Tupakka,nikotiinipurkka ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelee

Vieras
Olen polttanut 5 vuotta ja kun plussasin lopetin tupakan mutta aloitin nikotiinipurkkien käytön. Syön tai joudun syömään purkkia päivässä jotain 5 tai 6.....:( Olen lukenut että nikotiinipurkat on vaarallisempia ku tupakka?! Mitä ihmettä? Järkikin sanoo että ei tupakkaa,mielummin just jotain purkkaa...mutta lukekaas tämä, poimin tämän jostain keskustelusta! Kertokaa omia mielipiteitänne ja kokemuksia? Koska nyt aloin miettiä pitäisikö polttaa vai syödä purkkaa?!

En ole raskaana mutta neuvolassa töissä. Meidän toinen lääkäri vastaa kysyttäessä että jos on pakko käyttää nikotiinia niin mieluummin polttaa sen alle 10 päivässä kuin että käyttää ns. keinotekoista nikotiinia joka vaikuttaa nikotiinin lisäksi muillakin tavoin joita ei vielä tunneta tarpeeksi. Toinen lääkärimme taas alkaa päivittelemään että hyi hyi kun tupakointi on pahasta, eikä asiakas kehtaa enempää kysellä. Mielestäni on hyvä antaa vastaus kysymykseen ilman arvotelua ja toisen kritisoimista. aivan varmaan kaikki tietää tupakoinnin olevan huonoksi, mutta ämä pino ei tosiaan ollutkaan sellaista moralisointia varten. Muistuttaisin lisäksi että tupakasta eroon pääseminen on verrattavissa heroiiniin riippuvuutta aiheuttavalta asteeltaan, joten hienoa jos odottaja pystyy ainakin vähentämään siihen alle kymmeneen päivässä. Kokemuksia?

Tässä lisää: Tuo on aivan väärä neuvo, kuten moni ketjussa kirjoittikin niin purkat kuin laastaritkin on kiellettyjen listalla raskausaikana niistä verenkiertoon joutuvan suuren nikotiini määrän vuoksi, tutkimustuloksista voi kysyä asiantuntioilta niin äitiyspolilta kuin nlan lääkäreiltä.
Itse luotan enemmän lääkäreihin kuin "kotikonitohtoreihin", jotka ovat kehoittaneet vähentämään tupakoinnin määrää alle 10 savukkeeseen vrk:ssa jollei kykene kokonaan lopettamaan.
(Vieroitusoireiden aiheuttama stressi on heidän mukaansa sikiölle haitallisempaa, kuin tuo muutama tupakka vrk:ssa)

Terveisin 5 täysin terveen tupakki-äiti

Tuota noin, ei se purkka ole pahempi kuin tupakka. purkkaa ei ole tarkoitus vetää koko raskautta vaan sen vieroittumisen ajan. älä selittele hei, se tupakka on todella vaarallista sikiölle. purkassa ei ole häkää eikä raskasmetalleja, joita taas tupakasta erittyy. purkassa on vain nikotiinia, mikä sekin vaikuttaa sikiöön, mutta on vähemmän haitallista verrattuna tupakkaan.

Eikös nikotiinipurkassa ole oikeestaan haitallista vaan se nikotiini kun taas tupakassa häkä, terva ja miljoona muuta haitallista.

Parempi on tietysti olla kokonaan ilman nikotiinia. ei tarvi tuollasiakaan miettiä.

Meillä neuvolassa sanoivat, että korvaustuotteita voi käyttää, eli purkkaa tai laastaria. Serkulle oli sanottu, että on parempi jatkaa polttamista kuin lopettaa, juuri tuon stressin takia. Näköjään aika paljon on sanojasta kiinni, näkyy noita koulukuntia olevan erilaisia.

Itse lopetin plussattuani nikotiinilaastarin avulla.
Olin kyllä vähentänyt jo reilusti, mutta plussasin nopeammin kuin olisin uskonutkaan ja tuli "vähän" kiirus lopettaa.
En käyttänyt laastareita kuin viikon, ja niitä laimeimpia ja 16h:n laastareita.
Monessa paikassa tiristiin siitä kuinka vahingollista laastarin käyttö on.
Että pitäisi sitä purkkaa sitten nauskuttaa.
Laskeskelin että kolminkertainen annos olisi tullut purkasta, ja erittäin paljon huonompi onnistumismahdollisuus verrattuna laastariin, koska laastari vei ajatukset pois tupakasta toisin kuin purkka, eikä ollut mitään stressiä tai mitään missään vaiheessa, lopettaminen onnistui kertaheitolla ilman mitään ongelmia.
Monessa paikassa oli myös "tieteellistä faktaa" kuinka paljon parempi vaihtoehto purkka on, mutta niissä oli verrattu laastarin käyttäjää tupakoimattomaan ihmiseen, ei purkkaa käyttävään...
Jokainen uskoo mitä haluaa, minä lopetin niinkuin halusinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Olin kyllä vähentänyt jo reilusti, mutta plussasin nopeammin kuin olisin uskonutkaan ja tuli "vähän" kiirus lopettaa.
Laskeskelin että kolminkertainen annos olisi tullut purkasta, ja erittäin paljon huonompi onnistumismahdollisuus verrattuna laastariin, koska laastari vei ajatukset pois tupakasta toisin kuin purkka, eikä ollut mitään stressiä tai mitään missään vaiheessa, lopettaminen onnistui kertaheitolla ilman mitään ongelmia.
Monessa paikassa oli myös "tieteellistä faktaa" kuinka paljon parempi vaihtoehto purkka on, mutta niissä oli verrattu laastarin käyttäjää tupakoimattomaan ihmiseen, ei purkkaa käyttävään...

etkös sä lopettanut rv 9 etkä plussattuasi? näin olet ainakin aiemmin aikaa sitten kirjoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

etkös sä lopettanut rv 9 etkä plussattuasi? näin olet ainakin aiemmin aikaa sitten kirjoittanut.

Lopetin kun raskaus varmistui, tai siis silloin hain laastarit ja laastareita käytin viikon... Minulla kuitenkin oli aika runsasta vuotoa ja kipuja, ja lääkärillä sanoivat eka että oli joko tuulimuna tai meni kesken...

*muoks* jaksais aina tilittää samaa, mutta tilitetään nyt sitten. Siskolla pitkä yritys takana, ei kyllä edelleenkään ole onnistanut, itse ajattelin etten sitten varmaan kovin nopeasti plussaisi kun ehkäisystä luovuttiin. Kuitenkin toisin kävi, enkä ehtinyt kokonaan lopettaa.
Poltin muistaakseni jotain 10 päivässä kun plussa tuli. Vähensin vielä lisää aikomuksenani lopettaa nopeasti ja harkitsin jo silloin laastareita tai purkkaa.
Veren vuoto ja kivut alkoivat ja lääkärit veikkailivat keskenmenoa.
Poltin edelleen noin 5 päivässä.
Eräs lääkäri antoi sitten lähetteen ultraan vihdoin ja viimein.
Ultrassa näkyi jotakin mutta lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata, paljon verta näkyi myös, sain uuden ajan vähän ajan päästä, maks. viikon päähän. Silloin ultrassa näkyi sydämen syke, ja menin ultran jälkeen apteekkiin, ostin viikoksi laastarit ja heitin tupakat pois...

Yhteistyössä