tuosta masennuksesta vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kun mä en muista koskaan lapsi/nuori ollessani että kukaan olisi puhunut masennuksesta. olen 1970 luvulla syntynyt. mitä sitä silloin oltiin? ja millo tämä masennus "villitys" oikein alkoi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun mä en muista koskaan lapsi/nuori ollessani että kukaan olisi puhunut masennuksesta. olen 1970 luvulla syntynyt. mitä sitä silloin oltiin? ja millo tämä masennus "villitys" oikein alkoi?

Yhtenä syynä uskon hyvin vahvasti olevan sen, että nykyään perheet on yksinäisiä, ei ole tukiverkkoja, ennen oli koko suku lähellä. Sekin vaikuttaa suuresti omaan jaksamiseen. Ja nykyään tieto-taito lisääntynyt eli diagnooseja osataan tehdä paremmin. Ehkä apuakin haetaan herkemmin, en tiedä. Mutta oikea masennus on sairaus, ihan siinä missä vaikka syöpä. Sitä ei tule sekoittaa normaaliin alakuloon.

Siitä kun ihmiset eivät keksi enää muuta tekemistä ja rahallisia tukia saa niin helposti. Masennukseen on perinteisesti käytetty työntekoa ja normaaliarkea. Nyt masentuneet saavat ruoankin suoraan suuhunsa ja katon pään päälle tekemättä mitään. Missä kohtaa sen pitäisi alkaa parantamaan masennusta että "vaan ollaan" ja ryvetään?

Myös ylipainoisuus aiheuttaa masennusta. Melkein oksettaa että joku itkee omaa lihavuuttaan ja masentuu :O ! Siis mitä? Miksi ei sitten korjaa tilannetta tai ennaltaehkäise?
Ei todellakaan ole vaikeaa. Ruoka ei ole addiktoiva aine kuten tupakka, huumeet ja viina. Ruoasta pääsee eroon vähentämällä ja keventämällä. YÖKKK

Nykyään osataan masennusta hoitaa, tiedetään että se on aivojen kemiallinen vika ja siihen on lääke + terapia. Näillä löydetään yleensä hyvä hoitotasapaino. Tosin vastenmielisiä ennakkoluuloja vielä löytyy vaikka elämme jo 2000-lukua...

Alkuperäinen kirjoittaja jjjj:
Totta sekin .. että nykyihminen ei jostain syystä luo turvaverkkoja vaan hylkää sukunsa ja masentelee yksin.

Luo tukiverkkoja?? Ei ne sunkaan vanhemmat kuule ikuisuuksiin elä. Meillä ne valitettavasti kuoli vielä keskivertoa aiemmin. Ja kyllä meillä ne sukulaiset on "hylänneet" En mä osannut kuvitellakaan etukäteen ettei kukaan rupea vaikka lapsia hoitamaan.
Ja luuletko tosiaan että sairaspäiväraha olisi kovin iso? Ja miksi ei mulle tuoda ruokaa valmiiksi vaikka olen masentunut?? Lapsetkin pitää itse hoitaa ja kotityöt tehdä.
Lähtisin kuule oikein mielelläni opiskelemaan jos olisi voimavaroja.

Alkuperäinen kirjoittaja jjjj:
Siitä kun ihmiset eivät keksi enää muuta tekemistä ja rahallisia tukia saa niin helposti. Masennukseen on perinteisesti käytetty työntekoa ja normaaliarkea. Nyt masentuneet saavat ruoankin suoraan suuhunsa ja katon pään päälle tekemättä mitään. Missä kohtaa sen pitäisi alkaa parantamaan masennusta että "vaan ollaan" ja ryvetään?

Myös ylipainoisuus aiheuttaa masennusta. Melkein oksettaa että joku itkee omaa lihavuuttaan ja masentuu :O ! Siis mitä? Miksi ei sitten korjaa tilannetta tai ennaltaehkäise?
Ei todellakaan ole vaikeaa. Ruoka ei ole addiktoiva aine kuten tupakka, huumeet ja viina. Ruoasta pääsee eroon vähentämällä ja keventämällä. YÖKKK

Mie en usko tuohon että ruoka ei voisi olla addiktoiva aine. Olen käynyt läpi bulimian ja onneksi selvinnyt siitä yli. Kyllä se ruuan himo oli verrattavissa alkoholin himoon, mitään muuta ei pyöriny päässä ku ruoka. Kyse ei ole aina vain siitä herkuttelusta vaan taustalta voi löytyä esim. yksinäisyyttä tai muita vaikeita asioita.

Yhteistyössä