tulehdus?

• Viestiketjun aloittaja minttu
  • Ensimmäinen viesti
minttu
Kävin jokin aika sitten papa-kokeessa ja tuloksista näkyi että mulla olis joku tulehdus. Ei kuitenkaan mitään oireita ollut, eikä mitään tulehduksia ole ollut koskaan ennen.
Nyt sitten kuukautiset on venyneet pitkiksi. Soittelin jo terveydenhoitajalle missä kävin ehkäisyasioissa aikaisemmin. Heiltä ei lääkäriaikaa saa vaan pitäisi tilata normaali tk-aika, joten en pääse lääkäriin vielä ainakaan kahteen viikkoon.
Tämä terveydenhoitaja suositteli hakemaan apteekista itsehoitolääkkeen (emätinpuikkoja) hiivatulehduksen hoitoon. Kuvailin hänelle oireet ja sanoin ettei koskaan ole ollut siis tulehduksia eikä tässäkään muita oireita kuin nyt siis pitkittynyt kuukautisvuoto. Terkkari sanoi kuitenkin ettei siitä kuurista ole haittaakaan ja että sitä lääkärikin ensiksi määräisi.
No nyt hain sitten kuurin, ja eikös paketissa lue että sitä ei saa käyttää jos on ensimmäinen tulehdus ja lääkäri ei ole sitä todennut.
Mitähän ihmettä tässä nyt tekisi?
Ja sitten vielä, ehkäisynä on rinkula. Tehoaako rinkula ollenkaan jos se lilluu emättimessäni noiden emätinpuikkojen kanssa kolme yötä? En mä nyt tietysti tässä tilanteessa seksiä harrastaisikaan, mutta meneekö siitä vielä hormonitkin sekaisin...?

et
Olet terveydenhoitajan kanssa keskustellut oireista ja hän on suositellut itsehoitolääkkeen. Käyttäisin sitä. Jos se ei tehoa, niin oireet ovat olemassa, kun menet lääkärintarkastukseen. Mitään vahinkoa ei tapahdu. Tärkeintä on se, että menet sinne lääkärille.

Voithan apteekista kysyä siitä rinkulasta ja lääkkeestä. Toki rinkulapakkauksessa ja lääkepakkauksessa voi olla jommassa kummassa tai molemmissa asiasta maininta.

Lilluuhan se ehkäisyrengas välillä spermankin seassa ;)

minttu
Käytin sitten ne itsehoitolääkkeet eikä ollut mitään vaikutusta. Sain ajan lääkäriin ja sieltä kaksi erilaista antibioottikuuria. Ja ohjeen ottaa rinkula pois vaikka oli ollut vasta 2 viikkoa sisällä.
Mutta ei lääkäri osannut sanoa mitä tuo voisi olla, kai nuo kuuritkin on hakuammuntaa. Toinen antibiootti on kai ""tavallinen"", toinen tappaa hapettomassa tilassa eläviä bakteereita.
Onko kenelläkään muulla ollut tällaista tulehdusta? Siis että veristä/ruskeaa vuotoa tulee viikkokaupalla, mutta ei mitään kipuja tai kutinoita.
En huomannut lääkäriltä kysyä, mutta mun järkeni sanoo että eikö se tulehdus täydy olla kohdunkaulassa tai kohdussa kun vuoto on veristä, eli ei olisi emätintulehduksesta kyse.
Kertokaa kokemuksia vastaavista!

tox
minulla on ollut rusehtavaa vuotoa ja välillä veristäkin. Valkovuodon mukana tulee verta, se on kellertävää - välillä klimppejäkin, tai sitten valkovuoto on täynnä ruskeaa mömmöä. Vuotoa tulee aina vähitnään sen verran, että se likaa pikkuhousut, joten on pakko käyttää siteitä.

Minulla kuitenkin hoidetaan kuukautishäiriötä. Aikaisemmin oli vain pari 7:n päivän ""taukoviikkoa"" jolloin ei tullut vuotoa.
Nyt kun sain Cerazettea, häiriö palasi, mutta toivon niiden lopulta auttavan.

sama täällä.
Oletkin jo varmaan siellä lääkärissä käyny uudelleen, olisi mielenkiintoista tietää miten kävi? Mulla nimittän oli sama tilanne tossa kuukausi sitten; papassa todettiin tulehdus, mutta ei oireita. Lääkärin kanssa sitten sovittiin että en ala turhaan syömään antibiootti kuuria, josta tulisi mahd muita haittavaikutuksia. Sen sijaan hiivatulehdus on aina sellainen, missä kyllä on oireitakin, ei siksi pidä turhia alkaa syömään myöskään hiivalääkkeitä. Bakteereita on voinut kulkeutua emättimeen esim seksin myötä, ja ne voivat esim kuukautisvuodon myötä poistua.... Itse olen kylläkin kärsinyt pitkistä vuotojaksoista jo vuosia....

minttu
En ole vielä uudelleen käynyt lääkärissä. Toinen antibioottikuuri on vielä kesken ja koska poistin sen rinkulan niin tuli kuukautiset. Saa nyt nähdä loppuuko ne koska vai jatkuuko vuoto taas.
Parin viikon päässä mulla on varattuna lääkäriaika muusta syystä, jos vuoto jatkuu vielä silloin niin voin valittaa siitä siinä samalla.

minttu
Nyt näyttäisi siltä että olen parantunut! Menkat loppui lauantaina eikä sen jälkeen ole tullut enää sitä ruskeaa vuotoa. Jes! Aloinkin olla jo aika epätoivoinen sen kanssa. Vieläkään en siis tiedä mikä se tulehdus oli ja oliko se sitten kohdunkaulassa, kohdussa vai emättimessä. Pääasia että vuotoa ei enää ole. Antibiootit siis taisivat tepsiä.

¤
Taikka sitten kun poistit rinkulan. Se on saattanut kerätä bakteereita ja aiheuttaa tulehdusta ja siksi vuotoa. Kerran sen poistettua vuoto loppui, vaikka söitkin kuurin.

Hyvä että loppui

Yhteistyössä