Tupakointi raskausaikana ja tuore tositarina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muija"

Vieras
Tuttavamme sai vasta vauvan.
Raskaus ja synnytys meni ihan normaalisti, vaikka tämä äiti tupakoi koko raskausajan.
Syntyi terve vauva. Mutta kotiutumisen jälkeen alkoi vauvalla oudot kivut.
Ensin vauva itki kipuaan, sitten ei enää edes itkenyt.
Kipu oli niin mieletöntä, että vauva vain nytkähteli äänettömästi.
Tuli kiire sairaalaan. Ja sieltä vielä kiireempi helikopterilla isompaan sairaalaan.
Vauva tutkittiin tarkoin ja todettiin, että vauvan elimistössä on ilmaa, joka aiheuttaa valtavaa kipua.
Ei suolistossa, vaan vatsaonteloissa ja muualla.
Vauva joutui leikkaukseen ja pääsi toipumaan ja on tänään jo hyväkuntoisena kotonaan.
Syyksi tähän lääkärit sanoivat äidin tupakoinnin raskausaikana.

Olen itse aina ajatellut jotenkin, et "voiko se olla niin kamalaa", vaikka en edes tupakoi.
Mutta nyt uskon, että se todella on kamalaa.

:(
Mulla pari kaverii jotka vetää tupakkaa vaikka raskaana. Jotenkin koomiselta näyttää kun puhaltelevat savuja maha pystyssä jossaa juhlissakin...ja surulliselta.

Mun äiti tupakoi odottaessaan mua. Sai myöskin terveen lapsen jolla nykyään on LeggPerthesCalven tauti, epilepsia, MS-tauti, allergioita ja mielenterveysongelmia. Ikinähän en pysty todistamaan onko tupakoinnilla ollut näihin vaikutusta, mutta tiedän ettei se ainakaan hyvää tee kehittyvälle lapselle. Ja äidille en ole katkera vaan lähinnä tupakkayhtiöille ja Suomen laille.

tiedän kanssa kuinka eräs äiti selittää lasten huonoihoisuuden geeniperimällä. hänellä itsellään on huonoiho myös. hänen äitinsä polttanut raskaana samoin tämä tuttavani. ja koko imetyksen. sit vain pestään kädet ja pastilli suuhun niin kaikki hyvin. yök.

itse lopetin heti kun plussan sain. nyt yli vuos polttamatta!!!

Äitini tupakoi raskaana ollessa. Mulla oli vauvana todella huono vastustuskyky. Sain jo laitokselle flunssan ja sairastin vauvana jatkuvasti ripulia. Imetysaikana äiti ei tupakoinut ( sen kokonaiset 2kk!!) Lapsena mulla epäiltiin mm allergiaa koska podin jatkuvaa nuhaa ja yskää. Lisäksi kärsin keskittymishäiriöstä. Sitähän en voi sanoa johtuuko nää äitini tupakoinnista, mutta todennäköisuus taitaa kuitenkin olla melkoinen.

Olen aina ajatellut, että ei se voi ainakaan hyväksi olla että sikiöllä on n. puolentunnin mittainen yhtäjaksoinen selvä hapensaantivaikeustilanne monta kertaa vuorokaudessa yhdeksän kuukauden ajan.

Yhteistyössä