Tuli paha mieli kirppiksellä - olisinko voinut tarjoutua maksamaan varattoman ostoksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lily.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lily.

Vieras
Olin kirppiksellä etsiskelemässä siskoni häihin kuvausrekvisiittaa. Huomioni kiinnittyi äitiin ja tyttäreen (ehkä 10v) molemmat todella resuisissa vaatteissa. Jos näin saa sanoa niin varattoman näköisiä.

Sovittivat tytölle talvisaappaita, mutta jättivät sitten ostamatta ja kuulin kun tyttö sanoi että katso äiti, tässä olisi alle viidellä eurolla. Teki mieli sanoa, että voin ostaa kengät tytölle jos ne on liian kalliit.. mutta en jotenkaan iljennyt?!

Mitä mieltä olette olisinko voinut kysyä saanko ostaa kengät tytöllesi? Olen siis nainen, eli sellaista oloa ei olisi tullut että joku hullu stalkkeri namusetä yrittää lahjoa. Mutta olisko tuo ollut täysin sopimatonta??

Se vähän riippuu.. Jos minä lähden lasten kanssa kirpparille tai kauppaan, ne haluaa sitä ja tätä ja tota. "saanko tän? tän? tän?" Ja sitten saatan sanoa vaikka "et, se on liian kallis". Enkä tarkoita ettei olisi rahaa, vaan että laatuunsa nähden kallista. Kirppiksellä monesti on ihan ylihintaa käytetyistä. Mä en maksais mitään kymppiä vanhoista talvikengistä, joten minusta tuo "nämä sais vitosella" on ihan normaalia keskustelua lapsen ja äidin välillä

[QUOTE="...";24939211]Se vähän riippuu.. Jos minä lähden lasten kanssa kirpparille tai kauppaan, ne haluaa sitä ja tätä ja tota. "saanko tän? tän? tän?" Ja sitten saatan sanoa vaikka "et, se on liian kallis". Enkä tarkoita ettei olisi rahaa, vaan että laatuunsa nähden kallista. Kirppiksellä monesti on ihan ylihintaa käytetyistä. Mä en maksais mitään kymppiä vanhoista talvikengistä, joten minusta tuo "nämä sais vitosella" on ihan normaalia keskustelua lapsen ja äidin välillä[/QUOTE]

Ehkä, mutta tytön kengät (kesätennarit) oli ihan resuiset ja reikäiset.. ja syksy on jo pitkällä..

Itsekin juuri viikonloppuna kielsin tytöltä kengät kirppiksellä. En siksi etteikö olisi varaa vaan siksi etten osta hänelle käytettyjä kenkiä.

Tosin me ei olla vähävaraisennäköisä muutenkaan...ja vaikka olisi vyö tiukalla niin aina mulla olisi varaa ostaa lapselle kengät joten en antaisi kenenkään sponssata.

Njaa.

Harva varaton on "varattoman näköinen". Jos lapsi kulkee resuisissa kesätennareissa ja muutenkin ryysyissä, niin sanoisin että aika usein syynä on vain vanhemman välinpitämättömyys - tai se että mukelo rakastaa juuri niitä kenkiä & vaatteita.

Minusta olisi aika asiatonta noin pienen tiedonmurenan perusteella lähteä niinsanotusti kävelemään äidin päätöksen yli, ja sanoa että minä voin kyllä maksaa.

[QUOTE="mä";24939349]Monilla on tapana sanoa lapsille että ei meillä ole varaa/ se on niin kallis kun oikeastaan tarkoittavat että" en osta sitä kun ei me sitä tarvita."[/QUOTE]

Kirppiksellä varsinkin eli suurinosa kirppiskäviöistä on erittäin kriittisiä hintojen suhteen. Kyse harvemmin on siitä, ettei olisi rahaa ostaa vaan siitä, että tuote on aivan ylihinnoiteltu.

Mitä tulee resuisiin kesäkenkiin, niin tähän aikaan vuodesta se ei kauheasti haittaa, kun kohta kuitenkin siirrytään talvikenkiin ja ne resuiset päättyvät roskiin. Itsekin käytän aina kenkäni loppuun enkä ehkä osta uusia kesäkenkiä lapsille syksyllä enään, jos ei ole pakko, koska ne ei kuitenkaan mahdu syksyllä enään.

No, mä olen ostanut lapselle karkkia!!!
Isillä ja äidillä oli kärry täynnä kaljaa ja lapsi pyysi pätkistä. Isä vastasi, että ei ole rahaa. Sain niin pirunmoisen raivokohtauksen, että ostin pätkiksen ja annoin lapselle. Ja sanoin isälle, että mikä muu syy tahansa olis kelvannu mullekin, mutta toi meni jo liian pitkälle. Että en olis pitäny pahana kenkien ostamista. ERi syistä tietty.

[QUOTE="...";24939468]No, mä olen ostanut lapselle karkkia!!!
Isillä ja äidillä oli kärry täynnä kaljaa ja lapsi pyysi pätkistä. Isä vastasi, että ei ole rahaa. Sain niin pirunmoisen raivokohtauksen, että ostin pätkiksen ja annoin lapselle. Ja sanoin isälle, että mikä muu syy tahansa olis kelvannu mullekin, mutta toi meni jo liian pitkälle. Että en olis pitäny pahana kenkien ostamista. ERi syistä tietty.[/QUOTE]

Minkä takia sen syyn olisi pitänyt kelvata sulle? Ihan ventovieraalle ihmiselle. Itse en kyllä toisten ostoksiin puuttuisi, enkä edes ajattelisi mitään erikoista jos sattuisinkin kuulemaan moista. Yleensä en kyllä kuule, kun en kuuntele eikä mua kiinnosta mitä muut ostavat.

Isillä ja äidillä oli kärry täynnä kaljaa ja lapsi pyysi pätkistä. Isä vastasi, että ei ole rahaa. Sain niin pirunmoisen raivokohtauksen, että ostin pätkiksen ja annoin lapselle. Ja sanoin isälle, että mikä muu syy tahansa olis kelvannu mullekin, mutta toi meni jo liian pitkälle. Että en olis pitäny pahana kenkien ostamista. ERi syistä tietty.[/QUOTE]

ehkäpä sillä lapsella ei ollut karkkipäivää silloin.. :) vanhemmathan voi vapaasti oman terveytensä pilata kaljalla ja tupakilla, mutta ei sen lapsen terveyttä tarvitse pilata.
on mullakin ollut siideri joskus kärryssä, enkä lapselle ostanut namia, hälle oli kotona odottamassa pillimehu saunareissua varten !

ehkäpä sillä lapsella ei ollut karkkipäivää silloin.. :) vanhemmathan voi vapaasti oman terveytensä pilata kaljalla ja tupakilla, mutta ei sen lapsen terveyttä tarvitse pilata.
on mullakin ollut siideri joskus kärryssä, enkä lapselle ostanut namia, hälle oli kotona odottamassa pillimehu saunareissua varten !

No miksi sanoo ettei ole rahaa kun olisi pitänyt sanoa että sulla ei ole nyt karkkipäivä. Curling , curling

meillä tyttö haluaa käydä kirppiksellä tekemässä löytöjä vaikka rahaa olisi ostaa mistä vaan.
Ja tyttö kinuu koko ajan jotain "katso kun maksaa vaan 2 e, osta, osta " jne vaikka ei tarvitse enää yhtään enempää vaatteita. Kieltäydyn

[QUOTE="mä";24939530]No miksi sanoo ettei ole rahaa kun olisi pitänyt sanoa että sulla ei ole nyt karkkipäivä. Curling , curling[/QUOTE]

en tiedä mitä tuo curling tarkoittaa... mutta itse sorrun kyllä sanomaan että ei ole rahaa, kun tenavat jatkuvasti kinuavat jotakin.

Kuka sen päättää mitä omille lapsille pitää tietyissä tilanteissa sanoa? sinäkö?

en tiedä mitä tuo curling tarkoittaa... mutta itse sorrun kyllä sanomaan että ei ole rahaa, kun tenavat jatkuvasti kinuavat jotakin.

Kuka sen päättää mitä omille lapsille pitää tietyissä tilanteissa sanoa? sinäkö?

no en todellakaan päätä jokainen sanoo miten sanoo.
Pointti on se että miksi ei sano todellista syytä ? Sitä mä en ymmärrä .
Jos mä sanon pojille kun ne kinuu karkkia että ei ole nyt rahaa niin ne kinuu joka päivä. jos mä sanon että nyt ei ole perjantai ja karkkipäivä niin kyllä ne huomaa että ei kannata mankua.
Miksi mennä siitä missä aita on matalin ?
Tähdennän vielä että jokainen saa sanoa mitä vaan mutta en ymmärrä miksi pitää tavallaan valehdella.

Kannattaa vähän miettiä kun ihmisiä varattomiksi leimaat ;)
Itse aikanaan menin tilaamaan laivalomaa ja minulla oli ihan rytkyt vaatteet päällä (siihen aikaan vielä ei ollut joka taloudessa nettejä)
sillä minulla oli siivouspäivä ja sain kaverilta kyydin matkatoimistoon.
Kyytiin menin sitten niissä rytkyissä :D
Oli ensin ihan mukava naisvirkailija joka esitteli minulle niitä matkoja/hyttejä esitteestä.
Olin kiinnostunut vähän kalliimmasta hytistä jota tuo virkailija ei edes minulle esitellyt vaan olin lukenut omasta esitteestäni.
Virkailija totesi heti kun kysyin sitä hyttiluokkaa että
-ei sinulla siihen ole varaa ja se pitäisi maksaakin
Ihan harmittaa että en vaatinut hänen esimiestään paikalle sillä niin oli töykeää kohtelu :(
Sain sitten tilattua matkan ja juuri sen hyttiluokan johon minulla virkailijan mukaan ei varaa.
Otin matkan matkatoimiston kuljetuksella kun silloin asuin vielä paikkakunnalla josta tuonne satamaan oli sitä matkaa.
Virkailija soitti minulle viikon päästä sillä nyt kävikin nin ettei he saaneet bussia myytyä täyteen ja matkani jouduttaisiin siitämään muutamalla päivällä, sopihan se :)
Mutta paras osa tuli siinä kun virkailija jopa kehtasi vielä puhelimessakin minulle erikseen mainita
-katsoin tietosin niin sinähän olet jo maksanutkin tämän matkan
siis sillai oikein ihmetellen sanois sen :(
Siihen silloin vain totesin että
-niin, eikös sitä yleensä ole tapana maksaa ennen matkaa
virkailija jotain mumisi.

just juu! mä olisin tullut sun silmille jos oisit tuon meille tehnyt.mulla ei ole todellakaan tapana puuttua toisten ostoksiin.ja mistähän sä voit tietää kenelle ja monellekko ne juotavat oli..?jos vaikka porukkaa tulossa enempi?
tai vaikka lapsella olis ollut kilo pätkiksiä kotona?ja olen huomannut että tuo ei ole rahaa on aika yleinen tapa lopettaa kinuaminen ja tms..vaikka sitä rahaa olisikin!
toivottavasti et tuota tule meille tekemään!en todellakaan ohittaisi puuttumatta!
ja olemme mekin ostaneet aikuisten juotavaa kerralla enemmän,esim kun rakensimme ja talkoo porukalle oli luvattu lämmittää sauna mökillä..ja sitä porukkaa oli aikas paljon,joten juotavaakin oli suht paljon.vai olisiko joku pitänyt jättää ilman?ettei arvon rouva tee heti omia VÄÄRIÄ päätelmiään!!
ja me emme ole mitään alkoholisoituneita tms,vaan suhtautumisemme ja käyttömme on aivan normaalia.kännejä emme juo.

kaikkea sitä näköjään saattaa tulla kaupassakin vastaan ; ))) varmaan niitä maailman parhaimpia äitejä??

[QUOTE="maisa";24939747]just juu! mä olisin tullut sun silmille jos oisit tuon meille tehnyt.mulla ei ole todellakaan tapana puuttua toisten ostoksiin.ja mistähän sä voit tietää kenelle ja monellekko ne juotavat oli..?jos vaikka porukkaa tulossa enempi?
tai vaikka lapsella olis ollut kilo pätkiksiä kotona?ja olen huomannut että tuo ei ole rahaa on aika yleinen tapa lopettaa kinuaminen ja tms..vaikka sitä rahaa olisikin!
toivottavasti et tuota tule meille tekemään!en todellakaan ohittaisi puuttumatta!
ja olemme mekin ostaneet aikuisten juotavaa kerralla enemmän,esim kun rakensimme ja talkoo porukalle oli luvattu lämmittää sauna mökillä..ja sitä porukkaa oli aikas paljon,joten juotavaakin oli suht paljon.vai olisiko joku pitänyt jättää ilman?ettei arvon rouva tee heti omia VÄÄRIÄ päätelmiään!!
ja me emme ole mitään alkoholisoituneita tms,vaan suhtautumisemme ja käyttömme on aivan normaalia.kännejä emme juo.

kaikkea sitä näköjään saattaa tulla kaupassakin vastaan ; ))) varmaan niitä maailman parhaimpia äitejä??[/QUOTE]

Kalja on asia mikä saa ihmiset tekemään ihme päätelmiä kassajonoissa ;)
Oli ne sitten koti suomessa tai Tallinnassa
10laatikkoa kaljaa ja lapsille vain yksi pussi namia niin johan joku hemmetin palstamamma tulee siihen mussuttamaan kuinka kehtaattekin ostaa noin paljon ja lapsille vain yhdet namit jne.
Sai muuten se mamma pikkasen nopeammat lähdöt kun vähän avaudun,
pitääkö joku hemmetin lappu otsalla kulkea meillä häät viikonpäästä juomat tulee häihimme.

Kalja on asia mikä saa ihmiset tekemään ihme päätelmiä kassajonoissa ;)
Oli ne sitten koti suomessa tai Tallinnassa
10laatikkoa kaljaa ja lapsille vain yksi pussi namia niin johan joku hemmetin palstamamma tulee siihen mussuttamaan kuinka kehtaattekin ostaa noin paljon ja lapsille vain yhdet namit jne.
Sai muuten se mamma pikkasen nopeammat lähdöt kun vähän avaudun,
pitääkö joku hemmetin lappu otsalla kulkea meillä häät viikonpäästä juomat tulee häihimme.

Näin on.
Mäkin ostin raksaporukalle kaljaa ja sidukka saunaan, lisäksi säkäri pyysi tuomaan tupakkia. Olin silloin itse n. 6. kuukaudella raskaana ja maha oli jo valtava. Kassajonossa yksi vanhempi pariskunta tuli hyppimään silmilleni ja voivottelemaan, että mitä kaikkea hallaa mä mun vauvalle teenkin....... Nauratti niin pirusti, etten edes jaksanut oikaista heidän luuloja (josta sain sitten vielä kuulla kuinka töykeä mä olenkin....). Totuus kun olisi ollut, että en ole ikinä tupakoinut, raskaudet vetänyt aina alkon osalta nollalinjalla.

Sovittivat tytölle talvisaappaita, mutta jättivät sitten ostamatta ja kuulin kun tyttö sanoi että katso äiti, tässä olisi alle viidellä eurolla. Teki mieli sanoa, että voin ostaa kengät tytölle jos ne on liian kalliit.. mutta en jotenkaan iljennyt?!

Todennäköisesti ne vaan oli sellaiset, ettei äiti niitä hyväksynyt. Meidän 10 v naukuu kaikkea mahdollista ja mitä kamalampaa minusta, sitä hienompaa hänestä. Ja hän käyttää juuri tuota katso, vain alle 5 euroa tai katso miten halvalla :headwall: Enkä edes käytettyjä kenkiä osta, monot on ehkä ainoa poikkeus.Tyttö kyllä kirpparilla katselee kaikki 'ihanat' kiiltonahkakengät ja korkkarit, kuinka ihania ne olisi :headwall:

Ei minusta olisi sopivaa tuollaisessa tilanteessa tarjoutua maksamaan. Ehkä jos olisivat keskustelleet enemmän ja äitikin surkutellut että kun ei ole oikeasti varaa ja tyttö jää ilman talvikenkiä kokonaan tms. :D niin sitten olisi voinut asiaan puuttuakin ja tarjous olisi varmaan otettu vastaankin.

[QUOTE="mie";24939654]no en todellakaan päätä jokainen sanoo miten sanoo.
Pointti on se että miksi ei sano todellista syytä ? Sitä mä en ymmärrä .
Jos mä sanon pojille kun ne kinuu karkkia että ei ole nyt rahaa niin ne kinuu joka päivä. jos mä sanon että nyt ei ole perjantai ja karkkipäivä niin kyllä ne huomaa että ei kannata mankua.
Miksi mennä siitä missä aita on matalin ?
Tähdennän vielä että jokainen saa sanoa mitä vaan mutta en ymmärrä miksi pitää tavallaan valehdella.[/QUOTE]

koska, jos sanon, että ei ole karkkipäivä, he halöuavat jonkun lehden,lelun tms. helpoimmalla pääsen kun totean, ettei ole rahaa, silloin ei kinuta mitään muutakaan.

ja onko se nyt niin kamalaa jos menee siitäö mistä aita on matalin?

Yhteistyössä