Tuosta käsienpesu-ketjusta tuli mieleen, että mä olen varmaan sit toista äärilaitaa julkisissa vessoissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun tuossa päivällä moni paljasti toisessa ketjussa, että eivät välttämättä pese käsiään, kun ovat käyneet julkisessa vessassa. Jotkut pesevät vain julkisen paineen alla, eivät kehtaa, jos on muita näkösällä.

No mua ällöttää julkisten vessojen hygieniataso sen verran, että menen sellaiseen koppiin, jonka ovi on jo valmiiksi auki. Sitten otan vessapaperia, jonka avulla tartun kahvasta ja käännän oven lukkoon. No sanomattakin selvää on, että pissaan pytyn ylle kyykistyneenä, en vahingossakaan istu lauteille. Mahdolliset omat roiskeeni pyyhin lauteilta paksun tupon kera. Itsestäänselvyytenä painan huuhtelunappia vessapaperilla. Sit avaan oven taas vessapaperin avulla. Siis pidän vessapaperipalaa siinä välissä, jottei tarvi paljain käsin koskea. Hanan voin aukasta tavallisin käsin, pesenhän käteni kunnolla saippualla siinä sitten. Ja sitten otan taas käsipaperia, johon kuivaan kädet ja lopuksi suljen hanan.

Näin toimin aina, vaikka ei ole ketään näkemässä. Ulko-ovesta menen niin, että avaan kahvan kyynerpäälläni tai käsivarrellani.

Ja miksi toimin näin: mua ei kiinnosta saada kenenkään muun paskaa mun käsiin eikä saada mitään tartuntatauteja. Koska tiedän, että niin monet käy esim. paskalla ja siinä pyyhkiessä sitä paskaa voi joutua käsiin ja niillä sitten kosketaan joka paikkaan. Pelkkä ajatuskin kuvottaa.

No ihan hyvä taktiikka, mutta muistatko olla tarttumatta koskaan mihinkään kaiteisiin, ovien kahvoihin, ostoskärryihin jne? Meinaan vessat sentään yleisissä tiloissa siivotaan vahvoilla pesuaineilla, ja suurimmat bakteerikertymät ovatkin jossain ihan muualla :D

Mä jynssään yleisissä vessoissa käteni oikein kunnolla saippualla, otan käsidesiä jos sitä on, enkä vahingossakaan sulje hanaa tai avaa ovea koskemalla paljain käsin kahvaan.

Hoitoalalla tuntevat kuulemma tunnistaa ostoskeskuksissa siitä, että he (me) eivät koske paljain käsin ovenkahvaan kun poistuvat vessasta :D

No ihan hyvä taktiikka, mutta muistatko olla tarttumatta koskaan mihinkään kaiteisiin, ovien kahvoihin, ostoskärryihin jne? Meinaan vessat sentään yleisissä tiloissa siivotaan vahvoilla pesuaineilla, ja suurimmat bakteerikertymät ovatkin jossain ihan muualla :D

Pakosti kosken noihin paikkoihin, mutta noiden reissujen jälkeen viimetteeks käytän käsidesiä, jota llöytyy taskusta ja autosta. Ja varon koskettamasta naamaa, silmiä yms. ku olen liikenteessä.

Tosiaan, kassojen kynät ja nykyään nuo lukupäätteet ovat mun kammotus :X

Mä jynssään yleisissä vessoissa käteni oikein kunnolla saippualla, otan käsidesiä jos sitä on, enkä vahingossakaan sulje hanaa tai avaa ovea koskemalla paljain käsin kahvaan.

Hoitoalalla tuntevat kuulemma tunnistaa ostoskeskuksissa siitä, että he (me) eivät koske paljain käsin ovenkahvaan kun poistuvat vessasta :D

Mä en ole hoitoalalla, vaan olen toimistotyöntekijä. :x

[QUOTE="vieras";22425846]Kun tuossa päivällä moni paljasti toisessa ketjussa, että eivät välttämättä pese käsiään, kun ovat käyneet julkisessa vessassa. Jotkut pesevät vain julkisen paineen alla, eivät kehtaa, jos on muita näkösällä.

No mua ällöttää julkisten vessojen hygieniataso sen verran, että menen sellaiseen koppiin, jonka ovi on jo valmiiksi auki. Sitten otan vessapaperia, jonka avulla tartun kahvasta ja käännän oven lukkoon. No sanomattakin selvää on, että pissaan pytyn ylle kyykistyneenä, en vahingossakaan istu lauteille. Mahdolliset omat roiskeeni pyyhin lauteilta paksun tupon kera. Itsestäänselvyytenä painan huuhtelunappia vessapaperilla. Sit avaan oven taas vessapaperin avulla. Siis pidän vessapaperipalaa siinä välissä, jottei tarvi paljain käsin koskea. Hanan voin aukasta tavallisin käsin, pesenhän käteni kunnolla saippualla siinä sitten. Ja sitten otan taas käsipaperia, johon kuivaan kädet ja lopuksi suljen hanan.

Näin toimin aina, vaikka ei ole ketään näkemässä. Ulko-ovesta menen niin, että avaan kahvan kyynerpäälläni tai käsivarrellani.

Ja miksi toimin näin: mua ei kiinnosta saada kenenkään muun paskaa mun käsiin eikä saada mitään tartuntatauteja. Koska tiedän, että niin monet käy esim. paskalla ja siinä pyyhkiessä sitä paskaa voi joutua käsiin ja niillä sitten kosketaan joka paikkaan. Pelkkä ajatuskin kuvottaa.[/QUOTE]

Sairaushan se on tämäkin!

[QUOTE="ameeba";22425920]Sairaushan se on tämäkin![/QUOTE]

Mun mielestä tämä ei ole sairaus, koska toimin järkevästi, en pakonomaisesti. Mulla ei ole sellaisia pakko-oireita, että mun pitää hinkata käsiä joka tunti, mikä sairailla ihmisillä on.

Mä toimin vain niin, miten ihan suositellaankin toimivan. Ihan lääkäritkin on lehtihaastatteluissa (varsinkin viime syksynä) kertoneet, että juuri noin kannattaa toimia julkisissa vessoissa. Eli mulla ei ole mitään sairautta, vaan olen järkevä! ;)

Sama. WC:stä ulos tullessa saatan kyllä oven avata ilman "paperin apua". Käytän myös käsienpesun jälkeen käsidesiä.

Ei kun hetkinen, käytänhän mä paperia siihenkin :D.. Ajattelin ns. koppivessaa, josta voin kyllä tulla yhteiseen tilaan käsiä pesemään, mutta ulos johtavaa ovea en avaa ilman paperia. Ja wc:stä poistumisen jälkeen sitten vielä käsidesiä.

No ihmiset ovat yksilöitä, ja käsihygienian tärkeydestä on rummutettu viime vuosina possunuhan ja muiden saatossa niin paljon, että voi olla että osa siitä on iskostunut muidenkin kuin hoitoalalla työskentelevien mieleen :D

Huoh, en ikinä jaksais nähdä noin paljoo vaivaa vessassakäymiseen. Mä en käytä paperia kuin pyyhkimiseen ja istun suoraan pytylle ja en aina käytä edes saippuaa kun pesen kädet! Jos tosi ällöttävä vessa saatan laittaa paperia pytyn reunalle.

[QUOTE="hei";22425945]Tiesitkö että oman keittiösi tiskirätti on luultavasti suurempi bakteeripesä kuin yleinen vessanpönttö? Tää on joskus ihan testattukin.[/QUOTE]

Niin varmasti, jos hinkkaa sillä joka paikan (esim. raakaa lihaa tippunut liedelle ja se pyyhitään tiskirätillä), pelkästään huuhtelee rätin vedellä ja vaihtoväli on pitkä.

Julkiset liikennevälineet, odotustilat, kahvilat, ravintolat, ostoskeskukset ja kaupat, harrastepaikat, pankkiautomaatit, sirukortinlukijat… Päivittäin ihmiset jakavat monia tiloja ja tavaroita. Samalla kosketaan pintoja, joita useat kädet ovat koskeneet.

Influenssavirukset elävät erilaisilla pinnoilla parista tunnista muutamiin päiviin. Bakteeri- ja virusmäärät ovat suuria esimerkiksi yhteiskäytössä olevilla näppäimistöillä ja itsepalvelutiskeillä. Esimerkiksi flunssaa aiheuttavat bakteerit voivat elää laitteen pinnalla 72 tuntia ja levitä kantajasta toiseen usean päivän ajan.

Henkilökohtainen käsihygienia vähentää tartuntoja. Mukana kuljetettava käsihuuhde tai desinfioivat käsipyyhkeet varmistavat hyvän hygienian kaikkialla – myös matkustettaessa Suomen ulkopuolella.

Pesemättömissä käsissä on aina bakteereja ja viruksia. Ne siirtyvät käsistä pintoihin, edelleen seuraaviin käsiin ja päätyvät sormista joko suoraan tai silmien kyynelnesteen välityksellä nenään ja suuhun.

Käsihygienia eli käsien huolellinen pesu ja desinfiointi on tehokkain tapa estää tautien leviämistä sekä suojata itseään ja lähimmäisiään tartunnoilta. Myös hyväkuntoinen iho suojelee tartunnoilta.

Katkaise tartuntatiet hyvällä hygienialla http://www.pesekadetoikein.fi/kasihygienia/

[QUOTE="hei";22425945]Tiesitkö että oman keittiösi tiskirätti on luultavasti suurempi bakteeripesä kuin yleinen vessanpönttö? Tää on joskus ihan testattukin.[/QUOTE]

Tiedän, siksi meillä menee pyykinpesukoneeseen joka ilta tiskirätti.

Mun kodin tiskirätti ei taatusti oo likanen, ui kloriitissa vähän väliä ( lähes joka ilta) ja käväsee pyykkikoneessa 90-asteen pyykissä ja vaihdetaan usein uuteen.

Ja mä olen kanssa äärimmäisen hygieenien etenkin julkisissa vessoissa. Ne bakteerit melkein leijailee siellä vastaan. Ja mä saatan julkisessa vessassa pestä esim hanan ja pesualtaan saippuan, veden ja paperitollon kanssa ennenkuin pesen lapseni käsiä siinä, jos se vaikuttaa liian likaselta.

Ja voitte uskoa miten ahdistavaa on käyttää lasta pissillä julkisessa vessassa.

Kauppareissujen jälkeen oesen aina kädet. Meidän lähikaupassa on lavuaari eteisessä, pulloautomaatin vieressä ja siinä tulee jsokus pestyä kaupasta lähtiessäkin kädet jos ollaan esim. kävellen liikkeellä. Ja samasesta syystä mä pesen esim. auton ratin aika usein, siihen kun tarttuu ekana kaikki käsissä kulkeutunut bakteerikanta kun tullaan kaupasta tai jostain vastaavasta.

Mä käyn normaalisti yleisessäkin vessassa, mutta käsien pesun jälkeen (en käytä aina saippuaa) suljen hanan yleensä käsivarrella, ja myös oven avaan jotenkin muuten kuin paljaalla kädellä.

En pelkää pöpöjä. :) Meijän keittiö"rätti" taitaa olla kyllä todellinen pöpöpesä...

Ja varsin terveenä ollaan tääläkin. :) Hyvin vähän sairastan ja nekin lieviä.

Viimeksi muokattu:
Jotenki en jaksais noin paljo nähä vaivaa :D En edes pese käsiä aina kaupasta tullessa. Vessasta tullessa kyllä aina. Mutta enpä mä oo kipeäkään kovin usein. Tulee hyvä vastustuskyky ku ei eliminoi kaikkia bakteereja ;)

joskus kuulin, että käsienpesun +desittelyn jälkeen vartin päästä niissä on bakteereja enemmän kuin ennen pesua, kunnes niiden määrä taas vakiintuu tasolleen.

Yhteistyössä