Tuotteen palautusoikeudesta ihmettelyä

  • Viestiketjun aloittaja J-t harmaana
  • Ensimmäinen viesti
J-t harmaana
Tossa joku ilta kerroin siitä, että ostettiin sellaset tempur-tyyppiset petauspatjat meidän sänkyyn. Maksoivat 500e kappale. Ostettiin siis suoraan piiriedustajalta, kun sattui oven taakse. No, ite oon tosi tyytyväinen, en oo reiluun vuoteen nukkunut näin hyvin, mutta miehelle toi petari ei sovi. Hiostaa niin paljon, että joudutaan jo yöllä vaihtamaan lakanat. Nyt kävi ilmi "pienellä teksillä" että meillä on 14 vrk aikaa peruuttaa kauppa JOS tuotetta ei oo käytetty. WTF? Eli siis ostetaan noin kallis tuote, jota ei sitte viimekädessä voi ees kokeilla ja palauttaa jos se ei sovikkaan? Mahtaako toi lisäys käyttämättömästä tuotteesta olla ton firman oma ehto vai onko toi ihan laillista?

Saahan huonekaluliikkeestäkin ostaa patjan, kokeilla käytössä ja palauttaa jos ei sovi.
 
Hei haloo...
tietenkään ei voi palauttaa, hygienia- tuote aivan samalla lailla kun et voi palauttaa alusvaatteita, tyynyjä, pyyhkeitä, lakanoita jne.
mitä ne tekee patjalla johon sun miehes on hikoillut? myyvät eteenpäin?
 
vieras
eihän mitään käytettyä saa palauttaa, ellei tuote virheellinen ja silloin kyse reklamaatiosta. en kyllä ole koskaan kuullut että edes huonekaluliikkeistä saisi ostaa patjoja, käyttää ja palauttaa. toki jos on joku erillinen kampanja "saat rahasi takaisin..." mutta ne on erikoistapauksia, normaali käytäntö on että käytettyä ei voi palauttaa.
 
J-t harmaana
Näissä patjoissa on ns. hygieniapäällinen, eli sen läpi tuo hikoilu ei mene patjaan asti. Entäs jos tilanne ois se, että toi tuote ei sovi ollenkaan selälle? Molemmilla on selkäongelmaa, ja mulle tuo patja on hyvä. Eli vaikka tulis kipuja jne niin ei saa palauttaa? Miten voi tietää tuotteen sopivuudesta ilman kokeilua? Ja siis todellakin saa huonekaluliikkeeseen palauttaa jos sänky/patja ei olekkaan sopiva. Ainakin olen itse saanut.
 
J-t harmaana
Näissä patjoissa on ns. hygieniapäällinen, eli sen läpi tuo hikoilu ei mene patjaan asti. Entäs jos tilanne ois se, että toi tuote ei sovi ollenkaan selälle? Molemmilla on selkäongelmaa, ja mulle tuo patja on hyvä. Eli vaikka tulis kipuja jne niin ei saa palauttaa? Miten voi tietää tuotteen sopivuudesta ilman kokeilua? Ja siis todellakin saa huonekaluliikkeeseen palauttaa jos sänky/patja ei olekkaan sopiva. Ainakin olen itse saanut.
 
J-t harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Ainakin Tempurilta voi lainata petarin kokeilua varten, mutta se on nimenomaan lainapetari. Samaa petaria lainataan haluaville kokeiltavaksi.
Joo oli tuolla kokeulupetari mukana. Mutta ei tosiaan lainaan saatu kokeilupetaria.
 
J-t harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja audiotonic:
Etäkaupassa on aina kahden viikon palautusoikeus, ilman mitään syytä. Kyllä h&m:kin voi palauttaa pikkuhousut, mutta tuotteen pitää olla myyntikuntoinen...
Onhan tuo käyttökuntoinen kun vaihtavet vain sen päälisen. Itse tuote ei oo mennyt miksikään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja J-t harmaana:
Näissä patjoissa on ns. hygieniapäällinen, eli sen läpi tuo hikoilu ei mene patjaan asti. Entäs jos tilanne ois se, että toi tuote ei sovi ollenkaan selälle? Molemmilla on selkäongelmaa, ja mulle tuo patja on hyvä. Eli vaikka tulis kipuja jne niin ei saa palauttaa? Miten voi tietää tuotteen sopivuudesta ilman kokeilua? Ja siis todellakin saa huonekaluliikkeeseen palauttaa jos sänky/patja ei olekkaan sopiva. Ainakin olen itse saanut.
jaa, no mä en ikinä ole kuullut että saisi. ja olen myös myynyt tyynyjä ja peittoja, eikä todellakaan oteta takaisin. vaikka ei kävisi selälle, niitähän olisi ihan valtava määrä käytettyjä, joita ei voi eteenpäin myydä.
jos on ongelmia selän kanssa, patjat, tyynyt yms. pitää käydä tilaamassa ammatti ihmisten luona, jotka selvittävät mikä sinulle parhaiten sopii ja tekevät patjan tilaustyönä.

ootko muuten varma ettei se suoja, juuri hikoiluta?
 
J-t harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja J-t harmaana:
Näissä patjoissa on ns. hygieniapäällinen, eli sen läpi tuo hikoilu ei mene patjaan asti. Entäs jos tilanne ois se, että toi tuote ei sovi ollenkaan selälle? Molemmilla on selkäongelmaa, ja mulle tuo patja on hyvä. Eli vaikka tulis kipuja jne niin ei saa palauttaa? Miten voi tietää tuotteen sopivuudesta ilman kokeilua? Ja siis todellakin saa huonekaluliikkeeseen palauttaa jos sänky/patja ei olekkaan sopiva. Ainakin olen itse saanut.
jaa, no mä en ikinä ole kuullut että saisi. ja olen myös myynyt tyynyjä ja peittoja, eikä todellakaan oteta takaisin. vaikka ei kävisi selälle, niitähän olisi ihan valtava määrä käytettyjä, joita ei voi eteenpäin myydä.
jos on ongelmia selän kanssa, patjat, tyynyt yms. pitää käydä tilaamassa ammatti ihmisten luona, jotka selvittävät mikä sinulle parhaiten sopii ja tekevät patjan tilaustyönä.

ootko muuten varma ettei se suoja, juuri hikoiluta?
Voi olla, soitin sinne firmaan ja tuovat maksutta puuvillaisen päällisen. Mutta jos se onkin toi itse patjan materiaali, ni sitte onki tenkkapoo....on vähän kallis kokeilu :( Mainittiin myyjälle tosta hikoilusta ja tämä väitti että hänkin hikoilee, mutta ei tämän patjan kanssa.....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja J-t harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja J-t harmaana:
Näissä patjoissa on ns. hygieniapäällinen, eli sen läpi tuo hikoilu ei mene patjaan asti. Entäs jos tilanne ois se, että toi tuote ei sovi ollenkaan selälle? Molemmilla on selkäongelmaa, ja mulle tuo patja on hyvä. Eli vaikka tulis kipuja jne niin ei saa palauttaa? Miten voi tietää tuotteen sopivuudesta ilman kokeilua? Ja siis todellakin saa huonekaluliikkeeseen palauttaa jos sänky/patja ei olekkaan sopiva. Ainakin olen itse saanut.
jaa, no mä en ikinä ole kuullut että saisi. ja olen myös myynyt tyynyjä ja peittoja, eikä todellakaan oteta takaisin. vaikka ei kävisi selälle, niitähän olisi ihan valtava määrä käytettyjä, joita ei voi eteenpäin myydä.
jos on ongelmia selän kanssa, patjat, tyynyt yms. pitää käydä tilaamassa ammatti ihmisten luona, jotka selvittävät mikä sinulle parhaiten sopii ja tekevät patjan tilaustyönä.

ootko muuten varma ettei se suoja, juuri hikoiluta?
Voi olla, soitin sinne firmaan ja tuovat maksutta puuvillaisen päällisen. Mutta jos se onkin toi itse patjan materiaali, ni sitte onki tenkkapoo....on vähän kallis kokeilu :( Mainittiin myyjälle tosta hikoilusta ja tämä väitti että hänkin hikoilee, mutta ei tämän patjan kanssa.....
toivotaan että se auttaisi. toi on nimittäin kurjaa ja kallista, mutta he eivät asialle joudu mitään tekemään, lain mukaan. mä en oo viitsinyt ostaa ees uusia tyynyjä vielä, kun nekin on hintavia ja niistä ei ikinä tiedä sopiiko vai ei.
 
J.t harmaana
Mä koitin soittaa kuluttajaneuvojalle mutta oli linjat jo kii. Mutta kuluttajaneuvonna sivuilla noita lakipykäliä luin. MIssään ei ollu mainintaa, ettei tuotetta saa kokeilla, päinvastoin siellä luki, että kotimyyntiin sovelletaan tuota 14 vrk:n palautus/peruutusoikeutta koska ei oo mahdollisuuutta tutustua tuotteeseen ja ostopäätös pitää tehdä nopeasti.....
 
vieras
Joo, voi tuotteeseen tutustua sen 14vrk, mutta ei käyttää! Varsinkin kun kyse on patjasta mitkä ovat henkilökohtaisia tuotteita... ne palautetut tuotteet pitää olla siinä kunnossa, että ne voidaan myydä uusina eteenpäin, käytetty patja ei sitä ole!
 
J-t harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, voi tuotteeseen tutustua sen 14vrk, mutta ei käyttää! Varsinkin kun kyse on patjasta mitkä ovat henkilökohtaisia tuotteita... ne palautetut tuotteet pitää olla siinä kunnossa, että ne voidaan myydä uusina eteenpäin, käytetty patja ei sitä ole!
No miten helvetissä voi patjaan tutustua muutakuin nukkumalla siinä? Ja se on sitte jo käyttöä! No sentään pieni valonpilkahdus, miehen äiti on kiinnostunut tosta toisesta patjasta, eli hän ostaa sen, ellei saada palauttaa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja J-t harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, voi tuotteeseen tutustua sen 14vrk, mutta ei käyttää! Varsinkin kun kyse on patjasta mitkä ovat henkilökohtaisia tuotteita... ne palautetut tuotteet pitää olla siinä kunnossa, että ne voidaan myydä uusina eteenpäin, käytetty patja ei sitä ole!
No miten helvetissä voi patjaan tutustua muutakuin nukkumalla siinä? Ja se on sitte jo käyttöä! No sentään pieni valonpilkahdus, miehen äiti on kiinnostunut tosta toisesta patjasta, eli hän ostaa sen, ellei saada palauttaa :)
No mut patjat onkin pakko ostaa kokeilematta eli nukkumatta niissä. Ja virheostoksia saattaa tulla, sille ei voi mitään. Sit vaan kirppikselle.
 
plm
Ette kai te oikeesti ole sitä mieltä että kaiken käytetyn voi palauttaa?
Eihän lenkkareitakaan voi palauttaa jos ne hiertää! Ei tutustuminen tarkoita sitä että niitä voi käyttää ja palauttaa. Jos ne huonot, voivoi. Joskus vaan tulee virheostoksia ja vastuu itselle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja J.t harmaana:
Mä koitin soittaa kuluttajaneuvojalle mutta oli linjat jo kii. Mutta kuluttajaneuvonna sivuilla noita lakipykäliä luin. MIssään ei ollu mainintaa, ettei tuotetta saa kokeilla, päinvastoin siellä luki, että kotimyyntiin sovelletaan tuota 14 vrk:n palautus/peruutusoikeutta koska ei oo mahdollisuuutta tutustua tuotteeseen ja ostopäätös pitää tehdä nopeasti.....
Koskee eri asiaa. Tuotetta saa kokeilla, mutta on tuotteen luonteesta kiinni, mitä se tarkoittaa. Patjalla nukkuminen kaksi viikkoa ei ole kokeilua.
Sitä paitsi kahden viime viikon aikana ovat kaikki suomalaiset hikoilleet näissä helteissä. Jos lähdet siitä ajatuksesta, että voit kokeilla kotona kahden viikon jaksoissa erilaisia patjoja ja petareita, niin metsään menee ajatustapasi. Jos samalla tavalla ostelisit netistä paistinpannuja ja palauttelisit, koska tekemäsi ruoka ei ole ollut hyvää, niin tuskin palautusoikeutta olisi. Tyydy nyt siihen puuvillapäälliseen ja anna asian olla.

 
No mä näkisin niin että myyjä on saanut vähän niinko huijaamalla teille myytyä sen patjan jos on väittäny että siinä ei hikoile jos hänkään ei siinä hikoile.
Siis jos kerta tästä on ollut puhetta jo kauppoja tehtäessä.

Laittasin reklamaatiota ja jos ei anna palauttaa ottaisin vielä yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
 
J-t harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja J.t harmaana:
Mä koitin soittaa kuluttajaneuvojalle mutta oli linjat jo kii. Mutta kuluttajaneuvonna sivuilla noita lakipykäliä luin. MIssään ei ollu mainintaa, ettei tuotetta saa kokeilla, päinvastoin siellä luki, että kotimyyntiin sovelletaan tuota 14 vrk:n palautus/peruutusoikeutta koska ei oo mahdollisuuutta tutustua tuotteeseen ja ostopäätös pitää tehdä nopeasti.....
Koskee eri asiaa. Tuotetta saa kokeilla, mutta on tuotteen luonteesta kiinni, mitä se tarkoittaa. Patjalla nukkuminen kaksi viikkoa ei ole kokeilua.
Sitä paitsi kahden viime viikon aikana ovat kaikki suomalaiset hikoilleet näissä helteissä. Jos lähdet siitä ajatuksesta, että voit kokeilla kotona kahden viikon jaksoissa erilaisia patjoja ja petareita, niin metsään menee ajatustapasi. Jos samalla tavalla ostelisit netistä paistinpannuja ja palauttelisit, koska tekemäsi ruoka ei ole ollut hyvää, niin tuskin palautusoikeutta olisi. Tyydy nyt siihen puuvillapäälliseen ja anna asian olla.
Patjalla nukuttu 2 yötä. Kokeiltu eri lakanoilla, auttaako. Jouduttu jo yöllä vaihtamaan eka kerran lakanat....
 
vieras
Pienellä esivalmistautumisella eli googletuksella olisi selvinnyt, että Tempurien ym. edullisimmat mallit eivät ole parhaita runsaasti hikoileville. Uusissa järkkykalliissa malleissa tuuletus ilmeisesti pelaa paremmin, mutta tuskin nekään hyviä siinä mielessä ovat. Vaahtomuovipatja on vaahtomuovipatja. Ei sillä ole luonnonkuitujen ominaisuuksia, vaikka olisi kalliskin.
 

Yhteistyössä