Tuliainen vastasyntyneen vauvan perheelle

  • Viestiketjun aloittaja Suvipilvipäivikki
  • Ensimmäinen viesti
Suvipilvipäivikki
Hei,
Ajattelin täältä kysäistä vinkkiä siitä mitä vastasyntyneelle ja hänen perheelle voisi ensimmäisenä tuliaisena tuoda. Meinasin koota pienen lahjakassin tai korin, jossa olisi jokaiselle jotain. Vauvalle olen tehnyt pienet sukat, nutun ja pipon, ja meinasin lisätä kassiin myös jonkun lelun (ehdotuksia?). Haluaisin keksiä jotain myös vanhemmille ja tähän kaipaisin teiltä tuoreilta vanhemmilta ideoita. Mikä ilahdutti? Mikä tuli tarpeeseen? Mitä sen sijaan et olisi halunnut saada... Mulla on lähinnä ollut mielessä sellaiset kuin shampanja ja suklaa eli kovin luova en valitettavasti ole. Kiitos avustanne jo etukäteen!
 
Vauvallinen
Itse neulotut vauvanvaatteet on ihania, ja itsessään jo riittävä lahja.
Mulle kelpas parhaiten pullat ja muut tarjottavat, jotka sai sit pakastaa vierasvaraksi. Alkoholia kannattaa ostaa harkiten, jos äiti imettää, ettei isä vetäise koko pulloa yksikseen. Suklaa taas on aina hyvää, sen kanssa ei voi epäonnistua!:)
 
tain
Ihana idea, mutta itse en kaivannut tai saanutkaan kuin suklaata ja kukkia, ja kukat kalpenivat kyllä vauvan edessä niin että tulikohan niitä nuuhkittuakaan...

Jotain nopealukuisia naistenlehtiä oli kiva lukea kun imetti vauvaa ja otti rennosti ...ei mielellään sellaisia missä vilisee täydellisiä naisvartaloita, vaan vauvalehtiä, perhelehtiä, kotivinkkejä ja sen sellaisia. Niistä tuore äiti voisi ilahtua.

Iskälle vaikka sikari. Sellaisen meidänkin iskä sai, vaikka ei tupruttele ...eikä sitäkään tuprutellut, mutta oli otettu eleestä, ja tuolla se on kirjahyllyssä muistona.
 
:(
Jos äiti imettää, niin vauva voi saada suklaasta tosi pahoja vatsavaivoja. Näin kävi mm. meille ennenkuin luin että suklaata kannattaa välttää. Etenkin tosi pienet vauvat ovat herkkiä suklaalle (+kahville, pavuille, sipulille ja mm. ruisleivälle)
 
ihania lahjoja
Aivan ihana lahja nuo itsetehdyt vaatteet, ihan riittävä jo! Jos vauvalle haluat vielä jotain, niin katselukuva tai vastasyntyneen "kirja" (mustavalkoiset värit tms) olisi kiva.

Itse ilahduin, kun sain Body Shopin käsirasvaa, sellaista oikein kunnollista. Sitä tarvittiin kun jatkuvasti pesi vauvan peppua, eikä olisi itse huomannut/raaskinut panostaa moiseen! Eli jotain pientä hemmottelua.
 
Kynsilakka
Nämä ehdotukset on aika arkisia:

-Uuden perheen saa iloiseksi ruualla! Täräytä tehdä iso vuoka vaikkapa lasagnea, jos ei ole kovin pitkä kuljetusmatka. Vauvan hoito on niin aikaavievää, että jokin valmis ruoka helpottaa vanhempia ja aikaa jää uuden vauvan ihasteluun.

-Miksei myös makeaakin, alkoholin ja sikarin jättäisin pois.

-Naistenlehti on hyvä lahja äidille ja jokin ihana suihkusaippua (muttei liian voimakkaan hajuinen), sillä äidin huippuhetki voi olla se, että pääsee yksin suihkuun :)

-Myös talouspaperia menee, vaikka harsoja käyttäisikin.
 
xyx
Lelujakin vauvalle varmasti tulee monelta suunnalta, ainakin meidän vauvalla on jo pehmoleluja pienen pataljoonan tarpeisiin. Mutta eräs ystävätär toi vaippakassin ja ilmotti että tässä on mun kukat. Siitä tykkäsin! Ota vain ensin selvää käyttävätkö kestoja vai kertavaippoja.

Vauvan iholle sopivat pyykinpesuaineet vois myös olla hyviä.
 
Kynsilakka
Joo vauva usein hukkuu tavaroihin ennen ekaa vuottaan, joten kannattaa harkita pelkkää lelua. Kaikki käytännöllinen ja käytettävä on toivottavaa, kuten nuo vaipat.
Tai sitten pieni lahjakortti johonkin lähellä olevaan lastentarvikeliikkeeseen tai ihan vaikka Prismaan. Saa sitten ostaa mieleistä ja tarpeellista.

Sitten tuli mieleen tuo äidin hemmottelu edelleenkin, että jokin ihana hius-tai kasvonaamiokin olisi ylellinen lahja. Käsirasvakin oli hyvä idea!
 
rotinat!
Meillä täällä Itä-Suomessa elää sellainen kuin rotina-perinne. Eli vauvaperheeseen viedään ensivisiitillä ehdottomasti jotain syömistä, yleensä kahvin kanssa nautittavaa. Perinteisesti se on täällä ollut karjalan piirakoita, pullaa ja kermakakku, mutta kannustan pitämään rotinaperinnettä yllä millä tahansa runsaalla kahvin kanssa tarjottavalla tuomisella. Varmasti ilahduttaa. Itseäni ilahdutti rotinatuomisista eniten naapurin lasten tuoma kotitekoinen pitsa ja suklaaleivokset :).
 
Alessia
Jos menet vierailulle heti sairaalaan, vie äidille luumuja :)

Pehmeät helistimiet on ihan kivoja, vaikka niille ei ole heti käyttöä. Vaatteista mukavimpia olivat ne, jotka sopivat heti päälle, vaikka käyttöikä jäikin lyhyeksi. Ikävä oli pukea vauvaa liian suuriin vaatteisiin, kun sopivia ei ollut tarpeeksi.

Meillä ylivoimaisesti paras lahja oli Tiny Loven kuvallinen kangassysteemi pinnasänkyyn. Jo ihan pienestä asti vauva tapitti sitä ennen nukahtamistaan. Myös unirätti oli hyvä lahja.
 
Suvipilvipäivikki
Kiitoksia kovasti vastauksista. Mä täällä vielä mietin asiaa.. Olen ihan lähilähipiiriä, joten siksi haluan jotain myös vanhemmille. Ruoka- ja leivonnaiskorin kanssa menen sitten, kun vauva on päässyt kotiin. Tätä ensimmäistä lahjaa meinasin viedä sairaalaan. Ja juu, tiedän, että vauva hukku tavaraan, mutta haluan silti kantaa korteni kekoon. Tuota unirättiä olen miettinyt, kaverin vauvalla on sellainen ja se on ollut tosi tärkeä vauvalle melkein alusta asti. Käsirasvaa voisin ainakin sujauttaa kassiin. Lisävinkit ovat tietty edelleen tervetulleita:eek:)
 
Vauvallinen
Meet siis osastolle käymään? Mulle parasta, mitä sain, oli pienet pullot suihkusaippuaa ja vartalovoidetta, koska se sairaalan haju tarttui joka paikkaan ja olo oli jatkuvasti hikinen ja likainen jälkivuodon ym. kanssa. Mut se ei saa olla liian voimakkaan hajuista, ettei vauva sit vierasta voimakkaan tuoksuista rintaa (tai no, mun vauva ei ollut moksiskaan, mut olen kuullut et näinkin voi käydä.)
 
Harsot must.
Nyt jälkikäteen mietittynä olihan noita leluja, vaatteita yms. mukava saada. Mutta kuitenkin paras ja käytetyin (on muuten yhä edelleen käytössä) oli saada tutulta itseommeltuja harsoja. Ne ovat tehty värikkäästä kankaasta (siten parempi kuin tavalliset valkoiset) ja riittävän isoja. Ja vauvaperheessä harsoja ei ole koskaan liikaa. Eli vihjeeksi vaan muille ompelutaitoisille. Tai saa niitä kyllä kaupastakin, jos peukalo on keskellä kämmentä.
 
Pretty in pink
saimme kymmenkunta pehmohelistintä :() niitä tuli vähän liikaa...ihanaa et olet itse tehnyt vaatteita...ne olivat mielestäni parhaita lahjoja.

laitokselle en veisi kukkia - ne on hanklia tuoda kotiin ja se olematon pöytä on muutenkin täynnä...jotain pientä naposteltavaa voi viedä, mut ei suuria määriä. joku kosmetiikkatuote naiselle on jees ja/tai vauva-aiheinen kirja tai lehti. En veisi naistenlehteä tai sisustuslehteä, kun ei siinä alkuhuumassa kiinnosta kuin vauva-aiheet.:D eikä varsinkaan upeat naisvartalot.

Täytyy sanoa et parasta oli kun mun äiti oli ostanut (meillä pitkä ja rankka synnytysreissu) urheilukaupasta rönischin t-paidan ja housut. oli ihan uudestisyntynyt olo kun sai vetää uudet (venyvät) ja puhtaat vaatteet päälle!!! ei sanat riitä kertomaan.

Jos ihminen on läheinen ja voit satsata niin aika hyvä idea olisi viedä joku perus imetystoppi tai t-paita. On helppo ostaa kun ovat yleensä venyviä. Imetysvaatteisiin harva satsaa etukäteen mut ne on todella hankkimisen arvoisia. Ja ihana vaihtelu sairaalakaapuun.,.
 
Liila
Synnärille tyttö sai pehmopupun. Se on yhä (3,5 v) hänen rakkain aarteensa. Pupu toimii yöllä unikaverina ja sitä raahataan kaikkialle mukaan, antaa siis turvaa uusissa tilanteissa. Pupu ei ole liian suuri, joten se on helppo pakata mukaa reissuille ja kuljettaa mukana esim. kerhorepussa. Itse ilahduin synnärillä saamistani hedelmämakeisista. Luumuja olikin jo sairaalan puolesta.

Kotiin vieraat toivat vaippoja ja liivinsuojia, jotka tulivat tarpeeseen. Vaatteista sellaiset, joissa avattava haaraosa, tai kietaisumalliset bodyt, olivat parhaimpia.
 
mamma73
Tavara ei aina ole se paras lahja.

Olisin ollut aivan onnesta soikeana, jos olisin saanut jossain vaiheessa apua.

Jos olet perheen lähipiiriä, niin miten olisi "lahjakortti", jossa vanhemmat voivat valita tuletko auttamaan heitä vaihtoehtoisesti ruuanlaitossa, pyykissä yms.??

Oma esikoiseni on 4kk ja alussa tuntui ettei ehtinyt edes syödä lapsenhoidon lomassa. Edelleen tuntuu siltä etten ehdi syödä tai käydä suihkussa kuin pikaiseen. Olisin todella otettu jos joku olisi lupautunut auttamaan jossakin askareessa tai vaikka tuonut kotipizzasta ruokaa. Väsynyt äiti olisi varmasti ilahtunut tälläisesta.

 
rotinat ehdottomasti
Meille ei kukaan onneksi tuonnut leluja. Ei oltaisi niitä haluttukaan, sillä sitä tavaraa kyllä yleensä kertyy muutenkin tosi paljon. Kaikki yleensä toivat vauvalle vaatteita ja monet ns. liian isoja mutta se ei haitannut yhtään, sillä kyllähän ne käyttöön tulevat jossakin vaiheessa kuitenkin.

Suklaa ja muu herkku oli tosi hyvä tuliainen myös. Minulla ainakin oli kamala nälkä koko ajan heti synnytyksen jälkeen ja kesti 2-3 viikkoa. Mitä energiapitoisempaa, sitä parempi. Ja meidän vauva ei ole ikinä "kärsinyt" mun syömisistä. Eli imettää olen voinut vaikka söisin mitä.

Mutta oikeasti kaikista parhain tapa on tämä ns. rotinaperinne. Eli viekää aina mukananne jotakin syömistä. Ja mielellään ilmoittakaa se etukäteen ettei tuoreiden vanhempien tarvitse sen asian kanssa alkaa säätämään. Muutakin tekemistä todellakin on kuin alkaa väsyneenä hommaamaan jokaiselle vierailijalle kahvin kanssa tarjottavaa. Meidän vieraista onneksi kaikki tajusivat tehdä näin. Itselle ei tulisi mieleenkään mennä tuoreeseen vauvaperheeseen vierailulle ilman tarjottavaa.
 

Yhteistyössä