”Tuntuuko keppi työttömästä pehmeämmältä, kun sitä heiluttaa Sanna Marin?”

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"”Ihmisten polvilleen laittaminen on järjetöntä. Olen saanut palautetta, jossa ihmiset ovat sanoneet, että hallituksen politiikka tuntuu siltä, että halutaan laittaa työttömät polvilleen ja antaa heille niskalaukaus”. – SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne Aamulehdessä 5.1.2018
* ”Ja nyt kaiken tämän jälkeen tänään kerroitte, että aiotte kaikesta huolimatta tuoda tämän niin sanotun aktiivimalli kakkosen, joka kepin uhalla pakottaa työttömät samaan kaavamaisen työnhakumuottiin”. — SDP:n ryhmäjohtaja Antti Lindtman viime vaalikaudella
* ”Hallituksella on täysin väärä käsitys työttömistä ihmisistä. Hallitus pitää kaikkia työttömiä laiskoina ja saamattomina, mikä on harjoitetussa politiikassa taustalla. Ihmiskuvan vääristyneisyys johtaa aktiivimallin ja pakkohaun kaltaisiin älyttömyyksiin”. – SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne Aamulehdessä 5.1.2018
* ”Minulta on kysytty, valmisteleeko hallitus uutta aktiivimallia tai työttömyysturvan leikkuria. Ei valmistele. Tämä hallitus purki epäoikeudenmukaisen aktiivimallin”. – Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas.) tammikuussa 2020
* Ilmari Nurminen muistuttaa tiedotteessaan, että hallitus on ensi töikseen lopettanut viime kaudella säädetyn aktiivimallin ja aktiivimalli kakkosta ei tule”. – SDP:n kansanedustaja Ilmari Nurminen Demokraatissa."

 
vierailija
Uudessa mallissa lisätään työkkärin henkilökuntaa ja tukitoimet työttömäksi jäävälle ovat hyvät, tai ainakin niin tarkoitus on.
Edellisessä mallissa vaadittiin kaikkea mut työkkäristä ei saanut edes aikaa.
 
Uudessa mallissa lisätään työkkärin henkilökuntaa ja tukitoimet työttömäksi jäävälle ovat hyvät, tai ainakin niin tarkoitus on.
Edellisessä mallissa vaadittiin kaikkea mut työkkäristä ei saanut edes aikaa.
Tämä tarkoittaa sitä, että julkisen hallinnon menot kasvavat.
Itse en usko, että ihmiset työllistyy yhtään sen enempää, vaikka heitä kuinka kädestä pitäen opastettaisiin ja ohjattaisin.
Halu työntekoon tulee ihmisestä itsestään.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Onhan tämä työttömänä olo ihan älyttömän helppoa, varsinkin korona-aikana. Alussa piti vastailla muutamaan kyselyyn eikä edes ansiosidonnaiapäivät vähentynyt. Töihinkin olisi päässyt mutta eipä vielä kiinnosta. Sitten ensi vuonna
 
vierailija
1.) On hyvä asia, että aktiivimalli kakkonen saadaan SDP:n toimesta voimaan. Se tulee vaikuttamaan positiivisesti työttömyyteen.

2.) Onhan tuo aivan naurettavaa kaksinaismoralismia ja poliittista teatteria vasemmistopuolueiden toimesta. On ihan oikein muistuttaa siitä ja ottaa pienet huumoripläjäykset harmaata syksyä piristämään.
 
vierailija
Halu työntekoon tulee ihmisestä itsestään.
Nimenomaan. Sen takia aktivointi on välttämätöntä. Ei se halu synny tyhjästä, vaan tarpeesta. Jos ei taloudellista tarvetta ole, niin sitten pitää olla joku muu tarve. Sosiaalinen paine tai aktivointimallin aiheuttama rasite, joka tekee työttömänä olemisesta vähemmän kivaa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Nimenomaan. Sen takia aktivointi on välttämätöntä. Ei se halu synny tyhjästä, vaan tarpeesta. Jos ei taloudellista tarvetta ole, niin sitten pitää olla joku muu tarve. Sosiaalinen paine tai aktivointimallin aiheuttama rasite, joka tekee työttömänä olemisesta vähemmän kivaa.
Lopetetaan kaikki tulonsiirrot, mutta sehän ei vasemmistolle käy, koska vasemmiston äänestäjäkunta ja vasemmisto itse ovat hyvin riippuvaisia tulonsiirroista.
 
vierailija
Lopetetaan kaikki tulonsiirrot, mutta sehän ei vasemmistolle käy, koska vasemmiston äänestäjäkunta ja vasemmisto itse ovat hyvin riippuvaisia tulonsiirroista.
Jos tulonsiirrot lopetetaan teidän rikkaiden on paras hommata kalterit ikkunaan ja valvontakamerat koska murrot tulee lisääntymään sen seurauksena ja aseelliset ryöstöt, Suomessa on paljon aseita, mutta niitä ei käytetä muita vastaan ellei ole pakko. Samoin kadut täyttyy kerjäläisistä, nykyään joutuu väistellä vain feissareita.
 
vierailija
Jos tulonsiirrot lopetetaan teidän rikkaiden on paras hommata kalterit ikkunaan ja valvontakamerat koska murrot tulee lisääntymään sen seurauksena ja aseelliset ryöstöt, Suomessa on paljon aseita, mutta niitä ei käytetä muita vastaan ellei ole pakko. Samoin kadut täyttyy kerjäläisistä, nykyään joutuu väistellä vain feissareita.
No me rikkaathan muutettaisiin muurien suojaan ja rakentaisimme sulle ja sun kavereille vankiloita.
 
Nimenomaan. Sen takia aktivointi on välttämätöntä. Ei se halu synny tyhjästä, vaan tarpeesta. Jos ei taloudellista tarvetta ole, niin sitten pitää olla joku muu tarve. Sosiaalinen paine tai aktivointimallin aiheuttama rasite, joka tekee työttömänä olemisesta vähemmän kivaa.
Kyllä, olen tästä osittain samaa mieltä.
Yhteiskuntarauha pysyy parempana, kun ihmisten toimentuulo on jotenkuten turvattu, eikä työttömäksi jäävä tipu heti oravanpyörästä. Siitä huolimatta on surullista miten monelle on nykyään ihan ok elää muiden kustantamaa elämää.
Siksipä alkaisin pikkuhiljaa purkaa nykyistä tukijärjestelmää ja siirtyä johonkin kansalaispalkkaisempaan malliin.

Eli, minusta on hyvä tukea ihmisiä, jotka eivät oikeasti pysty tekemään töitä tai jäävät väliaikaisesti työttömiksi, mutta se, että joku jää elämään vuositolkulla tukien varassa, on kestämätöntä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Palstapesu
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Eli, minusta on hyvä tukea ihmisiä, jotka eivät oikeasti pysty tekemään töitä tai jäävät väliaikaisesti työttömiksi, mutta se, että joku jää elämään vuositolkulla tukien varassa, on kestämätöntä.
Vielä kestämättömämpää on tuoda ulkomailta Suomeen "työvoimapulanpaikkaajia" jotka sitten kuitenkin elävät tulonsiirtojen varassa ja onpa meillä olemassa eräs ryhmä joka pääsee jo 18-kesäisenä eläkkeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama ja Echo
vierailija
Kyllä, olen tästä osittain samaa mieltä.
Yhteiskuntarauha pysyy parempana, kun ihmisten toimentuulo on jotenkuten turvattu, eikä työttömäksi jäävä tipu heti oravanpyörästä. Siitä huolimatta on surullista miten monelle on nykyään ihan ok elää muiden kustantamaa elämää.
Siksipä alkaisin pikkuhiljaa purkaa nykyistä tukijärjestelmää ja siirtyä johonkin kansalaispalkkaisempaan malliin.
Sosiaalista painetta ei enää ole samalla tavalla. Kun itse olin työttömänä, niin ihmiset päinvastoin surkuttelivat tilannetta (mikä tietenkin on tiettyyn rajaan ok) ja kertoivat aktiivisesti kuinka nyt on niin vaikeaa työllistyä. Ymmärtäjiä oli, mutta ei ollut paljon niitä, jotka olisivat sanoneet, että mene pummi duuniin ja aja vaikka taksia, jos ei koulutusta vastaavaa hommaa löydy. Sopivan turhan tutkinnon kun itselleen hoitaa, ei koskaan tarvitse työnteosta kantaa huolta. Kukaan ei enää tuomitse, vaan pitävät sinua uhrina.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Kannattaa katsoa eilinen 13.10.2021 A-studio. Ohjelman yhtenä aiheena on syrjäytyminen.
Huono-osaisuus usein periytyy suvussa. Kierre on katkaistava ja siihen ei auta ihmisten syyllistäminen.
Kyllä siihen nimenomaan auttaa syyllistäminen. Mulla on naapurina tällainen toisen polven työtön. Yli 30-vuotias ja päivääkään ei ole työtä tehnyt. Jos sitä olisi tarpeeksi aktiivisesti kiusattu ja halveksittu nuorena, niin ehkä se olisi joskus duuniin mennytkin. Tuo kädestä pitäminen ja välittäminen, jota nykysysteemissä on harjoitettu ei ainakaan ole saanut mitään aikaiseksi.
 
vierailija
M
Kyllä siihen nimenomaan auttaa syyllistäminen. Mulla on naapurina tällainen toisen polven työtön. Yli 30-vuotias ja päivääkään ei ole työtä tehnyt. Jos sitä olisi tarpeeksi aktiivisesti kiusattu ja halveksittu nuorena, niin ehkä se olisi joskus duuniin mennytkin. Tuo kädestä pitäminen ja välittäminen, jota nykysysteemissä on harjoitettu ei ainakaan ole saanut mitään aikaiseksi.
Mun mies on rikkaasta, koulutetusta perheestä, mutta koulukiusaaminen aiheutti mielenterveysongelmina ja oli jo 20 v alkoholisti ja muut päihteet tuli mukaan myös eikä tietenkään näiden asioiden takia pystynyt töihin. Joskus kokeillut mutta ei oikein onnistu. Eli kiusaaminen ei ole mikään ratkaisu.
 
vierailija
M

Mun mies on rikkaasta, koulutetusta perheestä, mutta koulukiusaaminen aiheutti mielenterveysongelmina ja oli jo 20 v alkoholisti ja muut päihteet tuli mukaan myös eikä tietenkään näiden asioiden takia pystynyt töihin. Joskus kokeillut mutta ei oikein onnistu. Eli kiusaaminen ei ole mikään ratkaisu.
Sinäkö sitten työlläsi elätät perheenne vai oletko sinäkin elämäntapatyötön?
 

Yhteistyössä