Tupakoitko raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä aina hiukan huvittaa kun polttavat menevät hermosauhuille kun eivät muutoin kestä. Mitäs sitten me, ketkä emme polta? Kyllä me selviämme tilanteesta muutenkin, pakkohan se on. Ei ymmärrä... Jos pinna palaa
-> poltetaan rööki. Meillä tupakoimattomilla se kait sitten vaan palaa, pinna siis, kuuluu ihan normaaliin elämään.

itse poltin 12 vuotta tupakkaa ja kun sitten raskaustesti vihdoin useanvuoden yrittämisen jälkeen oli näytti plussaa lopetin heti. tupakan polton lopettamista olin yrittänyt monesti koskaan siinä 5 kk pitempään onnistumatta. pakko sanoa että oli helppoa kun joka kerta kun teki mieli tupakkaa aivan perkeleesti ajatteelin vaan pikkuistani joka ei voi valita haluaako polttaa vai ei. mieli teki kyllä pitkään ja joskus tekee vieläkin mieli aivan älyttömästi.
joku kirjoitti että pitää tuomita polttavat äidit niin aivan siihen en kyllä itse yhdy mutta eivät tupakoivat äidit minulta kyllä mitää irtopisteitä saa. ja olen sitä mieltä ettei peruste voi olla se ettei pysty lopettamaan, koska apua on saatavilla jos lopettaminen on vaikeaa ja kuitekin sitä todella haluaa. itselleni todella avuksi riitti se että ajattelin sitä miltä minusta tuntuisi esim se että oma tyttäreni kahdenkymmenen vuoden päästä kärsisi lapsettomuudesta ja minä juotuisin miettimään johtuuko se kenties siitä että minä olen tupakoinut raskaus aikana.
uskon että minun henkilökohtaisesti on helppo olla vielä imetysaikakin polttamatta mutta viimeistään sitten kun palaan töihin (ravintolaan) voi kiusaus käydä melkosuureksi. haluaisin kuitenkin olla se hyvältä tuoksuva äiti jonka suukot eivät haise tunkkaiselta ja olla esimerkkinä lapselleni.
esim. miten selität lapselle sen että hänen tulee käyttää turvavyötä tai pyöräilykypärää jos et itse käytä. tai miten perustelet ensimmäistä kertaa tupakointia kokeilevalle lapselle sen että sinä voit polttaa mutta hän ei koska tupakka aiheuttaa sairauksia ja lopulta tappaa. aika ristiriitaisia tilanteita tulevat olemaan.
onnea kaikille jotka todella haluavat lopettaa tupakoinnin, sillä siitähän se kaikki on oikeasti kiinni!!!!

mielestäni tupakointi pitäisi lopettaa jo raskautta yrittäessä (paitsi tietty jos yllätysvauva) koska vaikka monella on selkeä periaate että heti kun plussa tulee niin lopetan, ei se aina ole niin yksinkertaista. Lisäksi tupakoinnin lopettaminen edistää hedelmällisyyttä. Mun mielestä on ainakin törkeää aiheuttaa tulevalle poikalapselleen lapsettomuus ongelmia. Neuvolassa jaetussa oppaassa (vau kirjan tuotantoa) kuvailtiin miten sikiö reagoi tupakointiin. Katsottu ilmeisesti ultraäänellä polttamisen aikana. Eli vääntekehtii tuskissaan jne. vielä paljon polttamisen lopettamisen jälkeenkin. Toki jotkut ""tupakkavauvat"" syntyy ihan tevrinä ja elää terveinä mutta itse en ymmärrä tällaist ariskinottoa. Niitä riskejä on muutenkin ihan tarpeeksi.

itse olen rv 12+4 enkä ole koskaan tupakoinut. Olen kuitenkin vierestä seurannut erinäisiä lopetusyrityksiä ja tiedän ettei se ole helppoa. Siksi parempi lopettaa etukäteen mielestäni...

tsemppiä kaikille lopetukseen ja onnellista odotusta!

Olen kyllä sinun kanssi samaa mieltä että tupakointi olisi hyvä lopettaa ennen kuin raskaus saa alkunsa tai että on tyhmää edes koskaan aloittaa. mutta pointtini tuossa kirjoituksessa oli se että siinä vaiheessa kun vauva ilmoittaa tulostaan on huomattavasti ""helpompaa"" lopettaa tupakointi, kun siihen on todellakin silloin jos koskaan syytä.
itse olen ollut ihan lapsi kun olen tupakoinnin aloittanut ja sitä päätöstä katunut. olen myös vierestä katsonut kun useampi sukulainen on kuollut tupakoinnin aiheuttamaan syöpään ja siksi haluaisin jatkossa olla savuton esimerkki lapselleni.

1) Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa?

*lapsi on maailmassa (4kk)

2) oletko tupakoinut/aiotko tupakoida raskaudenkin aikana?

*tupakoin 10vuotta 1,5askia päivässä ja lopetin sinä päivänä kun jätin pilleritkin. Se oli kerrasta poikki ja vain tahdosta kii

3) Pitäisikö sinusta odottavien äitien luopua tupakasta ja missä vaiheessa?

*kyllä pitäisi luopua jo siinä vaiheessa kun ruvetaan yrittämään. Miksi ottaa tietoisen riskin et voi ehkä vahingoittaa jälkeläistään?!

4) jos itse tupakoit raskausaikana, miten perustelet sen?

*en tupakoinut..

5) kerro kokemuksiasi äitien tupakoinnista.

*eräs tuttu poltti koko raskausajan ja hänen lapsi oli kolmekuisena vastasyntyneen kokoinen. Toinen tapaus: tutun lapsi on nyt 10 vuotias ja todettu ADHD ja hänen äitinsä poltti kans paljon raskausaikana. Ei ole todettu et se johtuisi just tupakanpoltosta mut luulen niin.

Hyvät tupakoivat äidit,

tupakoinnin haitoista sikiön terveydelle (ja lapsen kehitykselle) on saatavissa tietoa myös netissä. Tässäkin ketjussa on nostettu esiin hyviä tietolähteitä.

Haluaisin painottaa erästä seikkaa, joka tuntuu olevan vaikein ymmärtää. Tutkimukset eivät koskaan kata kaikkia tapauksia, eikä yksikään tutkimus ole väittänyt, että kaikkien tupakoivien äitien lapset kärsisivät/tulisivat kärsimään tupakoinnista. Tutkimukset ovat aina yleistäviä. Aivan kuin auto-onnettomuus - jos et käytä turvavyötä, on suurempi todennäköisyys kuolla, kuin turvavyön kanssa. Siltikään ei ole varmaa, joudutko koskaan auto-onnettomuuteen.

Se, että sinä tai lapsesi ette tupakoinnista kärsi, ei kerro mitään tupakoinnin yleisistä haittavaikutuksista. Johan järkikin sanoo, että sellaiset johtopäätökset ovat täysin epätieteellisiä. Ymmärrän toki henkilökohtaisen helpotuksen ja tarpeen puolustautua kun omatunto hieman kolkuttaa, mutta on epäkypsää yrittää vakuuttaa muita tupakoinnin haitattomuudesta omien esimerkkien perusteella.

Jokainen tekee ratkaisunsa itse, valitettavasti aikuinen ihminen voi näin päättää haitallisesti myös lapsensa puolesta. Tämä ei ole maailman tärkein asia, mutta jos henkisiä resursseja yhtään riittää, voisi jokainen tupakoiva äiti tehdä ainakin sen palveluksen syntymättömälle lapselleen, että ottaisi asioista kunnolla selvää - ja harkitsisi sitten vielä kerran!

On pakko vielä palata tähän aiheeseen, kun tuossa ketjun alussa kirjoitin mieheni heikosta sperman laadusta ja lääkärin kommentista, että odottavan äidin tupakointi vaikuttaa poikalapsen spermanlaatuun. Eteeni sattui maikkarin sivuilla oleva uutinen, jossa tätä asiaa on juuri tutkittu:

""Miesten sperman laatu on heikentynyt hurjasti viimeisinä vuosikymmeninä. Tanskalaisen tutkimuksen mukaan yksi syy saattaa olla odottavien äitien tupakointi. Poikalapsilla joiden äidit polttivat raskauden aikana enemmän kuin 10 tupakkaa päivässä, on merkittävästi heikentynyt sperma, kuten myös muutoksia hormonipitoisuuksissa, jotka säätelevät spermantuottoa.

Tutkijat uskovat, että tupakan savun sisältämät myrkylliset aineosat vaikuttavat jollakin tavalla sikiön kehityksessä niihin soluihin, jotka ovat kriittisiä myöhemmälle spermantuotannolle.""

Eli jos joku vielä viittii todistella omaa tupakointiaan sillä, että lapset syntyneet ja täysin terveitä ja plaaplaaplaa, niin kannattaa sitten miettiä kun lapsenne ovat aikuisia, että mitkä kaikki vaivat ja sairaudet ovat sinun tupakoimisesi seurausta.

Yhteistyössä