tuntuu pahalle, kun katsoo ystävän 4 vuotiasta

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
äitinsä hokenut ampumatapauksesta ja kauhistellut niin paljon, että neli vuotias poika,ei osaa muusta näköjään enää puhuakkaan. olin siellä eilen neljä tuntia, ja viisi kuusi kertaa tää lapsi löi telkkarin auki todeten, että on se kauheeta kun se poika ampu niitä ihmisiä, että olkaapa hiljaa niin katsotaan, jos tulis uutiset ja niissä puhuttais jotain ampujasta. ei suostunut meidän lastewn kanssa mihinkää leikkii, istu vaan välillä keittiön pöydän ääressä kauhistelemassa tapausta ja välillä katso stelkasta tulisko uutisia. sit iltasanomista etsi ne jutut ja niitä näytteli.

Juu. Ihmettelen myös miksi 4v:le pitää kertoa? Täälläkin äiti julistaa ylpenä, kun tytär tietää miksi lippu puolitangossa: Kun joku ampui koulussa! Ihan kuin se olisi normaalia? Varmaan helppo on sitten mennä sinne kouluun kun se aikanaan alkaa. Ei niin pieni pysty käsittelemään tätä oikein.

Mä olen pyrkinyt säästämään omia lapsia tuolta uutisoinnilta,vaikka vaikeaa se tuntuu olevan. Tiedän vaan että meijän lapset alkais miettimään asiaa ihan liikaa ja sen jälkeen eivät nukkuis yksin yläkerrassa taas pitkään aikaan.

Ohoh. :( Meillä ei muksut tiedä, ei katota uutisia yms. lasten kuullen, luetaan netistä uutisia silloin, kun tiedetään, ettei esikoinen (pian 5v) näe, se kun osaa lukea.

meillä tyttö 6v kysy miks liput on puolisalossa, "fixuna2 vastasin et yks setä on ollu ilkeä tuolla kaukana... ei noin pienten tarvii tietää,meilläkin tyty nii herkkä ettei uskaltas varmaa eskariin enää mennä

minäkin halusin säästää 2luokkalaisen tapahtumapäivänä,mutta koulussa oli otettava asia esille opetushallituksen ohjeen mukaan.alle kouluikäiset eivät tiedä meillä asiasta oikeastaan mitään.

Meillä kysyi vanhin 4,5-vuotias että miksi on liput noin (suruliputus), niin vastasin vain että on tapahtunut onnettomuus; että kun liput on noin, se on tapa muistaa ja osoittaa kunnioitusta, niille keitä onnettomuus kosketti.

Alkuperäinen kirjoittaja å:
minäkin halusin säästää 2luokkalaisen tapahtumapäivänä,mutta koulussa oli otettava asia esille opetushallituksen ohjeen mukaan.alle kouluikäiset eivät tiedä meillä asiasta oikeastaan mitään.

Ai se on otettu koulussa esille? Ei tuo meidän ekaluokkalainen oo puhunu mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Juu. Ihmettelen myös miksi 4v:le pitää kertoa? Täälläkin äiti julistaa ylpenä, kun tytär tietää miksi lippu puolitangossa: Kun joku ampui koulussa! Ihan kuin se olisi normaalia? Varmaan helppo on sitten mennä sinne kouluun kun se aikanaan alkaa. Ei niin pieni pysty käsittelemään tätä oikein.

Juu, meilläkin 2v ja 4v. tietää miksi lippu on puolitangossa "se on suruliputus kun joku on kuollut".

En ole puhunut kummankaan kuullen mitään asiasta. Olen vain ollut onnellinen että ovat niin pieniä ettei tarvitse mitään asiasta puhua. Saavat olla vielä hetken "pumpulissa" kuten yks kaveri totesi kun en omilleni ole asiasta kertonut.

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
ei tietänyt meidänkaan kuusi ja puoli vuotias ennen eilistä vierailua

:/

Mä mietin, että saako meidän 6-vuotias kuulla siitä tarhassa tai harrastuksissa. Eilen riitti selitykseksi harrastusten väliin jäämiselle se, että koululla oli jotain juttuja miksi sinne ei voinut mennä. En todellakaan alkanut selittää, että kuule kun joku ampui Kauhajoella toisia ihmisiä niin täälläkin joku idiootti teki pommiuhkauksen siitä innostuneena, ja siksi sinne koululle ei saanut mennä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
ei tietänyt meidänkaan kuusi ja puoli vuotias ennen eilistä vierailua

:/

Mä mietin, että saako meidän 6-vuotias kuulla siitä tarhassa tai harrastuksissa. Eilen riitti selitykseksi harrastusten väliin jäämiselle se, että koululla oli jotain juttuja miksi sinne ei voinut mennä. En todellakaan alkanut selittää, että kuule kun joku ampui Kauhajoella toisia ihmisiä niin täälläkin joku idiootti teki pommiuhkauksen siitä innostuneena, ja siksi sinne koululle ei saanut mennä :headwall:
pojan eskarissa, joka on päiväkodin yhteydessä ei ole puhuttu asiasta mitään

Meidän 4-vuotiaalle oli juteltu asiasta päiväkodissa, siksi että osa lapsista tiesi tapahtuneesta ja otti sen esille aamupalapöydässä (no, joulukuussa meidän likka täyttää 5 v mutta on ryhmässä nuorempiakin).
Mun mielestä lasta ei tarvitse pitää pimennossa, jos on pieninkin riski siitä että hän voisi kuulla tapahtuneesta muualta (esimerkiksi meidän tytölle kerrottiin koska pihakaverit on koululaisia ja juttelevat asiasta pihassa), mutta kauhistelut yms on typerän ihmisen toimintaa. Lapselle puhutaan ikätason ja ymmärryksen mukaisesti, ei lietsoen pelkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Ohoh. :( Meillä ei muksut tiedä, ei katota uutisia yms. lasten kuullen, luetaan netistä uutisia silloin, kun tiedetään, ettei esikoinen (pian 5v) näe, se kun osaa lukea.

Oikeesti osaa lukea? Vau. Opin mä itsekin reippaasti ennen koulua lukemaan (mummu opetti mut) mutten mä oo kuullu et alle 5 vee osais jo :D

Meillä ei katsota televisiouutisia ollenkaan, minusta on vastuutonta päästää noin pieni seuraamaan uutisia näin rankasta aiheesta. Ikävää, että äiti ei oikein osaa ikätasoisesti selittää lapselle asioita - tai jättää kokonaan selittämättä.

Yhteistyössä