Tulehdusarvoista tietävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
eli ei siis todellakaan mitään hätää jos voivat olla jopa 500... Kun ei ne mitään kuuriakaan määrännyt, sanoivat että virustartunta jos ei ton suuremmat tulehdusarvot.

Noin se menee. Bakteerit nostavat yleensä useilla kymmenillä. Antibiootit auttavat bakteereihin mutta saattavat jopa hidastaa virustautien paranemista.

Alkuperäinen kirjoittaja rv39:
Miehellä oli crp 148 kun hänellä todettiin syöpä. Hämmästyttävän vähän minusta siihen nähden, että tässäkin ketjussa näkee miten korkeita toisilla on ollut jostain muista jutuista. Pernakin hänellä oli kuitenkin suurentunut moninkertaiseksi.

Miehesi crp ei ollutkaan bakteeri- infektiosta peräisin. Se nostaa serppiä eniten (toiseksi eniten syöpätaudit ja sitten virustaudit).

Just olen töissä ka katsoin tuolta meidän labroista - CRP:n viitearvoa on laskettu niin, että entisen 10 sijaan se on nykyisin 3.
Meillä on ollut potilailla crp yli 300 ja silloin on mennyt antibiootti lihakseen tai suoneen.

Miusta tuo 20 on vain lievästi koholla.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva sh:
no kyllä on tulehdusarvot koholla.
normaalit ovat 0-2

meidän pojalla kun oli paha suolistotulehdus ja kuume niin oli arvot 50:ssä.
olen kkuullut että jollain jopa 200 voi olla

..mutta siis koholla ovat
kuume on hyvä juttu, ajaa bakteerit pois elimistöstä

Normaali on alle 10. Itsellä korkein tulehdusarvo ollut 499... :whistle:

ahaa no näin meille kertoi opettajamme joka sairaanhoitajana työskennellyt 35vuotta myöskin.. että normaalit on 0-2. että siltä pohjalta vastasin ;) voipi olla että väärässä oon
meidän pojalla kun oli tulehdusarvot 50 niin sairaalahoidossa oli. kai se riippuu vähän mikä on..

Mulle on sanottu, että normaali on alle 10. Itse olin kans sairaalassa, kun oli tulehdusarvo noin korkealla ja hemoglobiini oli vain 69.

Jospa tuleva sh puhuu leukkareista ja muut CRP:stä...

Mä en oo millää tavalla kipee. Viimeviikolla kun soitin kokeiden tuloksia, mun tulehusarvot oli ollu 42 mutta sairaanhoitaja sano että ihan normaalia?!

No, onneksi tänään soittaa neurologi ja yleislääkäri, pitää kysyä.

21 on lievästi koholla, esim. vatsataudissa tai virustaudissa kohoaa juuri tuon verran, ei siis mitään hätää. Jos olisi bakteeritulehdusta niin olisi korkeampi.

Niin siis CRP on C-reaktiivinen proteiini, jonka pitoisuus nousee monissa akuuteissa tilanteissa, joita virustulehdukset, bakteeritulehdukset, muut tulehdukset(infektiot), inflammaatiot, syövät, ja muut akuutit tilanteet elimistössä. Usein on jonkun verran aina koholla virustaudeissa (joitakin kymmeniä) ja bakteeritulehduksissa sitten yli sadan luokkaa. Kovissa bakteeritaudeissa joissa verenmyrkytys mukana, on useita satoja, ja silloin potilas yleensä on aina iv-tai im-antibiootilla (suonensisäinen tai lihakseen pistettävä).
Se, onko normaali 0-2 tai 10, on marginaalista, joka tapauksessa niin alhainen ettei vaadi toimenpiteitä. kuten ei tuo 21kään, etenkään jos virustaudista kyse (oireet jne sopii)

Itselläni mitattiin eilen tulehdusarvot, jotka olivat 189. Mitään vakavia oireita ei ole ollut, vähän vatsa sekaisin ja yleistä pahaa oloa. Kotona olen ollut koko ajan, kuumettakaan ei ole ollut pariin päivään. Huomenna uudestaan verikokeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
eli ei siis todellakaan mitään hätää jos voivat olla jopa 500... Kun ei ne mitään kuuriakaan määrännyt, sanoivat että virustartunta jos ei ton suuremmat tulehdusarvot.

Tulehduksessa se arvo on kohonnut, mutta voi se johtua muustakin silti, katsos:
"CRP:n rooli elimistössä on osana luontaista immuniteettia ja vierasaineiden eliminointimekanismia. CRP on klassisen komplementtijärjestelmän aktivoija ja edistää vierasaineiden opsonisaatiota ja fagosytoosia."

Alkuperäinen kirjoittaja myrkytysoiretta?:
"CRP:n rooli elimistössä on osana luontaista immuniteettia ja vierasaineiden eliminointimekanismia. CRP on klassisen komplementtijärjestelmän aktivoija ja edistää vierasaineiden opsonisaatiota ja fagosytoosia."

Solunerissä kerrottiin tämä:

"Selkärankaisissa yleiseen immuunivasteeseen kuuluu ns. komplementtijärjestelmä,
joka käsittää joukon maksan tuottamia, veressä ja kudosnesteessä esiintyviä liukoisia proteiineja.

Komplementtijärjestelmän aktivoijina voivat toimia mikrobien pintaan sitoutuneet vasta-aineet (ns. klassinen reitti),
bakteerien soluseinään sitoutuneet lektiinikompleksit (ns. lektiinireitti)
tai patogeenin pintamolekyylit (ns. vaihtoehtoinen reitti).

Komplementtijärjestelmän varhaiset entsyymit ovat proentsyymejä,
jotka aktivoituvat tietyssä järjestyksessä proteolyyttisten katkaisujen seurauksena.

Koska jokainen aktivoitunut entsyymi aktivoi suuren määrän uusia entsyymejä, komplementtijärjestelmä toimii voimistuvana proteolyyttisenä kaskadina.

Komplementtijärjestelmä auttaa tuhoamaan patogeenisiä mikro-organismeja hajottamalla niitä proteolyyttisesti (lysis), tehostamalla fagosyyttisolujen toimintaa sekä stimuloimalla adaptiivisen immuunijärjestelmän toimintaa."

no kyllä on tulehdusarvot koholla.
normaalit ovat 0-2

meidän pojalla kun oli paha suolistotulehdus ja kuume niin oli arvot 50:ssä.
olen kkuullut että jollain jopa 200 voi olla

..mutta siis koholla ovat
kuume on hyvä juttu, ajaa bakteerit pois elimistöstä

Normaali on alle 10. Itsellä korkein tulehdusarvo ollut 499... :whistle:

Ja miehellä oli tossa vähän vailla 300...mut oli se kipeäkin. Ja antib.tipassa.

..oli vain 21 arvot, ja Ouluun me lähettiin osastolle kolmeksi yöksi tippaan ja munuais ultraan, joten kannattaa kysellä ennemmin sairaalasta kuin täältä, arvot heittää niin laidasta laitaan ja joka ihminen on erinlainen eri sairauksien kanssa

Näin kuriositeettina, minulla oli reilu vuosi sitten todella paha infektio/tulehtunut haavauma/paise ja tulehdusarvot nousivat yli 500n, kävin 2 kertaa lääkärissä, ensimmäisellä kerralla sain vain antibioottikuurin, ja toisella kerralla puhjennut haava leikattiin auki ja puhdistettiin.

Lääkärikäynneillä oli väliä noin viikko. Viikon aikana minulla oli kuumetta 39-41 välillä, ja päivässä meni paketti jotain särkylääkettä(vain tämä tietty särkylääke otti kivun ja kuumeen pois, buranat/aspirinit eivät tehneet mitään. Taisi olla... ibusal?)

Olen tässä miettinyt että olinkohan lähellä kuolemaa? Viimeinen ilta ennen kuin lähdin aamulla lääkärivisiitille toistamiseen oli todellista helvettiä, eikä kipulääkkeet enään auttaneet yhtään. Matkalla lääkäriin paise puhkesi ja kaikki kivut katosivat samantien. Lääkärissä sain sitten vahvan antibioottikuurin sekä jotain kolmiokipulääkettä.

Normaali on alle 8 joten hieman koholla on. Yli 200 arvoihin vaaditaan iv-antibiootti (siis suonensisäinen). Meillä olli muutamalla asiakkaalla melkein 300 eikä ihmekyllä oo kuollu siihen (Kyseessä siis terminaalivaiheessa olevista dementikoista)

ahaa no näin meille kertoi opettajamme joka sairaanhoitajana työskennellyt 35vuotta myöskin.. että normaalit on 0-2. että siltä pohjalta vastasin ;) voipi olla että väärässä oon
meidän pojalla kun oli tulehdusarvot 50 niin sairaalahoidossa oli. kai se riippuu vähän mikä on..

Meillä ei labratulokset edes näytä alle 5 tuloksia. Sillon vaan lukee, että crp alle 5. Ja tosiaan puhutaan satasista silloin kun on paha tulehdus, keuhkokuumeessa monesti käy yli 300:n ja parhaimmillaan olen nähnyt, että crp on yli 600, mutta tämä on jo hyvin harvinaista.

21 on koholla, mutta jos se ei siitä korkeammalle nouse niin en todellakaan huolestuisi. Jos taas on nousu suuntainen eli pari päivää sitten 20, sen jälkeen vaikka 60 niin sitten rupeaisin jo lapsen kohdalla hieman huolestumaan.

Eihän vastasyntynyttä voikaan päästää sairaalasta ennenkuin on crp laskenut normitasolle. Luoja mitkä hoitovirhesyytteet siitä sais kun tuliski komplikaatioita kotiuttamisen jälkeen.
Yllättävän harva tuntuu tietävän mitkä on normaalit arvot tai mitä ne tarkoittaa jos on koholla. Lääkäriltä saa kysyä jos ei tiedä.
Ja tuo jonku sairaanhoitaja kaveri ei kyllä tainnut tietää yhtään mistä puhui jos kertoi että crp normaaliarvo on 0-2. XD Kyllä meistä on moneksi!

Yhteistyössä