tupakka

• Viestiketjun aloittaja fan
  • Ensimmäinen viesti
fan
kertokaapa mulle että kun tupakan puoliintumisaika kehossa on 95min, niin polttaessani yhden tupakan tai polttaessani 10 peräjälkeen niin onko molemmissa tapauksissa tupakan saasteet pois kehostani 190min jälkeen.

tossa on
Voiko tupakoiva äiti imettää? Jos äiti tupakoi vain satunnaisesti tai hyvin vähän, näyttää siltä, että imetyksen terveydelliset hyödyt ovat suuremmat kuin tupakoinnin aiheuttamat riskit - joista osa siis on riskejä vaikka imetys lopetettaisiinkin. Esimerkiksi imetys antaa jonkin verran suojaa juuri niitä infektioita vastaan, joille vanhempien tupakointi altistaa.

Tiedämme, että nikotiinin pitoisuus äidinmaidossa on suurin n. 20 minuuttia äidin tupakoinnin jälkeen. Siitä alkaen pitoisuus putoaa melko nopeasti (nikotiinin puoliintumisaika maidossa on 95 minuuttia). Tupakan myrkkyjen siirtymistä lapseen voi siis ehkäistä myös ajoittamalla tupakointinsa niin, että lapsi ei todennäköisesti tarvitse rintaa pian tupakan jälkeen.

AAP eli Amerikan lastenlääkärijärjestö on julkaissut suosituksen, jonka mukaan imetyksen edut ovat suuremmat kuin tupakoinnista imetyksen kautta koituvat haitat, jos äiti polttaa alle 20 savuketta päivässä, mikä kyllä kuulostaa paljolta. Suomalaista virallista suositusta ei tietääkseni ole.

Entä nikotiinivalmisteet, joita käytetään apuna tupakointia lopettaessa? En ole löytänyt tutkimusta tai muuta aineistoa imetyksestä ja nikotiinivalmisteista, mutta on tutkittu, että raskausaikana nikotiinivalmisteiden ohjeenmukainen käyttö on turvallisempaa kuin säännöllinen tupakointi. Tällä perusteella uskaltaisin turvautua nikotiinipurukumiin imetysaikanakin, etenkin kun tällä lailla välttää altistamasta lasta kaikille tupakan muille myrkyille.

EN osaa vastata kysymykseesi minäkään.
Itse lopetin imetyksen kun tupakanpoltosta ei tullut loppua. Korviketta kehiin vaan jos sauhututtaa niin ei tarvi miettiä.
Kasvaa ne vauvat niinkin eikä tarvi miettiä puoliintumisia. :)

Olen miettinyt samaa. Tiedän, että yhden tupakan sälkeen 3h kuluttua myrkyt on poissa, mut tosiaan jos vaikka sen kolmen tunnin aikana poltan vielä pari niin onko se sen viimisen tupakan jälkeen aina se 3h? Mä kysyin kerran imetystukikeskuksesta niin sanoivat, että jos polttaa n.5 päivässä niin imetyksestä tuleva hyöty on kumminkin suurempi kuin tupakasta aiheutuva haitta. Missään nimessä imetysaikana tupakointi ei ole rinnastettavissa, että sama kun vauva polttaisi! Eli vauva ei saa niitä syövälle altistavia aineita ym.palamistuotteita. En tiiä auttoiko yhtään ap:tä...

äly hoi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:41 Lotto kirjoitti:
EN osaa vastata kysymykseesi minäkään.
Itse lopetin imetyksen kun tupakanpoltosta ei tullut loppua. Korviketta kehiin vaan jos sauhututtaa niin ei tarvi miettiä.
Kasvaa ne vauvat niinkin eikä tarvi miettiä puoliintumisia. :)
KYlläpä olet, lotto, vastuuntuntoinen äiti, joka ajattelee lapsensa parasta. Toivottavasti olet provo!

Onhan tupakassa muitakin karsinogeenejä kuin ne, jotka haihtuu savuna ilmaan. Mun mielestä jossain sanottiin, että äidinmaidon nikotiinipitoisuus on kolminkertainen äidin veren nikotiinipitoisuuteen verrattuna. Osaako joku vahvistaa tuon?

Tupakoinnin lopettaminen ei todellakaan ole helppoa. Sellaisten, jotka eivät ole ikinä polttaneet, on parempi pitää leipäläpensä kiinni tässä asiassa. Kyse on heroiinia vahvemman (fyysisen) riippuvuuden lisäksi myös elämäntavasta (sosiaalinen ja psyykkinen riippuvuus). Monet täällä pitävät ylivoimaisena hommana laihduttaa takaisin vanhoihin mittoihin ja silti kehtaavat halveksia niitä, jotka eivät pysty lopettamaan tupakan polttamista.

Kyllä, nikotiinin lähteminen alkaa vasta "viimeisen" tupakan jälkeen, eli aina uuden röökin sauhutessa prosessi alkaa alusta.

Ja tuo nikotiini on pienin juttu, miettikääs muita haittoja kuten haju ja muut 5000 myrkkyä, joille pikkuisenne altistatte.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:50 makaki kirjoitti:
Mun mielestä jossain sanottiin, että äidinmaidon nikotiinipitoisuus on kolminkertainen äidin veren nikotiinipitoisuuteen verrattuna. Osaako joku vahvistaa tuon?
Itse en ole vastaavaan tietoon missään törmännyt.
Äidinmaidossa oleva nikotiini ei luonnollisestikaan ole terveellistä vauvalle, mutta haitallisuutta lieventää se seikka, että vauva ei hengitä sitä (ellei häntä altisteta passiivisesti) vaan se kulkee vauvan suoliston kautta, ja ruuansulatus hävittää sen aika tehokkaasti. Siksi mm. nikotiinilaastarit ja -purukumit ovat turvallisempia kuin tupakointi itsessään.

Elviira harmaana
Miksi keskustelusta tuli "imetettäessä tupakanpoltto" ja "kuinka paljon lapsi saa myrkkyä äidinmaidosta"?

AP:n tekstistä en löytänyt mistään sanaa LAPSI, IMETYS tai ÄIDINMAITO.

Kysymyshän kuului pelkästään puoliutumisajasta ja tuplaantuuko se vai miten kyseinen tapahtuma lasketaan. Eikö??

Miten pätijöiden pitää päästäkkin joka keskusteluun sanomaan oma ainoa oikea mielipiteensä? :D :D

AP:lle.. Puoliutumisaikahan tarkoittaa nimenomaan sitä, koska se nikotiini on pois kehosta viimeisen tupakan jälkeen. Ja se montako poltat ei taas siihen vaikuta millään tavalla. Vaan puoliutumisaika lähtee käyntiin sen viimeisen jälkeen ja kestää sen 95minuuttia :)

Samahan pätee lääkkeisiin. :) Vaikka ottaisit kaksi samanvahvuista lääkettä, se ei tuplaa niiden tehoa. Teho on sama ja puoliutumisaikakin, jos lääkkeet on otettu samaan aikaan :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 21:15 fan kirjoitti:
kertokaapa mulle että kun tupakan puoliintumisaika kehossa on 95min, niin polttaessani yhden tupakan tai polttaessani 10 peräjälkeen niin onko molemmissa tapauksissa tupakan saasteet pois kehostani 190min jälkeen.
Tupakassa on monenlaisia aineita. Uskon sinun tarkoittavan pääasiassa nikotiinia. Monet muut ainesosathan eivät välttämättä häviä kehosta ollenkaan (mm. keuhkoihin hengitetty terva).

Nikotiinin puoliintumisaika on n. 95min. Tämä tarkoittaa todellakin sitä, että n. puolentoistatunnin kuluttua tupakoinnista nikotiinista on kehossa jäljellä puolet. Tämä jäljellä oleva määrä nikotiinia jälleen puolittuu n. 95 minuutissa ja niin edelleen. Jos tupakassa on 1mg nikotiinia, niin se on poistunut kehosta n. seitsemän tunnin kuluttua (0,007mg jäljellä). Pienempi määrä nikotiinia poistuu nopeammin, suurempi hitaammin.

Jos ajatellaan, että yhdessä savukkeessa nikotiinia on 1mg, niin kymmenessä savukkeessa sitä on 10mg. Tämän määrän poistuminen kestää n. kolmetoista tuntia (0,001mg jäljellä).

Nikotiinin poistuminen elimistöstä ei ole kovin suoraviivainen prosessi:
n. 80% nikotiinista hajoaa maksassa kotiniiniksi (cotinine, puoliintumisaika 24h). Osa nikotiinista muuttuu keuhkoissa kotiniiniksi ja nikotiinioksidiksi. Pieni osa nikotiinista menee veren mukana munuaisiin, josta se poistuu virtsan mukana. Myös metabloituneet jäänteet erittyvät virtsaan, ja poistuvat sitten virtsan mukana.

Eri ihmisillä aineenvaihdunnan ja sen mukana nikotiinin poistumisen nopeus vaihtelee.

Erään lähteen mukaan nikotiinin 100%:nen poistuminen kehosta kestää enintään 72 tuntia. Siinä vaiheessa myös muiden kemikaalien pitoisuus on alkanut vähetä.

Yhteistyössä