Tuore äiti hukassa pelkojensa kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keltaisen talon sinerrys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keltaisen talon sinerrys

Vieras
Hei,

olisin kiitollinen jos kommentoisitte ja neuvoisitte eteenpäin.

Olen 1,5-vuotiaan lapsen äiti ja ollut nyt noin reilun vuoden ajan ihmeissäni koskien omaa käytöstäni ja itseäni.
Aivan raskauden loppuvaiheilla kerrostaloomme muutti nuori perhe seinänaapuriin. Heidän vauvansa oli muutaman kuukauden vanha ja välillä kuulin seinän läpi normaaleja lapsiperheen ääniä. Kuulin erityisen usein tuoreen isän hassuttelevan vauvan kanssa, mistä jostain syystä ärsyynnyin ja ahdistuin melkoisesti.

Kun oma lapsemme syntyi, alkuviikot menivät intensiivisessä opettelussa vauvan kanssa, mutta pian arjen tasaannuttua huomasin, että minua häiritsi valtavasti seinän takana asuva perhe. Siitä huolimatta, että heistä ei oikeasti ollut minkäänlaista häiriötä. Ei jatkuvaa melua, ei kolinaa jne, vaan ihan normaaleja ääniä perheestä lähti. Mutta henkisesti he ikäänkuin olivat koko ajan mielessäni.

Kun oma vauvani itki, saatoin kuunnella korvat höröllä, missä huoneessa naapurit mahtoivat siihen aikaan olla, jotta saatoi siirtyä omassa asunnossa toiseen huoneeseen, jotta he eivät kuulisi vauvani itkua. Tai kun heidän taaperonsa oppi kävelemään ja kuulin tepastelun äänet, minulle tuli aivan kuin valtava pakko - sellainen hätääntynyt pakko - "todistaa" että meilläkin on elinvoimainen, vahva lapsi, ja saatoin itse matkia heidän lapsensa kävelyääniä ravaamalla lattiaamme pitkin, vielä heidän taaperoaan nopeammin. Tavallaan tajusin kuinka järjettömästi käyttäydyin, mutta jos jätin tämän matkimisen tekemättä, tuntui kuin musertuisin, sillä kuvittelin, että he siellä seinän takana ikäänkuin myhäilisivät tyytyväisyyttään, kun heillä oli maailman "paras, vahvoin ja ketterin lapsi". Kuvittelin, että aina kun meiltä kuului vaikkapa itkua yöllä, he siellä seinän takana käpertyvät katsomaan toisiaan myhäillen "hähhähhää, onpa surkeaa tuossa perheessä, ihanaa että meillä on paremmin". (tiedän, kuulostaa hirveältä)

Vähitellen tilanne on mennyt siihen pisteeseen, että vaikka järjellä tiedän, että he ovat oikein mukava perhe ja olisi vaikka kiva ystävystyä ja jutella jotakin, välttelen heitä kuin ruttoa. Jos aamulla puen lastani ulos, ja kuulen heidän ovensa käyvän ja heidän lähtevän ulos, saatan vilkuilla ikkunasta vartin ulos vain nähdäkseni, minne he ovat menossa. Jos he jäävät meidän taloyhtiön pihalle, joudun keksimään toisen leikkipaikan omalle lapselleni, sillä lähes vapisen "nöyryytyksen pelosta". Tuntuu tosi turhauttavalta, että meillä on juuri valmistunut uusi pihan leikkipaikka, mutta en voi mennä siihen, koska pala nousee kurkkuun ja tuntuu etten kestä nähdä "täydellistä perhettä". Kun sitten puen lapseni ulos ja pujahdan lähes juosten heidän ohitseen suunnatakseni puistoon kolmen kilometrin päässä, sanon jotkin vuorosanat, jotka olen miettinyt koko eilisen illan.

Muutaman kerran olen tehnyt kaupan ovella täyskäännöksen joko yksin tai lapseni kanssa, koska olen nähnyt heidän olevan siellä. Tunne tuossa tilanteessa on vaikea selittää, mutta se on kuin jonkinlainen "lytätyksi tulemisen ja naurunalaiseksi joutumisen pelko". Pelkään heidän olevan jotenkin täydellisiä, minua vahvempia, ivaavan minun heikkoja kohtiani (esim. että lapsi alkaisi vaikka itkeä kaupassa tai että he näkevät minun maksavan ostoksia kassalla ja huomaavat vaikka, että pankkikorttini on sellaisen pankin, jota he eivät arvosta).

Tiedän, että nämä reaktioni näyttävät hyvin turhilta, järjettömiltä ja naurettavilta. Mutta en tunnu ymmärtävän, mistä ne tulevat ja miksi. Lapseni on mielestäni söpö, hyvin kehittynyt, mutta tämän perheen seurassa tuntuu, että minulla on hyvin heikko käsitys itsestäni ja sitä kautta lapsestani. Kerran satuimme pakon sanelemana samalle hiekkalaatikolle, jossa perheen isä jutteli minulle ihan ystävällisesti ja leppoisasti. Hän sanoi, että "meidän Tommi sai eilen uuden dvd:n, jossa taisi olla vähän turhan pelottava kohtaus - kun tuli itku". En ollut uskoa korviani, miten hän saattoi julkisesti tunnustaa minulle, että he olivat tehneet jonkin virheen (ostaneet liian pelottavan dvd:n). Eikö perheen isää yhtään häirinnyt, että heidän oma haavoittuvuutensa tuli esille?

Järjellä tiedän, että on vain vahvuutta kertoa heikkouksistaan ja jakaa huolet lasten kasvamisesta toisten aikuisten kesken, mutta miksi näen naapurit tässä hyvin kuluttavassa valossa?

Vaikuttaa siltä että sinulla on jotain mielenterveydellisiä ongelmia, masennusta tai pahempaa. Soita heti pyhien jälkeen neuvolaan ja kerro tunteistasi. Oikea ongelma ei ole toi perhe vaan joku muu asia.

Hei,

olisin kiitollinen jos kommentoisitte ja neuvoisitte eteenpäin.

"meidän Tommi sai eilen uuden dvd:n, jossa taisi olla vähän turhan pelottava kohtaus - kun tuli itku". En ollut uskoa korviani, miten hän saattoi julkisesti tunnustaa minulle, että he olivat tehneet jonkin virheen (ostaneet liian pelottavan dvd:n). Eikö perheen isää yhtään häirinnyt, että heidän oma haavoittuvuutensa tuli esille?

Ei hyvänen aika. Millä planeetalla oikein elät? Eihän tuollaista suorittamisen pakkoa/pelkoa voi kellään terveellä ihmisellä olla.

Mene kallonkutistajalle ja opettele relaamaan. Ei tämä ihmiselo saa olla totista puurtamista.

Sinä siis haluaisit yltää samalle tasolle naapuriperheen kanssa, tasolle jonka olet itse ajatuksissasi luonut? Sinun pelkosi ja pakkoajatuksesi aiheuttavat välttelevää käytöstäkin ja minusta se on jo painava syy hakea apua.

Tuo kuulostaa joltain synnytyksen jälkeiseltä ahdistuneisuudelta ja pakkoajatuksilta. Vika ei ole naapureissa, vaan omassa mielessäsi. Hae pian apua! Lapsesi on jo sen verran iso, että mistään hormoniheittelystä ei ole enää aikoihin ollut kyse.

Sinua vaivaa todennäköisesti ahdistus ja masennus. Et tunne olevasi tarpeeksi hyvä äiti, vaikka varmasti sitä olet. Masennus vie itsetuntosi. Olet todennäköisimmin sairastunut huomaamattasi synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Siihen päälle ahdistus; jonka oireita on juuri tuollaiset, ettei pysty olemaan ihmisten ilmoilla, kuvittelet asioista naapureistasi jne. Mitä pikimmiten lääkärin puheille!!!Jos et "kehtaa"mennä jonottamaan yleiseen, mene yksityiselle, siellä ehkä ottavat vakavammin asiasi! Lääkettä varmasti määräävät heti; masennuslääke joka auttaa myös ahdistukseen.
Rauhoittavia ei kannata ottaa, ne ovat rankkoja lääkkeitä. Vaikka rauhaa omalta mieleltäsi tarvitsisit, nukutko tarpeeksi? Onko sniulla ystäviä joille voisit jutella? Saatko lastasi mihinkään hoitoon, että saisit pienen hengähdushetken? Ota oireesi vakavasti, sillä tuo voi ainoastaa kehittyä huonompaan suuntaa, ja sitten et jaksa hoitaa lastasi!

Miten sulla muuten elämässä menee? Tunnistatko muissakin ihmissuhteissasi jonkinlaista vastaava "outoutta" esim. suhteissa kavereihisi tai perheeseen/sukulaisiin? Oletko kertonut miehellesi tästä? Vaikuttaa siltä, että raskus ja synnytys on laukaissut sussa jotain vastaavankaltaista kuin synnytyksen jälkeinen masenus ja tämäkin voi hyvin olla masennusta. Joka tapauksessa ajattelutapasi naapureistasi on hyvin erikoista ja on kyllä merkki, että tarvitset jonkinlaista mielenterveyden tukea. Onneksi kuitenkin itse tunnistat, että ajattelet poikkeavasti, se on aina hyvä juttu. Nyt sinun kannattaisia ehdottomasti puhua tästä asiasta neuvolassa, printtaa vaikka mukaan tuo tänne kirjoittamasti teksti ja näytä terkkarille. Hän voisi sitten ohjata sinula neuvolapsykologille tai lääkärille.

Ehkä provo, mutta jos ei niin ei kuulosta yhtään terveeltä.
Ensinnäkin, mietipä miksi ajattelet tuon perheen olevan joku ihanneperhe. Mitä teidän perheestänne puuttuu, mutta kuvittelet heillä olevan? Oma lapsesi on mielestäsi normaali ja hyvin kehittynyt. Miksi juuri isän ja lapsen leikkimisen äänet ahdistivat siua? Miten oma miehesi osallistuu lapsen hoitoon? Et puhu hänestä mitään. Naapuriperheen siän mainitset useasti, äitiä et lainkaaan. Se kiinnitti huomioni.

nuo ovat pakko-oireita, eli pakkoajatuksia ja tekoja. sekä hillitön alemmuuskompleksi ja epäonnistumisenpelko jonka olet nyt projisoinut naapurinperheeseen.

mäkin suosittelen hakemaan ammattiapua, ihan tk-lääkärin kautta psykologille tai sairaanhoitajalle juttelemaan. psykiatria tai lääkkeitä tuskin tarvitset, lähinnä jonkun keskustelemaan kanssasi ja selvittämään syyt tuolle neuroosille jotta siitä päästäisiin eroon. riskinä on että lapsesi kasvaessa alat ylikontrolloimaan hänenkin käytöstään, etkä osaa vastata esim.uhmaan rakentavasti vaan saatat lytätä tai vähätellä lastasi. hyvä kun oot havahtunut tilanteeseen, todellisuudentajusi on kunnossa eli mitään pakkohoitoa tai vahvaa lääkitystä sun ei tarvitse pelätä. otat tuossa vuoden alusta yhteyttä lääkäriin ja pyydät päästä juttelemaan tästä pelosta/neuroosista jollekin, toinen paikka josta apua voi pyytää on perheneuvolan psykologi (neuvolan kautta saat ajan).

voit myös itseksesi miettiä omaa äitisuhdettasi, löytyisikö sieltä syy epäonnistumisenpelkoosi, olitko hyväksytty ja arvostettu omana itsensäsi lapsuudessasi vai oliko oma äitisi pelokas, lyttäävä tai ei vain hyväksynyt sinua.

Hae apua ystävä hyvä, mitä pikemmin sen parempi. Et varmaankaan halua siirtää omia pelkojasi lapseesi?? Ihan oikeasti, tarvitset apua, tulet kyllä selviämään!

Juu, hae apua, tuo ei ole normaalia, vaan huolestuttavaa.n Kaikki meistä on outoja omalla tavallaan ja kaikilla meillä on rankkoja aikoja, mutta täytyy osata hakea apua kun on aika.
Soita neuvolaan ja pyydä aika psykiatrille.
Lapsi hoitoon ja sinä töihin? Pois sieltä kotoota kyttäämästä ja matkimasta vauvan kävelyä.

[QUOTE="huh huh";27759557]kandee varmaa käydä mielenterveystoimistossa, kuulostat tosi pimahtaneelta[/QUOTE]

Täysin totta,mutta onko asia pakko esittää noin..? :/ "kuulostat tosi pimahtaneelta" :/

[QUOTE="vieras";27759604]Täysin totta,mutta onko asia pakko esittää noin..? :/ "kuulostat tosi pimahtaneelta" :/[/QUOTE]

No ei nyt niin pimahteneelta kuin voisi olla. Ei ap vaikuta psykoottiselta, sellainen ihminen olisi jo tehnyt jotain naapureille eikä osaisi ymmärtää että luulot johtuvat omasta itsestään. eli pahemminkin voisi pimahtaa, ei tässä ole mitään sellaista hätää. kyse on neuroositasoisesta ongelmasta, eli ei lähelläkään psykoottisia tm. häiriöitä. joka tapauksessa oman ja lapsen hyvinvoinnin vuoksi asiasta pitää päästä juttelemaan ammattilaisen kanssa, syy on luultavasti kohtuullisen yksinkertainen ja selkeästi löydettävissä ja hoidettavissa (esim.omasta suhteesta vanhempiin voi lyhyellä terapialla löytyä syy) ja apn ongelma on hoidettu alle vuodessa.

Tuleeko epävarmuutesi muissa tilanteissa ja muiden ihmisten kanssa esiin. Vai onko ainoa laukaiseva tekijä tämä naapuriperhe. ehkä sinun välttelyn sijaan pitäisikin kohdata pelkosi ja mene esikerralla sinne samalla hiekkalaatikolle ja yritä jutella. Ehkä huomaat että he ovat tavallinen perhe siinä missä tekin. Ei ole ehkä helppoa, mutta lopeta välttely ja ala elää normaalisti, tuo toimintasi vaikuttaa selkeästi jo kovin negatiivisesti teidän elämään. Jos tuntuu että naapurin kohtaaminen tuntuu liian ylivoimaiselta hae ammattiapua.

[QUOTE="joku";27759642]No ei nyt niin pimahteneelta kuin voisi olla. Ei ap vaikuta psykoottiselta, sellainen ihminen olisi jo tehnyt jotain naapureille eikä osaisi ymmärtää että luulot johtuvat omasta itsestään. eli pahemminkin voisi pimahtaa, ei tässä ole mitään sellaista hätää. kyse on neuroositasoisesta ongelmasta, eli ei lähelläkään psykoottisia tm. häiriöitä. joka tapauksessa oman ja lapsen hyvinvoinnin vuoksi asiasta pitää päästä juttelemaan ammattilaisen kanssa, syy on luultavasti kohtuullisen yksinkertainen ja selkeästi löydettävissä ja hoidettavissa (esim.omasta suhteesta vanhempiin voi lyhyellä terapialla löytyä syy) ja apn ongelma on hoidettu alle vuodessa.[/QUOTE]

Aina psykoottinen oireilu ei tarkoita sitä etteikö tunnistaisi sairaudenoireita tai että tekisi jotain (pahaa) kohteelle. Läheisen psykoosia seuranneena voin sen kertoa. Eli voi olla ap:llakin jo psykoottisia oireita/psykoosi päälläkin... Apua ap:n kuitenkin kannattaa hakea pikimmiten!

Aina psykoottinen oireilu ei tarkoita sitä etteikö tunnistaisi sairaudenoireita tai että tekisi jotain (pahaa) kohteelle. Läheisen psykoosia seuranneena voin sen kertoa. Eli voi olla ap:llakin jo psykoottisia oireita/psykoosi päälläkin... Apua ap:n kuitenkin kannattaa hakea pikimmiten!

Psykoosissa oleva ei kykene kuitenkaan apn kaltaiseen itsereflektioon. Ja olisi toiminut luulojensa perusteella enemmän kuin tuo kävelyn matkiminen. Neuroosit kuten pakko-oireet on osattava erottaa psykoottisista oireista. Ja apn kuvailema käytös on nimenomaan neuroottista, ei psykoottista. sanoisin näin olevan kohtuullisen varmasti. Psykoottiset oireet myös hyvin harvoin kohdentuvat vain yhteen henkilöön/perheeseen, joten sekin viittaisi apn tapauksessa neuroottisentasoisiin ongelmiin. Varmasti ei ole aktiivinen psykoosi, ja hyvin epätodennäköisesti edes psykoosin alkuoireitakaan. Tiedän näistä asioista kohtuullisen paljon, joten ole hyvä äläkä lietso ap:lle ainakaan hulluksitulemisenpelkoa lisäksi muiden pakko-oireidensa lisäksi.

[QUOTE="susu";27759445]missä lapsen isä kun et mainitse häntä. eikö hän vedä sua oikeeseen suuntaan?[/QUOTE]

No niin, kiitos vastauksista, vastailen näihin kysymyksiin.

Miestäni en tosiaan maininnut, mutta hän pitää näitä ajatuksiani tietenkin vääristyneitä ja on siitä sanonutkin. Ja väsynytkin tähän. Olen esimerkiksi sanonut hänelle, ettei kertoisi rappukäytävässä tai pihalla minusta naapureille mitään, ja tunnen järjellä toimivani väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;27759474:
Miten sulla muuten elämässä menee? Tunnistatko muissakin ihmissuhteissasi jonkinlaista vastaava "outoutta" esim. suhteissa kavereihisi tai perheeseen/sukulaisiin?

Yritän vastata lyhyesti. En siis oikein ymmärrä, mistä käytökseni juontuu. Tiedän ja luulen, etteivät kaikki tuoreet äidit käyttäydy näin, vaikka voivatkin olla alussa epävarmoja ja esim. vertailla lastensa kehitystä. Mutta minulla tämä on jotenkin kokonaisvaltaisempaa, "musertavampaa".

Muutama pointti, joita itse ihmettelen:

-muistan kyllä jo lapsena joskus "pelänneeni" vahvoja vanhempia (eivät omani). Esim. jos televisiossa näytettiin jotain sairaalasarjaa, jossa vanhemmat vaativat lääkäriltä parempaa hoitoa lapselle, koin katsomisen tosi vaikeaksi.

-muistan senkin, että jos joku poika vaikka heitteli lumipalloja minua päin koulumatkalla, saatoin ryhtyä aivan ylimitoitettuun "vastaiskuun": kirjoitin sivukaupalla pikkuvanhaa tekstiä pojan vanhemmille, jossa luettelin kuinka vaarallista lumipallojen heittely on, paljonko esim. silmän korjausleikkaus maksaa ja kirjoitin kerran lehteen mielipidekirjoituksenkin yläasteella, jossa vaadin lapsille käytöstapoja. Joo, saattaa naurattaa varmasti monia, mutta jos yhtään näen itseni sisälle, niin olisiko niin, että koen olevani tosi yksin ja avuton ja sitten käytin puolustuksekseni sellaista pikkuvanhaa ja virallista tyyliä puuttua uhkaaviin tilanteisiin, kun omista vanhemmista ei ole ollut puolustajaksi?

-olen kertonut tästä ongelmastani isälleni, kun vanhempani kävivät joulun alla kyläilemässä. Isäni mielestä käytöksessäni ei ole mitään epätavallista, hän sanoi että itsekin kaupassa esim. väistelee puolituttuja kiertämällä eri hyllyjen kautta, jos ei jaksa jutella näiden kanssa ja tarjosi ratkaisuksi sitä, että mieheni veisi lapsemme ulos, jos itse en kestä nähdä naapureitamme. Yritin sanoa, että eikö ole kummallista, että en siedä tavata aivan tavallista, ystävällistä ja mukavaa lapsiperhettä omalla hiekkalaatikolla, mutta hän ei ainakaan "bongannut" tilanteestani mitään hälyttävää. Onko tämä "väistely" siis opittua?

Nämä kuulostaa varmaan aika erikoisille, mutta kun se tilanne tulee eteen (että esim. naapuri tulee pulkkamäessä vastaan), niin se tunne on tosi syvällä. Sellainen kouristus vatsanpohjassa ja pelko lytätyksi tulemisesta, sellainen "nännnännään" pelko. Että tuossa laskee naapurin lapsi pulkalla ja tässä minun, katsotaan kumpi pysyy pulkassa paremmin ja kumman vanhemmat juoksevat elinvoimaisemmin lapsensa rinnalla rinteen alas (tiedän, kuulostaa sairaalta ja näen kärpäsenä katossa kuinka kuluttavaa tällainen ajattelu on).

Onko neuvola hyvä paikka hakea tähän apua? Entä voiko tämä olla masennusta, vaikka minulla ei ole väsymystä ja koen olevani muuten ihan energinen ja aikaansaava?

Yhteistyössä