Tulipas mieleeni toisesta ketjusta: Minkä ikäinen teillä käy itse pesulla?

Eskari-ikäisestä ovat saaneet enimmäkseen huolehtia ihan itse suihkuttelut yms. Kolmevuotiaskin käy itse suihkussa (kun käydään saunassa tai käy kylvyssä) mutta hiukset pesen shampoolla ja toisinaan tarkistan että esim peppu on hyvin pesty :D

Hampaanpesut hoidan vielä 3- ja 7-vuotiailta, 8-vuotias pesee itse.

eskaikäsestä käyny ite suihkussa ja muistaa ite mennä (nykyään 10v)

mutta tohon tapaukseen viitaten..jos on sanotaan huonot kotiolot että lähivanhempi on alakuloon taipuva/masentunut niin kyllä lapsikin voi silloin "taantua" ettei osaa/pysty/älyä perusjuttuja hoitaa ikänsä mukaisella tavalla.

eskaikäsestä käyny ite suihkussa ja muistaa ite mennä (nykyään 10v)

mutta tohon tapaukseen viitaten..jos on sanotaan huonot kotiolot että lähivanhempi on alakuloon taipuva/masentunut niin kyllä lapsikin voi silloin "taantua" ettei osaa/pysty/älyä perusjuttuja hoitaa ikänsä mukaisella tavalla.
Ymmärrän täysin, mutta tää nyt oli tällainen irrallinen "ei tapaukseen liittyvä" kysymys :)

"lilla"
Meillä 4v ja 5v käyvät suihkussa itsenäisesti.Alapesut onnistuvat myös itsenäisesti,suihkussa käydessä.
Molemmat rupesivat käymään suihkussa itse 3-4v iässä.

Lapsia on NIIN erilaisia.... Esikoinen hoitanut itsenäisesti suihkut ekaluokkalaisesta, hampaanpesuista muistutan kyllä edelleen. Ja ikää neidilla 15.v. nykyään. :whistle:

Keskimmäinen hoitaa toki nykyään suihkunsa itse, muistuttelen kyllä alvariinsa asiasta. Tyttö 10.v ja ns. erityislapsi.

Kuopus 6.v käy suihkussa muuten itsenäisesti, mutta hiustenpesun hoidan vielä minä. Muuten jää "shampoota päähän".

Eli noin yleistäen vois meillä sanoa, että pesut on alkaneet hoitua itsenäisesti siinä 6-7 vuotiaina. Pienin muistutuksin ja ns tarkistuksin.

Yhteistyössä