Tuloerot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duunari

Vieras
Tässä iltasella rupesi mietityttämään noitten puolueiden kannat tuloeroihin.
Netistä tutkin asiaa ja siihen tulokseen tulin, että Perussuomalaiset, SDP ja Vasemmistoliitto ainakin ajavat tuloerojen tasaamista. Kokoomus vastustaa niitten nousua, mutta ei kuitenkaan ole valmis tekemään sen eteen mitään. Mitenkäs Keskusta?

Onko nämä tiedot oikein?

Seuraan kyllä politiikkaa suht aktiivisesti, mutta tämä on mennyt jotenkin ohi...

Keskusta lienee lähempänä Kokoomusta kuin Vasemmistoliittoa. Mun mielestä tuloerojen tasauksessa on oma järkensä, mutta järjettömyyksiin ei silti tarvitsisi mennä. Kyllä mun mielestä pitää saada tienata enemmän, jos tekee töitäkin enemmän tai on vastuullisemmassa työssä kuin joku toinen. Usein niillä, jotka tienaavat paljon, ei ole sellaista työaikalain tuomaa turvaa kuin monella tavallisella palkansaajalla vaan töitä on tehtävä myös sairaana, lomalla ja vapaa-ajalla.

Ei ei, kyllä kaikilla pitää olla sama liksa riippumatta siitä mitä tekee vai tekeekö mitään. Ihan epäreilua on se, että yksilö X tienaa enemmän kuin minä vain sen takia että hänellä sattuu olemaan vaativampi homma kuin mulla joka en ole koulun penkillä persuustani rasittanut.

• Tykkää
Reactions: versatile
Ei ei, kyllä kaikilla pitää olla sama liksa riippumatta siitä mitä tekee vai tekeekö mitään. Ihan epäreilua on se, että yksilö X tienaa enemmän kuin minä vain sen takia että hänellä sattuu olemaan vaativampi homma kuin mulla joka en ole koulun penkillä persuustani rasittanut.

Minäkin odottelen sitä kadunlakaisijan hommaa, jossa tienaisi yhtä hyvin kuin neurokirurgi.

ei kai tuloerojen tasaamisessa tästä kuitenkaan ole kyse? onhan niitä muutaman millin tienaavia johtajia jotka varmaan pärjäisivät vaikka puolella millillä vähemmän. ei kai kadunlakaisijan palkkaa olekaan tarkoitus nostaa sinne millin tasoon. tietyt alat ovat kuitenkin aivan alipalkattuja, kun ei niiden alojen palkoilla elätä itseään ja perhettään enää juuri millään esim pk-seudulla missä asuntojen hinnat ovat kovat.

[QUOTE="vieras";24177509]ei kai tuloerojen tasaamisessa tästä kuitenkaan ole kyse? onhan niitä muutaman millin tienaavia johtajia jotka varmaan pärjäisivät vaikka puolella millillä vähemmän. ei kai kadunlakaisijan palkkaa olekaan tarkoitus nostaa sinne millin tasoon. tietyt alat ovat kuitenkin aivan alipalkattuja, kun ei niiden alojen palkoilla elätä itseään ja perhettään enää juuri millään esim pk-seudulla missä asuntojen hinnat ovat kovat.[/QUOTE]
Jokainen ihminen PÄRJÄÄ kyllä ilman yhtäkään milliä. Kyse on siitä, kiinnostaako hommat enää, jos niistä ei makseta. Mä tein jonkin aikaa töitä kokonaispalkalla ja voin sanoa, että aika paskamainen jobi.

Tuloeroihin vaikuttavat muutkin asiat kuin ansiotulojen määrä. Eräs merkittävä syy tuloerojen kasvuun 90-luvun lopulla oli pääoma- ja ansiotuloverotuksen eriyttäminen. Tuloerojen pienentäminen ei olisi etu vain köyhimmälle väestönosalle, vaan koko yhteiskunnalle.

Uusimmat

Yhteistyössä