tuntuu pahalle, kun katsoo ystävän 4 vuotiasta

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
no meillä lapset näki uutiset, mutteivat he asiaa vielä sillälailla ymmärtänyt eikä 4v siitä kysellyt. suruliputus käsiteltiin kyllä eilen.

Meillä myös 5-vuotias on ollut hereillä kun uutisia on kuunneltu. Myös saattanut joitain aikuisten asioita kuullä. Tosin tuolla juniorilla on kyllä oikeasti kuulossa vikaa, joten en tiedä paljonko on oikeasti kuullut. Kysellyt olen vähän, et pelottaako joku tai onko kuullut jotain pelottavaa, olen myös suoraan kysynyt, et onko kuullut jostain ampumisesta, mut ei ole. Maalla ei suruliputus näkynyt, joten siihen ei tarvinnut ottaa kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja å:
minäkin halusin säästää 2luokkalaisen tapahtumapäivänä,mutta koulussa oli otettava asia esille opetushallituksen ohjeen mukaan.alle kouluikäiset eivät tiedä meillä asiasta oikeastaan mitään.

Ai se on otettu koulussa esille? Ei tuo meidän ekaluokkalainen oo puhunu mitään.

Kannattaisi kysyä lapselta...koulussa kun taatusti on asiasta puhuttu, ja näkeehän lapsi lööppejä käydessään kaupassa tai kävellessään vaikkapa kioskin ohi.
Ja jos lapsi tietää, muttei puhu, niin se on mun mielestä huolestuttavaa, koska silloin hän voi hautoa asiaa mielessään, alkaa pelkäämään kun ei oikein ymmärrä, jne :/

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Ohoh. :( Meillä ei muksut tiedä, ei katota uutisia yms. lasten kuullen, luetaan netistä uutisia silloin, kun tiedetään, ettei esikoinen (pian 5v) näe, se kun osaa lukea.

Oikeesti osaa lukea? Vau. Opin mä itsekin reippaasti ennen koulua lukemaan (mummu opetti mut) mutten mä oo kuullu et alle 5 vee osais jo :D

Ihan sivuseikka, mutta sanonpa kuitenkin. Itse opin lukemaan sujuvasti nelivuotiaana, kun vanhempi sisarus leikki kanssani koulua. Luin sitten muille päiväkodissa ja tädit olivat kahvilla....

Mutta asiaan: Kyllä koulussa on puhuttu kaikille asiasta. Tarkoitus ei kai ole ollut kauhistella tai ylensyöttää asiaa liikaa lapsille. Lyhyt, asiallinen kertominen ja tv:ltä (+netiltä) suojaaminen olisi asianmukainen tapa toimia.

Kyllä mä kerroin tapahtumapaivänä meidän eka- ja kolmasluokkalaisille, kun tiesin, että koulussa seuraavana päivänä asiasta keskustellaan (olivat viettäneet hiljaisen hetken) ja annan myös kattoo uutisia....jutellaan sit jos siltä tuntuu ja ihan jopa aktiivisesti kysyn lapsilta, miltä niistä tuntuu...en tietenkään pakottamalla pakota puhumaan, mut tavallaan annan tilaisuuden jutella...
Samoin tehtiin silloin jokelan koulusurman aikaan

Yhteistyössä