Tumma vai vaalea sisustus, näkökulmia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei osaa päättäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei osaa päättäää

Vieras
Kysytäämpä täältä taasen näkökulmia sisustuspulmaan :)

Houkuttaisi kovasti kaksi hyvin erityyppistä sisustusta.

Ekassa erittäin tummanruskea(tai harmaa) laminaatti lattia, lämpimän ruskean sävyistä seinää ja raikastuksena valkoista. Wc ja kylppäri ruskeaa lattiaan ja valkoista seiniin. Voisi kuvailla sanalla "pesämäinen"

Toinen vaihtoehto olis harmahtavan valkoisella laminaatilla, vaaleaa hopeanharmaata tapettia osalle seinää. Lapsen huoneeseen limeä ja omaan makkariin valk.-vedenturkoosia-sävyvä. Wc ja kylppäri valkoista ja harmaata.

Pelkään että tuo eka olis sellanen johon helposti kyllästyy ja alkaa kaipaamaan sitä vaaleaa ja avaraa. Tykkään silti molemmista yhtä paljon :)

Pidempään tummassa/vaaleassa asustaneet; Kummin päin se yleisemmin menee alkaako vaaleasta kaipaamaan "pehmeämmän tummiin" sävyihin vai päin vastoin? Itse kuvittelin sin että tummasta kaipaa ennemmin vaaleaan valoisuuteen..

Näissä mun vaihtoehdoissa kun tuo lattia olis niin suuressa osassa ni en usko että muutos kävis sitten ihan tapattia ja verhoja vaihtamalla ;)

Onko teillä eläimiä? Ihan vaan sitä lattiaa ajatellen...

Jos nyt voisin johonkin vaikuttaa, niin meillä ei ihan todellakaan olisi tummaa laminaattia, vaan vaaleahko ja harmahtava.
Muuten viihdyn tässä tummassa ja puunsävyisessä torpassani vallan hyvin jo viidettä vuotta. Tekstiileillä ja kalusteilla sitten lisään vaaleaa, jos alkaa tökkiä.

Meillä on matalat huoneet ja EHDOTTOMASTI rakastan sitä kymmenenkin vuoden jälkeen, että kaikki on puhtaan valkoista, huonekaluja myöten, ja lattia vaaleaa koivua. Katto nousi metrin henkisesti kun vaihdoimme vaalean lattian. Entiset tummanruskeat ikkunanpokat ovat nyt valkoiset, ja yllätyin miten valoa heijastuu sisään paljon enemmän.

Tumma sisustus kaipaa minusta isoja neliöitä – tai kuutioita.

Tumma on kyllä tyylikästä, mutta tummalla lattialla näkyy pölyt todella hyvin, mikä on todella ärsyttävää. Meillä on hyvin tummanruskea parketti, muuten kyllä vaaleata. Asumme vuokralla, mutta jos olisi oma asunto, valitsisin vaaleamman lattian. Tässä nyt vain tämä yksi käytännön kokemus...

mä en kestä pelkkää valkoista, se masentaa mua suuresti ellei sen kaverina oo paljon värejä. tumma miellyttää enemmän. valkoiset seinät huutaa mulle että vuokrakämppä.

Olen asunut lapsuudessa ja nyt aikuisuudessa värikkäissä kodeissa. Ainoastaan opiskeluaikoina tuli tuijoteltua valkoisia seiniä, valkoisia ovia, kaappeja ja harmaata lattiaa. Thank god its over.

Alkuperäinen kirjoittaja ei osaa päättäää;26617326:
Toinen vaihtoehto olis harmahtavan valkoisella laminaatilla, vaaleaa hopeanharmaata tapettia osalle seinää. Lapsen huoneeseen limeä ja omaan makkariin valk.-vedenturkoosia-sävyvä. Wc ja kylppäri valkoista ja harmaata.

Toi.

Itsekin pidän tummasta lattiasta, mutta en sellaistakotiini halunnut, koska on vaikea puhdistaa. Aina jää mopinjäljet näkyviin ja niitä saa kiillotella, että olisi siisti. Terveisin: kotisiivouksia tehnyt

[QUOTE="vieras";26617391]mä en kestä pelkkää valkoista, se masentaa mua suuresti ellei sen kaverina oo paljon värejä. tumma miellyttää enemmän. valkoiset seinät huutaa mulle että vuokrakämppä.[/QUOTE]
Mä tykkäisin kyllä täysin valkoisestakin tähän tyyliin:

white-living-room-inspiration-2.jpg

ja jos joskus väreihin kyllästyn, vetäisenkin kaiken valkoiseksi. Tosin siinä vaiheessa mulla on takuulla moniallergiset kaksoslapsenlapset, joiden ainoa sallittu ruoka-aine on mustikka : /

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa ja meah
Olen melko samanlainen, pidän tummasta ja vaaleasta lattiasta. Tummassa on ehkä enemmän heikkouksia (pienentää, hankalampi pitää puhtaana jne.), mutta saahan siihenkin vaihtelua ja virkistystä tekstiileillä, huonekaluilla, listoilla jne. Itselläni on aina ollut vaalea lattia, niin kaipaan ajoittan tummaa, koska siinä on jotain kunnon efektiä. Tosin jos sitä on hankala pitää puhtaana eikä kiinnostusta jatkuvaan mopin kanssa heilumiseen, niin taitaapa vaalea olla parempi ratkaisu.

Olisiko tämä jottain sen tyylistä, mitä tarkoitit tuolla tummalla lattialla ja ruskealla seinällä:
Photo_Video_0f17f27e-83ff-43f6-9bb4-64c9295c59ee_medium.JPG

Itse pidän ennemmin sellaisesta vanhahtavasta lattiasta, jossa on rosoisuutta kuten tästä:
armstrong-engineered-wood-antique-oak-flooring.jpg

Ja vaaleasta pidän kyllä enemmän (etenkin vinottain), kuten tämä:
naiilhead-trim-diagonal-floor.jpg

Mutta makuasioitahan nämä. Nuo makkarit kuullostavat kivoilta väriläiskiltä (turkoosia ja limeä), kun muualla on melko neutraalit värit. Kylppärissä tykkään ennemmin tumman ruskeista sävyistä. Kaikilla tuppaa nykyään olemaan harmaata vähän siellä sun täällä :)
Ja onhan sitä olemassa vielä vaikkapa sekoitus tummaa ja vaaleaa :D :
ZebraWood01.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26617548:
Mä tykkäisin kyllä täysin valkoisestakin tähän tyyliin:

white-living-room-inspiration-2.jpg

ja jos joskus väreihin kyllästyn, vetäisenkin kaiken valkoiseksi. Tosin siinä vaiheessa mulla on takuulla moniallergiset kaksoslapsenlapset, joiden ainoa sallittu ruoka-aine on mustikka : /

Herra siunaa :O Tykkään kyllä valkoisesta, mutta pientä rajaa. Eihän tuolla uskaltaisi edes istua sohvalle, saatikka sitten nostaa jalkojakin sille samalle sohvalle.

Itse olen aina enemmän pitänyt tummasta MUTTA nyt olen vaihtamassa leiriä. Olen nimittäin käynyt parissa uudessa oktalossa joissa on tummanruskea lattia (kuten meillä), tummanharmaata laattaa (kuten meillä), ruskeaa kaapinovea yms. ja olen kyllä huomannut, kuinka paljon väri pienentää. Eli jos sinulla on isot tilat niin tumma sopii hienosti, mutta peruspieniokt, noin 100 m2, niin kääntyisin vaalean puolelle. Se avartaa ja nimenomaan, siihen ei kyllästy niin helposti.
Väriä saa maalaamalla seiniä, huonekaluilla, tekstiileillä yms. mutta lattiaa ja laattoja on vähän työläämpi ruveta vaihtamaan. :)

Mutta tämä vain minun mielipiteeni. Molemmat kyllä nättejä.

mulla tummat lattiat jotka on kyllä nätit mutta jokainen pölyhiukkanen näkyy. seinät ja kalusteet on sitten vaalempaa esim. kermaa tai beigeä yms. jokunen verho ja tyyny on myös sit tumman ruskeaa.

Meillä on lähes valkoinen lattia, valkoinen saarni taisi olla nimi. Kyllä siinäkin näkyy eläinten karvat. Mutta ottaen huomioon kuinka pimeää täällä on syksystä kevääseen, en pois vaihtaisi. Moppaamisen jäljet ei näy. Tähän tyyliin:

28360.jpg

Ja huonekalut on mustaa puuta, seinät myös vaaleat. Väriä tuleekin verhoista ja tyynyistä, joita voi vaihtaa mielen mukaan. Huonekorkeus on 275cm, rakastan tätät avaruutta. Naapurilla on tummia sävyjä, ruskeat lattiat ja vihreät seinät, samankokoinen neliöiltään, mutta näyttää meidän molempien mielestä pienemmältä. Toisaalta ehkä enemmän juuri siltä, että voi löhötä sohvalla, meillä on ehkä "kliininen ja steriili" verrattuna heidän lämpöisiin väreihin.

Yhteistyössä