tuntuu kurjalta jo valmiiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä tulee mietittyä etukäteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikkea sitä tulee mietittyä etukäteen

Vieras
Töihinpaluu koittaa syksyllä ja lapset menevät ekaa kertaa elämässään hoitoon. Ovat menossa päiväkotiin ja mua vaivaa yksi juttu. Nimittäin ruokailut siellä. Tiedän, että siellä pitää olla tietyt säännöt ja kaikkien lasten on toimittava sen mukaan. Se on täysin ymmärrettävää.

Mua nyt lähinnä surettaa se, että lapseni syövät toisinaan aika vähän ja sitten ovat nälkäisiä jo ennen seuraavaa ruoka-aikaa. Kotihoidossa ovat tottuneet siihen, että mennään heidän tahtiinsa eli jos lounas ei maistu, niin välipala syödään silloin kun nälkä tulee, eikä tuijoteta kelloa. Ei tietenkään puolentunnin kuluttua edellisestä ruuasta, mut kuitenkin. Isompi lapsi osaa jo sanoa jos hänellä on nälkä, enkä ole koskaa lapsia nälässä pitänyt eli annan ruokaa silloin kun on tarvis. Tottakai meillä on tietyt ruoka-ajat, mutta niistä joustetaan jos tarve vaatii. Päiväkodissa näin ei tietenkään voi tehdä. Ja nyt mua on alkanut surettaa, että joutuuko lapset välillä olemaan nälissään siellä. Oma vika tietty, jos ruoka ei ole kelvannut, mut pahalta se silti tuntuu. Eikä tilannetta parantanut yhtään se, että kaverini kertoi kuinka nälkäinen hänen vuoden ikäinen lapsensa on iltaisin. Lapsi syö huonosti hoidossa ja iltasin on ihan hirvittävän nälkäinen. Eli päivällä kärsii nälkää ja on niin pieni, ettei osaa sitä edes kertoa muuta kuin itkemällä :(

Meillä pojalla on kotona vähän sama homma, mutta päiväkodissa kun on säännöllinen rytmi niin ruokakin maistuu ja homma toimii hyvin =) ja se vielä auttaa kun näkee kun muutkin syö

Mä oon käsittänyt, että monet lapset protestoi hoidossaoloa tolla syömättömyydellä, mutta kyllä niillekin alkaa sapuska jossain välissä maistua. Ja parempi pikkuhiljaa tosiaan totutella lapsia ruoka-aikoihin. Ihan vaikkei päikkäriin meniskään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanuri:
ei muuta kuin alat jo nyt rytmittämään syöntiä, kyllä ne siihen sopeutuu.

on meillä nytkin tietyt ruoka-ajat ja normaalisti lapset syö hyvin. Mutta välillä on päiviä, jolloin nirsoilevat tai ei vaan muuten maistu. Sellaisina päivinä normaaleista rytmeistä poiketaan ja annan esim välipalan aikaisemmin, jos isompi tulee sanomaan, että on nälkäinen. En pysty siinä kohtaa sanomaan, että nyt ei ole ruoka-aika, kärsi nälkää vieä tunti, niin sitten syödään...

Alkuperäinen kirjoittaja kettu:
Mun mielestä on itse asiassa aika huono juttu, jos nirsoilulla saa jättää lounaan vähälle, ja syödä sitten välipalaa nälkäänsä :/

Riippuu välipalasta. Ja milläs pakotat lasta syömään, jos ei maistu, niin ei maistu. Nälässä pitämälläkö pitäisi oppia syömään kaikkea? Meillä on sääntö, että kaikkea pitää maistaa, mut en pakota syömään. Mua on pakotettu joskus ja vieläkin aikuisena on tiettyjä ruokia, mitä inhoan juuri sen takia, että olen niitä itku kurkussa joutunut väkisin joskus nielemään. Siksi en omiani pakota syömään.

Pikkulapset syö välillä enemmän ja välillä vähemmän. Suurin ongelma on LIIKA ravinnonsaanti. Lapset ei ehdi edes kokea näläntunnetta, vaikka pitäis ettei tule ylisyöjää vanhempana.

Meidän pojalla oli aina kova nälkä alussa ku tuli päiväkodilta vaik söi siel juuri ennen kotiinlähtöä. Ihmettelin kovasti asiaa ja kysyinkin et syökö meidän lapsi siel kunnolla ja kuulemma söi. Pojan kulutus kai vaan uudes tilanteessa nousi niin kovaksi, et tarvitsi sit kotona n.tunnin päästä uudestaan ruokaa. Nyt ku päiväkotijutut on jo tuttuja ni ei ole enää nälkäinen heti kotiuduttuaan.

Mä oon antanut tytölleni aamulla sen verran aamupalaa kun jaksaa syödä ja sitten se syö uuden aamupalan tarhassa. Illalla mulla on sille yleensä banaani tai jotain eväänä kun haen koska muuten se on niin nälkäinen että söis vanhempansa iltaruokaa odottaessa. näillä konsteilla on hyvin pärjätty. ja syöhän lapset tarhassa paremmin kuin kotona. Ei kannata olla huolissaan.

Yhteistyössä