Tuplamammat 2013-2014

Hyvää uutta vuotta teille kaikille!

Meillä joulun ja uuden vuoden välinen aika hurahti juhliessa. Ensin oli joulu, sitten neiti 4 v synttärit, ristiäiset ja sitten juuri vietetty uusi vuosi. Juhlat tarkoittavat hirvittävää määrää siivousta ja ruokien tekemistä tai ainakin niistä murehtimista. Mies teki ristiäisiä varten alakerran valmiiksi ja siihen sitten menikin ensimmäinen isyysloma viikko. Loput mies pitää keväällä. Olen varpaita myöten juhlaihminen, mutta kyllä täytyy myöntää stressipiikkejä olleen enemmän kuin jaksamista. Ristiäisissä oli 45 ihmistä, joten jo pelkästään kaikkien tarjottavien suunnittelu ja tekeminen tuntui välillä raskaalta. Ristiäiset olivat onnistuneet ja uusi vuosikin tuli juhlittua miehen kanssa riidellessä tosin. Kaikki väsymys ja stressi purkaantui tietenkin. Arki alkoi tänään lasten mennessä kouluun.

Imetän Allia lähes tulkoon täysimetyksellä. Korviketta täytyy antaa vain niinä hetkinä, kun kädet ovat sidottuja jonnekin muualle. Aliina on saanut nyt reilut kaksi viikkoa nutrilonia, ja olen itse ollut maidottomalla dieetillä. Imetän Aliinaa useasti päivässä, mutta koska imeminen on hankalaa, niin luulen hänen ravintonsa tulevan 1/3 äidinmaidosta ja 2/3 korvikkeesta. Kahden päivän jälkeen jo alkoi elämä helpottaa. Nykyisin meillä on tyytyväinen ja normaalia kakkaa kakkaava vauva. Alli on selvästi myös allerginen, mutta koska saa suurimmaksi osaksi vain äidinmaitoa, ei oireet ole vaivaksi asti. Allin kakka on vielä pahalta haisevaa ja paukut eivät ole terveen tuoksuisia eli joku minun ruokavaliossani sisältää maitoa tai on muuten sopimatonta. Aliinan kakka taas on normaalia kellertevää ryynimäistä makealta tuoksuvaa. Ja todellakin itkut ovat vähentyneet sekä unet parantuneet. Tissin hyljeksimistäkin on vähemmän, minkä luulen johtuvan ihan puhtaasti siitä, että äidinmaito on aiheuttanut mahassa aina pahan tunteen.

Rytmiä ei varsinaisesti kummallakaan ole, mutta aamupäivisin laitan tytöt ulos nukkumaan ja nukkuvatkin 3-4 tuntia. Sitten siitä eteenpäin on ihan täysin arvausten varassa, miten syövät tai nukkuvat. PIeniä unia siellä ja täällä tai sitten yhdet pidemmät unet. Yöunille molemmat käyvät 22-01 välisenä aikana ja syövät nykyisin 1-2 kertaa yössä. Yleensä syövät eri aikaa, joten herätyksiä tulee minulle pahimmillaan neljä, mikä ei ole minusta yhtään paha. Alli on ollut jo muutaman yön kokonaan syömättäkin. Sitten on ollut kaaos öitä muutamia kuten ristiäisten jälkeen. Molemmat vauvat olivat ihan hermostuneita moniin erilaisiin sylittäjiin, pulloruokintaan, hälinään ja hulinaan. Aliina huusi 22-03 ennen kuin suostui nukahtamaan tiukkaan kapaloon syliini. Reppana.

Minulla itselläni alkaa liikunta jossakin muodossa nyt vuoden vaihduttua. Isot sisarukset ovat vielä niin pieniä, että vaunuilu ei käy liikkunnasta, mutta ehkäpä jotenkin saan suunniteltua elämää niin että voisin säännöllisesti jälleen polkea crosstrainerilla. Vatsalihakset ovat palanneet yhteen. Enää on jäljellä läskiä. Laihtumisesta minun ei kannata haaveilla nii npitkään kuin imetän, mutta ainakin kroppa saisi kuntoilua ja kiinteytystä.

Vauvat ovat niin ihania persoonia. On jännä nähdä minkälaisia heistä tulee isompina. Aliina on voidessaan hyvin seurallinen ja hymyilevä. Hieman ujon oloinen hymyilijä ja juttelija. Alli taas voisi olla nimeltään Justiina. Paksut posket, itsetietoinen määräilijä, joka kyllä hymyilee, mutta enimmäkseen on tyytyväinen omaan seuraansa ja oloonsa. Itkut olen oppinut erottamaan niiden käskytyssävystä. Aliina itkee lohduttomana ja Alli ensin käskee ja sitten menettää hermonsa. Alli nukahtaa itsekseen sitteriin iltaisin ja Aliinaa taas pitää ns nukuttaa. Ristiäisten jälkeen esimerkiksi pidin vauvaa alastomaan vaippa päällä paitani sisällä alastonta rintaani vasten, ja heijailin siinä. Alli taas tuntui rauhoittuvan parhaiten itsekseen.

Joskus sitä ihmettelee, että todellako meillä on kuusi lasta! En koskaan suunnitellut näin tapahtuvan. Kaupassa huomaan monen katsovan ja tuijottavan meitä. Olemme kai aika hupaisan näköinen sakki.

Miten kaksosia kannetaan kantoliinassa? Minua niin harmittaa, että vauvat saavat syliä puolet vähemmän kuin yksikkövauvat. En kerkiä sylittelemään heitä muuta kuin syöttäessä. Tämä ei tunnu oikeudenmukaiselle. Haluaisin kantaa heitä liinassa, niin molemmat saisivat olla lähellä.
 
Viimeksi muokattu:
UUSIA VUOSIA TÄÄLTÄKIN :wave:

Pohjoistuuli Meillä myös oli v1 tuon ikäisenä sama vaiva ja v2 jouduin vaihtamaan maidon ihan. Eli v1 juo nan:a ja v2 juo arlan luomupohjaista maitoa. Ja meillä tuo kuplattoman käyttö osoittautui virheeksi v2 kohdalla. Kun vihdoin hoksasin lopettaa sen jopa hävis pahimmat vatsakiprut ja ilma tuli ulos mutkitta, mutta moni on toki saanut apua. Voimia teille, muistan kuinka rankkaa oli jonkin aikaa.

Elmeriini Siis meillähän on ruokailtu alusta asti just samaan aikaan, ihan poikien tahosta. Ja sitterit ollu käytössä. Itse olen kokenut, etten olisi tullut toimeen yksinäni ilman noita sittereitä. Muistaa vaan säätää sen asennon oikein. Ja muista, aloita kuntoilu vasta sitten kunnolla kun se tuntuu hyvältä. Näin minua neuvottiin.

Jokohan tuota kohta sais unta..... Viime yönäkin 2 aikaan katselin kelloa ja tuumin, että jopas jää tämäkin yö lyhyeksi. Noh toisaalta taas päivät ovat pitkiä ja kerkee vaikka mitä :LOL:. Ei vainen.. Kovasti koitin levätä, mut kun ei uni tule... nyyh!

Uneton Nicci ja v1+v2 6,5 kk
 
Sä jaksat kyllä Jenniferi olla sisukas ton imetyksen kanssa! Ja täytyy hattua nostaa kuuden lapsen äidille. Mulla on tarpeeksi hommaa neljästäkin :D Ite oon viislapsisen perheen vanhin, ja oon aina sanonu etten halua niin monta lasta. Ehkä siksi, että suurin osa kotitöistä lankes mun harteille, kun meidän äiti ei yksin jaksanu..

Elmeriini tosi mukava lukea teidän kuulumisia :) Meillähän nuo muksut kulkee aika samassa kehityshaarukassa. Muistaakseni meillä ei lasketussa ollut hirveesti eroa?

Nicci taitaa olla tuo elo vähän helpompaa vauvojen kanssa, kun ikää alkaa tulemaan? Kyllä mäkin ootan että noi nyt alkais pikkuhiljaa kehittyyn vaikka jälkeenpäin sitä varmaan harmittelee nopeasti ohi sujahtanutta vauva-aikaa :)

Meillä pojat taas eri rytmeissä. Lauri kävi yöunille eilen 19.30 ja Aleksi 22.30. Lauri heräs 4.30 ja Aleksi nukkuu vieläkin. Söivät onneksi samoihin aikoihin n.01.30 yöllä. Nyt tais Laurikin nukahtaa, mut ite on enää vaikea saada unta kun pannullinen kahvia tuhottu :D

Joo, ja turhaan hihkasin. Heti alko yninä makkarissa :D
 
Huh hei, olisi paljon kommentoitavaa. Katotaan kuin pitkälle päästään :)

Allu Olisi kiva nähdä ns. tuttuja monikkoäitejä ihan livenäkin. Voisi varmaan tässä kevään aikana treffata kenties jossain. Ja siis muitakin, ketkä asustelevat täällä pk-seudulla.

Elmeriini Mulla on ihan sama fiilis tosta imetyksestä eli olisko vaan pitänyt yrittää kovemmin. No, ei sitä enää kyllä kannata haikailla. Vauvat kasvaa ja voi hyvin. Äitikin on vielä suht järjissään. En ymmärrä, että miten tähän yhtälöön saisi vielä ympättyä imetyksen opettelun tai pumppaamisen.

Syöttäminen Mä aika usein syötän molemmat vauvat päivällä samaan aikaan. Mulla on kaksi systeemiä. Joko niin, että ovat noissa Baby Björnin sittereissä (Balance?). Siihen oon sit laittanut esim. harson alle ja/tai sellasen kuolalapun vauvalle, niin aika vähillä sotkuilla pääsee. Nyt ne on vielä siinä alimmassa vauva-asennossa, mutta just mietittiin, että olisko kuitenkin parempi syöttää vähän pystymmässä. Tyttö varsinkin on aika kova puklaamaan, niin toi pystympi asento vois helpottaa. Toinen versio on sitten se, että otan molemmat siihen Doomoon-kaksosimetystyynylle niin, että jalat menee mun kainaloihin ja naamat on siinä aika ylhäällä, katse muhun päin. Siinäkin saa aika hyvin molemmat hoidettua samaan aikaan. Yöllä syötän peräkkäin, kun nää molemmat viritelmät on alakerrassa ja meillä on makkarit ylhäällä.

Vaunut sisällä Meillä on tehty niin, että päivällä vauvat hengaa tässä alakerrassa ja ovat pääsääntöisesti noissa vaunuissa. Mä oon nyt kuivannut renkaat aina sisään tullessa pyyhkeellä ja rullannut ne sitten tuonne olkkarin nurkkaan eteisestä. Pidemmän päälle se on aika nihkeää hommaa, niin tilasin just Lekmeriltä tällaiset renkaansuojat:
Tullsa, Hjulskydd, Delbart, 35 cm, Svart, 1-pack - Lekmer.fi – Osta lastentarvikkeet netist

Meillä on noi Bumbleriden vaunut, niin niihin ei käy ihan perussuojat, kun noi eturenkaat on kääntyvät. Ei ole nämä ostokset vielä tulleet, mutta toiveet on korkealla, että olisi toimiva ratkaisu.

Pukeutuminen Me ollaan ulkoiltu tällä hetkellä niin, että vauvoilla on sisävaatteet (useinmiten sellanen kokoyökkäri päivälläkin, kun se on vaan niin näppärä näin alkuvaiheessa), Ruskovillan villasukat, Ruskovillan kypärämyssyt ja käsissä lapaset. Sitten oon laittanut heidät sellasiin Lindexin vanu-fleecehaalareihin. Mä yritin laittaa noita äitiyspakkauksen makuupusseja noihin vaunukoppiin ja ne on kyllä vähän hankalat, kun kopat tulee vähän liian täyteen. Mä luulen, että kun tulee kylmempää, niin sitten vaihdan noi vanu-fleecehaalarit toisenlaisiin ja otan sit lämpöpussit käyttöön. En oo vielä oikein miettinyt. Sitte noi villasukat ja lapaset voi korvata niillä äitiyspakkauksen toppakäsineillä ja -tossuilla. Pakkasraja on kuitenkin se -10 astetta (tai vähemmän jos on kylmä tuuli), niin eihän sitä ihan hirveästi tarvii sitä talvivaatetta ollakaan varastossa.

Sektiohaava & maha Mulla on tosi siisti haava ja parantunut hyvin. Maha on edelleen paikoitellen tunnoton, mutta sehän voi tosiaan kestää vuodenkin. Mulla on kans maha melkoinen röllykkä vielä. Toisaalta mulla oli mahaa olemassa ennen raskauttakin, niin paha verrata, että millä mallilla on.. Malliltaan on tosin erilainen kuin ennen raskautta. Lihaksista en oikein osaa sanoa.

Liikunta En ole vielä päässyt liikkeelle. Ajattelin, että pitää odottaa siihen jälkitarkastukseen asti. Mulla se on tammikuun lopussa. Pieniä kävelylenkkejä oon tehnyt. Jotain liikkeitä pitäis saada tehtyä tuonne niska-hartia -osastolle, koska kohta noi vauvat painaa jo sen verran paljon, että menee jumiin. Selkä on välillä oireillut, jos on nostanut vauvaa väärässä asennossa. Onneksi kuitenkin kevättä kohti mennään, niin noi liikuntakelit paranee.

Vatsavaivat Meillä tuntui pojalla auttaneen tuo Cuplaton tällä hetkellä vatsavaivoihin. Parina yönä tosiaan itkeskeli enemmän, mutta nyt ei ole ollut mitään. Tytöllä ei ole vielä oikein ollutkaan vatsavaivoja. Hän vaan piereskelee...

Nyt en enää muista, että oliko jotain muuta, mitä piti kirjoittaa.. Eilen saatiin tehtyä esikoisen kanssa synttärikutsut ja viikonlopun aikana pitäis saada tehtyä ristiäiskutsut. Ristiäisvalmistelut on ihan ok mallilla. Mä taidan olla ainoa, keltä puuttuu vielä vaatteet (kun siis ois kiva ostaa jotain uutta ;)).

Jeps, viikonloppuja ja jaksamista kaikille!

Pohjoistuuli ja A&N (reilut 3 vkoa)
 
Heissan kaikille!
Hengissä ollaan vaikken mitään ole kirjoitellutkaan mutta aika on vaan todella kortilla..

Täällä on arki sujunut paljon paremmin kuin luulin, pojat on tyytyväisiä ja syövät hyvin.
Imetys ja pumppaus on ihan p***etouhua ja otan siitä nyt itelleni liian ison stressin. En tiiä pitäs varmaan lopettaa koko touhu.
Imettää en pysty päivisin kun pojat herää yhtäaikaa. Ja vaikka toinen söiskin pullosta niin silti on pumpattava! Maitoa tulee vielä jonkun verran. Jos saan molemmat imetettyä niin sen jälkeen juovat vielä desit pullosta.
Mahdoton yhtälö?

Mies on ollut töissä koko ajan ja kaikki lapset kotona. Minulla on siis 1v 1kk tyttö ja 1kk kaksospojat sekä 6v tyttö.

Päivät on hieman hulinaa kun yksin oon, mutta kyllä tässä silti ruoat tekee, pyykit pyykkää ja siivoaa päiväsaikaan.

Lunta kun tulis niin pääsis kaikkien kanssa lenkille kun tuo likka ei vielä kävele niin sais sen pulkkaan.

T. Crofti ja poitsut 26.11.

Listaan voi laittaa:
Crofti 26.11.2013 36+0 A-poika 3200g 50cm ja B-poika 2790g 47cm.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon tulee mieleen mitä kommentois mut sit kun vihdoin ehtii vähän kirjottaa, ei muista mitä piti sanoa :D Katotaan miten käy.

vaunujen säilytyksestä. Me hommattiin pätkä kuramattoa tohon eteiseen ja vaunut on siinä. Esikoisen vaunuissa kannettiin aina juuriharjaa mukana ja sillä putsattiin pahimmat kurat ja loskat renkaista ennen sisälletuloa, varmaan samalla meiningillä mennään taas. Nyt on hyvä, kun ei loskakelit vielä oo alkanu. Ja on muuten ihanat vaunut noi Bumbleridet! Rullaavat todella näppärästi, en malta odottaa, että pääsee tekee pitkiä vaunulenkkejä! :)

Mistä päästäänkin kätevästi seuraavaan aiheeseen, liikunta. Ite oon ottanu sen periaatteen, että murehdin lopullisia mittoja vasta imetyksen loputtua eli todennäkösesti vasta vuoden päästä, jos kaikki menee hyvin. Imettävien rintojen kanssa ei oo kiva lenkkeillä, urheiluliivit saattaa helposti tukea (puristaa) vähän liikaa ja seurauksena on äkkiä alkava rintatulehdus, hiihtäessä saa taas varoa kylmää, joten jätän suosiolla urheiluliikunnan hamaan tulevaisuuteen ;) Viimeks laihduin imettäessä alle lähtöpainon, joten painon suhteen ei oo hätää ja vauvojen nostelu ja tosiaan pitkät vaunulenkit, joista jo haaveilen, käy hyötyliikunnasta :) Ainut mikä vähän murehdituttaa on vattalihakset, jos ei ne kunnolla palaudu raskaudesta mutta en nyt niitäkään ala treenaa ainakaan ennen lapsivuodeajan loppua, saa nähä sit miten niitä kerkee/jaksaa/muistaa treenata. Lantionpohjanlihaksia oon koittanu päivittäin treenata mutta ainakin vielä on virtsankarkailua varsinkin yskiessä ja aivastaessa... Muuten tosiaan tuntuu, että synnytyksestä on toivuttu aika hyvin:) Eihän se maha mikään ihan tyylikkäännäkönen oo, arpea on vähän tullu ja paikoin vähän roikkuu mutta aika pieneks on jo menny, kai se tosta vielä muuttuu, kun ei synnytyksestäkään oo kuin 3 vko ja kosmeettista se vaan on, eniten ne vattalihakset huolettaa mutta kai nekin sitten palautuu...

Pukeutumisesta, Pohjoistuuli, täällä mennään hyvinkin samanlaisella setillä :) Kypärämyssy, lapaset, villasukat, vuorellinen fleecemyssy ja Lindexin vuorellinen fleecepuku :) Mä oon tunkenu sitten vielä äippäpakkauksen makuupussin koppiin ja kylmemmillä ilmoilla puen tytöt sitten paksuihin toppapusseihin, ehkä kopan pohjalle joku huopa tms, kun ei sinne tosiaan hirveesti mahdu mutta ne meiän toppapuvut on kyllä lämpimät.

kantoliinailusta jenniferi kyseli, ainakin siihen kietaisuristisidontaan voi kuulemma sujauttaa molemmat vauvat kummallekin puolelle eteen, itse en oo vielä kokeillu kuin yhden kantamista kerrallaan tosin... Jossain vaiheessa vois koittaa kahdella liinalla kantaa toista edessä ja toista takana.

Crofti ja Murotar, ootte kyllä aika sissejä, kun hoidatte samalla noin pieniä isosisaruksia :) Täällä tosiaan tuntuu eniten työllistävän huomenna 2v täyttävä isoveli... Onneks tarha käynnistyy taas loppiaisen jälkeen ;)

Ristiäisistä, päätetiin pitää ne kaksostenpäivänä 2.2. :) Samalla vietetään ton isoveljen 2v-päiviä, paljon kakkosia sille päivälle ;) Jenniferi, sulla oli kyllä urakka, kun pidit noin isot ristiäiset, tänne on luvassa vähän vähemmän vieraita, tässä nyt pähkäilen, että uskaltaisko ja ehtiskö kakun tehdä ite, vähän tekis mieli, kunhan ei sit tuu hankittua liikaa työtä muutenkin kiireiseen aaikaan...

imetyksestä, mä tosiaan imetän molempia tyttöjä, nyt en oo hirveesti pumpannukaan, jotenkin peräkkäin onnistuvat varsinkin yöllä syömään. Jonkun kerran haluavat yhtäaikaa syödä ja sillon yleensä toista koittaa rauhotta tutilla, kunnes vuoro tulee. Yleensä aamulla ja illalla teen tuplaimetyksen imetystyynyllä. Yöllä tuntuvat rauhottuvan parhaiten mun ja miehen rinnalle, yleensä toinen on mulla syötöllä ja nuakahdetaan siihen molemmat ja isä nukkuu toinen vauva rinnan päällä :) Sitähän sanotaan, että kaksosäidit eivät mene sieltä mistä aita on matalin, vaan riman ali :D Kun noita tyttöjä nukuttaa tollee rinnalle,e niin se omassa sängyssä nukkuminen tulee aikanaan olee vaikeempaa, mutta kun ei nytkään millään jaksais sitä, että just kun saa vauvan tyytyväiseks ja siirtää omaan sänkyyn, alkaa kitinä ja käninä.... eli riman ali mennään ;)

En muista mitä muuta piti kirjotella mut lisään sen sit myöhemmin :)

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Maibei ja tytöt 3 vko
 
Tämä kuulostaa varmaan tyhmälle kysymykselle, mutta miksi teillä on vaunut sisällä?

Imettämisestä piti sanoa vielä, että fiksumpi pääsisi helpommalla. Aliinan imetys on ollut ja on edelleen vaikeaa, mutta kun tuntuu tytön rauhoittuvan rinnalle ja haluavan tissiä, niin en vain ole pystynyt antamaan periksi. Onneksi maidottomuus ja vauvan kasvaminen sekä taotavammaksi imijäksi tuleminen ovat auttaneet.

Totta on se, että stressiä ei saa ottaa imettämisestä. Ja tähän liittyy mielestäni ajatus kärsivällisyydestä. Alkuvaiheessa kaksi viikkoa huonosti sujunut imetys tuntuu lopulliselta, vaikka ollaan vasta ihan ensi askeleissa. Vauvat oppivat imemisen ensimmäisten kuukausien aikana, joten mikään ei ole epäonnistumista varsinaisesti vaan harjoittelua. Äidille on vain niin stressaavaa epäonnistua yrityksissä, että on helpompi antaa olla kuin yrittää säännöllisesti pidemmän aikaa ja tulla torjutuksi useasti. Älkää vain kuului arvosteluna, sillä en todellakaan sitä tee. Tissille huutava ja hyljeksivä vauva on yksi vaikeimmista asioista, mitä olen äitiydessä kohdannut - äidin tarjoama rakkaus, ravinto ja suoja siis kaikki mitä alkuvaiheessa haluaa vauvalle tarjota, torjutaan hysteerisen huudon kera. Minut ainakin nämä tilanteet ovat saaneet itkemään monta kertaa. Onneksi minulla on kokemusta vaikeista imetyksistä, luotto siis siihen, että onnistuminen on mahdollista, melkoisen monta imetystuki ihmistä käden ulottuvilla ja matkan varrella monia erinomaisia terveydenhoitajia, jotka ovat neuvoillansa auttaneet imetyksessä sekä näiden hankalien vaiheiden läpikäynneissä. Stressaamisen lopettaminen auttaa aina. Joko imetys alkaa sujumaan paremmin tai sitten imettää sen verran kuin imettää tai sitten lopettaa sen kokonaan. Kun stressi loppuu niin kaikkien vointi paranee.

Voi hurjuus teitä tosissaan, joilla on 1 vuotias sisarus hoidettavana. Minun 2 vuotiaskun on vielä aika pieni.

Kuka se kirjoittikaan, oliko Jk, että vanhimpana joutui tekemään eniten kotitöitä. Tulipa hyvään saumaan tuo muistutus. Meidän isoin on 9v poika, joka pitää vauvojen hoidosta ja kantelusta. Vauvat jopa rauhoittuvat hänen syliinsä, osaa tehdä korvikkeen, nukuttaa ym. Liian usein tulee pyydettyä poikaa, vaikka pienemmätkin sisarukset voisivat opetella auttamaan.

Maibei, ei vieressä tai sylissä nukuttaminen ole kuin järkevyyttä. Omaan sänkyyn nukuttaminen on huomattvasti helpompi opettaa isompana kuin nyt sitten pikkuvauva aikana taistella kuulumisten kanssa. Minä en ole kuin esikoista opettanut nukkumaan omassa sängyssä, sekin huonoin tuloksin, mutta kaikk nuo ovat viimeistään 1,5 nukkuneet omassa sängyssä. Vauvat ovat aina nukkuneet minussa kiinni, koska nukkuvat vieressä paremmin. Pinnasänky roudattiin nyt makuuhuoneeseen, kun tuntuisi ehkä siltä, että Alli ehkä nukkuisi rauhallisemmin, jos sisko ei möyryäisi vieressä. Kokeilin yksi yö tätä järjestelyä. Ei toiminut ja pinnis onkin nyt vaatteiden säilytyspaikka. Katsotaan myöhemmin.
 
kakkaamisesta piti vielä kirjoittaa :) Meillä toinen neiti tekee aina keltaiset sinappikakat, toinen välillä isoveljensä lailla vihreät ryynikakat. Muuten mahavaivoja ei tunnu olevan sen enempää kummallakaan.

yöhuutamisesta joku kirjoitteli. Meillä isoveli oli suunnilleen ensimmäisen kuukauden sellainen, että öisin aina syömisen jälkeen alkoi huutamaan, päivisin ei koskaan. Meni vaan ajan myötä ohi, johtui varmaan jostain mahavaivoista. Koliikin määritelmässä pitää huutaa jo ihan hirveitä määriä, joten meiän poika ei niitä kriteerejä täyttäny. Poika myös söi kauan jotain parin tunnin välein öisin, oli kyllä hankalampi tapaus kuin nämä tytöt, onneksi.

jenniferi, vaunut on sisällä kahdesta syystä: en uskaltaisi säilyttää ulkona jos ne varastetaan ja kankaat säilyy parempana (ja jälleenmyyntiarvo, ovat kuitenkin tyyriit rattaat), jos säilyttää sisällä, me ei olla koskaan mitään muuta säilytyspaikkaa ajateltukaan. Lämmintä varastotilaa ei löydy kuin sisältä.

Hyvä kuulla, että muutkin nukuttaa viereen. Meillä oli kyllä vaikeuksia sekä esikoisen (yö)rinnastavieroittamisen, että omaan sänkyyn nukkumisen kanssa mutta toivottavasti nää tytöt on helpompia ja onhan heillä alkuun toisensa ;) Meillä pinnis on sängyn vieressä ja ajoittain siellä nukkuvat päivin öin mutta ei voi kyllä ajatella koko ylksi laittavansa. Ehkä se siitä sitten lutviintuu, kun sen aika on ;)

Maibei
 
Tosta imetyksestä piti vielä todeta, että täällä kyllä se kehuttu läheisyys, kontakti ja vuorovaikutus kärsii muista lapsista: ellei huuda toinen kaksosista niin esikoinen sitten, tyytyväisin (ja hiljaisin) on rinnalla ja saa siksi vähiten huomiota, että se siitä sitten. Muutenkin yks kaveri totes kerran, että pulloruokinnassa on pakko keskittyä siihen vauvaan, ettei ruoki ohi suun, toisin kuten rinnalla voi vaikka surfata...
 
Ihanaa kun oli paljon luettavana teidän kuulumisia! :)

Jenniferi, meilläkin esikoinen on 9v poika, kohta 10. Auttaa paljon niinkuin siskonsa 7v:kin. Yritän vaan aina muistaa, että en käskytä heitä tekemään velvollisuuksia jotka kuuluvat minulle. Haluavat onneksi omasta tahdostaan autella ja onhan se hyväksi oppia ettei elämässä tekemättä selviä.

Lisään sut Crofti tuonne listaan :)

Kiva kuulla maibei sieltäkin suunnalta kuulumisia. Voitais vaikka rehvatakin sit josain vaihees kun alkaa alkukaaos helpottaan ja arjessa on jokin järkirytmi :D

Kolmas ilta kun söpöläiset käyneet puol kasin, kasin aikoihin maate. Siis voisko tää ny olla mahollista et alkais jotain rytmejä muodostuun?!? Tällä hetkellä en oo nii väsynytkään, mitä tuossa kuukausi takaperin. Mut nyt onkin joululoma, ressaan jo ens viikolla alkavia kouluja ja sitä kuskaamista ees taas. Onnex muksut sentään menevät joka aamu samaan aikaan kouluun mut tietty pääsevät sit eri aikoihin. Täytyy saada jotenkin kellotettua tuplien rytmit niin, et matkat taittuu suht jouhevasti. Ja joka toinen viikko vaan..

Mut nyt öitä! ( luulen et ehin nukkuu pari tuntii ennen ku on eka yösyöttö :) )
 
Yritänpä minäkin ehtiä muutaman rivin kirjoittaa! Rauhallinen tilanne muuten, paitsi 1,5 v työllistää flunssansa kanssa ja itkeskelee sängyssään jatkuvasti. Muutenkin työllistävin lapsi tällä hetkellä. Onneksi mies on kotona ja meitä on täällä kaksi käsiparia joten varsinaiseksi sissiksi en itseäni koe. :) Isommat ovat miehen vastuulla aika paljon vielä mm. siksi että nostamiskielto sektion jälkeen on sen 1 kk (tosi hankala pitää!) ja tuo poitsu haluaisi kokoajan roikkua sylissä.

Nukkumisesta.. edelliset vauvat olen nukuttanut viereen mutta nyt tuntuu että kaksi vieressä on liian stressaava ajatus etenkin miehen yöunia ajatellen. Viime yönä A nukkui vieressä muutaman tunnin ja oli jotenkin mukavan levollinen ja rauhallinen olo. Minusta vauva on ihana siinä vieressä tuhistessaan ja itsekin nukkuu hyvin kun tietää ettei tarvitse nousta erikseen hoitamaan. Tätä luksusta täällä ei siis kuitenkaan harrasteta. Aluksi laitoin tytöt pinnasänkyyn vierekkäin kuten synnärilläkin olivat. Nukkuivat siinä kuitenkin vähän levottomasti, ja testimielessä laitoin päiväunille tuplarattaisiin, kumpikin omaan koppaansa ja käärin vielä peitot tiukasti ympärille. Toimii kuin häkä, unohdin pinnasängyn toistaiseksi ja nyt nukkuvat yötä päivää vaunuissa. (Siksi meillä on vaunut sisällä, sen lisäksi ettei ole lämmintä varastotilaa!) On varmaan turvallisen oloinen pesä. Yöt saattavat mennä parhaimmillaan niin että herään 3-4 tunnin välein syöttämään ja nukun välin sikeästi heräämättä. Päivällä sama rytmi, tosin nyt ovat alkaneet vähän valvoskella ja virkistyä. Helppoa siis tähän asti.

Syömisestä. Maitoa tuli hyvin molemmille siihen asti kunnes tämän viikon alussa iski rintatulehdus josta sitten olen kärsinyt vaihtelevasti siitä lähtien ja maidon määrä on vähentynyt aika paljon. Olen yrittänyt pumpata niin että maitoa alkaisi taas tulla enemmän. Syötöt menevät aika lailla niin että imetän toisen ja toinen saa pullosta joko pumpattua maitoa tai korviketta. Tavoitteena olisi antaa pumpattua maitoa pelkästään jotta maidon määrä pysyisi riittävänä mutta nuo tulehdukset ovat vähän nihkeitä kun ei tee mieli syödä, ei juoda eikä imettää, totta kai maidon määrä silloin vähenee. Tytöt syövät kuitenkin hyvin, n. 50-80 ml kerrallaan. Painot olivat eilen kummallakin tasan 2650 g eli B oli kuronut A:n kiinni. Ikää tytöillä on nyt 2 vkoa 2 päivää. Terveydenhoitaja käy vielä ensi viikolla kotona punnitsemassa kun kurotaan nyt tuonne 3 kiloa kohti.

Ennen tuota tulehdusta tein niin että syötin ensin vauvat, toisen pullosta, toisen rinnalta, sitten pumppasin vielä joko heti tai vähän myöhemmin maitoa annoksen tai pari pulloihin jääkaappiin valmiiksi. Maitoa tuli alkuun niin paljon että sain iltapumppaamisella koko yön annokset ja lisäksi vauvat ruokittua. Pitää nyt yrittää muistaa juoda ja syödä, vaikka kuulostaa tylsältä niin se juominen tosiaan auttaa... Pojan ollessa ihan vauva ajattelin että huolehdinpas tästä nesteytyksestä nyt oikein huolella. Otin litran juomapullon jonka laitoin pari kertaa päivässä täyteen vettä ja huolehdin että se tuli juotua, join siis lähes kokoajan (ruokajuomien lisäksi) ja ramppasin kyllä sitten vessassakin. Kohta ihmettelin mitä ihmeen rintaraivareita poika alkoi saamaan, sitten tajusin että maidon määrä oli lisääntynyt niin rajusti ettei pieni pystynyt nielemään kaikkea maitoa mitä rinnasta sai. Lopetin liiallisen lipittämisen ja ongelma ratkesi. Nyt voisi olla uusinnan paikka.

Ristiäisistä: meilläkin menee helmikuun alkupuolelle ristiäisten laitto. Tykkäisin periaatteessa järjestää ne nopeasti pois alta mutta nyt on sen verran tätä hommaa ja väsymystä ja toipumista ettei viitsi pilata mukavaa juhlaa sillä että väkisin alkaisi vääntämään. Toisaalta nimiäkään ei ole vielä keksitty joten kiirettä ei ole.

Nyt jos saisi vielä pari iltapuuhaa hoidettua ennen viimeistä iltasyöttöä.. huomenna on tiedossa juhlat joihin on kutsuttu koko perhe mutta ratkaisimme asian niin että lähden yksin esikoisen kanssa. Ei viitsi viedä vauvoja hälinän keskelle ja etenkin kun on tällainen flunssa- ja mahatautiaika. Onneksi vauvoilla on säännöllinen rytmi ja muutenkin niin rauhallisia että pystyn poistumaan talosta muutamaksi tunniksi. Mieskin vaikutti ihan tyytyväiseltä ratkaisuun.

Murotar ja typsyt
 
Crofti, tuntuuko molempien imettäminen samanaikaisesti mahdottomalta? Itse tykkään imettää yhtäaikaa tyttöjä, koska syöttämiseen menee vähempi aikaa näin kuin sitten erikseen syöttäminen. Imetystyyny on ihan ehdoton kylläkin, jotta hommasta tulee jotakin.

Aivan.... Siis nuo vaunut. Meillä kun on autotalli niin ei tullut mieleen, että ei ole muuta säilytyspaikkaa. Saako kerrostaloissa säilyttää pyörävarastossa vaunuja?

Murottarelle hatun nosto pumppaamisesta. Itse niin kovasti olisin halunnut omaa maitoa tarjota vauvoille, mutta kun ei heru niin ei heru.

Tänään on taas juhlan tynkää. Esikoinen täyttää 9 v. Kakun sain tehtyä ja sukulaisia tulee kylään. Hermot ovat olleet niiiiiiin tiukalla lasten sotkemisten kanssa. Kaksi vuotias riiviö kulkee yläkerran ja alakerran väliä vain levittäen tavaroita. Neljä vuotias sisko levittää vaatteita. Kuusi vuotias silppuaa koko ajan jotakin. Isoin taas vain istuu ja rakentaa legoilla. Tämän porukan siivoamaan saaminen on ihan mahdotonta. Onneksi vauvat sentään nukkuvat. Keskimmäiset sain onneksi äsken kivuttomasti päiväunilla. Eskarilainen lähti naapuriin ja päivänsankari laittaa herkkuja esille.

Aliina ei syönyt kertaakaan yöllä!!! Ja aamulla söi molemmista tisseistä normaaliin tapaan. Tähän saakka neidille on kelvannut vain toinen rinta ja jalat kainalossa asento.

Josko sitten aloittaisi lattian pesun ja sitten laittaisi itselleen jotakin vähemmän likaista vaatetta päälle...
 
Viimeksi muokattu:
murotar, imetyksestä, tosta sun tekstistä ei käyny heti mulle selväksi, että kai muistat yölläkin imettää, se yöimetys/pumppaus oli kans tärkeetä maidontuotannon ylläpitämiseks (vaikka varmasti jo tiedätkin tämän nelinkertaisena äitinä...) :) jenniferi, mä imetän molempia samanaikasesti imetystyynyllä kainaloasennossa yleensä aamulla ja illalla, muutoin imetän erikseen ja sinänsä pidän enemmän erikseenimettämisestä, saa paremman asennon sekä itselle että vauvalle, mutta tosiaan ajansäästömielessä tuplaimetys kannattaa. Samalla tulee hyvin tyhjennettyä rintaa erisuunnista, kun tulee käytettyä tuota kainaloasentoakin. Ilmeisesti siellä Aliinankin syöminen alkaa parantua, hienoa :)

Vielä vaunujen säilyttämisestä. Nyt asutaan rivitalossa ja lämminvarastotilaa ei tosiaan ole ja kylmävarastollekin on hiukan matkaa, ettei ole ihan ovenvieressä eikä siellä kyllä muutenkaan säilöttäisi, talvella menee pakkaselle (jos tästä nyt mitään talvea tulee ;) ). Ennen asuttiin kerrostalossa esikoisen aikaan ja muuten olisi kyllä saanu säilyttää rappukäytävässä vaunuja mutta meidän talo oli ainut josta vaunupaikka puuttui sähkökaapin vuoksi :( Pyörävarasto oli kylmä ja parvekkeellekin olisi pitänyt mennä koko asunnon läpi, joten silloinkin päädyttiin eteissäilytykseen.

Maibei
 
Hmmm...yöimetyksen isoin merkitys on alkuvaiheessa maidon määrän nostamisessa ja lisäämisessä. Maidontuotanto kyllä pysyy käynnissä ilman yöimetystä, mutta imetyksen alkuvaiheessa varsinkin yöimetys on tehokas maidon lisääjä. Myöhemmin kun maidon ruotanto noudattaa kysynnän ja tarjonnan lakia, yöimetystä ei varsinaisesti tarvita maidon tuotannon ylläpitämiseen. Itse olen lopettanut 4-6 kk kohdilla kaikkien vauvojen kanssa yöimetykset ja pisimmillään olen imettänyt 1,5 vuotta.
 
Tosiaan, imetän yölläkin pääsääntöisesti toisen ja toinen saa pullon, kumpikin vuorollaan. Joskus jos tosi paljon väsyttää, pumppaan toisellekin pulloon kun siitä saa niin nopsasti syötettyä. Pyrin kuitenkin imettämään ihan siksikin etteivät kyllästyisi rintaan... A:n imuote on välillä pahasti lipsumassa ihan pullon puolelle. Olisi kuitenkin mukava imettää edes muutama kk kun sitä maitoa kuitenkin jonkun verran tulee!
 
Joo yöimetystä ei onneksi tarvitse loputtomasti jatkaa mutta näin alkutaipaleella se on tärkeä. Meillä ei tosin esikoinen luopunu yöimetyksestä vasta kun jäi koko rintakin pois yksivuotiaana, vaikka viimeiset kuukaudet oli kokeiltu kaikkia kikkoja (paitsi huudattamista, mitä ei vaan yksinkertasesti jaksanu)... Toivottavasti nää tytöt ois vähän helpompia ;)

Tarttis ittekin alkaa pumppailemaan taas vähän, kun viimeajat on menny vallan rinnalla, jotenkin se on ollu kaikkein yksinkertasinta nyt...

Nyt on esikoinen mummolassa yötä ja saa ittekin hetken hengähtää, kun on yksi viihdytettävä vähemmän :) Lehdenkin sai aamulla luettua ja tuli nukuttuakin melkeen kymmeneen, luxusta :)

Maibei
 
Moi moi! Joulut ja uudet vuodet juhlittu, suunnilleen samaa arkea se ainakin meillä oli tällä kertaa. Mä en oikeen päässy tunnelmaan mukaan... Meillä sanottiin tuossa joulua ennen byebye hyville yöunille, johan niistä saatiin 6kk nauttikin. Vauvat valvoo ja riekkuu vuorotellen. Ei kipuja, ei mitään hätää, ei vaan nukuta yöllä ilmeisesti. Oon sit katellu öisin elokuvia vaihtuva vauva sylissä :D Ja päivisin sitä kuljetaan ihan autopilotti päällä, esim kassa sai käyä punnihtemassa mun hedelmät uudelleen kun ei ihan ollu osunu oikea nappi kohalle :D Meinas tulla kalliita banaaneja...

Ihanaa Nicci kuulla teistäkin! Ihan ku olis oikeen ollu ikävä :D Harmi että kärsit unettomuudesta, muistan että mulla oli tuota samaa esikoisen ollessa vauva. Mulla jäi jotenki "tilanne päälle" ts en osannu rentoutua vaikka vauva nukkui. Meni ajan kanssa ohi itsestään.

Esikoinen 6v on meilläkin kovin työllistetty apulainen ja
vauvojen viihdyttäjä. Tärkeää työtä tekeekin kun meillä tuo kaksikko harvemmin viihtyy lattialla ilman leikittäjää. Toinen kääntyy mahalleen ja jää siihen huutaman, toista harmittaa kun ei pääse mahalleen ja huutaa siksi. Myös lelun vieminen toisen kädeatä on kova sana ja toisen potkiminen/hiuksista kinnaaminen ym.

Vaunut on meilläkin koko ajan sisällä. Nukkuvat edelleen niissä päikkäreitä ja toinen nukutetaan vaunuihin myös yöunille ja kannetaan siitä nukkuvana sänkyyn. Rapaa tulee renkaissa kiitettävä määrä aisälle, mutta ei liikuteta vaunuja eteisaulaa pidemmälle niin siitä on kyllä helppo imuroida.

Vaunuista puheenollen. Mitäs sitten kun kohta tytöt on jo niin isoja, etteivät enää mahdu koppiin nukkumaan. Tuntuu jotenkin tosi turvattomalta laittaa noin pienet rattaisiin, vielä jos se talvikin jossain vaiheessa tulee. Minkälaisia ratkaisuja tähän olette ajatelleet?

Enna, joka menöö nyt sänkyyn odottamaan leffayön alkua ja typykät kohta 7kk
 
Heipssans!

Täällä auringon alla ei mitään uutta. Pojat on alkaneet taistella päivisin unta vastaan. Huudetaan naamapunasena kun väsyttää ja yleensä saa sitteriin nukahtaa kunnon keinutuksella. Onneks mun äiti tuo mummun vanhan kehdon jos siitä olisi vaikka apua. Muutenkin ollaan oltu kärttysiä kun saatiin viime viikolla rokotteet jospa se tästä alkas helpottaa. Molemmat päätti yllättää mamman ja kääntyivän mahalleen ensimmäisinä päivinä :heart:

JK siis meillähän oli soseet pannassa mäkään en jaksanut sitä ruljanssia kun se ei mennyt vaan alas ja koetit syöttää. Nyt sitten kun tuli tuo 5kk täyteen niin alkoi paremmin mennä. Nyt menee esim. aamulla puuroa jo puoli desiä tai desi. Päivällä sosettakin jo enemmän ja illalla taas saman verran puuroa.Tästä olikin puhetta sairaalassa keskolan kontrolleissa niin lääkäri sanoi ettei mitään hätää kun hempat oli hyvät ja paino on noussut hyvin maidolla. Lääkäri otti myös kantaa tuohon painoeroon. Sanoi että ei ole mitään hätää kun molemmat oli nelinkertaistanut syntymäpainonsa. Syntyessä oli paino eroa se 300g niin se sitten on vaan suurentunut mutta suhteessa kasvaa samassa. Ja meillä oli tosissaan 5kk korjattua ikää se 3,5kk ja kehitys menee ikähaarukassa niin kuin pitääkin.

Mutta nyt syöttää toinen hätähousu siihen malliin alkaa ääni nousta että on nälkä :D

Sunshine ja pojat 5 1/2kk
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Imetyksestä,
En ole kokeillut kotona imettää yhtäaikaa koska maitoa ei tule enää riittävästi, hyvään asentoon on mahdoton päästä, poikien imuote irtoaa tosi herkästi sekä tunnen sitten olevani "vangittuna" siinä tilanteessa jos tuo taapero keksii jotain hölmöä sillä välin :)

Vaunuasiaa,
Meillä on Emmaljungan twin city crossit ilman mitään kantokasseja. Laitan kylmemmällä ilmalla lampaantaljan alle mutta yleensä äippäpakkauksen makuupussit niin että toinen on levällään pohjalla ja toisen laitan peitoksi päälle.
Pojilla on sellaset untuvapussihaalarit ja nyt en ole villapukua laittanut edes väliin vaan ainoastaan alusvaatteet ja ohut yöhaalari.

Me asutaan omakotitalossa ja oon tosi onnellinen siitä että meillä on iso kodinhoitohuone jonne voi kuraiset vaunut työntää ihan huoletta, samoin koiran.
Siellä on sit helppo pestä tarpeen tullen tassut ja renkaat, mutta yleensä aamulla imuroin lattian kun hiekka on kuivunut.


Crofti ja poitsut 6vko
 
Viimeksi muokattu:
Crofti aijaa.comin kautta saa kuvia tänne. Mäkin sitä kyselin jossain vaiheessa ja Sunshine antoi mulle tälläiset ohjeet, joiden avulla mäkin osasin kuvia tänne laittaa :D

"JK meet osoitteeseen aijaa.com, siellä tulee laatikko "lataa kuvia" paina valitse tiedosto (lisää kuva koneeltasi), voit kirjoittaa kuvaustekstiin jotain jos haluat ja paina "aloita lataus". Aukeaa sivu missä näkyy kuva ja monta vaihtoehtoa lihavoituna: valitse BBCODE1 (Pieni kuva) niin kopio siitä se rimpsu [URL=http://aijaa.com...... jA liitä tänne. Toivottasti saat jotain selkoa :D "

Helpottavaa kuulla et jonkul muullakin on ollut noi soseet haasteellisia. Ite oon aatellu et siihen varmasti vaikuttaa kun korjattua ikää on vielä niin vähän, et ehkä kalenteri-ikää 3-4kk alkaa mössöt uppoon paremmin, niinku normistikin :)

Pojat tänään korjattua 6vko ja torstaina kalenteria 4kk :) Ja vieläkin niitä hymyjä oottelen..muutaman kerran oon kuvitellu näkeväni hymyn pilkahduksen, mut en tiiä..on niin satunnaisia :)
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa alkaa jäämään "vastasyntynytaika" täälläkin taaksepäin. Tänään on ensimmäinen päivä, kun tytöt ei oo tyytyny millään, tuntuu et oon koko päivän joko imettäny tai ruokkinu pullosta :D Huh huh, kun ei ois ihan joka päivä tällasta ;) Vuoronperään on saanu jompaa kumpaa tyynnytellä ja monesti ovat yhdestä kurkusta huutaneet. Voi tietysti olla tehoimukin menossa mutta siinä tapauksessa tuntuu et pikkuneidillä on tehoimu jo kolmatta päivää... Jaahas ja taas kutsutaan, ei muuta ku kantoliinaan ->

Maibei
 
Jk79 Joo on siinä omat helpotuksensa... Mutta välillä tuntuu, että tilalle tulee uusia asioita, jotka sitten omalla tavallaan tuottavat hikikarpaloita otsalle :D. Esim. tuo pukeminen on mulle puhdasta liikuntaa, v1 muistaa tehdä kaikki tepposensa ja olla mahdollisimman vähän paikallaan juuri kun puetaan mitä tahansa vaatetta.

Enna Olenkin odotellut sinun uutta kirjoitusta!!! Onpa helpottava kuulla, että tämä unettomuus voi poistua jossain vaiheessa... Tuntuu niin turhauttavalta, että nyt kun jätkät jo nukkuu paremmin yöt niin minä en:headwall: Voimia sulle yö valvontaan (toivottavasti tulee edes hyvä leffoja). Meillä kun alettiin kääntyilemään yms. niin oli yöheräilyä. Nyt kun konttaustreenit on vauhdissaan, niin tottahan toki ne pidetään yölläkin noin 2-4 aikaan. Meillä muuten pojat ei ryömi vaan kumpikin menee pyörimällä. Kuulemma minä olen tehnyt samoin. On ollut hauskaa katsottavaa kun paikasta a pitäs päästä paikkaan b, niin eikun rullaatirullaa. Onneksi sentään näyttäävät edes harjoittelevan konttausasentoa, että tulee normaalia liikkumista muistuttavaa etenemistä. Olihan se aika kun neuvolan fysioterapeutit konttuuttivat vauvoja...kuulemma voi kertoa tulevaisuuden oppimisvaikeuksista tai jostain jos jättää jonkin välistä. En sitten tiedä vieläkö pitää paikkaansa.

Kertokaas joku viisaampi, mitä toi vauvan lentokoneasento harjottikaan?? Meillä nimittäin v1 on jatkuvasti mahallaan kädet ja jalat ilmassa... tavallaan niin kuin killuu mahallaan. En nimittäin millään muista oppivuosiltani.

Nicci ja v1/v2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Nicci, lentokoneasennosta en tiiä, mut meijän tyttö (nyt jo 7v), ei kontannu koskaan. Eikä oo ollu mitään vaikeuksia kehityksen kanssa vaikka tuo vaihe jäi välistä :)

Viime yönä meni taas jotenkin kaikki päin honkia. Jotakin noi kitisi ja itki, siinä vuorotellen sylittelin. Mies huusi kiukkusena et vie ne muual huutamaan, argh!! Nukkui siis mun vieressä vaikka aamul töihin. Ylees nukkuu silloin vanhimman pojan huoneessa. Sit kun pikkuset ei nukkunu, niin menihän siinä ruokarytmitkin sekasin ja tuntuu et ne ei oikein syö? Tuli yx jännä juttu mieleen, et voisko ne tehä hampaita? Nyrkit suussa, vähän nenä vuotaa, mut kuolaa ei kyl tuu.. Tytöl puhkes eka hammas 4kk. Noi on nyt sen, mut korjattua vasta 6vko, et en oikein tiiä?

Tänään on neuvola, saas nähä kuis pali pikkuset on kasvanu. Ainakin mututuntuma on et paljon! No nyt ne on sen näkösii et simahti. Äkkii itekin maate. Moi!
 
Täällä alkanut vielä vähän astetta erilaisempi arki. Esikoinen palasi eilen päiväkotiin. Vähän pelkäsin, että kuinka sopeutuu taas kuukauden tauon jälkeen, mutta päivä oli mennyt oikein hyvin. Oli ollut kiva leikkiä pitkästä aikaa kavereiden kanssa. Hän halusi ottaa kuvan vauvoista mukaan päiväkotiin. No, sellanen pakattiin reppuun. Oli tätien mukaan esitellyt kuvaa kaikille ja halannut sitä rintaansa vasten :heart: Hän on ottanut vauvat tosi hyvin vastaan ja ollut oikea pikku apulainen. Hakenut pyydettäessä harsoja ja laittanut tutteja. Hänen uhmansa tuntuu hieman taittuneen. Täyttää vajaan kk päästä siis 4v.

Kirjoittelin aikaisemmin, että yksi yö oli mennyt ihan hulinoiksi vatsavaivojen takia. No, viikonloppuna oli taas samanlainen. Mä meinasin, että se johtuis noista D-vitamiineista. Me ei olla oltu kovin aktiivisia niiden antamisen suhteen (ei vaan muista :ashamed:).. Mietin, että se eka kerta ajoittuis siihen kun aloitettiin tipat. Silloin ne jäi hetkeksi pois. Nyt sitten kokeilin uudestaan ja hulinointia riitti. Pitää käydä apteekista hakemassa jotain muuta. Nyt meillä siis oli sellaset D3 + Gefilus -tipat (joiden kuvittelin olevan hyviä vatsalle). Nyt varmaan kokeillaan jotain vesipohjaisia eli sit taitaa olla Jekovit ainoa. Onko muut joutuneet kokeilemaan useita eri vaihtoehtoja?

Molemmilla tuntuu oleva melkoisesti ilmaan masussa ja piereskelevät kovasti kumpainenkin. Meillä on sitä Cuplatonia käytössä, mutta sen ongelmana on se annostelu. Mä en vaan kerta kaikkiaan muista antaa sitä joka kerta.. Pitänee ostaa myös sitä Disflatyliä, josko se auttais.

Eilen käytiin vauvojen kanssa 1 kk neuvolassa. Tässä mitat:
Tyttö - 4075g / 54cm (syntymämitat 3380g / 50cm)
Poika - 4395g / 54cm (syntymämitat 3300g / 50cm)

Poika on ottanut aika hyvin tota painoa lisää kuukaudessa... Kyllä tuo paino jo tuntuukin nostellessa :) Syövät siis hyvin pullosta. Välillä tuntuu, että syövät liikaakin, mutta pulauttavat oikeastaan aika vähän ja sekin röyhtäyksen yhteydessä. Syöntiväli vaihtelee n. 2,5 - 5 tuntia. Mun onneksi toi pidempi väli on yleensä yöllä :) Toissa yönä nukkuivat putkeen 00 - 4:45! Syövät n. 80 - 160 ml per kerta. Selkeästi heillä on ne tietyt syöttökerrat, jolloin tankkaavat maitoa enemmän.

Nyt onkin (onneksi) pidempi väli neuvolakerroissa. Nythän me ollaan käyty siellä viikottain painokontrollissa. Seuraava on sitten tammikuun lopulla (vauvat n. 7 vkoa) ja silloin onkin neuvolalääkärin käynti. Samalla on sit munkin jälkitarkastus. Sektiohaava on parantunut hyvin ja jälkivuotokin on vihdoin loppunut.

Muutoin tänne ei ihmeempiä. Ollaan pysytty miehen kanssa järjissämme :) Perjantaina tulee isovanhemmat kylään ja mä pääsen kampaajalle =) Samalla käyn juttelemassa kirkolla papin kanssa ristiäisistä. Ne on ihan hyvällä mallilla. Vielä pitäis itelle löytää jotain vaatetta. Paino on edelleen jopa joulun mässäilyjen jälkeen laskusuunnassa. En valita, kun mulla on kymmeniä kiloja ylipainoa...

Pohjoistuuli ja A&N 1kk
 

Yhteistyössä