Tuli mustaa ulostetta, lääkäriinkö?

  • Viestiketjun aloittaja Voi hitto
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No ei varmaan vielä tänään tartte sitä lääkärin aikaa varata jos kerran muuten vointi on hyvä, ei ole mahakipua ja mustan ulosteen tulo ei ole jatkuvaa. Sit jos vaiva jatkuu niin varaile aikaa ja varaile sinne normi vastaanottojen puolelle eläkä päivystykseen.
 
"vieras"
Ai, en ole koskaan kuullutkaan, että musta kakka olisi jotenkin pahasta. Kyllä sitä itsellänikin on aina silloun tällöin tullut, mutta eipä oile tullut mieleenkään, että siinä jotain kamlaa olisi. Siis mistä se sitten on oire??
 
kiu
Veriuloste eli meleena

Meleenalla tarkoitetaan mustaa, tervamaista, kiiltävää, pahanhajuista ulostetta, joka syntyy kun suolistoon vuotanut veri kulkee ruuansulatuskanavan läpi. Vuotopaikka voi olla ruokatorvessa, vatsalaukussa, ohut- tai paksusuolessa. Meleena voi jatkua vielä useita päiviä massiivisen vuodon lakattua.

Verenvuodon tasosta, määrästä ja vuodon nopeudesta, sekä suoliston läpikulkuajasta riippuu minkä väristä ulosteesta tulee: kirkkaan-, kirsikan- tai viininpunaista, mustaa vai tervamaista. Pääsääntöisesti kirkas punainen verentulo on seurausta peräsuolen loppuosan tai peräaukon vuodosta.

Peräsuolesta tuleva verenvuoto on aina tutkittava. Vuodon selvittämiseksi käytetään vatsalaukun- tai paksusuolen tähystystä ja jos syytä ei löydy, niin ohutsuolentähystystä.
 
tärkein pointti
Ihan löysää ja tosi tummaa, melkein mustaa. Pitääkö heti mennä lääkäriin? En ole syönyt tai juonut mitään, mikä sen voisi värjätä.
Onko sulla ollut viime aikoina käytössä joku valmiste, jossa on natriumlauryylisulfaattia? Se tekee reikiä limakalvoille ja ne sit tihkuttaa verta ruoansulatuskanavasta. Joskus ne tulehtuu ja repeilee pahastikin, jos ei kiinnitä asiaan mitään huomiota.
 
vierailija
Itse olen vakavassa kuumeessa ollut tässä koko viikon ja äsken kakalla äydessäni oli aivan järjettömän löysää ja mustaa. Epäilen että vois olla kyse siitä ettei oo tullu syötyy nyt lähe ollenkaa. Rauta lääkkeitä on mulle määrätty ku niin huonot veriarvot ja vitamiinin puutettakin on jonki verran. Pieni paniiki tila iski
 
vierailija
Itse olen vakavassa kuumeessa ollut tässä koko viikon ja äsken kakalla äydessäni oli aivan järjettömän löysää ja mustaa. Epäilen että vois olla kyse siitä ettei oo tullu syötyy nyt lähe ollenkaa. Rauta lääkkeitä on mulle määrätty ku niin huonot veriarvot ja vitamiinin puutettakin on jonki verran. Pieni paniiki tila iski
Rauta värjää ulosteen mustaksi. Lukee kyllä paketissa.
Ja voi myös laittaa ruikulille (toisilla kovalle).
 

Yhteistyössä