Tulojen suuri pudotus ja elatusmaksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paskamutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paskamutsi

Vieras
Ihan aluksi tiedän, että kaikki selviäisi tai alkaisi selviämään kun soittaisin lastenvalvojalle ja kysyisin asiasta, mutta haluan kysellä ensin jos ihmisillä olis minkäänlaista kokemusta tällaisesta.

Eli erottu jo vuonna 2002 ja silloin jäin 1 v. ja 2 v. lasten lähihuoltahaksi, kuitenkin yhteishuoltajuus meillä. Minulla oli tuloina kodinhoitotuki ja lasten isä töissä. Silloin sovittiin summaksi 180 e per lapsi ja tarkistus kun lähden töihin. No töihin lähdin vuonna 2004 ja sen jälkeen ei ole tarkistettu elareita. Minulla kyllä huomattavasti pienempi palkaa lähihoitajana päivätyössä kuin isällä (en nyt tarkkoja määriä tiedä). Elatusmaksun olimme korottaneet yhteistuumin 200 € per lapsi jo aikaisemmin. Sanoin exälle että nyt pitäisi mennä sinne lastenvalvojalle kun olen töissä mutta hän oli tyytyväinen tilanteeseen ja niin minäkin. Sanoin ihan että varaan ajan mutta, hän ei siis halunnut mennä koska pelkäsi joutuvansa maksamaan vielä enemmän (mikä olisi ollut todella epätodennäköistä ja ennemmin kai olisi maksut vähentyneet?)

Nyt tilanne tämä:
Minä olen nyt taas kotihoidontuella kotona kun pienin lapsi (eri isä) on juuri täyttänyt 1 v. Toisen tuloja ei ole tässä ja pienimmästä saan minimin hänen isänsä heikentyneen maksukyvyn vuoksi ja siltä kantilta kaikki kunnossa. Mun tulot siis laskeneet todella reilusti jo pidemmän aikaa. Ajattelin heti silloin kun tipahdin kotihoidontuelle, että en ala isompien isää lastenvalvojalle raahaamaan kun tuloni tippuneet jonkun muun kuin hänen lapsiensa takia. Eli tyyliin en voinut käydä häneltä pyytämään enempää rahaa vain sen takia että olin saanut lapsen toisen miehen kanssa ja näin olllen tuloni tippuneet. Isompien lasten isä jopa sanoi, että jospa maksaisi vähemmän elareita viime tammikuusta alkaen kun osti rivitaloasunnon uuden kumppaninsa kanssa. En suostunut.

Nyt nuo isommat lapset siis jo 12 v ja 10 v ja edelleen ei ole koskaan tarkastettu elatusmaksuja tuon ensimmäisen n. 10 vuotta sitten tehdyn sopimuksen jälkeen. Haluasin olla pienimmän kanssa kotona nyt vielä vuoden ja työpaikkaa ei ole minulla odottamassa. Tein siis aiemmin pitkäkestoisia sijaisuuksia hoitoalalla josta vaikea saada vakituista työtä. Edelleen olisi vaikea sanoa tuolle exälle että mentäis sinne lastenvalvojalle vaikka todellisuudessa olisi pitänyt mennä jo aikoja sitten. Eikö lasten kasvaessakin muutu se tarve rahassa mitä siellä laskevat? Tiedän että exä alkaisi sanomaan juuri että painu töihin tai mitäs menit kolmannen lapsen tekemään. Tässä en käy selittämään tilannetta mutta tarkoituksella ei kolmen lapsen yh tässä nyt olla. Ei siis todella ollut tavoite elämässä.

Vaikka olisin nyt töissä ni edelleen mulla olisi huomattavasti pienemmät tulot. Exä siis vakituisessa työssä sähköfirmassa. Tai mikä nyt on huomattavasti, mutta paljon pienemmät tulot ainakin. Ja edelleenkään en kehtaa tai koen että mulla ei ole oikeutta tuota exää lastenvalvojalle viedä. Oon siis ihan tyhmä kai.

Ja varmaan vielä tyhmempänä pidätte kun näitä täällä kyselen, mutta mitä tekisitte mun tilanteessa? Tai mikä olisi oikein.

tuuota, jos ei elatusapua lähdetä korottelemaan, niin suosittelisin indeksi-korotukset tarkistamaan. eli onko ne hoidettu? lastenvalvoja tekee laskelman ja se kuuluu elatusta maksavan vanhemman maksaa, sillä on lapsen etuus melkeinpä.

jokaiselle äidille ja isälle: Jos sinulla on lapsi ihmisen kanssa, jonka kanssa yhhteiselo päättynyt, huolehtikaa indeksikorotukset vuosittain. tarkistatte laskelmat, ja nostatte elatusmaksua aina sen mukasiesti. vanhempi joka saa elatustukea voi hakea indeksi korotukset koska vain, ja ne on maksettava käytännössä välittömästi. fiksu vanhempi tietysti antaa toiselle maksuaikaa enemmän kuin "Ensi viikon maanantai" ja vaikka jo etukäteen ilmoittaa tarkistuttavansa indeksi korotukset jotta toinen voi asiaan valmistautua.

vielä fiksumpi vanhempi huolehtii korotukset vuosittain ettei tule "ylläri" maksuja ;)

mutta siis ap:lle neuvoksi. ota yhteyttä toiseen vanhempaan ja mainitse tarkistavasi indeksi korotukset lapsien elatuksen tukemiseki ja lapsien takia, ja ota yhteyttä lasten valvojaan joka tekee laskelman. sopikaa yhdessä maksupäivästä toisen vanhemman kanssa, ja mikäli siitä ei tule mitään, niin asettat päivän itse kirjallisella ilmoituksella (laskelmat tulee toimitta kirjallisena ja vahvistettuna mieluiten suoraan lastenvavojan lähettämän, toiselle vanhemmalle) ja siihen mennessä tulee ola maksettu. voit myös hakea viivästyskorkoa mikäli näet sen auttavan asiaan

Ap, soitto lastenvalvojalle vain! Isommilla lapsilla on oikeus juuri niin korkeaan elintasoon kuin isällä on varaa maksaa. Se ei ole väärin tai rahastusta. Eronneiden lapsilla on oikeus suunnilleen samaan elintasoon kuin ehjässä perheessä elävillä.

No näinhän se menee, jos toisen vanhemmat elatuskyky on laskenut, voidaan elatusmaksut laskea uudelleen. Toimii muuten myös toisinpäin, eli jos etävanhempi saa uuden puolisonsa kanssa lisää lapsia ja jää työttömäksi, laskee isompien lasten elatusmaksut ;).

[QUOTE="vieras";26917268]Ap, soitto lastenvalvojalle vain! Isommilla lapsilla on oikeus juuri niin korkeaan elintasoon kuin isällä on varaa maksaa. Se ei ole väärin tai rahastusta. Eronneiden lapsilla on oikeus suunnilleen samaan elintasoon kuin ehjässä perheessä elävillä.[/QUOTE]
Paitsi ettei se läheskään aina mene noin. Jos isä A:lla ja isä B:llä on kovinkin suuret erot tuloissaan, harva lähivanhempi pitää A:n lapsilla ja B:n lapsilla erilaista elintasoa. Varakkaamman isän lapset siis tinkivät omasta elintasostaan vähemmän varakkaan isän lasten hyväksi.

Minkäänlaisia indexikorotuksia ei ole koskaan laskettu tai tehty. Tuon yhden ainoan kerran ollaan lastenvalvojalla käyty vuonna 2002. Eli noita indeksi korotuksia pitäis siis käydä säännöllisesti tarkistuttamassa? Olen ollut ihan hölmö ja pimennossa kun en ole käynyt asioita selvittelemässä jo vuosia aikaisemmin :/

ap

Ja todella olisi ihan mielenkiintoista tietää että miten paljon lasketaan rahallista tarvetta tuon ikäisille ja miten se on suhteessa exän palkkaan. Ja toisinpäin mikä summa siitä lasketaan minulle. En siis halua mitään kiskoa häneltä jota ei kuulu hänen maksaa!!! Vaan että miten näiden asioiden yleensä kuuluu mennä. Oloni tunnen koko ajan vaan tyhmemmäksi...

ap

Mun meilestä se 400 euroa kuussa on ihan suhteellisen hyvä elatusmaksu kahdesta lapsesta. Saat lisäksi lapsilisät kahdesta lapsesta 211 euroa + yh-korotus + lasketaanhan siihen jotain sun itse maksettavaksi elatukseksikin vaikka olisitkin nyt kotihoidontuella. Tosta taitaa tulla noin 650e ja kyllä sillä jo kaksi lasta syö ja jotain vaatettakin hankkii.

200€/lapsi kuulostaa ihan hyvältä elarilta. Saat nyt siis 400€ + n 300€ (lapsilisät) eli 700€ puhtaana käteen kahden vanhemman lapsesi hoitoon as it is. Siihen saat päälle kotihoidontuen (kuntalisällä?), elarit ja lapsilisän pienestä.

Aina ei kotihoidon tukea edes lasketa elareita muuttavaksi tekijäksi koska se on vapaaehtoinen järjestely.

minulle lastenvalvoja sanoi että elatusmaksuja tarkistetaan vain jos molemmat siihen suostuvat. Itse saan siis alle 300 yhteensä 2 teini-ikäisestä ja minulla paljin pienemmät tulot kuin exällä...
Eli muista ettei ne elatusmaksut välttämättä nouse, voi laskeakin koska elatusvelvolliselta otetaan huomioon myös kasvanett asumismenot jne,

Haluaisinkin vain tarkastuttaa asian. Ihan vaikka ei muuttuis mihinkään tai laskis. Vähän niinku missä mennään ja näin. Mutta exä ajattelee heti että häneltä kaikki rahat pois nyt ja heti. Ja vaikka olisin nyt töissä ni haluaisin käydä uudelleen. Johan sen järkikin sanoo että 10 vuoden aika vois käydä sen toisen kerran edes asioita selvittelemässä. Ja erittäin valmis olisin menemään sitten uudelleen kun pääsen taas töihin. Vai onko sitten hölmöä haluta tarkistaa asiat näin pitkän tauon jälkeen?

Varmasti joku saa vielä vähemmän elatuksia kuin minä vaikka kuuluis saada paljon enemmän. Ei ollut tarkoitus kuulostaa rahan ahneeelta nartulta vaikka kai tuosta mun aloituksesta tulee se kuva varmaan :(

ap

200€/lapsi kahdesta lapsesta etkä pärjää kotihoidontuella? Kyllä on silloin elintavoissa vikaa.

Mä saan yhdestä lapsesta elaria n.147€ ja olen opiskelija. Kyllä me pärjätään.

[QUOTE="vieras";26917511]200€/lapsi kuulostaa ihan hyvältä elarilta. Saat nyt siis 400€ + n 300€ (lapsilisät) eli 700€ puhtaana käteen kahden vanhemman lapsesi hoitoon as it is. Siihen saat päälle kotihoidontuen (kuntalisällä?), elarit ja lapsilisän pienestä.

Aina ei kotihoidon tukea edes lasketa elareita muuttavaksi tekijäksi koska se on vapaaehtoinen järjestely.[/QUOTE]
Näin ja varsinkaan, kun kotihoidontuella ollaan jonkun muun kuin elatusvelvollisen lapsen vuoksi.

Haluaisinkin vain tarkastuttaa asian. Ihan vaikka ei muuttuis mihinkään tai laskis. Vähän niinku missä mennään ja näin. Mutta exä ajattelee heti että häneltä kaikki rahat pois nyt ja heti. Ja vaikka olisin nyt töissä ni haluaisin käydä uudelleen. Johan sen järkikin sanoo että 10 vuoden aika vois käydä sen toisen kerran edes asioita selvittelemässä. Ja erittäin valmis olisin menemään sitten uudelleen kun pääsen taas töihin. Vai onko sitten hölmöä haluta tarkistaa asiat näin pitkän tauon jälkeen?

Varmasti joku saa vielä vähemmän elatuksia kuin minä vaikka kuuluis saada paljon enemmän. Ei ollut tarkoitus kuulostaa rahan ahneeelta nartulta vaikka kai tuosta mun aloituksesta tulee se kuva varmaan :(

ap
Ei ole mitenkään tavatonta tarkistuttaa elatussopimusta, kun lapset tulevat murkkuikään. Se kuitenkin kannattaa muistaa, että etävanhemman mahdollisesti kohonnut elintaso ei välttämättä tarkoita, että lastenkin elintason pitäisi nousta. Lähtökohta kun yleensä on, että lasten elintaso ei saisi pahasti laskea siitä, mitä se vanhempien eron hetkellä oli. Jos toinen vanhemmista alkaa eron jälkeen vaurastumaan, lapset eivät voi alkaa elämään etävanhemman elintason mukaisesti ts aloittamaan sikakalliita harrastuksia tms ellei se etävanhempi moiseen suostu. Etävanhemman kohonneesta elintasosta lapset pääsevät nauttimaan silloin, kun ovat etävanhemman luona.

Minusta tuo kuulostaa ihan hullulta. Sinä saat jo exältä 200 euroa/lapsi. Mitä saat nuorimmaisesta? Ehkä käännyt sen nuorimmaisen lapsen isän puoleen, etkä nyhdä vielä tältä ensimmäiseltä exältä kaikkea? Itse olet valinnut jäädä kolmen lapsen kanssa kotihoidontuelle. Se ei ole mikään pakko!

Jos nyt leikitään, että olisin töissä ja haluaisin muuten vaan käydä pitkästä aikaa lastenvalvojalla ni olisiko tämä jotenkin hyväksyttävämpää? Nimenomaan yritin korostaa että en ole halunnut mennä sinne tätä ennen juuri tämän muuttuneen tilanteeni vuoksi jotta exälle ei tulis oloa että pitää elättää tätä kolmatta lasta joka ei hänen ole. Tosi huonosti ilmaisin asiani otsikossa ja aloituksessa. Eli paras odotella sitä kun lähden töihin taas jotta voi sinne lastenvalvojalle mennä ilman, että luullaan minun haluavan vain lisää ja lisää rahaa. Mulla on ollut vaan se käsitys että kun lapsille tulee ikää lisää ni sinne kannattais juttusille taas mennä.

Taidan soittaa vaan sinne lastenvalvojalle ja kysyä asiasta mikä olis ollut viisainta alun alkaen eikä tänne tulla kyselemään. Kun tosiaan haluan vain tiedustella asiasta enkä saattaa exää ahdinkoon.

Ja pienimmän isän kanssa asuttiin jo pitkät tovit yhdessä kaikki saman katon alla kunnes raskusaikana tuli ero ja syitä siihen en ala tässä kertomaan. Oma päätös on myöskin tämä kotona olo kun en halua noin pientä hoitoon laittaa. Rahaa riittää jotenkin mutta tunnustan olevani huono juoksemaan tarjousten perässä tms. Uusia vaatteita ostellaan todella harvoin, ei heräteostoksina suinkaan vaan kun on ihan pakko. Pienimmällä lähes kaikki tavarat ja vaatteet ostettu käytettynä. Kestovaipat käytössä. Vuokra on sika kallis ja sekin oma vika kun en enää neljättä kertaa lasten ala-asteen aikana viitsinyt laittaa heitää koulua vaihtamaan. Olisi voitu muuttaa jonnekin syrjemmälle keskustasta mutta jo sosiaalisten ongelmien kanssa painivaa poikaa en halunnut enää siirtää uuteen kouluun kun koulukiusaaminenkin loppui tässä nykyisessä. Rahaa jäisi enemmän jos olisin tehnyt taloudellisempia ratkaisuja asumisen suhteen tässä viimeisen reilun vuoden aikana, mutta nyt on näin. Ja kuten sanottu, ihan oma päätös.

Mitä enemmän ajattelen ni hölmö ja turha aloitus tämä. Koska vaikka kuinka ihan jo lasten iän karttumisen myötä nuo elarit nousis ehkä ni aina olisin se paskamutsi jonka takia se exä joutuis enemmän maksamaan. Ja vaikka kuinka oikeaoppisesti niiden kuuluiskin nousta ni silti pitäis pärjätä tällä mitä nyt saan, tiedän sen. Jos ne nyt edes nousis kun mun elämän valinnat ei tosiaan saa vaikuttaa isompien isän taloudelliseen tilanteeseen, olen samaa mieltä siitä.

Nyt en enää jauha ja kiitos kaikille kommenteista :)

ap

Ota huomioon se että ne elarit voi myös laskea eikä pelkästään nousta jos lasketat ne uusiksi. Pienten lasten kohdalla on päivähoitomaksut ja vaikka koululaisilla on isommat harrastusmenot ei se ole automaattista että elarit nousisi. Sulla voi olla että elarit on jo nyt hyvät.

Ainakaan minulla ei lastenvalvoja ehdottanut elatusamaksun nostoa kun kävimme siellä äitiyslomani aikana. Totesi vaan että sinulla on nyt tulot pienimmillään. Samalla kyllä sovittiin, että isompien lasten tuki jatkuu tarvittaessa koulutustukena. Ja niin siinä kävikin, ihan riitelemättä.

Tämä tarkistuskäynti koski lähinnä lasten lomajärjestelyjä, elatusmaksu käsiteltiin pikaisesti.

[QUOTE="Vieras";26918848]Ota huomioon se että ne elarit voi myös laskea eikä pelkästään nousta jos lasketat ne uusiksi. Pienten lasten kohdalla on päivähoitomaksut ja vaikka koululaisilla on isommat harrastusmenot ei se ole automaattista että elarit nousisi. Sulla voi olla että elarit on jo nyt hyvät.[/QUOTE]

Sen verran vielä sanonkin, että silti haluaisin tietää missä mennään vaikka laskisivatkin ja aion soittaa sille lastenvalvojalle. Hänhän osaa neuvoa ja katsoo aioita kaikilta puolilta joten oletan kuulevani faktat sieltä. Olen ihan pihalla näistä käytännöistä meinaan. Ei kysyvä tieltä eksy tai jotain....

ap

Tuon ikäisille lapsille lasketaan yleisiin kustannuksiin (ruoka, vaatteet, puhelin) 290 € kuussa. Lisäksi osa asumiskuluista. Ja mahdollinen yhdessä sovittu harrastus. Vähennät siitä lapsilisän ja loppu jaetaan vanhemmille suhteessa tuloihin (mikäli vanhemmilla elatuskykyä). Lastenvalvojalla käynti ei muuta elatusmaksuja, jos isä ei ole suostuvainen. Ja jos elatusmaksujen määrä ei olennaisesti muuttuisi, muutokseen ei suosituksen mukaan ryhdytä laisinkaan.

Yhteistyössä