Tuosta voileipäkakkukysymyksestä tuli mieleeni, kertokaas ohjeita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kovajänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kovajänis

Aktiivinen jäsen
29.11.2006
9 532
3
36
Olen vakaasti päättänyt opetella voileipäkakun tekemisen, en koskaan ole edes yrittänyt tehdä vaan ostettu suurempiin juhliin leipomoista valmiina.
Kertokaas ihan perusohjeita, siis millä leipä kostutetaan(?) ja mitä sinne väliin kun en oikein innokas majoneesin ystävä ainakaan ole, vai onko se valkoinen ylipäätään majoneesia niissä :ashamed:
Kyllä tiedän että vaikka kinkkua, meetvurstia jne sitten väliin ja päälle, mutta pitääkö ne sekoittaa kanssa jonkin sitovan aineksen kanssa.

Elikäs ihan perusjuttuja ja vinkkejä tarvitsen, jotta ei ihan metsään mennä kokeilujen kanssa :D

paras voileipäkakku tulee kun ostat maustettuja tuorejuustoja joihin silppuat metua, kinkkua, juustoa yms. ja löysytät seoasta hieman ruokakermalla. kostutus lihaliemellä, laimealla, niin että leipä tuntuu ihan kostealle kun kokeilet sitä. leivistä otetaan kuoret pois, ruispaahtoleipä on tosi hyvää yksinäänkin kakussa.

Tapoja on monia. Mä kostutan maidolla pullasutia apuna käyttäen. Majoneesia en ole laittanut koskaan. Käytän maustamatonta tuorejuustoa, johon sekoitan sit mitä mieleen tulee esim poro ja suolakurkku on tosi hyvä yhdistelmä.

kostutetaan lihaliemellä esimerkiksi.

väliin aurinkokuivattua tomaatti-tuorejuustoa
kinkkusilppua
kermaviiliä

ja toiseen väliin
ranskankermaa
kurkkusalaattia

päälle kevyt majoneesia.

mä teen yleensä paahtoleipä viipaleista, leikkaan niistä reunat pois ja sit kokoan kakun niistä.
käytän yleensä jotain sekaleipää, eli ei ihan sitä vaaleinta.

kostutan ihan lihaliemellä, aika reilusti, pullasudilla siis levitän niille leiville sitä lihalientä.

täytteeseen en ikinä käytä majoneesia, vaan teen kinkusta (tai lohesta, tonnikalasta, metukasta tms ) tuorejuustosta (makuja löytyy vaikka mitä ) ja sulatejuustosta tahnan jota laitan joka väliin.

täytteeseen voi maun mukaan lisätä raejuustoa, suolakurkkua, tuorekurkkua, kurkkusalaattia, sinappia, paprikaa, purjoa tai ihan mitä nyt mieleen tulee.

kakku kannattaa kasata ison leivinpaperi tai voipaperi palan päälle, kun kakku on tehty, kostutan paperin ja käärin sen kakun ympärille ja nostan kakun kostumaan/maustumaan jääkaappin yön yli

sit sekoitan sulate/tuorejuustosta ja ranskankermasta tahnan jota levitän kakun päälle ja reunoille, lisään päälle vielä juustoraastetta ja kakku on valmis.

en yleensä koristele kakkua, koska inhoan sitä kun ekan palan kakusta ottaa, niin päälinen on ihan kamalan näköinen ;)

Juu tota tuorejuustoa mäkin oon käyttäny. Ja paahtoleivistä kokoan sen. Sähän voit eri versioita kokeilla ihan sillä että teet vaikka neljästä paahtoleivästä pieniä kakkuja :) Näin mä aina uudet täytteet testaan :D

Yhteistyössä