Tuontitullaus, Postin käsittelymaksu jne.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tilasin pitkästä aikaa iHerbistä vitamiineja, ja on näemmä taas vaihteeksi kehitetty asioita huonompaan suuntaan. Postista tuli kirje, että lähetys pitää tullata kuten asiaan kuuluu. Kirjauduin siis Tullin sivulle ja ne olivat englanniksi. Alkuun kyllä suomeksi, mutta kirjautumisen jälkeen englanniksi, vaikka viranomainen oli kyllä nimen ja muut tiedot osannut hakea. Äidinkieli vain vaihtunut, mutta sen sai onneksi korjattua. Mutta itse tullaus ei sujunutkaan kuin Strömsössä. Tähän asti olen saanut maksaa tarvittavat verot suoraan nettipankissa, mutta nytpä se ei onnistunutkaan, vaan tullaus meni tiimin käsittelyyn. Ottavat yhteyttä kun siltä tuntuu ja paketti saa odottaa sen aikaa varastossa.

Posti on lisännyt ulkomaantilauksiin uuden käsittelymaksun 2,90 euroa. Kotiin tulleen ohjelapun mukaan se maksetaan tullauksen jälkeen, mutta aloin miettiä olisiko se ollut syy tullauksen viivästymiseen, että sitä ei ollut vielä maksettu. Maksoin sen pois, mutta ei sekään ihan helppoa ollut. Ei onnistu maksaminen nettipankissa, vaan pitää syöttää luottokortin tiedot postille. Ja sitten kuitenkin pitää varmistaa maksu pankin kautta. Mutta Nordean kirjautumissivupa olikin englanniksi eikä siinä saanut kieltä vaihtaa. Parikin hetkeä piti miettiä, että onko tämä nyt joku nigerialaisen prinssin huijaussivusto. No, maksu onnistui, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta siihen tullaamiseen eli odotus jatkuu.

Hieman ihmetyttää tämä Postin uusi käsittelymaksu. Posti ei hoida tullaamista puolestani tai tee mitään muutakaan ylimääräistä eli kyseessä on ihan puhtaasti lisäpostimaksu ulkomaan lähetyksille. Onko niin, että kansainväliset sopimukset kieltävät ottamasta tarpeeksi hintaa lähettäjältä ja niinpä vastaanottajan on maksettava osa postikuluista pöydän alta? Reilumpaa olisi saada koko postimaksu maksettavaksi ostoksen yhteydessä.
 
vierailija
Ei sillä pitäisi olla mitään vaikutusta itse tullaamiseen. Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Sen takia se maksetaan vasta tullauksen selvittyä. Tosin silloin pitää vielä anoa postilta vapautusta.
 
vierailija
Tuolla maksulla posti yrittää tukkia pienien Kiinanpakettien tulvaa. Eli on tehty huono sopimus kiinalaisten kanssa ja kansalaiset laitetaan maksamaan moka.
Näinhän se on. Mutta eikö niissä postisopimuksissa ollut joku kehitysmaapykälä, jonka takia kiinalaiset kaupat pystyvät lähettämään paketteja lähes ilmaiseksi. Eli olisiko niin, ettei Posti voi itse vaikuttaa niihin sopimuksiin? Jos näin on, siinä pitäisi olla EU:lle pelin paikka. Järkihän sen sanoo, ettei niitä postisopimuksia ole suunniteltu tukemaan kiinalaista krääsäkauppaa, vaan mahdollistamaan normaali kansalaisten tiedonkulku myös vähän köyhemmissä osissa maailmaa.
 

Yhteistyössä