Tupakointi raskauden aikana+kätkytkuolema

  • Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti
surku
sain tietää raskaudesta vasta rv 17 (söin minipillereitä) ja siihen asti poltin tupakkaa n. 10 päivässä. tupakka jäi tietysti heti pois mutta nyt mietin tuota tämän päivän hesarin juttua: jos on tupakoinut raskausaikana ei lasta pitäisi nukuttaa perhepedissä ekaan puoleen vuoteen. täysimetän ja lapsi on nyt 2kk ja nukkunut perhepedissä. pitäisikö minun siirtää vauva omaan sänkyynsä nukkumaan?
 
Nököpää
Itse olen myös polttanut raskauden aikana, toki lopetin varhaisilla viikoilla. Lapsemme on aina nukkuneet omassa sängyssä, en olisi itse voinut nukkua jos pikku toukka olisi ollut vieressä. Pelko tässä olisi se, että olisin kääntynyt päälle niinkuin niin usein valitettavasti käy. Kaikki kolme lasta ovat terveitä yhtä perinnöllistä sairautta huomioon ottamatta.
 
Vaikea pulma sulla.. Syynä tuohon perhepetikieltoon on joskus lukemani mukaan se, että usein raskausaikana tupakoineiden äitien vauvoilla ei toimi refleksit ihan samalla tavalla kuin ei-tupakoineilla. Tässä nyt pikaisesti googlella ekana vastaan tullut uutinen, lisää löytyy varmasti hakemalla hakusanalla SIDS (=kätkytkuolema), mut katkelma tässä ja alla koko juttuun linkki:

"When a baby is lying face down in bed, for example, it should sense a reduction in oxygen and move its head. But this arousal mechanism doesn't work as it should in babies exposed to nicotine during pregnancy."
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080129125422.htm
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Vaikea pulma sulla.. Syynä tuohon perhepetikieltoon on joskus lukemani mukaan se, että usein raskausaikana tupakoineiden äitien vauvoilla ei toimi refleksit ihan samalla tavalla kuin ei-tupakoineilla. Tässä nyt pikaisesti googlella ekana vastaan tullut uutinen, lisää löytyy varmasti hakemalla hakusanalla SIDS (=kätkytkuolema), mut katkelma tässä ja alla koko juttuun linkki:

"When a baby is lying face down in bed, for example, it should sense a reduction in oxygen and move its head. But this arousal mechanism doesn't work as it should in babies exposed to nicotine during pregnancy."
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080129125422.htm
Voi harmi :( . Perhepeti on toiminut hyvin ja ollaan nukuttu yöt hyvin, vauva on nauttinut läheisyydestä jne.. Ehkä pitää totutella hänet omaan sänkyyn. En nimittäin kestäisi että vauvalle kävisi jotain.

Lämmin osanotto Sartsukalle, tuo on varmasti jokaisen vanhemman painajainen :( !
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nököpää:
Itse olen myös polttanut raskauden aikana, toki lopetin varhaisilla viikoilla. Lapsemme on aina nukkuneet omassa sängyssä, en olisi itse voinut nukkua jos pikku toukka olisi ollut vieressä. Pelko tässä olisi se, että olisin kääntynyt päälle niinkuin niin usein valitettavasti käy. Kaikki kolme lasta ovat terveitä yhtä perinnöllistä sairautta huomioon ottamatta.
Saanko kysyä tarkennusta tähän? Siis kenellä noin käy usein? Sinulla vai ihmisillä yleensä?
 
Sartsukalle multakin osanottoni!

Ap jos sua asia kovasti huolettaa niin entä jos laittaisit vauvan sängyn ihan teidän sängyn viereen ja peiton sijaan käyttöön unipussi (ettei voi vahingossakaan mennä naamalle). Toisaalta kun sanotaan että vanhempien hengitysrytmi auttaa vauvaa omassa hengitysrytmissä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Sartsukalle multakin osanottoni!

Ap jos sua asia kovasti huolettaa niin entä jos laittaisit vauvan sängyn ihan teidän sängyn viereen ja peiton sijaan käyttöön unipussi (ettei voi vahingossakaan mennä naamalle). Toisaalta kun sanotaan että vanhempien hengitysrytmi auttaa vauvaa omassa hengitysrytmissä..
Tää kuulostaa munkin korviin ihan hyvältä idealta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Nököpää:
I Pelko tässä olisi se, että olisin kääntynyt päälle niinkuin niin usein valitettavasti käy..
Saanko kysyä tarkennusta tähän? Siis kenellä noin käy usein? Sinulla vai ihmisillä yleensä?
Niin munkin piti tähän puuttua että tätätähän on tutkittu että entisaikoina vauvoja on tukehtunut näin, eräänlaisena "jälkiehkäisykeinona" kun köyhissä perheissä ei ole ollut mahdollisuutta elättää uutta vauvaa kun jo ennestään ollut niin tiukkaa. "Tavallisilla" (ei esim. lääkitystä tai päihteidenkäyttöä) perheillä erittäin erittäin harvinaista.
 
ap
vieläkin vauva nukkuu perhepedissä mutta mua pelottaa edelleen se mitä luin. Pitäisikö lapsi nyt siirtää omaan sänkyyn? nythän kumpikaan vanhemmista ei tupakoi, mutta sen suosituksen luin hesarista. tosi inhottavaa kun tuo tupakointi jolle en voinut mitään (kun en tiennyt raskaudestani) vaikuttaa tähänkin asiaan. perhepeti on toiminut meillä niin hyvin. kuinkahan suuri riski on menettää vauva jos häntä vieressä nukutan?
 
Sitä tuskin kukaan osaa ennustaa. Tutin käyttöhän on yksi kätkytkuolemia vähentävä tekijä, käyttääkö vauva tuttia ja jos ei käytä niin ehkä sen opettelu toisi sulle mielenrauhaa. Jos nukutat vauvaa selällään ja niin ettei mitään peittoa tai tyynyä voi vahingossakaan mennä hänen päälleen tai teidän vanhempien hengitysilma ei mene hänen naamalleen niin tuskin riskit silloin mitenkään eroaa pinnasängyssä olemisesta.
 
Esim. sellanen järjestely että vauva nukkuu sängyn toisessa reunassa teitä "ylempänä", siis yläosa vanhempien tyynyjen korkeudella omassa unipussissaan, ja sitten imetyksien ajaksi hilaat hänet vähän "alemmas" omalle tasollesi ja jos nukahtaa siihen niin sitten siirryt itse vähän alemmas sängyssä nukkumaan loppuyöksi, vaikka jalat koukussa. Näin peitto ei vahingossakaan voi peittää vauvaa.
 
Tai pinnasängystä yksi laita pois ja se teidän sängyn viereen; nukutat vauvan illalla rinnalle ja nostat omaan sänkyynsä nukkumaan ja hilaudut sitten yöllä siihen reunalle imettämään vauvaa ja voit silitellä ja pitää vaikka kädestä kiinni yöllä.
 
ap
kiitos vinkeistä. taidan laskea pinnasängyn reunan pois ja laittaa sängyn kiinni meidän sänkyyn. nyt tilanne on se että välillä vauva on epähuomiossa mennyt kokonaan peiton alle, kun olen häntä unissani imettänyt. ja ilmeisesti tuo voi aiheuttaa sen kätkytkuoleman, tai olla sen riskitekijä. vauvalla on kyllä myös oma pieni äp-peitto, joten ehkä rupean käyttämään sitä vauvalla siinä pinnasängyssä.
 
Jos teillä on aika lämmin niin vauvahan voi nukkua kokonaan ilman peittoakin pitkissä yövaatteissa. Nyt varmaan antaa vielä peiton olla rauhassa mutta kohta kun alkaa liikkumaan ja löytää jalkansa niin voi olla että viuhtoo peiton kanssa paljonkin. Jos sua tää asia vaivaa niin kannattaa kyllä harkita sitä unipussia; siinä ei voi mitään mennä naamalle ja vauva on helppo laskea nukkuvana sylistä sänkyyn kun ei tunne lämpötilamuutosta paikkaa vaihtaessaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos teillä on aika lämmin niin vauvahan voi nukkua kokonaan ilman peittoakin pitkissä yövaatteissa. Nyt varmaan antaa vielä peiton olla rauhassa mutta kohta kun alkaa liikkumaan ja löytää jalkansa niin voi olla että viuhtoo peiton kanssa paljonkin. Jos sua tää asia vaivaa niin kannattaa kyllä harkita sitä unipussia; siinä ei voi mitään mennä naamalle ja vauva on helppo laskea nukkuvana sylistä sänkyyn kun ei tunne lämpötilamuutosta paikkaa vaihtaessaan.
kyllä tää asia mielessä on melkein joka päivä. sellaisena huolena. millainen unipussi kannattaa hankkia? meillä on makuuhuonessa n. 20c lämmintä, kesälämpötiloja en vielä tiedä. eli kannattaako hankkia sellainen topattu vai kevyempi? joskus jossain nettikaupassa näin unipusseja mutta en muista enää mikä se oli! niin ja miten tuo unipussi sitten käytännössä toimii, entä kun vauva vaikka nukahtaa päiväunille kesken kaiken ja se ei ole pussissa, niin saako sen helposti laitettua pussiin?
 
mamma88
heippa... luin näitä juttuja tässä ja sen että tupakointi lisää kätkytkuolema riskiä.. :O oon ite rv 13+5 ja polttanu kokoajan n.10+ tupakkaa päivässä.... nyt rupes pelottamaan lopettaa oon yrittäny mutta nyt kyllä yritän enemmän..... vai jokohan on liian myöhäistä???? :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamma88:
heippa... luin näitä juttuja tässä ja sen että tupakointi lisää kätkytkuolema riskiä.. :O oon ite rv 13+5 ja polttanu kokoajan n.10+ tupakkaa päivässä.... nyt rupes pelottamaan lopettaa oon yrittäny mutta nyt kyllä yritän enemmän..... vai jokohan on liian myöhäistä???? :/
Koskaan ei ole liian myöhäistä lopettaa tupakointi. Siitä on aina etua ja hyötyä! Olet vielä suht aikaisessa vaiheessa raskautta, nyt viimeistään stumppaat kokonaan! :flower:
 

Yhteistyössä