Tupakan on pakko olla kovaa huumetta - poltin äsken pari 1,5v tauon jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiiwwwwi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wiiwwwwi

Vieras
Lopetin raskauden takia tupakoinnin (10 vuotta poltin reilun askin päivässä). Joka päivä teki mieli tupakkaa ja nyt imetyksen loputtua annoin periksi. Meni hermot jokapäiväiseen tupakan ajatteluun ja ajattelin maistaa pari.

Hyi hemmetti että se on pahaa! Maku on kuvottava, haju hirveä. Kaikki tupakoinnin huonot puolet muistui mieleen. Poltin perään toisenkin ja meinasin oksentaa. Katkoin loput tupakat ja nyt olen varma: ei ole kaipailun väärti.

Mutta pirunmoista huumetta se on. Lopettaminen oli vaikeaa ja monen monta lakkoa oli takana. Kyllä sen täytyy olla aika kovaa huumetta, kun niin moni vetää sitä vuosikymmeniä. Ihan hirveää paskaa.

Olen helpottunut siitä, että tuo kokeilu ei tuonut nautintoa, ei kaipuuta. Lähinnä olin että "WTF, tätäkö olen odottanut 1,5 vuotta".

ei se tupakka itsessään niin pahaa tai myrkkyä ole, vaan kaikki ne kemikaalit mitä tupakkatehtaat tähän kuivaan kasvimuruun lisäävät. aivan uskomattomia myrkkyjä, mihin ihmiset eivät muissa elintarvikkeissa tai edes käyttöesineissä halua törmätä, mutta savukkeessa se ei niin haittaakkaan. tupakansavu sisältää muun muassa arseenia ja syanidia, asetonia, metanolia, kadmiumia, lyijyä ja elohopeaa, DDT:tä ja radioaktiivisia aineita, kuten polonium 210:ä.

olen samaa mieltä että aika kovaa huumetta se on. on omakohtaista kokemusta muutaman kertaa lopettaneena. toivon että todellakin et enää sorru röyhyttelemään tai muutoin olet hyvin pian taas koukussa vaikket haluaisikaan.

On se, hirveää huumetta. Olen lopettanut kolme kertaa ja aina lipsunut, vaikka se ensimmäinen rööki lakon jälkeen on maistunut hirveälle. Silti olen sortunut polttamaan. Nyt olen ollut vuoden polttamatta, toivottavasti ei tule enää tyhmyyksissään poltettua.

Kohta 10 kk siitä kun lopetin tupakoinnin. Edelleen hengitys vinkuu, yskittää mut lima ei irtoo, vaikka sitä ihan selvästi kurkussa on. Viimeksi eilen oli taas sellainen olo ku olis polttanu pari askia päivässä. Keuhkot ihan tukossa. Lääkärit ei ota todesta ollenkaan kun sanon, että pitää tutkia onko keuhkoahtauma. Niin ja se yskä. Sekin vaan jatkuu..

Riippuvuuden hoito, puhutaan sitten tupakasta, huumeista tai pelihimosta, vaatii aina moniammatillista osaamista, tiivistä seurantaa ja usein myös lääkitystä. Kyse on vaativasta tapahtumaketjusta, joka kuluttaa terveydenhuoltoon varattuja määrärahoja. Yksin tupakoinnista aiheutuvat menot ovat Suomessa noin 85-100 miljoonaa euroa. Hoito toki kannattaa, koska sillä pystytään ennaltaehkäisemään vielä vaikeampihoitoisia sairauksia.

Yhteistyössä