Tumman ruokailuryhmän maalaaminen valkoiseksi? Onnistuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on tumma ruokapöytä, ostettu aikoinaan Suomi Soffasta ja Mustanruskeat Ikean Kaustby tuolit. Onnistuukohan näiden maalaaminen valkoiseksi? Kevyt hionta ja maali päälle? ja siihen vielä lakkaus? Tuleeko jäljestä siisti?
Tuolien uskon onnistuvan hyvin mutta pöydän maalaaminen hieman pelottaa?
Molemmat ovat siis puuta, pöydässä on kunnon lakkaus päällä koska on vähän semmonen "kiiltävä"..

Olen maaalausalan ammattilainen, ja sanon, että kyllähän tuo onnistuu, mutta vaivaa siinä kyllä on.

Ensin kevyt pesu ja hionta. Sitten hankitte valkoista pohjamaalia kalusteille, maalaatte, hiotte, maalaatte uudestaan, hiotte, niin kauan, kunnes väri peittää (valkoinen sisältää paljon pigmenttiä, niin peittää aika hyvin). Siinä maalausten välissä voitte kitata koloja, jos sellaisia on, ja hionnan jälkeen aina pyyhitte pölyt pois. Lopuksi pintamaalia, kalusteille tarkoitettua. Siinähän se sitten.

Pintamaaliin saatte valittua, kiiltävän tai vähemmän kiiltävän. Kiiltävä on tietty hieno, mutta siveltimen kanssa on vaikea kyllä saada siistiä jälkeä.. Mutta lakkaa ei siis tarvita. Maali voi olla vesiliukosta tai tärpätillä ohennettavaa, itse suosittelen vesiohenteista, helppo pestä siveltimet eikä haise. Tärpättiohenteisia jotkut kyllä pitävät ainoana oikeana kalustemaaleina.

Mutta tosiaan, jälki ei varmasti ole tehtaalta tulleen pöydän luokkaa eli kalusteistanne tulisi vähän sellaiset rustiikkiset, joissa näkyy siveltimen vedot (sitä ei voi välttää, muuten tarvitsette ruiskumaalausta), mutta se on musta ainakin nättiä, näkyy käden jälki. Ja isotöinen homma on jos tekee kunnolla. Mutta maalaa ihmessä jos olet sellainen käsityöihminen ja kaipaat jotain puuhaa. Aikaakin menee, joten hanki varatuolit ja -pöytä.. Jos et erikoisemmin tykkää puuhastella, vaan haluisit vaan valkoiset kalusteet ja rahaa on, niin osta mielummin uudet, ettei hermo mene.

Mä maalasin meidän pöytäryhmän valkoisella Jokerilla. En pessyt enkä laittanut mitää pohjamaaleja. Jokeri maali peitti hyvin kerta vetäisyllä. Pinta ei ole kiiltävä vaan tyylikkään matta. Suosittelen.

Yhteistyössä