Tulistuva lapsi ja rangaistukset väärästä teosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tulistuvan lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tulistuvan lapsen äiti

Vieras
Olen lukenut kirjan Tulistuva lapsi ja saanut vähän vinkkiä haastavan 5-vuotiaan kasvattamiseen. Kuten otsikko kertoo, lapsi on haastava. Ei usko sanaa EI, ottaa sen niin raskaasti että alkaa jankata ja jankata ja lopuksi raivota. Koskaan ei tyydy siihen, että sanotaan ei. Olen pystynyt alkaa ennakoida tilanteita ja estelläkin näitä kohtauksia. Mutta suurin ongelmani on se, että mitä pitää tehdä kun lapsi esim. satuttaa toista lasta? Tuttavani katsoi todella pahasti, kun en vienyt lasta jäähylle satuttaessaan toista. Kielsin ja vaadin pyytämään anteeksi ja lapsi teki näin. Jos olisin vienyt jäähylle, tästä olisi seurannut tunnin mittainen raivosessio. Olimme vielä muualla kuin kotipiirissä, joten toteutus olisi ollut hankalaa. Meidän tulistuva lapsi ei myöskään opi jäähystä mitään, kuten kirjakin kertoo. Jäähy on turha, jos lapsella ei ole välineitä käsitellä tunteitaan. En kuitenkaan halua näyttää lapselle enkä ympäristölleni sitä, että lasta ei rankaista jos toista satuttaa. Olisiko kenelläkään heittää vinkkejä mikä olisi tällaiselle lapselle sopiva rangaistus toisen satuttamisesta kun miettimisestä ei ole tehoa (lapsi menee pois tolaltaan)?

Oon kans lukenut kirjan ja siinä on paljon hyvää. Mielestäni jäähy toimii kuitenkin konkreettisena merkkinä, että nyt menit rajan yli ja katkaisee tilanteen. Tämä on nyt vaan mun mielipide.

Rankaisukeinoja on monia, jäähy vain yksi joukossa. Eikä se toimi kaikilla lapsilla, kuten jo tiedätkin. Olisit ehkä voinut kertoa tuttavalle että teillä käytetään syystä muita rankaisukeinoja, jotta hän ei pitäisi sinua "löysänä" kasvattajana tai välinpitämättömänä.
Yksi keino rangaista voisi olla myös se, että jos vierailupaikka on lapselle tärkeä, lähdettäisiin satuttamisen ja anteeksipyynnön jälkeen pois. Sinulla on siellä haastava lapsi, paljon voimia! Voisit myös kysyä arkielämän neuvoja neuvolan perheneuvojalta tai muulta kasvatusalan ammattilaiselta?

Yhteistyössä