Tuli mieleen, kohtelusta työpaikalla kun olin raskaana, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olin vuorotteluvapaasijaisena ja tein jo toista vuorotteluvapaasijaisuutta putkeen. Tulin raskaaksi ja lapsi syntyisi työsuhteen päätyttyä.

Minulla oli koko raskauden ajan kova selkäkipu, johon ei auttanut liikunta eikä mikään. Supistelut myös kovia. Kävin kuitenkin töissä.

Koulutuspäivät piti järjestää sitten korvessa jonne mennään metsätietä pitkin pitkä matka kuoppaista tietä. Pyysin, jos voitaisiin olla jossain muualla, koska minulla supisteli kovasti jos istuin autossa ja varsinkin tuollainen kyyti.

Ei käynyt. Myös en voinut olla pois menettämättä osaa palkastani. Menetin jo osan palkastani, kun en osallistunut toiseen koulutukseen, joka järjestettiin risteilyllä. minulle ei sijaisena annettu lupaa osallistua tuohon koulutukseen, muuten olisin toki osallistunut.

Minusta näin jälkeenpäin ajatellen, aika inhottava kohtelu. Toinen lapsemme syntyi sitten yli viikkoa ennen laskettua aikaa. Alle 3-kiloisena.

En ole asiaa ajatellut edes, enkä tiedä, miksi tuli nyt mieleen...

On se vaan niin, ettei koko muu maailma voi järjestää uusiksi tekemisiään yhden raskaana olevan vuoksi. Minusta ei ollut erityisen inhottava kohtelu, vaan aika normaalia. Raskaus ei ole sairaus ja muidenkin odottavien täytyy sopeutua tilaansa. Eri asia on ammateissa, joissa on pakko huomioida raskauden aiheuttamat riskit.

Mietin vaan, että onko normaalia, että sijaiseen ei panosteta mitään? esim. nuo risteilyt ei kalliita ole...
Minusta on periaatteessa väärin, että ei saa samasta työstä samaa palkkaa, kun ei oteta mukaan risteilylle. TAi tuota toista koulutusta ei voinut tehdä esim. opiskelemalla itse.

Mutta niin kai se on, että nuoret naiset ovat kaikkien sylkykuppeja. Eivät pidä toinen toistensa puolta, vanhemmat naiset kadehtivat ja miehet periaatteesta pitävät vain toistensa puolta.

No itse asiassa, meno oli kivaa tuossa työpaikassa ekan vuorotteluvapaa-ajan, jolloin siellä oli miespuolinen rehtori. Tuon jälkimmäisen ajan noin 50-vuotias lapseton nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No miksi et hakenut sairaslomaa? Silloinhan haetaan saikkua, jos ei pysty töissä olemaan...

tyhmästä päästä kärsii koko ruumis... näin kai se olisi pitänyt toimia. Itse asiassa, valitin kyllä kovasti äitiysneuvolassa, mutta en osannut "vaatimalla vaatia" sairaslomaa.

Älä tuota risteilyä harmittele, mulle kävi samoin (olin osa-aikaisena, mutta töissä melkein joka päivä), vaikka en ollut edes raskaana. Pomo vaan päätti vissiin nuukailla :/

Yhteistyössä