Tulehdusko?

• Viestiketjun aloittaja Ulkomailla asuva
  • Ensimmäinen viesti
Ulkomailla asuva
Oireet alkoivat viikko sitten. Ainoana vaivana on riesaksi asti tihentynyt virtsaamisen tarve (vessassa saa juosta vajaan tunnin valein). Muutamia kertoja on vihlaissut alavatsasta, mutta mitaan varsinaista kirvelya tai kipuilua ei ole. Vain hiukan ahdistava tunne klitoriksen seudulla.

Olen ollut 1.5 vuotta vakituisessa parisuhteessa ja syonyt koko ajan e-pillereita (olen 30v). Tietaakseni kumppanini ei ole pettanyt minua, eika hanella ole ollut sukupuoli tautejakaan. Viimeiset kuukatiset paattyivat vahan vajaa kaksi viikkoa sitten, joten en usko, etta kyse voisi oikein olla raskaudestakaan. Minulla on ollut aiemmin virsaputken tulehduksia ja muutama hiivatulehdus eivatka nama oireet oikein sovellu niihinkaan.

Asun ulkomailla ja gynella kaynti taalla on aina ihan oma seikkaulunsa, joten yleensa saastan sen Suomen reissuille! Siksi paatin kaantya taman keskustelu palstan puoleen...

Mistahan tama voisi johtua..? Kauhu kuvat jo tietysti kummittelevat mielessa kasvaimista ja syovasta... Vai onko kyseessa vain virtsaputeken tulehdus? Vai voiko klitoris jotenkin tulehtua ja aiheuttaa ainaisen vessa hadan?
Onko kenellakaan ollut vastaavanlaisia oireita?
Olen kaikesta avusta/kommenteista kiitollinen!

et
Kuulostaa ihan virtsatietulehdukselta. Se kannattaa hoitaa ennenkuin yltää munuaisiin asti.

Yleislääkäri voi määrätä antibiootin, kun virtsa on testattu.

Et kerro, missä maassa asut. Jossain voi saada suoraan apteekista antibiootit, jos uskaltaa niitä hakuammunnalla syödä.

Antibiootit auttavat muutamassa päivässä. Lääkäriin pääsyä odotellessa kannattaa juoda runsaasti ja mikäli mahdollista nauttia puolukoita ja karpaloita.

Ulkomailla asuva
Kiitokset vastauksesta!

Virtsatietulehdusta toki aluksi epailin ja ensioireitten ilmaannuttua menin apteekkiin hakemaan ilman reseptia saatavia laakkeita. Ne ovat auttaneet ennen. Oireet eivat kuitenkaan talla kertaa vahentyneet lainkaan. Pain vastoin, vessassa saa juosta taukoamatta.

Kuten jo sanoin kipuja tai kirvelya ei ole ollenkaan, jotka aina ennen ovat kuuluneet taudin kuvaan. Voiko tama tulehdus tulla kivuttomanakin???

Yleislaakarille paasen muutamassa paivassa, joten noudatan neuvoasi siihen asti ja juon runsaasti karpalo mehua. Epailen tosin, etta he vaivautuvat ottamaan virtsatestia..

Vaikka puhutaan hyvinvointivaltiosta, laakarit taalla eivat ylla Suomen tasoa lahellekkaan. Ikina ei tutkita tai oteta testeja. Laakari ei yleensa edes koske potilaaseen niinkuin Suomessa. Jos on kurkku kipea ei tunnustella rauhasia tai edes kunnolla kurkisteta suun sisalle vaan automaattisesti maarataan antibiootteja.

Oli kyseessa allergia, yska, nuha tai mika muu vaiva tahansa parannuskeinona on aina ensin antibioottikuuri tai kaksi. Jos oireet eivat kuukauden paasta ole havinneet, niin sitten ruvetaan tukimaan vahan paremmin! Suomen terveydenhuoltopalvelut siis kunniaan!

Yhteistyössä