** Tupla/tripla odottajat vuodelle 2014 **

Kaisuli Ihmeen hyvä olo on ollu,toki tukalaa on. Välillä tuntuu menkkamaista jomotusta alamahalla,välillä vähän kovempaa kipuilua. Sormet kuin nippu nakkia,käden nyrkkiin laittaminen tuntuu inhottavalle,eikä kengät meinaa mahtua jalkaan..Huomasin sit vielä sormien nivelten kipeytyneen,koukistaminen sattuu : /
Että kyllä tässä vaivoja alkaa tulla.
Nukkumaan olen onneksi pystyny nyt viime aikoina. Jossain kohtaahan oli vaihe kun vain valvoin kun ei nukuttanut,niin syvältä! Vessassa käyn sen 2-4 krt yössä.. Tosin,otin nyt vesimukin sängyn viereen josta hörppään vettä. Nimittäin huomasin sen jos vessareissun jälkeen pitää kävellä keittiöön juomaan,tulee samalla tutkittua myös jääkaapin sisältöä ja syötyäkin joskus,niin sittenpä sai unta ootella.

Synnytys pelottaa ja huomenna onkin pelkopolilla käynti ennen äitipolin ultraa. Esikoinenhan syntyi sektiolla istukka peitti kohdunsuun,niin supparit ja synnytys ihan uutta mulle. A-vauva on kyllä RT mutta B on PT,niin alatiesynnytystä lähetään yrittämään. Mua pelottaa niin paljon,miten mä jaksan synnyttää kaksi vauvaa,toisen perätilassa?! Mitä jos jokin menee pieleen (mun tuurilla niin käy..) ja joudun hätäsektioon..Mitä jos vauvoille sattuu jotain synnytyksessä? Ja erityisesti se pelottaa kun en hallitse tilannetta,en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu (eihän kukaan tiedä),miten kauan menee jne.
Sektio ois mulle muka "helpompi",menisin vaan sairaalaan ja sitten saan vauvat kainaloon..iso leikkaushan se on ja jotain voi mennä siinäkin pieleen,ja toipuminen eriluokkaa kuin alatiesynnytyksessä..olin kylläkin esikoisesta jo la kotiin lähdössä,kun sektio oli torstaina. Toki sektiohaava sit vaikeuttaa muuta elämää,en voi nostaa vauvaa painavampaa eli esikoista ei vois nostella ja miehellä ois kädet liiankin täynnä hommaa.

Mutta kyllä tässä nyt sais vielä viikko mennä ennenkuin vauvelit alkvat suunnittella tälle puolelle tuloa. Kaikki on kyllä valmiina,vain vaunut puuttuu,mutta mä en ole vielä valmis..:ashamed:



-Tipetsu ja tuplakupla rv 36+1-
 
Aika menee hurjaa vaihtia. Tänään jo rv 30+0!! Kovasti möngertävät mahassa molemmat vauvat. Neuvolassa kävin ja ei siellä mitään erityistä ollut. Kaikki kunnossa paitsi hemoglobiini alhainen, mutta oli se vähän edelliseltä käynniltä noussut. Painoa ei ole tullut yhtään lisää, päinvastoin, tippunut on. Äitiyspoli- ja neuvolakäynnit on nyt kahden viikon välein.

Koululaisilla on ensi viikko lomaa ja lähtevät reissuun. Itse oon ihan kotimaisemissa. Vauvoillehan on ollut kaikki valmiina jo pitkään (paitsi vaipat ostamatta), mutta makkariin pitäisi saada kunnollinen järjestys ja tavarat paikoilleen. Siinähän sitä hommaa riittää ensi viikolle.

Onko kuinka moni käynyt synnytysvalmennuksessa tai menossa sellaiseen? Onko ollut hyödyllinen? Mua harmittaa, kun meidän kohdalla sellaista ei ehdi olla. Ekassakaan raskaudessa ei synnytysvalmennusta ollut, joten ei olla koskaan käyty sellaisessa. Nyt olisi lähinnä kiinnostanut sairaalaan tutustuminen, koska tuossa paikassa en ole aiemmin synnyttänyt. Saahan sinne tietysti mennä tutustumaan yhtä lasta odottavien käynnillä, mutta ei se tietenkään ole sama asia kuin mitä monikkoyhdistyksen järjestämä olisi ollut.
 
Moi naiset!
Kiinnostaisi tietää minkälaisia kasvukipuja teillä on ollut? Mikä on normaalia ja mistä kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä? Mulla särkee koko ajan häpyluun päälle ja makuuasennossa se vaan tuntuu yltyvän. Muutenkin mahan sivuihin melkein selän puolelle sattuu.. inhottavaa. Meidän neuvola on ens viikon lomalla niin olisi kiva kuulla kokemuksista nyt ennen viikonloppua niin ehdin tarvittaessa soittaa neuvolan kautta lääkäriajan.

Mmaria ja pienet 16+0
 
Heips!

Mmaria:Kannattaa kysellä neuvolasta mikä niistä kuulostaa normaalilta ja mikä ei ja jos koskee kovasti ni suoraan sit äippäpolille soittoo. Voimia sinulle <3

Ite jäin nyt vähäks aikaa lepimään järkyttävän väsymyksen,repivien liitoskipujen ja mystisten suppareiden takia, ja voin sanoo että voisin itkee ku on niin hyvä ja paljon virkeämpi olo mitä moneen kuukauteen on ollu +supparit vähentyneet huomattavasti :) <3 Ja ei ois enää pitkä aika ultraan jossa näkee taas masuasukit :) <3

tuplatoukat 17+5
 
Kiitos tuplatoukat <3 Sulle kanssa voimia jaksamiseen <3

Katselin tuota etusivua tossa ja huomasin, että en ole muistanut omia tietojani päivitellä :)

Laskettuaika 6.8 ja kyseessä on dikoriaalinen raskaus

Tuo laskettuaika on hauskasti myös meidän hääpäivä, kaikkein paras häälahja tiedossa siis <3 Eihän ne toki siihen asti masussa pysy, vaan olen asennoitunut siihen että h-hetki on heinäkuun puolivälin kieppeillä. Muutenkin olen asennoitunut, että toukokuun alussa jään viimeistään lomille.
Mulla olisi myös kesälomia ehtinyt kertyä töissä, mutta kun olen vain määräaikaisessa työsuhteessa, ehdotin pomolle että saisin lomat rahana kun kuitenkin joudun niin aikasin pois jäämään. Mies pitää kesälomansa kesäkuussa pois, että saa lomailla ennen lapsia vielä ja tehdä kaikkea mistä itse tykkää. Ja me ollaan suunniteltu, että mies pitää sen 18pv isyyslomaa heti, kun pienet saapuu ja sitten myös sen 60 extrapäivää jotka kaksosvanhemmat saa. Mulla on suunnitelmissa olla kotona ainakin siihen asti, että kaksoset on 3-vuotiaita. Asutaan sen verran syrjässä, että mun on aivan turha ottaa huonopalkkaista työtä vastaan ja laittaa kaksi lasta päivähoitoon, se olisi aivan plusmiinusnolla. Saa nähdä mitä keksii hoitovapaiden aikana. Olen vähä miettinyt jos uuden tutkinnon opiskelisi, jotta olisi mahdollisuudet parempaan työhön ja palkkaan. Vuorotyöhön en halua palata. No kaikki on vielä täysin avoinna.

Yritän tätä keskustelua täällä herätellä, nyt kun ei väsytä enään niin paljoa ja ei tee huonoa istua koneella.

Mmaria 16+1
 
Mmaria, mulla ollut alusta asti silloin tällöin liitoskipuja, varsinkin menkkamaisia kipuja alaselässä ja kiristyksen tunnetta vatsalla. Ihan normaalia kuulemma enkä ole ollut huolissani.

Samaten rv 15 alkoi paineen tunnetta/tykytystä tuntua alavatsassa ja alapäässä häpykummun päällä suurinpiirtein, ei kyllä varsinaisesti kipua, mutta aika ilkeältä tuntuu ja pakottaa pysähtymään ja istumaan. Tämän huomasin tapahtuvan yleensä jos oli kävellyt vaikka paljon tai muuten vaan väsynyt tai touhunnut liikaa. Jäin töistä pois rv 19 ja kas kummaa helpotti heti kun on nukkunut ainakin 9-10 h + päikkärit :D ja muutenkin ottanut iisisti.

Toki jos kipuja on kovasti, niin kannattaa olla yhteydessä neuvolaan. Mulla myös helpotti nuo tykytykset ihan vaan kun kohdunkaula tutkittiin ja lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa.

Täällá poksui puoliväli jo! :) Varsinkin aamuisin tuntuu jo hurjasti vilskettä masussa!

Tulppu & futisjengi 20+5
 
Rv 20 poksahdukset :heart:
Mihin tämä aika menee? En ole todellakaan vielä valmis, enkä päässyt kiinni vielä koko raskauteen.

Maanantaina oli äitipolikäynti ja masussa kaikki loistavasti :heart: Hyvin pienestä riskistä puhui enää fetofetaali transfuusioon.
Pojat olivat päät alaspäin ja kovat matsit oli käynnissä koko ultrauksen ajan.
Kasvu tasaista A 293g ja B 288g. A:n rakenteet kunnossa, B:n sydän tarkistellaan ensikerralla uudestaan kun huono asento esti kunnollisen näkymän.
Kasvoja ei suostuneet millään antaa kuvattavaksi mutta sukukalleuksiaan esittelivät senkin edestä. Pojat on poikii ;)
Monikkovalmennukseen ja sokerirasitukseen ilmoittauduttu.

Oma olo on vielä aika mukava. Välillä ahdistaa kyllä todella paljon, johtuuko sitten nesteistä vaiko hitaasta suolesta.
Supistuksia on todella vähän verraten aikaisempiin raskauksiin ja se on yllättävää joskin hyvä asia.
Kipeät suonikohjut vähän sielä sun täällä on pahin riesa tällähetkellä. Olen ihan mummojalka enkä enää paljon sääriäni esitellä kehtaa, edes miehelle.
Töissä olen ollut vielä normaalisti. Toki miettinyt jo miten yhdistäisin sairaslomat ja lomat palkan kannalta. Aika menee niin nopsaa ja enää 6vkoa jos automaattisesti rv 26 sairasloman kirjoittelee.

Mua kiinnostaa vauvavakuutukset...ootteko kaikki ottaneet?
 
Piiiiitkästä aikaa vähän kuulumisia. Vauvalla A on kokoa 1470g ja vauvalla B 1500g, molemmilla pojilla masussa kaikki hyvin. Liikkuvaisia ovat ja pitävät minut mukavasti hereillä öisinkin, sen verran on jätkillä ruista ranteessa jo. Synnytys alkaa jo kummittelemaan mielessä, kun niitä harjoitussupistuksiakin on ollut päivittäin. Tällä hetkellä A on pää alaspäin ja B pää ylöspäin, eli alatiesynnytykseen tähdätään tottakai. Minullakin ensimmäisessa raskaudessa päädyttiin perätilan vuoksi suunniteltuun sektioon, eli varsinaisesti en mitään synnytyksestä tiedä ja kyllähän se pelottaa. Eniten pelkään sitä, että joudun olemaan piuhojen päässä puudutettuna, enkä pääse liikkumaan enkä valitsemaan itselleni mukavaa synnytysasentoa. Ja kaikki helkkarin kalvojen puhkomiset, imukupit sun muut...Huhhuh. Täytyy vain toivoa että voisi synnyttää ilman moisia.

Se myös mietityttää, miten reagoin kipuun ja muutenkin siihen tilanteeseen, täytyy vain toivoa etten ole ihan mahdoton. Vaikka olen yleensä ihan fiksu ja hyväkäytöksinen, pelkään että kipu saa minusta jonkun hirviön esille ja räyhään sitten henkilökunnalle tai jotain muuta älytöntä. Toisaalta pelottaa sekin, että jos lamaannun enkä pysty pitämään puoliani ja kertomaan toiveitani tai tuntemuksiani, mikä voisi sitten johtaa tarpeettomiin toimenpiteisiin. Paljon pyörii mielen päällä.

Oma vointi on ollut melko vaihteleva, sairastin keuhkokuumeen tuossa pari viikkoa sitten ja sen vuoksi olin sairaalassakin neljä päivää. Toipuminen lähti kuitenkin hyvin käyntiin, vaikka onhan se melko hidasta. Vieläkin olen tukkoinen ja tulehdus näkyy kuulemma vielä veriarvoissa. Hemoglobiini kävi melko alhaalla, se taisi olla vain 80 pintaan tuon keuhkokuumeen aikaan, nyt on noussut yli 90 sentään. Rautaa laittavat suoneen, jos tuo ei tuosta enää nouse. Vähäinen nukkuminen nyt ei varmasti ainakaan avita tätä toipumista, saati sitten se etten ole jaksanut juurikaan ulkoilla. Kotosalla touhuilen sen minkä pystyn, mutta herkästi sitä väsähtää ja henki on ahtaalla, vaikka käytössä on astmasuihkeet nyt sen keuhkokuumeen jälkeen.

Vauvoille alkaa olla ihan hyvin jo varusteita kasassa, vielä vaunut pitäisi löytää ja osa varusteista on noutoa vailla. Lähes kaikki hankitaan käytettynä, vaunutkin olisi tarkoitus löytää käytettynä. Vähitellen alkaa tulla hoppukin niiden kanssa, viikkoja jo kuitenkin kasassa 30+2!

Tsemppiä meille kaikille!
 
Hei!

"täällä ilmoittautuu uusi kirjoittaja". Olen ollut mukana vauva sivun foorumilla, ja nyt päätin tulla tutkimaan tätä kaksplus sivun meininkiä. Olin vähän kujalla, mutta löysin sitten tämän oikean palstan! Eli kaksosia odotan.

Tässä omat tiedot; Leontine / 20v / 0 (odotan 1 ja 2) / Pääkaupunkiseutu / mono/di gemin (on äitiyskorttiin kirjoitettu, eli omat pussit, yhteinen istukka) / 1.8 LA
 
Unohtui tuohon vielä laittaa että Naistenklinikka on missä synnytän.

Viikkoja täällä on 17+1 maha kasvaa huimaa vauhtia, ja alkuun oli rv 6-15 pahoinvointia ja oksentelua, kun pahoinvointi jäi pois niin oli migreeniä ja kovaa päänsärkyä, ja särky on jatkunut pienempänä melkein päivittäin. Sitten on ollut myös kovaa väsymystä ja huimausta... Eli paljon kaikkia oireita, mutta ollut myös pari mukavaakin päivää seassa kun on ollut hyvä olo :) Pieniä liikkeitä olen jo tuntenut kutinaa, ja harvasia potkun tyylisiä tuntemuksia.

Olimme varhaisultrassa rv7 tienoilla, ja siellä näkyi vain yksi kaveri, ja sitten nt-ultrassa näkyikin kaksi! Ja oli aikamoinen shokki! Mutta parin päivän sulattelun jälkeen sisäistimme asian ja sitten olemme positiivisin mielin ajatelleet tätä "erikois raskautta" :) On mukavaa kun on ultria parin viikon välein, niin pysyy itsekkin ajan tasalla! Odotamme että saisi tietää sukupuolet, mutta pitää vielä pari viikkoa odotella.

Olen pienikokoinen, ja tuntuu jo nytten välillä että maha "räjähtäisi" kun on niin pullolla, heti alusta asti niin normaalit housut painoivat, ja pitänyt vaihtaa legginseihin/mammahousuihin.

Minulla oli toissailtana/eilen jonkinlainen mahapöpö, ja tuli oksenneltua :/ Ja pelkkiä nesteitä vain sain alas päivän mittaan, onneksi tänään on jo kiinteä ruoka vähäsen maistunut.

Hieman olen ollut mietteliäs kun olen viimeksi joulukuun puolella käynyt neuvolassa, mutta onneksi on tulevana keskiviikkona neuvola aika. Ultrassa on sitten käyty pari kertaakin jo ja seuraava taas ensi viikolla. Kun ensimmäinen raskaus, niin kaikki asiat ovat niin uusia ja ihmeellisiä, ja olisi mukava saada paljon tukea neuvolasta.
 
Tervetuloa mukaan Leontine!

Miten usein teillä on raskautta seurailtu? Mulla on ihan normaalin yhtäodottavan mukaisesti seurattu. Mikä on mun mielestä outoa kun kuitenkin kyseessä ensimmäinen raskaus ja kaksosraskaus. Paikkojen kuntokin on katsottu viimeksi 2.1. Seuraavaks vasta 31.3 olisi ultra ja lääkäri samalla, josko ne sillon sitten katsoisi.

Mmaria 16+4
 
Minulla on ollut kahden viikon välein äitiyspolilla ultrat ja siihen päälle oman paikkakunnan neuvolat, eli parhaimmillaan viikon välein seurantaa. Tämä on välillä tuntunut vähän liioitellulta, mutta toki mukavaa kun vauvat ja oma vointi on tarkassa syynissä. Meillä täällä nyt on muutenkin tosi hyvällä mallilla asiat, hoitoon pääsee ja tutkimuksia saa aina tarvittaessa, säästöistä ei ole ainakaan vielä tällä puolella me kuntalaiset kärsitty.
 
Hei, täällä uusi odottaja ilmoittautuu mukaan :)

Tuplat tulossa elokuussa ja hämmästystä ja kummastusta on riittänyt tiedosta lähtien. Aluksi olin varma että kyseessä on tuulimuna tai vastaava kun raskausoireita ei ollut mitään muuta kuin kuukautisten pois jäänti ja senkin luulin johtuvan stressistä. Vasta tammikuussa tehtiin testi joka olikin samantien positiivinen. Neuvolankin varasin ja sielläkin olin että kaikki ei ole kunnossa kun ei ole oireita edellisiin raskauksiin verrattuna, mutta varhaisultrassa sitten rv12 selvisi että siellä möllöttää kaksi asukkia omissa pusseissaan. Hämmästys oli melkoinen kun ei näitä kaksosia suvussa aiemmin ole.

Tässä tietoni tuonne listaan:
Elokaksio/36 v/ 2 lasta ennestään/ Hyvinkää/ Di/ 24.8 laskettu aika

Nyt meneillään rv 14+1 ja olo on suht ok, välillä on vain veto poissa ja ruoka ei maistu samaan tahtiin kuin ennen, pitäisi yrittää syödä usein mutta pieniä annoksia. Kahdella lapsella oli juuri viime viikolla mahatauti, ehkä siitä johtuu omakin olotila.

Aika oma napaista jutustelua, mutta paljon olisi asiaa mutta enpä tiedä mistä aloittaisi...
Neuvolassa en ole käynyt kaksos uutisen saannin jälkeen vielä, torstaina vihdoinkin sinne pääsee ja kuulee miten jatko etenee. Työnantajalle jo vihjailin että yövuoroja voisi jättää vähemmälle, kun kolmivuorotyötä teen, saa nähdä miten onnistuu...

Mutta eipä muuta tällä kertaa, kirjoittelen jälleen kun koneelle pääsen, kännykällä tänne en pystynyt kirjoittelemaan...
 
Moi elokaksio! Kiva kun liityt joukkoon! Muutenkin kiva kun tänne tulee uusia ja jos tämä keskustelu tosiaan alkaisi luistaa :)
Aika omanapaista munkin kirjoittelu on ollut :D

On se kumma kun tietää sen että mahallaan nukkuessa alkaa selkään ja mahaan sattua. Mutta silti tulee nukuttua niin vaikka kuinka yrittää siihen imetystyynyyn tukeutua kun alkaa nukkua.

Luulin olevani voiton puolella flunssasta. Eilen koko päivän puuhastelin kaikkea kun oli jo parempi olo ja energiaa. Tänään se sitten kostautui. Aamulla oli huono olo ja moneen paikkaan sattui. Ja nyt sitten illan mittaan on alkanut kurkkuun sattua. No huomenna kevyt iltavuoro ja sitten kaksi vapaata. Tosin perjantaina on sokerirasitus tiedossa, joten sitä ei kovin rennoksi päiväksi voi sanoa. Oletteko muut käyneet sokerirasituksessa vai onko edessä? Mulla on tosi vahva sukurasitus diabetekseen ja löytyy ylipainoa joten siksi sinne menossa.

Mmaria ja pienet 16+6
 
Sokerirasituksessa kävin tiistaina rv 14+2 vaiheessa, siinähän se pari tuntia meni kärvistellessä ja vielä kun yskä vaivaa niin mukavaa oli. Onneksi tuo vadelmanmakuisen litkun kanssa saa juoda lasin vettä siinä odottaessa niin auttoi kummasti. Tänään sitten neuvolasta sain tulokset ja kaikki kolme luku keikkui siinä 4.5 paikkeilla eli joten ei rasitetta. Meikäläisellä kuitenkin on sukurasitetta, ylipainoa sekä ikä olisi voineet vaikuttaa tulokseen mutta näin tällä kertaa, hyvä juttu.
Muuten neuvolassa kaikki ok, molempien sydänäänet löytyi ja muutenkin kaikki menee ihan suunnitellusti. Seuraava neuvola kerta onkin th+lääkäri 25.3, sinne kuin jaksaisi odottaa...
 
Mmaria jos haluat alkaa päivittäjäksi niiin se sopinee. Homma onkin parempi olla aktiivisemman hoidettavana :)
Ns. kuukausikohtaisia ketjuja täällä ei ole ollut aikaisemmin ainakaan :)

Tervetuloa uusille ja onnea tuplasti:heart:

Meillä on ollut täällä sairastelua ja yksi lapsista osastohoidossakin sairaalassa. Nyt orastelevaa flunssaa taitaa olla itselläkin.
Oman asunnon laitoin myös tälläviikolla myyntiin. Tarkoistus olisi miehen kanssa muuttaa yhteen vielä ennen vauvojen syntymää tai viimeistään ennen koulujen alkua.

Maanantaina olisi taas äitipoli ja rakenneuä nro. 2.
Viimeksi vointini oli vielä loistava mutta nyt on erilaisia vaivoja alkanut kyllä jo ilmaantua. Ainakin tässä tänhetkisessä arkihässäkässä on alkanut suppistelemaan enemmän. Kohtu taitaa painaa myös palleaa ja ahdistelua on kovasti. Olo on raskas, syömään ei pysty kuin hitusen kerrallaan. Joskus on tosi vaikea löytää hyvää asentoa ja hengittäminen on raskaampaa. Viikkoja vasta 21...ou mai kaad! :whistle:
Sokerirasitus ja monikkovalmennus olisi reilun viikon päästä.
 
Hei!

Uusi tuplaäiti ilmoittautuu mukaan. Kuukausi ollaan sulateltu tuplauutista. Kyllä tässä alkaa vähitellen tottua ajatukseen :) Kaksosraskaushan on riskiraskaus, joka aiheuttaa minulle pelkoa vauvojen voinnista. Eilen oli lääkärineuvola ja jännitin tosissaan, että onko masussa kaikki hyvin. Kaikki olivat onneksi hyvin.

Nupukaiset/35 v./2 lasta ennestään/pohjois-pohjanmaa/di/laskettuaika 1.9.

Sokerirasitus on tulevana maanantaina. Uskon, että minulla raskausdiabetes. Se on ollut edellisissäkin. Minulla on jo mittarikin käytössä ja yli rajojen on mennyt muutaman kerran. Pitää olla tosi tarkkana, että miten paljon syö. Nyt on kuitenkin se hyvä puoli, että arvot pysyy ruokavalion avulla aisoissa. Edellisissä piti käyttää insuliinia. Ennakoin ennen tätä raskautta ja laihdutin 20 kiloa. Jäin tavoitteesta vielä 10 kg, mutta nekin saattaa lähteä tiukan diabetesruokavalion vuoksi. Nytkin on lähtenyt pari kiloa, vaikka syön koko ajan noin parin kolmen tunnin välein, ihan mielestäni isoja määriä, pysyn oikeissa hiilarimäärissä ja syön tosi terveellisesti. Herkkujen pois jättämisellä taitaa olla suuri syy painon tipahtamiseen. Edellisissäkin raskauksissakin paino tippui 10-15 kg. Pojat olivat syntyissään normaalipainoisia. Äitipolilla olivat tyytyväisiä, kun paino putosi. Nytkin sanoivat, että ei tarvitse huolehtia lasten kasvusta. He kyllä ottavat omansa. Kuitenkin huolehdin heidän kasvustaan.

Tsemppiä kaikille odotukseen!

Nupukaiset 13+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä