tuli soitto että 1:2 suhde että sikiö on terve..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ultrassa käytiin vko 11 ja siellä oli super vilkas sikiö. lääkärit päivittelivät että näin vilkasta sikiötä eivät ole ennen nähneet. tyyppi ei pysynyt hetkeäkään paikallaan. niskaturvotusta oli 1.0mm eli kai sekin näytti olevan ok.

luulin jo että kaikki on hyvin kun sain soiton että riskilukuni on 1:2 että sikiö on kromosomeiltaan terve. järkytys on ollut suuri..punktioon pääsen vasta 16 viikolla, 4 viikon päästä..

mitenhän sitä oikein pärjää tämän ajan. onko kukaan saanut koskaan näin huonoa riskiluka nt ultrasta? voiko tuo sikiön ylipoikkeava vilkkaus olla jo joku merkki siitä että kaikki ei ole kunnossa?

Ei kannata stressata, todennäköisesti useat saavat paljon huonommankin luvut, onhan tuossa 50% mahdollisuus täysin terveeseen, jotenkin kuvittelisi että vilkas olisi terve, sairaan ei kuvittelisi paljon liikkuvan.

suurin osa näistä seuloissa "kiinni jääneistä" on vääriä hälyytyksiä ja sit näistä jotka saa riskiluvuks esim. 1:16000 ni osa niistä on sit niitä joilla onkin jotain häikkää. Varmasti tulee oleen tosi rankat viikot ku ei yhtään tiedä onko väärä hälyytys vai ei. Paljon tsemppiä teille ja peukut pystyssä et kaikki kunnossa, kuitenkin 50% mahdollisuus ja voihan vamma olla sit ihan pienikin.

Hm. Tarkoitatko, että jos lapselta löytyy suuri todennäköisyys syntyä Downin syndroomaa sairastavana, teet abortin? Jos se tuntuu mahdottomalta, mikä on ongelma? Itse en tekisi aborttia missään olosuhteissa, joten riskit ovat nollainformaatiota.
- Äidin ikä muuten nostaa riskilukua helposti.

[QUOTE="viiraska";27094241]Hm. Tarkoitatko, että jos lapselta löytyy suuri todennäköisyys syntyä Downin syndroomaa sairastavana, teet abortin? Jos se tuntuu mahdottomalta, mikä on ongelma? Itse en tekisi aborttia missään olosuhteissa, joten riskit ovat nollainformaatiota.
- Äidin ikä muuten nostaa riskilukua helposti.[/QUOTE]

Mä rakastan näitä ei aborttia missään tilanteessa -ihmisiä. Jos kohdallenne osuisi raskaus, jossa lapsella on viimeistään välittömästi syntymän jälkeen kuolemaan johtava erittäin kivulias vamma, niin antaisitteko todella lapsenne kitua tarpeettomat 20 viikkoa ilman kivunlievitystä? Huh huh...

Vähän OT, mutta miksi tuo punktio menee noin pitkälle? rv 16:han on paljon rankempi tehdä keskeytys kuin rv12 tms. niin eikö olisi järkevää ottaa se mahdollisimman nopeasti.. Eli onko noissa joku että ei voi ottaa ennen jotain viikkoa vai onko syy vain jono? Osaisikohan joku vastata..

[QUOTE="viiraska";27094241]Hm. Tarkoitatko, että jos lapselta löytyy suuri todennäköisyys syntyä Downin syndroomaa sairastavana, teet abortin? Jos se tuntuu mahdottomalta, mikä on ongelma? Itse en tekisi aborttia missään olosuhteissa, joten riskit ovat nollainformaatiota.
- Äidin ikä muuten nostaa riskilukua helposti.[/QUOTE]

Missä luki, että ap tekisi abortin, jos löytyy jotain? Voihan sitä siltikin haluta tietää tilanteen, vaikkei keskeytykseen päätyisikään, jotta osaisi varautua tulevaan.

Mun ystävällä oli sama riski + turvotusta yli 4mm ja heille syntyi 10 pisteen tyttö muutama vuosi sitten.
Toivottavasti saatte iloisia uutisia punktiosta.

Voimia odotukseen ja odotukseen, tiedän omasta kokemuksesta miltä tuntuu odottaa ensin tutkimukseen pääsyä ja sen jälkeen tuloksia...

itse sain 25-v:nä ekasta ultrasta 1:20 tuloksen, mikä oli järkytys (ettei kaikki olisikaan kunnossa). Rv12 tehtiin istukkabiopsia ja sen jälkeen kaksi piinaavaa viikkoa odotellen tuloksia. Sitten kun töistä tullessani avasin kirjeen ja kirjeessä luki että sikiöllä on normaalit kromosomit, itkin onnesta! Soitin heti klinikalle ja kysyin sukupuolen(selviää siis jo noilla viikoilla tuossa tutkimuksessa). Aina toivoo lapsensa parasta, eikä se tarkoita että toivoo tervettä lasta, ettei hyväksyisi sairasta! Voihan lapsi sairastua vaikka syntyisikin terveenä!

Yhteistyössä