Tupakoinnin lopetus tai ei heru hoitoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku-salkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikku-salkki

Uusi jäsen
01.03.2012
4
0
1
Onko näin? Kuinka pitkään pitää olla savuton saadakseen hoidot alulle?:O

Joltakin sivustolta tälläistä tietoa lueskelin eli muiden kokemuksia ylipäänsä hoidoista ja pidin tuollaista asiaa outona enkä meinaa uskoa sitä.
Keskusteluissa tarkoitettiin ihan yksityistäkin sektoria.

Minusta siinä on toki hyvätkin puolensa, mutta kuka sen todistaa poltatko vai et? Hoitoihin voi joskus venähtää vuosiakin ja epätoivon hetkinä sitä saattaa sortua, varsinkin jos se on "kielletty hedelmä".
Itse kuulun sauhuttelijoihin ja olen ollut todella motivoitunut ajatukseen, että lopetan tupakoinnin ennen raskauden yrittämistä, itseasiassa minusta tuntui jotenkin ajatuksena hyvältä, että sopisin tuon päivän gynekologini kanssa ns. kättä päälle-tyylillä. :D
MUTTA: silti se pitää olla vain minun päätökseni ja lähtöisin minusta itsestäni (ei ehto tai muualta asetettu pakko).
Muissa, luomusti alkaneissa odotuksissa olen lopettanut tupakoinnin plussattuani... ja tyhmänä aloittanut sitten imetyksen jälkeen uudestaan. :headwall:
Nyt en enään aio aloittaa vaan lopetan jo itsenikin tähden ja siksi jo ennen yrittämistä/hoitoja.

Onko jotain muita ehtoja tai asioita tehtynä ennen kuin hoitoja voidaan aloittaa?

Toisessa ICSI:ssä+ 4 PAS:a takana voin sanoa, että aivan mitä tahansa kannattaa tehdä, jotta ei päädy tähän.

Itse olen kokenut nimittäin nämä hoidot niin raskaiksi ja kun ne eivät ole edes tuottaneet vielä sitä toivottua lopputulosta, niin oikeasti sanon vaan, että hoidot eivät ole autuaaksi tekevä ja jos on mitä vaan mitä sanotaan, että kannattaa tehdä, niin se kannattaa tehdä, vaikka itestä tuntuisi kuinka pahalta.

Mutta tupakoija en ole, enkä yhtään kiellä että varmasti on todella hankala homma lopettaa. Mutta silti tämä hormonihoitokauhistus punktioineen on silti niin kamalaa, että siihen on ihan turha mennä, jos onnistumistodennäköisyydet on jo etukäteen heikentyneet tupakoinnin vuoksi.

Itellä on ruokavalio mennyt aika pitkälti uusiksi, mikä on varmasti helpompi juttu, mutta siltikin neuvoni on, että tee mitä vaan, jotta saat onnistumisprosentit sekä luomusti että hoidoissa korkeammiksi !

Lisäyksenä noista ehdoista siis se, että paino ja rasvaprosentti on niitä mihin kiinnitetään huomiota, raja-arvoja en tiedä. Eli jos on tarpeeksi ylipainoa, niin hoitoja ei myöskään aloiteta.

Viimeksi muokattu:
Kiitokset vastauksestasi. :)
Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi ja nimenomaan se hormonihoitojen raskaus itseäni jo etukäteen hirvittääkin, varsinkin kun ei tiedä montako kertaa hotoja tarvitaan. Uskon nimittäin, että kohdallani päädytään ivf:ään ennemmin kuin sterin purkuleikkaukseen.
Bmi on minulla 28 eli lievä ylipaino. Tahdon tehdä omaa pientä nyyttiäni varten ihan kaikkeni, mutta myös oman terveyteni vuoksi koittaa saada bmi kohdalleen eli 25:een vähintään. Liikun onneksi melko paljon ulkoilmassa, mutta tavoitteena on lisätä lihasharjoituksia rinnalle. Veriarvot kolesterolia myöten ovat hyvät.
Pitkäaikainen sokeriarvo vaatii vielä titraamista ja kilppariarvot on vihdoin viitearvojen sisällä lääkityksen löytäessä tasapainoon.

Niin monta asiaa minkä pitää mennä kohdalleen. Kiitokset sinulle, et usko miten paljon vastauksesi tsemppasi. ;)

Toivotan hurjasti voimia sinulle hoitoihin ja jotta saisitte tällä kertaa hoidoista kauan kaivatun plussan, ilmoituksen omasta, tulevasta pienestä kääröstä. :hug:

Viimeksi muokattu:
Meillä oli tähtäimenä että lopetan viimeistään kun tulen raskaaksi - eli asennoiduin niin että tupakka jää pois kun saan raskaustestiin plussan. Ei muita vaihtoehtoja.

Yrittämistä oli 8kk:tta takana niin tein päätöksen että lopetan tupakan polton, ettei ainakaan julkisella ala siitä mussuttamaan ja evää hoitoja pois. Yksityinen gyne sanoi etteivät ota hoitoihin jos tupakoi.
Lopetin champixilla (söin 3viikkoa eli heti kuukautisten alettua lopetin jolloin champix ei olisi mahdolliseen alkaneeseen raskauteen vaikuttanut).
Nyt oon ollu 9kk:tta polttamatta eikä raskaustestissä vieläkään ole positiivista.

Julkipuolella hoidot on nyt aloitettu ja olen saanut sieltä (kuten myös mies joka lopetti sauhuttelun) paljon kehuja.
Ja nyt vasta olen alkanut tajuamaan sitä kuinka hyväksi tupakoimattomuus on minulle. Jaksan paremmin kaikkea; töitä, urheilua, iloa ja vastoinkäymisiä.

Ja itse poltin ennen toista champix-kuuria noin 30-40tupakkaa päivässä, eli muutos on ollut iso.

Myös siinä on ollut syynsä, että miehen kanssa ei haluta antaa lapsille esimerkkiä tupakoinnista.

Itse ajattelin, että tupakasta eroonpääseminen olisi ollut paljon vaikeampaa ja varsinkin kun käytin champixia.
Champixia kun pitäisi syödä useampi kuukaus (3kk:tta ainakin) ja itse tein niin että söin viikon nostavasti, viikon täydellä annostuksella ja kolmannella viikolla jo aloin vähentämään lääkettä.
Motivaatio oli niin suuri.
En halunnut tosiaan riskeerata jos raskaus olisi alkanut ko kierrosta jossa champixit aloitin, mutta en myöskään halunnut sitä, että olisin tullut raskaaksi ja polttanut raskauden aikana (ja mahdollisesti kärsinyt syyllisyydestä lapsen elin-iän).

Nykyään osaan purkaa stressit ja paineet niin kotona kuin töissä esim liikuntaan, joka on huomattavasti parempi tapa kuin röökille meno :)

En mä silti voi lähteä tuomitsemaan naisia jotka haaveilee lapsista ja hoidoista ja polttavat. Tiedän että eroon pääseminen tupakasta ei ole helppoa - vaikka mielestäni jokainen siihen pystyy joka kunnolla on valmis yrittämään.

Meillä on yritystä takana 1,8 vuotta ja olen ollut tupakoimatta noin 1,5 vuotta. Itsekkin halusin silloin lopettaa viimeistään plussattuani, mutta onnistuinkin siinä ennen plussaa. Mies polttaa edelleen, mutta koska simpat oli kunnossa ei julkisenpuolen lekuri edes sanonut mitään siitä. Lähetettä hakiessa terveyskeskuslääkäri kyllä suositteli miestäkin miettimään voisiko lopettaminen olla mahdollista.

Sen verran tuosta painosta sanon vielä, että suosittelen käymistä inbody-mittauksessa, koska tuo BMI on sen verran epäluotettava. Itellä on luontaisesti hirveän korkea rasvaprosentti ja BMI 24:ssa rasvaprosentti oli jotain 45%, jolla jo voi olla merkitystä hedelmällisyyteen hyvinkin. Ja samalla jollain voi olla bmi 25.ssa jo melkein liian vähän rasvaa. Sitä kun pitäisi olla 26-28 % optimaalisesti ilmeisesti. Nyt miulla on BMI 19,3 ja rasvaprosentti 31 %:a missä sen aion pitää. Meillä on miehen simpat aika vähäiset ja ties mitä vikaa mussa on, mutta jollain voi olla tuo paino se mistä ongelmat tulee ja se on kumminkin muutettavissa. Niihin simppoihin ja kohdun limakalvoon ja tarrautumiseen kun on niin paljon vaikeampi vaikuttaa yhtään mitään.

Tämmöinen tulos pitää saada sitten, että mitataan sillä uusimmalla laitteella
InBody | Kehonkoostumusmittari | Kehonkoostumusmittaus tarkasti, toistettavasti ja helposti

Yhteistyössä