Tummansininen puku hautajaisissa miehellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei, lähiomaiseni kuoli ja hautajaiset on ensi viikolla. Miehelläni on kaapissa vain tummansininen puku. Sopiiko se hautajaisiin valkoisen kauluspaidan ja mustan solmion sekä mustien kenkien kanssa? Vai pitääkö puvun olla musta?

Kyllä puvun pitää olla musta hautajaisissa. Mustalle puvulle löytynee tulevaisuudessa muutakin käyttöä, niin hyvälaatuinen musta puku ei ole huono sijoitus ollenkaan.

No jos kyse on lähiomaisesta niin miehen pukeutumiseen kiinnittää todennäköisesti kaikki vieraat osanoton esittäessään huomiota. Itse hankkisin mustan puvun, jos sellaista ei olisi. Kuten joku sanoi jo, niin yleensä niitä hautajaiskutsuja tulee sitä enemmän mitä vanhempi itse on. Alkaa vanhojen sukulaisten lisäksi myös ystävien joukko harveta.

Etiketin mukaan kuuluu olla tumma puku.
https://tyyliniekka.fi/tumma-puku/
Jos se on sellainen hyvin tumma yönsininen, niin kelpaa hyvin. Appiukko teetti itselleen hyvin tummansinisen puvun äitinsä hautajaisiin, oli siis sellainen lähes mustan sininen.

Mitä virallisemmat hautajaiset, sitä enempi kuuluu mennä etiketin mukaan, mutta ei sitä vaatteilla surra.

Mä pukeutuisin sen mukaan, miten olettaisin vainajan toivoneen. Koska etiketti on "tumma puku", ois sininen okei. Ja esimerkiksi se herrashenkilö jonka hautajaisissa viime kerralla olin, olisi suuresti pahastunut jos joku olisi hänen maahanpaniaistensa takia hassannut rahaa ja luonnonvaroja. Jollekulle fiinimmälle tädille taas se ulkoinen olemus ois ollut jonkinlaista kunnioitusta ja niihin toki pitäisi se musta hankkia.

Järkeä sopii käyttää ja tunneälyä myös.

Jos olet itse lähiomainen, niin jos tumma puku kelpaa sinulle, niin saa kelvata muillekin. Jokainen pukeutuu miten lystää, mutta herkässä tilassa olevia lähiomaisia pitää tietenkin pyrkiä olemaan tarpeettomasti närkästyttämättä
Eli voi laittaa, ellei koe, että lähiomaiset voisivat siitä suuttua. Minusta tumman sininen sopii oikein hyvin hautajaisiin etenkin mustan solmion ja mustien kenkien kanssa. Sellainen vaaleamman sininen menee turhan räikeäksi ja erottuu liikaa joukostakin. Hautajaiset ei kuitenkaan ole esiintymisen paikka.

Tummansininen puku on ns. tumma puku siinä kuin musta ja tummanharmaakin. Ne siis ovat etiketin mukaisia sellaisissa tilanteissa, joissa pitää olla tumma puku. Kuten esim. hautajaisissa. Yleensä koskaan ei erikseen odoteta mustaa pukua. Ainoat tilanteet, joissa pitää olla nimenomaan musta asu ovat ns. white tie -tilaisuuksia ja silloin se puku ei myöskään ole puku, vaan frakki.

Yhteistyössä