tupakointi raskausaikana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuunuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nuunuu"

Vieras
Haluaisin kuulla niitä jotka hyvällä omallatunnolla ovat käryttäneet röökiä surutta koko raskuasajan. Että miksi ihmeessä?

Koska nykyään ei voi olla ettei äidit tietäisi tupakoinnin riskejä, niin mikä saa ihmisen polttamaan tupakkaa kun vatsassa kasvaa ihminen. Itsekkyys?

Olen itse sitä niin jyrkästi vastaan ja tunnen ihmisiä jotka oikesti puolustelevat tupakointiaan raskaana!

Minä tiedän yhden joka poltti koko raskauden ajan, koska se ei kuulemma vaikuta lapseen millään lailla.. En sitten tiedä mistä tällaisenkin tiedon on saanut. Minua inhottaa myös se, jos joku polttaa tupakkaa, kun työntää vaunuja! Tai muuten altistaa pienen lapsen tupakansavulle..

• Tykkää
Reactions: Raitapaitainen
Mä en myöskään ymmärrä.
Itse poltin ennen raskautta 25-30savuketta päivässä. Kun tulin raskaaksi, ajattelin että vähennän pikkuhiljaa tupakointia, mutta kyllä se vaan loppu ihan automaattisesti.
En mä pystynyt sitä tupakkaa polttamaan tietäen, että pieni viaton lapseni siitä kärsii.
Tottakai meitä on moneen junaan, mutta oman kokemukseni mukaan en voi ymmärtää niitä
jotka eivät muka kykene (halua) lopettamaan.
Jumalauta jos mulla ei ollut mitään ongelmaa lopettaa noinkin kovan sauhuttelun jälkeen niin täytyy kyllä aika todella selkärangaton luuseri olla jos ei mukamas pysty vaikka haluaisi.

Ikuisuusaihe kyllä tämäkin, mutta säälittää ne lapset..ja varsinkin ne lapset joiden äiti ryyppää raskausaikana.

Myönnän polttaneeni kaksi tupakkaa raskausaikana. Hitto mikä morkkis siitä tuli!
Että onko mulla nyt oikeus olla asiasta oikein mitään mieltä.. En kyllä hyvällä katso jos joku koko raskauden ajan surutta käryttää.

Toinen mitä on kamala katsoa on kun vanhemmat tupakoi autossa lasten aikana.

Mä en myöskään ymmärrä.
Itse poltin ennen raskautta 25-30savuketta päivässä. Kun tulin raskaaksi, ajattelin että vähennän pikkuhiljaa tupakointia, mutta kyllä se vaan loppu ihan automaattisesti.
En mä pystynyt sitä tupakkaa polttamaan tietäen, että pieni viaton lapseni siitä kärsii.
Tottakai meitä on moneen junaan, mutta oman kokemukseni mukaan en voi ymmärtää niitä
jotka eivät muka kykene (halua) lopettamaan.
Jumalauta jos mulla ei ollut mitään ongelmaa lopettaa noinkin kovan sauhuttelun jälkeen niin täytyy kyllä aika todella selkärangaton luuseri olla jos ei mukamas pysty vaikka haluaisi.

Ikuisuusaihe kyllä tämäkin, mutta säälittää ne lapset..ja varsinkin ne lapset joiden äiti ryyppää raskausaikana.

En ehkä sanoisi sitä selkärangattomuudeksi tms.
Itsellä on 3 lasta, odotan neljättä. 2 ensimmäisen odotusajat pystyin olemaan kokonaan polttamatta, kolmosen odotusaikana vähensin huomattavasti, mutten onnistunut kokonaan lopettamaan, mistä tunsin huonoa omaatuntoa koko odotusajan. Tässä raskaudessa lopetin tupakoinnin heti plussasta, eikä ollut mitään ongelmaa.
Ja selkärangattomaksi luuseriksi en itseäni sanoisi, olen ollut todella pahasti huume riippuvainen (lue: piikitin päivittäin) vuosia, vuosia sitten ja onnistuin kuitenkin pääsemään eroon aineistakin.
Syytä en osaa sanoa miksi kolmosen odotusaikana en pystynyt lopettamaan, vaikka haitat tiedostinkin.

Ei sillä ole paljon mitään merkitystä, että kuinka kovin on aiemmin tullut poltettua, kun lopettaminen tulee kyseeseen. Yhden askin päivässä polttava ihminen saattaa olla paljon addiktoituneempi, kuin 2 askia päivässä polttava. Itse lopetin, kun testiin pärähti plussa. En minäkään voi käsittää, että mikä se syy on, että joku polttaa raskausaikana, mutta minä en ole se ihminen, enkä voi tietää, kuinka paljon vaikeampaa sille henkilölle on se polttaminen lopettaa, kuin se itselleni oli. Voi olla, että joillain on vain niin erilainen kasvatus ja moraalinen käsitys, ettei he siksi kykene lopettamaan, eikä tätä varmaan saa helpolla muutettua. En siis voi tietää, että mitä kaikkia syitä ihmisillä voi olla, mutten sen enempää viitsi asiasta paasata, kun en ole ollut heidän kengissään. Toivon kuitenkin, että vaikka asia sille äidille kuinka vaikea onkin, niin pakkohoidon olisi tultava kyseeseen sellaisessa tilanteessa. Minä ainakin toivoisin, että jos itse en saisi itseäni kuriin, niin joku pakottaisi minut lopettamaan, jotta lapseni olisi turvassa. Vaikeita asioita... Onneksi itselle tupakoiminen raskausaikana ei ollut mikään vaihtoehto, en vaan olisi voinut "nauttia" yhtään tupakkaa raskausaikana mistään hinnasta.

itse poltin ensimmäiset pari kuukautta, tosin huomattavasti normaalia vähemmän, ja pikkuhiljaa lopetin kokonaan.

olin 17-vuotias, ja varmaan vielä sen verran itsekeskeinen, etten heti "kyennyt" lopettamaan. Alkuraskaus oli myös rankka, ja vieroitusoireet tuntuivat siihen päälle ylivoimaiselta, vaikkei pitäisikään.

Olin alkuraskauden polttamatta. Nyt myönnän polttavani. Pyrin olemaan polttamatta julkisilla paikoilla, tai oikeastaan poltan vain kotona. Minua hävettää se ja olen samalla huolissani lapsesta, mutta tupakka on eräänlainen "lohtu". Ja nyt myöskin kaduttaa, että kun aikoinaan oli paljon paniikkikohtauksia, niistä opetteli selviämään tupakan avulla, joita on ilmennyt jälkeen ja niistä selviää vanhoilla konsteilla. En puolustele itseäni, enkä muita, mutten myöskään hauku. Jokainen tekee omat ratkaisunta ja pitää itse huolta vauvasta. Näin se elämä vain menee.

Tottakai tupakoiminen on jokaisen oma asia, mutta kuka puolustaa sitä ihmisen alkua siellä vatsassa joka joutuu ne myrkyt myös itseensä ottamaan vaan siksi että äidillä ei ole tarpeeksi tahtoa lopettaa.

Vielä naurettavampaa on se, että tupakoi ja välttelee "riskiruokia" ja lääkkeitä (esim, buranaa) ei voi ottaa ensimmäisen kolmanneksen aikana, vaikka ohjeissa on ettei suositella viimesellä kolmanneksella... Se on kuitenki tosi vaarallista syödä aurajuustoa tai pakastekasviksia, entä polttaa tupakkia =)
Mutta kukin taplaa tavallaan.

[QUOTE="mä";24202834]Mä poltin, ja poltan vaunuja työntäessäkin!
Ihan terve, jopa muita ikäisiään kehittyyneempi 2v on...
uskaltaako kukaan muu myöntää?[/QUOTE]

Että oikein ylpeilet sillä, kun altistit puolustuskyvyttömän lapsesi niille kaikille myrkyille mitä tupakassa on. Ihmisen itsekkyydellä ei näköjään oo mitään rajaa.

Vielä naurettavampaa on se, että tupakoi ja välttelee "riskiruokia" ja lääkkeitä (esim, buranaa) ei voi ottaa ensimmäisen kolmanneksen aikana, vaikka ohjeissa on ettei suositella viimesellä kolmanneksella... Se on kuitenki tosi vaarallista syödä aurajuustoa tai pakastekasviksia, entä polttaa tupakkia =)
Mutta kukin taplaa tavallaan.

On ihan eri asia, kun kyseessä on addiktio. Miksi edes tupakoiva haluaisi lapsensa kärsivän yhtään enemmästä, jos se ei ole välttämätöntä? Hassua, miten tupakointia pidetään niin suurena terveysriskinä, sillä ylipainokin on jo samanlainen terveysriski sekä äidille, että vauvalle, mutta eipä täällä paljon raskausdiabeetikkoja haukuta, ja kyllä, tiedän ettei kaikki rd tapaukset johdu äidin liiallisestä mässäilystä. En myöskään syyllistä näitä nautiskelijoita, sillä uskon sen olevan yhtä lailla addiktio, kuten tupakointi. Tiedän myös sen, että jotkut ovat vaan täysin välinpitämättömiä, mutta ei pitäisi osoitella ketään noin sormella. Minä en ole tupakoinut raskausaikana, mutta yritän ymmärtää edes jollain tasolla... Olen kyllä iloinen, että on ilmeisesti tulossa pakkohoitoa niille, jotka eivät itse kykene pysymään päihteistä erossa raskausaikana. Jos ei itse pysty lopettamaan, niin sitten siihen on saatava apua, eikä tuollaiseen apuun se äiti kuitenkaan kuole.

[QUOTE="mä";24204290]Tuo oli mulle uusi asia! Että vauvakin voi tehdä omat ratkaisunsa tupakan suhteen =) Puhuithan jokaisesta... Miten vauva ilmaisee haluavansa tupakkaa? =)[/QUOTE]

Kyllä, juurikin näin! Ymmärsit asian aivan täydellisesti. Paukuta päätäsi seinään parikertaa ja näsäviisastele muualla.
Vauva ei varmasti halua sitä tupakkaa vaikeuttamaan omaa hengittämistään ja olemistaan. Jos sinulla on päässä muutakuin tyhjää, osaat varmasti ajatella mitä tarkoitin.

Jokanen ite kanna vastuunsa siitä lapsesta. Ei se tietty hyvää sille lapselle tee että äiti polttaa tupakkaa raskausaika, mutta joillekkin siitä tupakanpolton lopettamisesta voi tulla niin hirveet viekkarit että lapsi kärsii pahemmin siitä. Ite poltin raskausaikana (enkä sillä kehu) koska en pystyny lopettamaan. Ja sain todella ihania nenänvartta pitkin katseita kaupungilla kulkiessa. Baarissakin istuin, tosin limu- tai vesilasi nenän edessä..ja joku kun tuli mulle sanomaan siitä että poltin tupakkaa niin kysyin kohteliaasti "kasvatako sinä tämän lapsen? onko se sinun vastuulla?"
Ite tein valintani siinä että poltin tupakkaa ja se ei muille kuulu. Ja sain terveet kaksoset.

Jokanen ite kanna vastuunsa siitä lapsesta. Ei se tietty hyvää sille lapselle tee että äiti polttaa tupakkaa raskausaika, mutta joillekkin siitä tupakanpolton lopettamisesta voi tulla niin hirveet viekkarit että lapsi kärsii pahemmin siitä. Ite poltin raskausaikana (enkä sillä kehu) koska en pystyny lopettamaan. Ja sain todella ihania nenänvartta pitkin katseita kaupungilla kulkiessa. Baarissakin istuin, tosin limu- tai vesilasi nenän edessä..ja joku kun tuli mulle sanomaan siitä että poltin tupakkaa niin kysyin kohteliaasti "kasvatako sinä tämän lapsen? onko se sinun vastuulla?"
Ite tein valintani siinä että poltin tupakkaa ja se ei muille kuulu. Ja sain terveet kaksoset.

Kantaa kantaa. Mutta kuka sitä lasta sielä sun mahassa puolustaa jos sinä et itse sitä tee? Ihan oikein että ihmiset ovat siitä sinulle tulleet sanomaan.

Toi "viekkarit" on niin legendaa, kyllä on päässä vikaa jos kroppa ei kestä nikotiininpuutosta! Kyllä olen ketjupolttaja-puolituttunikin kuullut kehuvan että kun on lapset niin perkeleen terveitä ja hyvin kehittyviä, ja älykkäitä tupakoinnista huolimatta yms. paskaa vaikka tämä ei ole lähelläkään totuutta.
Tuollainen asenne on vaan pahimmanlaatuista itsepetosta ja sen uhri viaton ihmisen taimi!!!!
Raskausaikana röökaajat pitää nyt ne suunsa supussa ja ymmärtää hävetä toimintaansa!

[QUOTE="nuunuu";24202767]Haluaisin kuulla niitä jotka hyvällä omallatunnolla ovat käryttäneet röökiä surutta koko raskuasajan. Että miksi ihmeessä?

Koska nykyään ei voi olla ettei äidit tietäisi tupakoinnin riskejä, niin mikä saa ihmisen polttamaan tupakkaa kun vatsassa kasvaa ihminen. Itsekkyys?

Olen itse sitä niin jyrkästi vastaan ja tunnen ihmisiä jotka oikesti puolustelevat tupakointiaan raskaana![/QUOTE]

Että miksi ihmeessä? Ja paljonko se sulle kuuluu?

En ymmärrä raskausaikana sauhuttelevia, mutten myöskään niitä, jotka raskausaikana ottavat saunaoluet tai lasillisen-pari viiniä. Sitä alkoholia kun usein puolustellaan, molemmat mun mielestä yhtä pahoja.

Toi "viekkarit" on niin legendaa, kyllä on päässä vikaa jos kroppa ei kestä nikotiininpuutosta! Kyllä olen ketjupolttaja-puolituttunikin kuullut kehuvan että kun on lapset niin perkeleen terveitä ja hyvin kehittyviä, ja älykkäitä tupakoinnista huolimatta yms. paskaa vaikka tämä ei ole lähelläkään totuutta.
Tuollainen asenne on vaan pahimmanlaatuista itsepetosta ja sen uhri viaton ihmisen taimi!!!!
Raskausaikana röökaajat pitää nyt ne suunsa supussa ja ymmärtää hävetä toimintaansa!

Tiedätkö kuinka moni tupakoitsija haluaisi sinun erinomaiset aivosi, joilla kykenee lopettamaan tupakoinnin tosta noin vaan? Minä uskon, että vaikka kuinka moni! Ottaisitko sinä vastavuoroisesti ne addiktoituvat aivot? Olisiko sinusta hauska kokea se? Voisit näyttää kaikille addikteille, kuinka helposti sellaisillakin aivoilla voi päästä eroon mistä vaan. Väitän, että olisit ihan yhtä liemessä, kuin muutkin. Kyllä, siinä olet oikeassa. Tämä juttu valitettavasti on päässä, eikä siitä noin vaan sormia napsauttamalla pääse eroon.

P.s. En ole tupakoinut odotusaikana.

Kyllä ihmisen täytyy olla todella itsekäs ja epäkypsä jos altistaa sisällään kasvavan sikiön tupakalle tai ihan mille vaan muulle epäterveelliseksi todetulle aineelle. Ei kyllä heru myötätuntoa vaikka miten selittelette. Ja joku vielä ihmetteli julkisella paikalla saamiaan mulkoiluja kun poltti raskaana ollessaan.. Hyi hel***ti kun oksettaa nähdä niitä maha pystyssä tupakoivia äitejä. Järki käteen!!!

Te jotka tupakoitte raskausaikana, kai myös hyväksytte huumeiden käytön raskausaikana? Huumeista on VÄHEMMÄN haittaa kuin tupakasta sikiölle. :( Miettikäähän sitä...

Tiedätkö kuinka moni tupakoitsija haluaisi sinun erinomaiset aivosi, joilla kykenee lopettamaan tupakoinnin tosta noin vaan? Minä uskon, että vaikka kuinka moni! Ottaisitko sinä vastavuoroisesti ne addiktoituvat aivot? Olisiko sinusta hauska kokea se? Voisit näyttää kaikille addikteille, kuinka helposti sellaisillakin aivoilla voi päästä eroon mistä vaan. Väitän, että olisit ihan yhtä liemessä, kuin muutkin. Kyllä, siinä olet oikeassa. Tämä juttu valitettavasti on päässä, eikä siitä noin vaan sormia napsauttamalla pääse eroon.

P.s. En ole tupakoinut odotusaikana.

Jos on niin kiinni tupakassa ettei sitä pysty lopettamaan raskausaikana niin kehottaisin ystävällisesti olemaan hankkimaan niitä lapsia. Ainakin siihen saakka kun on henkisesti kypsä tulemaan äidiksi ja olemaan vastuussa oman lapsensa terveydestä. Sori mutta näin ajattelen.

Kaikki jotka puolustelee raskaudenaikaista tupakointia, ovat noloja luusereita. Syntymättömän lapsen tahalliselle myrkyttämiselle ei ole mitään, EI MITÄÄN, puolistusta. Kaikki nämä lässytykset vieroitusoireista ja "kyllä mnun lapsi on terve, vaikka kaikkeni tein estääkseni sen röökaamalla" on ihan paskapuhetta. Jos tupakoit raskaana ollessa, et ole valmis äidiksi. Jos raskaus ei ole riittävän suuri motivaatio tupakoinnin lopettamiseen, mikään ei voi olla.

Yhteistyössä