tuo pitkä pätkä siirtyisi yölle.. Toisaalta saan sitten hyvät aamupäikkärit nukuttua. Viikko sitten painot olivat 2850 ja 2940 g. Syntyessään pienempi B on ohittanut isosiskonsa ja näyttäisi että kokoero on vain kasvanut, pulleista poskista päätellen.

Murotar ja tytöt lauantaina 1 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Viimeyönä tytöt söi 2h välein ja olokin on senmukainen.

Murotar, pumpulle heruttamisesta. Ootko koittanu perinteisiä kikkoja eli pumpata vauva sylissä tai toisella rinnalla? Tai jotain lämmintä pyyhettä/käärettä rinnalla? Ne voi parantaa heruumista.

Harmillinen toi sammas :( Täälläkin on nännit arrat mut vielä pystyy imettää. Jos menee pahaks niin haen sen lääkekuurin.

Murotar, miten sulla riittää maitoa? Mä imetän muut syötöt paitsi iltatankkauksen, jolloin annetaan myös korviketta. Toisaalta siksi, että nukkuisivat mahdollisimman pitkään yöllä, toisaalta siksi että tuntuu etteivät enää illalla saa rinnasta tarpeekseen vaan olisivat ihan koko ajan rinnalla...

Lepohetkeä odotellessa,
Maibei
 
Heippa äipät vauvoineen! Tuolla tuplien/triplojen odottajissa kirjottelen,jos joku muistaa :) Semmosella asialla tänne tungen,että onko joku ottanut/saanut jostain yhtiöstä kaksosille vakuutukset jo ennen syntymää? Mä just tajusin vasta koko vakuutus asian ja saatan olla myöhässä, ylläri..

-Tipetsu ja tuplakupla rv 31+5-
 
Tipetsu - meillä on hoitokuluvakuutukset OP-Pohjolassa. Otettiin ennen syntymää. Sinne piti tehdä terveysselvitys ja laittaa kopio äitiyskortista. Meillä oli siis omat pussit ja istukat. Saamisessa ei ollut ongelmia.

Meidän kohta 6 vkon ikäiset muruset nukkui viime yönä 8 tuntia putkeen. Olo oli aamulla hyvin häkeltynyt, kun tajusin asian. Ja tokihan olo oli harvinaista kyllä levännyt :D

Huomenna onkin juhlapäivä, kun on ristiäiset. Vielä pitäis oma mekko silittää ja laittaa kastemekkoihin nauhat.

Pohjoistuuli ja A&N
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79 ja Karcci
Heippa!
Terkkuja täältäkin :) arki on ruvennu pyörii jonaikas hyvin, nyt varsinkin kun saatiin lupa 4h syöttöväleihin.
Syntymäpainonsa S&G saavutti keskiviikkona 8pv ikäisinä ja nyt vaan seurataan sit 3kg asti.... Ainakin me yritetään ;) neiti syö paljon paremmin nyt ku saa nukkua pidempään. Poitsu herää kyl yleensä 3h päästä syömisestä, mut vielä en raaski sit neitiä herättää, jotta hänkin jaksaa pullon tyhjentää. Molemmille tarjoan myös rintaa, jotta imuote siihenkin säilyy ja toivon että jossain vaiheessa korvike ois vaan pikkupikku lisä, mut suapi nähdä....mä jotenkin vielä ainakin koen kovin haastavaksi sen tuplaimetyksen. Yksistään noi menee, mut et samaa aikaa :eek: vaikeinta on saada noi siihen rinnalle ja molemmille hyvät imuotteet. Sit jos ja kun ne siihen saa niin kaikki menee hyvin.

Pohjoistuulelle ihania ristiäisiä :)

Tipetsu, meil on kan op-pohjolassa vakuutukset. Niil ei ollu aikamäärettä, ku muilla oli se 3kk ennen LA:ta.

Nyt täytyy kokeilla tota pumppua et jos jotain heruis sitäkin kautta, ku poju jo tossa tissillä kävi roikkumassa :heart: neiti nukkuu eli nyt on n.30min tehokasta aamukahvi ja pumppaus aikaa :)

-K,S&G 12pv-
 
Ristiäiset on vietetty ja pienokaisilla on nyt nimet. Etunimet on olleet kaikilla jo tiedossa, mut muut nimet oli pidetty salassa. En olis ikimaailmassa selvinnyt ristiäisjärjestelyistä ilman äitini ja tätini apua. Me pidettiin juhlat seurakuntakodissa tässä lähellä. Vauvat oli rauhallisia koko juhlien ajan. Esikoinen tuli mun kanssa kuivaamaan vauvojen päät :heart:

Seuraavaksi voikin sitten valmistautua esikoisen 4v. synttäreihin. Juhlat on 3 vkon päästä. Juhlahärpäkkeet onkin jo tilattu ja tarjoilut lähestulkoon lyöty lukkoon.

Tyttö on jatkanut pulauttelua aika paljon. Ollaan yritetty syöttää hitaasti ja pystyasennossa. Mä annan sen imaista pulloa aina pienissä erissä. Tää vähän vesittää sitä, et syöttäisi molemmat yhtä aikaan, kun toinen vaatii vähän enemmän keskittymistä. Mä harkitsin jo, et nostaisi sitteriä pystymäänkään ja kokeilisi syöttämistä siinä. Kilojen puolesta se ei kyllä oo vielä suositeltuja...

Elmeriinin vauvoilla tais olla kans pulauttelua...? Mitä keinoja te ootte käyttäneet pulauttelun vähentämiseen? Mä ostin jo sitä maidonsakeuttajaa, mut en oo vielä kokeillut, kun pelkäsin niitä masuvaivoja. Täytyisi ehkä kokeilla sitäkin. JK kuinka nopeasti vaivat alkoi teillä testaamisen jälkeen?

Muutoin päivä kerrallaan. Nyt on ollut aika paljon pakkastakin, et ollaan oltu pääsääntöisesti sisällä. Viime viikolla tosin haettiin esikoista päiväkodista vaikka oli vähän yli kymmenen pakkasta. Vauvat oli hyvin suojattuna. Ei tonne ihan huvikseen jaksa mennä patsastelemaan.

Seuraava neuvola onkin vasta kuun lopussa, niin ei oo uusia mittojakaan tiedossa. Poika on selkeästi painavampi. Saa nähdä, et kuinka toi tytön pulauttelu vaikuttaa painoon.

Pohjoistuuli ja A&N
 

Yhteistyössä