Tulevien mummun ja ukin tupakointi

  • Viestiketjun aloittaja Vieraana nyt
  • Ensimmäinen viesti
Vieraana nyt
Olenko liian herkkis vai muuten hullu. Miehen vanhemmat polttavat sisällä ja en todellakaan haluaisi viedä marraskuussa syntyvää lastamme sinne hajuun hetkeksikään vierailulle. He eivät nyt polta kun minä olen käymässä, mutta kyllähän siellä haisee. EN haluaisi että vauva haisee tupakalle saatikka että joutuisi haistelemaan sitä hajua. Tarttuuhan se haju vaunuihin/sitteriin/turvikseenkin vaikka juuri sillä hetkellä ei kessutellakaan.

Oonko liian suojeleva vai onko oikein edes yrittää pyytää heitä lopettamaan sisällä polttaminen? Onhan ne miehen vanhemmat ja lapsen isovanhemmat. Tuntuu et olis liian groteskia sanoa et polttaminen loppuu tai ei tulla käymään. \|O
 
clivia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2004 klo 14:35 Vieraana nyt kirjoitti:
Olenko liian herkkis vai muuten hullu. Miehen vanhemmat polttavat sisällä ja en todellakaan haluaisi viedä marraskuussa syntyvää lastamme sinne hajuun hetkeksikään vierailulle. He eivät nyt polta kun minä olen käymässä, mutta kyllähän siellä haisee. EN haluaisi että vauva haisee tupakalle saatikka että joutuisi haistelemaan sitä hajua. Tarttuuhan se haju vaunuihin/sitteriin/turvikseenkin vaikka juuri sillä hetkellä ei kessutellakaan.

Oonko liian suojeleva vai onko oikein edes yrittää pyytää heitä lopettamaan sisällä polttaminen? Onhan ne miehen vanhemmat ja lapsen isovanhemmat. Tuntuu et olis liian groteskia sanoa et polttaminen loppuu tai ei tulla käymään. \|O
Mä aikoinaan kieltäydyin menemästä vauvan kanssa exän siskolle ja vanhemmille koska siellä tupakoitiin sisällä.Ei ne siitä tykänneet mutta sanoin suoraan etten halua vauvaan tupakanhajua.Ne kyläili sitten meillä.
 
mammuttimamma
Passiivinen tupakanpoltto on yhtä vaarallista kuin varsinainen tupakointi. Ihan hyvin voit tällä tavalla perustella sitä, miksi et halua heidän tupakoivan lapsesi läsnäollessa tai että miksi et halua tuoda lastasi koko huusholliin. En tiedä onko pinttyneellä tupakanhajulla mitään vaikutuksia hengitettäessä, mutta se vähintään kyllä tarttuu vaatteisiin ja tavaroihin.
 
Teet ihan hyvin jos et halua viedä lasta tupakoivaan huusholliin. Sinä päätät lapsesi asioista ja appivanhempasi päättävät omistaan. Voit olla menemättä heille ja he voivat tehdä kodissaan mitä haluavat.

Meidän käryttelevät tuttavapariskunnat hoitelevat he hommat ulkona, joten ei ole tollastakaan tullut mietittyä. Mutta yhteenkään tupakoivaan huusholliin en lastani veisi!
 
KoalaMuori
En veisi lastani paikkaan missä poltetan sisällä, on se sitten kahvila tai mummula. ihan jo terveydellsiistä syistä, mutta jo kasvatusmielessäkin. koeta kertoa se jotenkin hienotunteisesti, faktoishin vedoten..
 
Vieraana nyt
Löysin imetystukilistan sivuilta juttua tupasta ja imetyksestä ja siellä sanottiin että vaikka vauvan omatkin vanhemmat polttaisivat ulkona, ei se anna täydellistä suojaa myrkyiltä. Eli äidin iholla, vaatteissa, hiuksissa yms kulkeutuu myrkkyjä vauvaan. Enkä tod. halua edes ajatella miten paljon niitä myrkkyjä on ilmassa paikoissa joissa poltetaan sisällä, vaikka siellä oleskelumme hetkellä ei poltettaisi. Onhan niitä matoissa/seinissä/huonekaluissa kaikkialla. Täytyis kai uskaltaa ensin miehen kanssa asiasta jutella. Pelkään vain loukkaavani häntä. Mutta uskon että hänkin haluaa vauvan parasta, vaikka on riskinä että äitinsä ja isänsä loukkaantuvat. Eihän mulla ole mitään henk.koht heitä vastaan vaan sitä tupakkaa ja sisällä polttamista.
 
Meillä anoppi miehensä kanssa polttaa yleensä sisällä. Mutta kyläilessämme siirtyvät ulos tupakalle. Eikä siitä edes tarvinnut mitään mainita. Niin ja yleensä tuulettavat hyvissä ajoin, ja jos menemme päivällä/illalla, eivät he ole sinä päivänä sisällä polttaneet.
Mä taas ajattelen asiasta niin, ettei lasta voi kaikelta kuitenkaan suojata, niin tuskimpa siitä haittaa on. Siis että lapsi on sellaisissa sisätiloissa, joissa on poltettu, muttei kuitenkaan lapsen läsnäollessa polteta.
Tottakai lapsen parasta on aina ajateltava, eikä siitä kenenkään tupakoijan pitäisi loukkaantua!
 
Cressida
mun lapsen isän vanhemmat polttavat kans sisällä ja olen sanonut siitä heille moneen kertaan että jos aikovat sisällä polttaaa silloin kun tyttö on siellä kylässä niin polttaa sitten ainoastaan liesituulettimen alla. että jos alkaa vaatteet liikaa haisemaan tupakan savulle niin loppuu tytön vierailut siellä. samoin oli taistelua siitä että kun sanoin etten halua että autossa poltetaan jos tyttö on kyydissä..
on se kumma kun ei aikuiset ihmiset tajua ettei se hemmetin savu ole lapsille hyväksi!!!!! \|O \|O
 
arhippa
Mä en vie mun lastani äitini luokse, enää. Hän on sairaalloinen ketjupolttaja ja olemme asiasta keskustelleet, mutta hänen mielestään hän tekee just niinkun haluaa kodissaan,piste.
Lisäksi hänelle maistuu viina ym. tabut liian hyvin joten, lastani en hänelle vie myös hoitoon. Lapseni on tärkeämpi kuin itsekeskeinen äitini.
 
meillä oli ennen molemmat tupakoitsijoita sis minä ja mieheni... lopetin kun raskaus varmistui ja ihan ilman sanomistakin mies ei polta autossa jos poika on mukana..... yksin kyllä' saattaa tupakan polattaa ja multakin alkuun aina kysyi et häiritseekö....

mieheni isä polttaa mutta aina ulkona niin kuin miehenikin... molemmilla periaate et sisällä polttaminen ei tule kyseeseen missään tapauksessa....

mielestäni voit ihan hyvin ilmoittaa et jos peheessä poltetaan sisällä ni ette vieraile siellä tai ottakaa asia puheeksi jo ennen vauvan syntymää... ko sit syntymän jälkeen on muutakin tekemistä ja ajattemista kuin yks tupakan poltto....

minä en veisi poikaa sellaiseen paikkaan jossa lapsen kyläillessä poltetaisi sisällä... onneksi meidän tutuissa ei sellaista paikkaa enään olekaan...
 

Yhteistyössä