Tuleva ylä-koululainen, leikkii ja pelleilee ruokapöydässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Puhaltelee saippuakuplia sisällä vsikka tietää että se on kiellettyä.

Itse kun olin 13v autoin äitiä lastenhoidossa, isää maatila töissä.. olin viikonloppuja kaverin kanssa kaksin maalla, hoidettiin silloin koirat, kissat, hepat, yms ruuan laitto, kaupassa käynti. Ei ois tullut mieleenkään hölmöillä kuin 5v lapsi.

Ei varmaan ois saanut sanoa, mutta kun useampana päivänä yritin nätisti niin lopulta sanoin tolle että käyttäytyy aika lapsellisti ollakseen menossa ylä-asteelle. Luulis että vähän hävettäs.

Siis leikki ruualla monta kertaa, tunki sormen croisantin sisään, arvatkaa mikä sormi. närppi nakista paloja käsin ja leikki kaikella.

Itse kun olin 13v autoin äitiä lastenhoidossa, isää maatila töissä.. olin viikonloppuja kaverin kanssa kaksin maalla, hoidettiin silloin koirat, kissat, hepat, yms ruuan laitto, kaupassa käynti. Ei ois tullut mieleenkään hölmöillä kuin 5v lapsi.

Ei varmaan ois saanut sanoa, mutta kun useampana päivänä yritin nätisti niin lopulta sanoin tolle että käyttäytyy aika lapsellisti ollakseen menossa ylä-asteelle. Luulis että vähän hävettäs.

Siis leikki ruualla monta kertaa, tunki sormen croisantin sisään, arvatkaa mikä sormi. närppi nakista paloja käsin ja leikki kaikella.
Tottakai lapsi leikkii ruoalla, jos ei ymmärrä ruoan arvoa ja vanhemmat eivät leikkimistä kiellä. Riittävät sanktiot leikkimisestä, ja kyllä se sitten loppuu.

Kurin puutetta. Saanut selkeästi liian harvoin selkäänsä pienenä.

Lapselle tulee pitää sellainen kuri, että totteleminen on pienestä pitäen luissa ja ytimissä. 13 v iässä sitä perustottelevaisuutta on aika työläs enää ruveta opettamaan, vaikka toki se onnistuu jos siihen riittävästi satsaa.

Ai vika on kasvatuksessa jos murkku ikäinen leikkii ruualla ja puhaltelee saippuakuplia sisällä? Kyllä musta tuntuu että jotain vikaa on nuoren nupissa kun aletaan käyttäytyy noin lapsenomaisesti.
Aikuinen ei tarvii olla, mutta enpä usko että muut samanikäiset käyttäytyy näin. (En siis pahalla tätä sano)

Ai vika on kasvatuksessa jos murkku ikäinen leikkii ruualla ja puhaltelee saippuakuplia sisällä? Kyllä musta tuntuu että jotain vikaa on nuoren nupissa kun aletaan käyttäytyy noin lapsenomaisesti.
Aikuinen ei tarvii olla, mutta enpä usko että muut samanikäiset käyttäytyy näin. (En siis pahalla tätä sano)
No höpsis. Ihmiset käyttäytyvät lapsenomaisesti ainakin kaksvitoseksi asti, jotkut miehet ovat täysiä kakaroita viekä nelikymppisinäkin. Kuten sanottu, kasvatuksen puutetta.

Kyseessä saattaa olla ns. kusipäinen lapsi. Sääliksi käy tulevia luokkatovereita.

Hyysääjät ovat keksineet näille diagnooseja kuten adhd, asperger ja mitä näitä on. Perinteisempi ja oikeampi diagnoosi ja nimitys on kusipää.

Meillä on tosi hyväkäytöksinen, mutta hirveän vilkas lapsi! Käyttäytyy yhtähyvin kuin tavalliset ihmiset, mutta siinä ohessa ehtii tehdä sata huonompaa juttua....siinä ei kuulkaa tavallinen ihminen pysy mitenkään perässä vahtimassa ja ohjaamassa!!!

Meillä on tosi hyväkäytöksinen, mutta hirveän vilkas lapsi! Käyttäytyy yhtähyvin kuin tavalliset ihmiset, mutta siinä ohessa ehtii tehdä sata huonompaa juttua....siinä ei kuulkaa tavallinen ihminen pysy mitenkään perässä vahtimassa ja ohjaamassa!!!
Meidän naapurin tenava on juuri tuollainen. Heillä ongelma on kyllä selkeästi siinä, että eivät ole lasta ikinä opettaneet keskittymään ja olemaan paikallaan, eivätkä osaa kunnolla kieltää oikein mitään.
Sama ongelma pienemmänkin kanssa.

Oliko pikku sormi? Oliko oikein?

Meidän naapurin tenava on juuri tuollainen. Heillä ongelma on kyllä selkeästi siinä, että eivät ole lasta ikinä opettaneet keskittymään ja olemaan paikallaan, eivätkä osaa kunnolla kieltää oikein mitään.
Sama ongelma pienemmänkin kanssa.
Vilkas lapsi ei toimi ihan samanlailla kuin keskiverto. Voit vaikka istua sen päällä kaks tuntia, ja kun päästät sen vapaaksi niin se käyttää kaiken patoutuneen emergian räjähtävällä intensiteetillä!

Meillä ollaan opeteltu, ja lapsi osaa istua hiljaa esim konsertissa, kirkossa, nykyään keskittyy oppitunnillakin. Mutta kun tilaisuus loppuu niin sillon lähtee!

Yhteistyössä