Tulin itkemään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "2 lapsen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

"2 lapsen äiti"

Vieras
Eli, kaksi lasta, 3 v ja 3 kk. Jouduttiin asumaan (miehen halusta) tosi alkeellisesti pitkään, ei siis sisävessaa tai -suihkua, kylmä vesi tuli porakaivosta keittiöön hanasta. Eikä juurikaan lenkkimaastoja, ja mitäpä sillä olis tehnykkään kun ei suihkuakaan ollu... Synnytyksen jälkeen olin onnellinen, kun painoin alle sata kiloa... Mut sehän oli yhtä helvettiä sitten, en päässy juurikaan lenkille ja söin suruuni. Ja niin tuli 7 kiloa lisää, kahdessa kuukaudessa. Nyt lopulta päästiin kuukaus sitten muuttamaan kunnolliseen kotiin, ihan siis ostettiin talo. Pari viikkoa oon saanu nyt sitten palautua tuosta hirveästä ajasta, jonka jouduimme elämään tuolla metsässä.

Tähän asti mieskin on ollut siis kotona, kun on kausityöläinen. Siitä on ollut aika paljon apua, on päästänyt mut lenkille useamman kerran viikossa, ehkä kolmen viikon ajan. Aluks jaksoin vaan 4 kilometrin lenkkejä ja nyt oon tehny jo pari 7 kilometrin lenkkiä.

Nyt ukko menee sit töihin, 12 tuntisia vuoroja ennaltamääräämättömän ajan. Ja mä oon yksin noiden lasten kans, kokoajan... Ja ton kolmivuotiaan kanssahan ei lenkit onnistu, just ja just mahdollista kävellä kauppaan tohon 200 metrin päähän. Mä en kestä sitä, et joudun oman terveyteni taas uhraamaan. Tekis mieli tappaa itseni nyt, kun kohtahan mä oon taas entistä lihavampi ku joudun vaan kotona pyörimään. Ettei tarvis enää isompaa arkkua kuin nykyisellään... Kyllähän joku nuo lapset sen jälkeen huolehtisi, mutta kukaan ei nyt hoitaisi edes vanhempaa paria tuntia päivässä, et pääsisin lenkille. Ja sit mua ilkutaan läskeistäni eikä kellään käy mielessäkään, et mun tilanteessa ei oo mahdollista päästä lenkille.

Ehkä tässä on kaks vaihtoehtoa... Vanhempi osa-aikaiseen päivähoitoon, mietin vaan sitä, et miten saan sen täsmällisesti vietyä ja haettua sinne ja sieltä, kun on tuo vauvakin. Siihen ei sattumoisin ole varaa, et palkkais jonkun tänne kotiin kahtomaan sitä. Ja toinen, hieman ehkä huonompi, olis reenata jotain olkkarissa, DVD:ltä. Pitäs vaan vähän järjestystä vaihtaa olkkarissa. Välissä jouduin sen kokonaan lopettamaan, kun vanhempi lapsi oli niin pöljä et olis juossu mun alle. En tiiä joko se nyt kolmivuotiaana tajuais pysyä poissa alta. Voisin jumpata vauvan mukkuessa.

Mut miten mä vauvankaan saan nukkumaan päiväunia kun en voi lähteä nukuttamaan sitä vaunuissa?

Joo, eiköhän siinä ollu kaikki. Kaipaisin tietoa etenkin siitä, onko mahdollista saada vauvan kanssa niin säännöllinen rytmi et sais toisen haettua päiväkodista sovittuna aikana...

Hommaa tällainen:

kettler-track-motion-juoksumatto-4_prpage.jpg

Valivalivali vaan sullekkin, koi. Eiköhän äidin yleensä pääse lenkille ilman sellaisia joiden kanssa lenkillä käynti ei onnistu. Mut onko siis sellasia tuplarattaita, joissa kulkee tommonen kolmivuotias ja ihan vauva? Se kait olis ihan harkinnan arvoinen asia, mies toki vastustaa heti jos mitään sanon tollasesta. Tekosyy ei tosiaan oo, oon niin kauan jo uhrannu oman terveyteni tommosten tyhmien syiden takia, mä haluaisin jo olla normaali ihminen enkä tämmönen tonnikeiju.

Hmm.
Suurin muutos jos haluat laihtua on ruokavalio kuntoon.
Ruokailutavat laihduttavat, lenkkeily auttaa, pitää mielen virkeänä ja saat lihaksia, mutta
ilman lenkkeilyä laihdut ihan hyvin.

Pidä ruokapäiväkirjaa, niin sillä se lähtee.
Liikunta on laihdutuksen alussa sellainen bonus juttu, varsinkin jos sinulla on enemmänkin laihdutettavaa, niin ruokavaliolla enimmät nesteet ja kilot pois.

Unohda nyt nuo hiton lenkkeilyt ensi hätään. Paino putoaa kun työnnät vähemmän kaloreita kitaasi. Noilla lenkeillä ei ikinä koskaan saa mässäilyjä poltettua vaikka juoksisit syödessäsi. Taas yksi laihdutusohjelmien uhri.. Ensin läskit pois ja sitten vasta kunnon treeniä.

Nyt nainen lopetat sen märehtimisen ja otat itseäsi niskasta kiinni. Liityt kiloklubiin ja punnitset jokaisen suupalan. Näin opettelet syömään oikein. Ja se jo riittää alkuun että pikkuhiljaa kävelette lapsen kanssa. Kyllähän jo se ulkona olo ja ympäristön ihmettely 3-vuotiaan kanssa kuluttaa enemmän kuin tietokoneella tai telkkarin ääressä istuminen.

Jep, laihtumista ajatellen ruokavalio kuntoon ja mielenvirkeyttä ajatellen hankit tuplarattaat. Pääsette liikkumaan talosta ulos. Tai sit voit hankkia myös neliöliinan tai kantorepun, johon välillä pistät sen esikoisen. Käy raskaammasta treenistäkin äkkiseltään. Tai voithan pistää vauvan kannettavaksi ja isomman rattaisiin.

kuvia muutamista kantovälineistä:
http://www.liekku.net/index.php?option=com_content&view=article&id=293&Itemid=59

Sitten hankit itelles aikuista juttuseuraa lähistöltä. Menet ja kutsut kylään ensimmäisen suunnilleen saman ikäsen. Tai vaikka eri-ikäsenkin, lapsilla tai ilman. Kulkeeko bussit siellä päin? Jos ei niin unohda kaikki perhekerhon tapaiset heti... :D Jaa mutta voihan siinä lähistöllä silti sellaisia olla. Hankala sanoa.

Rattaista vielä. Hei oikeesti, useimmat niistä on nimenomaan kahdelle eri ikäselle lapselle!!

http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Tuplarattaat_13573604.htm?ca=2&w=3
http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Brio_Double_Wave__tuplarattaat_15310266.htm?ca=2&w=3

Varmasti löydät kohtuuhintaset ja kohtuutoimivat kärryt omalta paikkakunnaltas. Moni suostuu laittamaan postiinkin. Laita ilmotus sinne kaupan seinälle, että ostetaan tuplarattaat ja kaivataan lapsiperheseuraa. Neuvolan seinälle toinen lappu.

itse ostin seisomalaudan 3 vuotiaalle sisarukselle kun vauva syntyi ja sillä pärjättiin hyvin siihen asti lenkkeillen että isompi oppi ajamaan kunnolla pyörällä pari vuotta myöhemmin:)

Avain on ruokavalio. Pienennät annoskokoja ja syöt PALJON salaattia.
Sitten mietit, mikä siinä elämässä on niin vaikeaa. Minulla on puolenkymmentä lasta, eikä koskaan ole noin vaikeaa, vaikka mies on töissä+päivystää ja vielä sen päälle harrastaa kestävyysurheilua (lenkit voi kestää 5h). Vauvahan kulkee mukana joka paikkaan, liinassa, rattaissa, kaukalossa, missä milloinkin. Isompi voi kävellä minkä jaksaa, sitten kärryihin ja se käy jo sinulle lenkistä, kun työnnät kahta reippaasti.

Aluksi, ketään muuta on aivan turha syyttää jos ei esim.mies lapa kitaasi sitä ruokaa? Sitten olisikin jo rikosilmoituksen paikka!

Kotona voi tosiaan jumpata. Hankit kahvakuulan, aluksi suht kevyet käsipainot -> isommat myöhemmin.
Kotiin voi hankkia edullisesti käytettynä vaikka mitä.. Niitä crostrainereita on nettikirppikset pullollaan muuten ;)
Lasten kanssa ulkoilua niillä tuplarattailla ja vilkkaalle 3-vuotiaalle sellainen pikku-reppu, missä valjaat vaikka ens hätään. Sillä pysyy hallinnassa :D Ja ainahan sitä voi ulkoilla muutenkin ja venytellä, verrytellä itse samalla kun lapsi touhuilee siinä sivussa. Mielikuvitusta kehiin.. Kun keittelet sitä puuroas hellan äärellä niin kyykkyjä siinä vaan ja sama uunia kytätessä. Pikkujutuista tulee paljon kun niitä vaan viitsii tehdä.. :)

Avain on ruokavalio. Pienennät annoskokoja ja syöt PALJON salaattia.
Sitten mietit, mikä siinä elämässä on niin vaikeaa. Minulla on puolenkymmentä lasta, eikä koskaan ole noin vaikeaa, vaikka mies on töissä+päivystää ja vielä sen päälle harrastaa kestävyysurheilua (lenkit voi kestää 5h). Vauvahan kulkee mukana joka paikkaan, liinassa, rattaissa, kaukalossa, missä milloinkin. Isompi voi kävellä minkä jaksaa, sitten kärryihin ja se käy jo sinulle lenkistä, kun työnnät kahta reippaasti.

Juuri näin! Paitsi että salaattia on vähän vaikea saada syötyä puolta kiloa päivässä tai enemmän, niin että raejuustoa+ananasta ja kotimaisia vihanneksia (höyrytettynä) kehiin. Tai keitä vihannekset perunoitten kanssa, vedä soseeksi, mausta tillillä ynnä suolalla ja raasta vähän parmesania päälle. Nam! Ja se liha, kala tai kananmuna tietty ton kaveriksi. Syö kunnon ruokaa ja vähemmän herkkuja kerralla. Tai vaihda ne herkut suolasiksi.

Arvatkaa mikä on hyvää?
1. Lapin puikulaperunaa kuorineen lohkoiksi. Maustetaan öljyssä jossa on suolaa, mustapippuria ja valkosipulijauhetta.
2. raastetaan kolme raakaa punajuurta. Sekaan loraus etikkaa, väkevää sinappia ja suolaa. 2kpl kananmunaa, vähän korppujauhoja. Ja sitten se jauhelihapaketti. Tehdään soosista pihvit. PAISTETAAN 200 ASTEESSA PERUNOITTEN KANSSA
3. Samaan aikaan työnnetään höyrytyskattilaan lanttukuutioita, parsakaalia ja porkkanaa.

Kun koko komeus on kypsä, syödään pois turkkilaisen jogurtin kanssa. Jogurtti vähän pehmentään pippurista makua. Aaah... Vaivaa joutuu näkemään, mutta on herkkua!

Joo, ihan kivoja kommentteja tuli välissä. Mut jännä miten sitä tiedetään sellaisia asioita musta, mitä en ole maininnut. Pääasiana se, että mitään Juttaa en ole katsellut. En lenkkeile vain laihtumisen takia, vaan siksi että selkä olisi kunnossa ja saa rytmiä elämään. Pystyy silloin paremmin olemaan erossa liiasta ruuasta ja tupakasta. Olen lohtusyömäri, se ei vaan yksinkertaisesti onnistu, et vaan söis vähemmän. Mä joko kuntoilen ja syön hyvin, tai sit syön suruuni kun en pääse lenkille.

Toinen on sit toi, että istuu telkkarin tai tietokoneen ääressä... Miten vitussa mä ees kerkeäisin niiden kanssa olemaan, kun kaikki aika menee ruokkiessa lapsia ja siivotessa kolmivuotiaan jälkiä.

Tuo seisomalauta mua on kyllä mietityttäny, oon ajatellut et ne on vaan kaupungilla käyntiin ajateltu. Sehän ei paljoa maksa, joten pitää ostaa semmonen ja kokeilla voisko niillä ees kilometrin kävellä.

Mietin kyllä sitäkin, että jos jätän toisen lapsen kotiin itkuhälyttimen päähän ja sillä aikaa kierrän tossa tommosen ympyrän, joka on ehkä puoli kilsaa, kiertää siis tän naapuruston. Noita sit pari päivän aikana... Mut onhan se vähän riskaabeliä vissiin.

Niin sehän olis jo paljon helpompaa, jos mies kävis täällä edes nukkumassa, voisi yrittää toisen lapsen nukuttaa siksi aikaa ja toisen kans lähteä lenkille, kun ukko olis sitten kuitenkin paikalla jos lapsella on hätä... Mut toi ukko tuskin tulee kovin usein edes käymään täällä, eli periaatteessa oon sit niinku yksinhuoltaja.

Itse muutin ruokavalion, ihan ensin sokeri pois, se jo auttaa. Ja sisällä voi liikkua, steppilautana käy ihan mikä tahansa, vaikka matala jakkara tai pino kirjoja. Minulla on läppäri kiinni kuntopyörän sarvissa eli en mene konelle jos en polje samalla. Sisälläkin voi kävellä vaikka huoneesta toiseen puoli tuntia päivässä. Keinoja löytyy. Pihalle lasten kanssa ja harava kouraan jos ei muuta tekemistä ole, samalla voi vahtia sitä isompaa kun leikkii pihalla.

kalskahtaa kyllä korvaan että viis lapsista, mamma lähtee viettämään omaa laatuaikaa lenkkeillen...tuo että jättää lapsen kotiin oli itkuhälytin tai ei, ei kuulosta kovin terveelliselle.
eli jos on pakko päästä niin sitten hommaat siksi aikaa lapsille hoitajan. ihan kuin kaikki muutkin. ei lasten tarvitse kärsiä sun omasta joustamattomuudesta sillä eihän tuo ole mikään ongelma jos et itse tee siitä ongelmaa!!! pienempi kantoliinaan tai kantoreppuun, isompi rattaisiin ja ulos, vaihtoehtoja löytyy jos vähän mietit.
ja JOS et jaksa lasten kanssa niin sitten haet apua. ärsyynnyin heti aamusta kun näin taas mulle kaikki heti mutta kun mies lähtee töihin, voivoi ja valivali

Koitat nyt ekaksi päästä irtiin siitä ajatuksesta että liikunta = lenkki ilman lapsia.

Liikkua voi arjessa ja pienten lasten kanssa juuri niin paljon, kun oma kunto kestää ;) Lenkkiä tuplarattailla, taikka toinen liinassa ja toinen rattaissa (kohta tulee talvi, niin isompi pulkkaan), pihatöitä, jos kotona rappuset, niin niiten kävelyä, kuntopyörä, stepperi, lihaskuntoa kotona jne. Ota isompi mukaan treeniin, niin hän ei ole häiriöksi.

Voihan sitä liikuntaa harrastaa kotonakin? Joogaa, zumbaa, kahvakuulaa, lihaskuntoliikkeitä jne. mitkä tekee selällekin hyvää.. Jos haluat lenkkeillä niin tuplarattaat tai seisomalauta, tuplilla pääsee jopa juoksulenkeille. Aikamoisilta tekosyiltä perustelusi kuulostavat. Ruokavalio kuntoon ja selitykset sikseen. Tai sitten vaan hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet. Itselläni on kolme pientä jotka ovat syntyneet kolmen vuoden aikan, eikä edelleenkään ole ongelmia kuntoilussa tms. vaikka asutaan kaukana tukiverkoista ja mieskin saattaa luuhata maailmalla parikin kuukautta putkeen.. Tsemppia sinulle!

Ruokavalion osuus laihtumisessa on 80 % ja liikkua voi kotonakin. Minä teen kotitreenia youtuben videoiden mukana. Välillä ilman painoja ja välillä käsipainojen tai kahvakuulan kanssa. Kuntorulla myös joskus käytössä. Toki voit myös hankkia järeämpia kuntoilulaitteita kotiisi, mutta eivät ne sinua yksistään laihduta. Oikea asenne on tärkein.

Talvella on hyvää kuntoilua työntää vaunuja ja vetää pulkkaa perässä. Sama onnistuu syyskeleillä seisomalaudan kanssa.

Minä en oikeastaan edes lukenut tätä kunnolla, mut sen verran huomasin välistä, että sanoit olevasi lohtusyömäri ja liikunnalla haluat laihduttaa.
Noh, nyt on sellanen juttu, että et tule laihtumaan.
Olen pahoillani.

Ainoa keino on käsitellä ja keksiä keinot siihen lohtusyömiseen.

Liikunta lisää vain ruokahalua ja toimii hyvin väliaikaisena apuna. Hyvä tuki se on painonpudotukseen, mutta ei liikkumalla laihdu, jos ei syömispuoli ole kunnossa.

Apua on netti pullollaan, jos olet valmis ottamaan vastaan. Mut aloita siitä ruokavaliosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;30423393:
Olen lohtusyömäri, se ei vaan yksinkertaisesti onnistu, et vaan söis vähemmän. Mä joko kuntoilen ja syön hyvin, tai sit syön suruuni kun en pääse lenkille.

:rolleyes: justjust
Paljon siis ulkoilet niiden lasten kanssa päivässä? Eivätkö saa olla ulkona melkein yhtään? Ei ihme jos 3-vuotias on hankala jos ei ole tottunut olemaan ulkona.

Alat syömään VÄHINTÄÄN 600g kasviksia JOKA päivä. Ja samaten VÄHINTÄÄN 3 litraa vettä JOKA päivä.
Siinä kun olet ahtanut vatsan täyteen noita, niin ei tarvitse hirveästi epäterveellisiä asioita ahmia. Plus tietysti kukkarokin kiittää kun jätät ne sun herkut sinne kauppaan ja pupellat loputtomaan suruusi vaikka parsakaalia.

:rolleyes: justjust
Paljon siis ulkoilet niiden lasten kanssa päivässä? Eivätkö saa olla ulkona melkein yhtään? Ei ihme jos 3-vuotias on hankala jos ei ole tottunut olemaan ulkona.

Alat syömään VÄHINTÄÄN 600g kasviksia JOKA päivä. Ja samaten VÄHINTÄÄN 3 litraa vettä JOKA päivä.
Siinä kun olet ahtanut vatsan täyteen noita, niin ei tarvitse hirveästi epäterveellisiä asioita ahmia. Plus tietysti kukkarokin kiittää kun jätät ne sun herkut sinne kauppaan ja pupellat loputtomaan suruusi vaikka parsakaalia.
pitää muista seurata suolan saantia kun juo vettä, ite ihmettelin huonoa oloa ja johtui siitä etten saanut suolaa tarpeeksi, poistui pikavauhtia elimistöstä kun join vettä paljon

Yhteistyössä