Tuli mieleen tuosta lasten ulkonaolemisesta...entäs kun viisivuotias poika on aamusta iltaan ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hullukö mä olen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hullukö mä olen

Vieras
äitinsä sanoo, että tykkää olla ja haluaa olla joten ei hän estele. Liikkuu lähinaapurustossa pyörällä, isompien ja samanikäisten poikien kanssa.
Erehdyin arvostelemaan tätä ystävälleni, pojan äidille, ja sain kuulla olevani ylihysteerinen ja mitään tajuamaton, kun ei kerran oma poika ole vasta kuin vauva. Että varmasti oma poikanikin viisivuotiaana menee miten lystää eikä mulla ole siihen mitään sanomista.

Itselläni on neljävuotias tyttö ja yksivuotias poika. En voisi kuvitellakaan että tyttäreni vuoden päästä olisi ulkona koko päivän, ilman että tietäisin aivan tarkkaan missä hän liikkuu. Ei tule kuuloonkaan. Sama pätee poikaanikin, kunhan se tuosta vähän kasvaa. Ja vaikka lapsi olisi 7-vuotiaskin, niin sama homma. Pienen lapsen paikka on mielestäni kotona. Toki pari tuntia illassa ulkona koulun jälkene on ihan ok, mutta ei noin, että omaa lastaan ei edes näe, kun käy vaan kotona nukkumassa ja syömässä. Minun lapseni lähtevät kuitenkin maailmalle, onko se sitten muka väärin, että haluan pitää heidät lähelläni kun ovat vielä pieniä?

Mun 4 v 9 kk on kyllä saanut ulkoilla yksin jo aika kauan, mutta tämä ei ole kerrostaloalue, lapsi ei saa poistua pihasta, eikä hän ole siellä aamusta iltaan vaan puolisen tuntia tai 45 minsaa, mun hihkaistessa välillä että miten menee. Ei saa pyöräillä silloin, kun ulkoilee yksin.

Ystävälläsi on aika omituinen asenne, jos hänen mielestään viisivuotiaan voi jo antaa liikkua siellä missä lystää, aamusta iltaan. Jopa huolestuttavan välinpitämätön asenne :/

Semmosta vielä, että mä olen sitä mieltä ettei edes viisiTOISTAvuotiaan pojan kuulu saada mennä miten lystää, niin ettei äidillä ole siihen mitään sanomista....
Rajat on rakkautta, välittämistä. Ja kuten on ollut nähtävissä viime aikoina, ihan liian moni lapsi & nuori on yksin :/

Meillä neljäveet saa olla omilla pihoillaan ulkona itsekseen...asutaan omakotitalo alueella. Siis silloin saavat olla kun noita potilaita ei juokse pitkin metsiä.

Ja siis ollaan aikuisetkin illat ulkona, mutta ei nähdä joka minuutti muksuja...

5v tarvitsee todellakin vielä aikuisen neuvoja ja turvaa paljon päivän mittaa ja tulee tarvitsemaan vielä useita useita vuosia. Lisäksi minusta olisi hyvä rauhoittuakin päivänaikana ja oppia siihen ettei aina tarvi mennä ja tehdä jotain.

Lisään vielä, että se on kumma kun useat antaa pienen lapsen olla ulkona yksin ja luulevat tietävänsä mitä ne lapset tekee. Naapurit sitten käskee lapsia pois autotieltä, parkkipaikoilta ja katoilta. Sama pätee noihin teineihin. Annetaan hyppiä ulkona yökaudet ja mitään ei opita vaikka laskuja pikkuilkivallasta alkaa tulla.

Meillä nyt viisivuotias tyttö on yleensä tosi paljon ulkona ja yksikseen tai kavereiden kanssa, ollut jo viime kesästä. Tiedän missä on ja tyttö tietää missä saa olla, tosin on tuota jokunen kerta etsittykin, mutta löytynyt sitten kuitenkin lähistöltä. Pieniä irtiottoja siis! Ja asutaan rivarissa ja ovi on koko ajan auki, että säilyy kuulokontakti...

Omakotitalon pihassa aidattu tai mielellään syrjässä ettei tie ihan vieressä niinkuin meillä päästän pojan 4vuotta yksin ulos.Yleensä katson ikkunasta ja jos menee jonnekin etten näe kun katson käyn huutelemassa ja usein neidin kanssa mennään perään aika pian muutenkin kun on ulkona.Meillä poika on tosiaan ulkona kokoajan.Sisälle tuumaa saada ja kesäsin ainakin ollaan kaikki kaikki mahdollinen aika ulkona.en kyllä omasta pihasta annan pois mennä ja jos näin tapahtuu niin yksin ei ole enään sen jälkeen ulos asiaa.Mutta vielä ei ole tarpeen.

Taas mä kommentoin :ashamed: mutta mulla oli tänä aamuna vanhempainvartti tytön päiväkodissa, ja lto sanoi että viisivuotias on siinä iässä että on mukamas iso, mutta kaipaa todellisuudessa aikuisen neuvoja, syliä ja turvaa erittäin paljon. Syliä 5 v tarvitsee jopa enemmän kuin esimerkiksi kolmevuotias lapsi.

Eli siinäkin mielessä on huono homma, jos 5 vee huitelee aamusta iltaan missä sattuu.

Kerrostaloasumisessa on sekin huonoa ainakin meillä, kun lapsi ei saa itse alaovea auki ja summeri on sen verta korkealla ettei siihen yletä. mutta ehkä ensi vuonna on pakko alkaa treenailla, kun eskarikin jo alkaa ja sit apua, kohtahan se onkin jo koulussa :xmas:

Syliä meilläkin tuo tyttö kaipaa ja jos on sisällä niin ei paljon muuta ehdi tekemäänkään kuin sylittelemään tai taistelemaan sylistä 2v. siskon kanssa.. Mutta sitä vartenhan mä täällä olen;)

Yhteistyössä