tupakat loppu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "amama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"amama"

Vieras
..ja tässä aloin pohtimaan, et oisko nyt se päivä, et jättäiskin seuraavan askin ostamatta. Jos vaikka sais päänupin ohjelmoitua niin, et ei vaan yksinkertaisesti enää "tarvitse" polttaa. Ei siihen varmaankaan kuole, vaikka tuliskin se hetki, et tekee niin hirveesti mieli mennä röökille. Jos meniskin vaan sellaisena hetkenä istumaan muutamaks minuutiks tonne pihalle...tai jonnekin yksin.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Se on yllättävän helppoa sitten kun saa sen pääkopan ohjelmoitua :) itse lopetin viime uutena vuotena (raskaudenkin takia toki), mutta retkahdin muutama viikko sitten (vauva jo syntynyt tietty..) HUOH! Otin uudenvuoden taas deadlineksi ja nyt yritän puhua miestäkin mukaan, koska sehän on ihan fakta että niin kauan kun mieskin polttaa niin se vaikeuttaa minunkin lopettamistani, enkä halua jäädä 6-kymppisenä leskeksi tupakan takia kuten vaarini tässä taannoin.. (saati itse kuolla keuhkoahtaumaan)

Höpö höpö; omaa tupakointiaan ei voi selitellä sillä, että kumppani polttaa. Motivaation on lähdettävä polttamiseen itsestä, ei siitä että toinen pyytää.

Itse lopetin tupakoinnin kuudeksi vuodeksi, kunnes elämäntilanne oli muuttunut (lapsi vuoden ikäinen, tylsät ja alkottomat häät menossa, stressaava työ ja muut tekosyyt) ja aloitin uudelleen. Poltin kaksi vuotta, vaikka ensin oli tarkoitus tosiaan polttaa vain silloin tällöin. Itsensä pettämistä ja tekosyitä. Inhosin tupakointiani ja häpesin sitä paljon. Sitten vanhempi lapsi alkoi olla kolme vuotias ja valitti, että äiti haisee, työpaikkakin on savuton ja vanhempani eivät polta (joten heidänkin edessään sai hävetä).. Viimeinen niitti oli vauvakuume; en halunnut olla tupakoiva odottaja.

Tupakoinnin lopetin 17.6.2013 ja 26.8.2013 plussasin. Nyt siis viikkoja reilu 15 ja olo mahtava.

Ja se mies; hän polttaa edelleen. On polttanut koko sen 11-vuotta, jonka olemme yhdessä ollleet. Viime vuosina on kuitenkin kypsytellyt päässään ajatusta lopettamisesta.

Itse luin Allen Carrin kirjan "Stumppaa tähän" ennen lopettamistani. En allekirjoita, että se olisi taikakeino ja oman kirjallisuuden alansa raamattu, mutta avoimin mielin kirjan luettuani (periaatteella, että eihän siitä haittaakaan voi olla..?) kirja pystyi tarjoamaan minulle kolme aivan uudenlaista ajatusmallia liittyen tupakoinnin lopettamiseen.

Ja se lopettaminen itsessään ei ollut edes kovin vaikeaa. Ja edelleen olen joka ikinen päivä miehen tai jonkun muun sytyttäessä tupakan iloinen siitä, että minun ei tarvitse enää ikinä polttaa. Ainoa huoli tupakkaan liittyen on tosiaan tällä hetkellä tuo oman miehen terveys. En halua, että hän kuolee/sairastuu tupakan takia ennen aikojaan.

Niin, mulla mies myös polttaa, mut hän on kypsytellyt tuota lopettamisajatusta vielä voimakkaammin, kun minä. Mä oon pitkään ajatellut, et ei huvita lopettaa. Kiskan tätikin aina tolkuttaa, et "pitäähän sitä joitain paheita olla", mut onhan tupakanpoltto ihan oikeesti sellainen laji, et varmasti pärjäis ilmankin :) Täytyypä käydä kirjastosta ettimässä tuo kirja, jos siitä sais myös apuja tähän uudelleen ohjelmointiin.

Onnellista odotusta "Nippa". Ja "Hallittu kaaos", mitä jos lopettaisitkin jo tänään ;)?

Ihmiset jotka puhuvat aktiivisesti lopettamisesta ja sen suunnittelusta ovat yleensä aina niitä jotka eivät ikinä onnistu lopettamaan. Ja lakkoiluhan ei ole lopettamista.

"oon kyllä ajatellut/harkinnut/suunnitellut vakavasti/pitkään/jonkin aikaa/viime aikoina lopettaa" = ei toivoakaan

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;29213322:
Ihmiset jotka puhuvat aktiivisesti lopettamisesta ja sen suunnittelusta ovat yleensä aina niitä jotka eivät ikinä onnistu lopettamaan. Ja lakkoiluhan ei ole lopettamista.

"oon kyllä ajatellut/harkinnut/suunnitellut vakavasti/pitkään/jonkin aikaa/viime aikoina lopettaa" = ei toivoakaan
Ja ihmiset, jotka puhuvat itsemurhasta, eivät yleensä tee sitä. Vai.....

Tupakoinnin lopetus = elinikäinen tupakkalakko. Tupakkalakko voi kestää viikon, kuukauden, vuoden, 10 vuotta, 30 vuotta tai hautaan asti. Jos se kestää hautaan asti, voi puhua tupakoinnin lopetuksesta, kaikki muu on tupakkalakkoa.

Ap:lle tsemppiä!

Mulla mies naureskelee tuolle kirjalle.. :) Ja en toisaalta ihmettele, kun on sen luonteinen tyyppi muutenkin; Jenkkien idiooteille tekemää rahastusta.. Ehkä niinkin, mutta toisaalta jos on aidosti halu ja tarkoitus lopettaa tupakointi, niin eikös ole vielä idioottimaisempaa olla lukematta tuo kirja?? Kun ei siinä tosiaan ole mitään menetettävääkään. Ei sen luettuaan ainakaan pahemmassa jamassa ole..

Ja ainahan on tosiaan mahdollisuus, että tuosta kirjasta voi olla hyötyäkin. Itse koin sen niin, että 95% se toisteli vain sellaisia asioita, joita jo tiesinkin. Mutta se 5% kirjasta pystyi antamaan minulle uusia ajattelumalleja, joiden ansiosta ymmärsin tupakoinnin ja sen lopettamiseen liittyviä asioita paremmin.

suosittelen lopettamista... saattelin just yhden läheisen hautaan, kun keuhkoahtauman lisäksi puhkesi keuhkosyöpä... kahdessa kuukaudessa peli oli menetetty :( Ja tuo tyyppi oli kuitenkin ollut jo 2vuotta polttamatta. Mutta on se raakaa katsoa kun toiselle hengittäminen on vaikeaa, eikä jaksa metriäkään kävellä.

Ja ihmiset, jotka puhuvat itsemurhasta, eivät yleensä tee sitä. Vai.....

Tupakoinnin lopetus = elinikäinen tupakkalakko. Tupakkalakko voi kestää viikon, kuukauden, vuoden, 10 vuotta, 30 vuotta tai hautaan asti. Jos se kestää hautaan asti, voi puhua tupakoinnin lopetuksesta, kaikki muu on tupakkalakkoa.

Ap:lle tsemppiä!

Hautaanhan voi mennä jo vaikka huomenna.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;29213322:

Itse olin pitkään tuollainen, yritin ja yritin, puhuin, puhuin ja vielä vähän puhuin. Viimeisen tupakan vedin 2010 eikä kertaakaan ole mieli tehnyt, päinvastoin. Kyllä lasken itseni lopettaneeksi.

Yhteistyössä