tulehdus pippelissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Airi

Vieras
Meidän pojan pippeli on tulehtunut ja äidistä tuntuu kamalalta. Se tuli punaiseksi ja vähän turvonneeksi viimeyönä. ilmeisesti sieltä esinahan alta. Tänään aamulla yritin sitä vähän putsata lämpösellä, kertaalleen keitetyllä vedellä. Onko kokemusta mitä sen kanssa tehdään. Tänään on sunnuntai eikä oikein voi neuvolaankaan soittaa. Sit onko mulla mennyt jotain ohi..Miten tuon pippelin puhtaudesta tulisi yleensä huolehtia.. mulla oli käsitys että ei tarvi mitään erityistä tehdä vaan huuhtelu pesu ihan pyllypesun yhteydessä. Ei mun käsityksen mukaan pitäis mitään ainakaan sörkkiä sieltä syvemmältä. Ilmeisesti siihen ei satu koska poika antaa siihen koskea hermostumatta. Aikuisilla olen kuullut tuollaisiin vaivoihin laitettavan silmätippoja. Nyt kuitenkin huolehtia vain puhaudesta vaihtaa vaippaa usein ja putsailla sitä lämpöisellä vedellä.

Joo pienen vauvan pippeliä ei tarvitse lähteä sen kummemmin putsaan. Huuhtelu päällisin puolin riittää. Kylvyssäkin se puhdistuu kun vedessä likoaa.

Ota huomenna yhteyttä neuvolaan/lääkäriin. Siihen asti huuhtelet ja vaihdat vaippaa riittävän usein. Ilmakylpykin voisi helpottaa, niin ettei vaippa haudo koko aikaa tulehtunutta pippeliä. Ei varmaan nyt kannata sitä lähteä sen kummemmin putsaileen.

Pippelin pesuksi riittää ihan suihkuttelu. Siinä vaiheessa kun poika osaa jo itse vähän sitä nahkaa liikuttaa (yli 2v) voi vähän varovasti koettaa vetää nahkaa taaksepäin ja suihkuttaa vedellä. Joskus 6-7 v esinahka alkaa liikkua sitten paremmin.

Meitin poitsulla oli jokin aika sitten (n. 8kk) tuota tulehdusta. Neuvolassa neuvottiin suihkuttelemaan usein ja ilmakylpyileen useaan kertaan. Kaikenlaiset rasvat kiellettiin koska ne ns. tukkeuttavat pippelin ilmansaantia. Jos tosiaan tuo tulehdus menee pahaksi, tohtorskan kirjoittamat silmatipat on apuna vaivaan.

Muuten ihan hyvät neuvot, mutta kyllä tulehtuneen pippelin terskaa kannattaa venyttää taaksepäin, jotta tulehtunut ihoalue sasadaa putsattua ja mahdollisesti lääkittyäkin. Betadine on hyvä, se ei kirvele. Rasva hautoo vain lisää.

Sinne nahkapoimuun tulee tulehduseritettä, ikäänkuin juustomaista valkoista töhnää, ja se pitäisi saada pestyä pois. Silloin tulehdus paranee pian. Pienillä pojilla esinahka on usein tiukahko, silloin tulehdus tulee herkästi.- Hoidettu on.

Siis ei saa venyttää. Oma poikani sai myös tulehduksen pippeliinsä ja lääkäri neuvoi aseeksi istumakylpyjä+ huolellinen kuivaus, ilmakylpyjä sekä esim niin että pumpulitollo kastellaan Septidin liuoksella ja siitä puristetaan lämmennyttä liuosta esinahan alle, pumpulipuikkoon otetaan hiven Bebanthen voidetta ja pyöräytetään esinahan reiästä sisään. Me saatiin kyllä lääkärin määrämänä Fucidin salvaa jota käytettiin. Lääkäri nimenomaan kielsi kaikki venytykset ja vanutukset. Niistä kuulemma seuraa vaan mikroskooppisen pieniä haavaumia jotka myöhemmin arpeutuu ja aiheuttaa vaan lisää hankaluuksia. Luonto hoitaa esinahan venytykset itse mm. siten että ihan pienellekin pojalle tulee erektio. Yksi tulehdus oli ja heti kun alkoi näyttämään siltä että pippelin pää punottaa aloitettiin hoitotoimiet.

Siis ei saa venyttää. Oma poikani sai myös tulehduksen pippeliinsä ja lääkäri neuvoi aseeksi istumakylpyjä+ huolellinen kuivaus, ilmakylpyjä sekä esim niin että pumpulitollo kastellaan Septidin liuoksella ja siitä puristetaan lämmennyttä liuosta esinahan alle, pumpulipuikkoon otetaan hiven Bebanthen voidetta ja pyöräytetään esinahan reiästä sisään. Me saatiin kyllä lääkärin määrämänä Fucidin salvaa jota käytettiin. Lääkäri nimenomaan kielsi kaikki venytykset ja vanutukset. Niistä kuulemma seuraa vaan mikroskooppisen pieniä haavaumia jotka myöhemmin arpeutuu ja aiheuttaa vaan lisää hankaluuksia. Luonto hoitaa esinahan venytykset itse mm. siten että ihan pienellekin pojalle tulee erektio. Yksi tulehdus oli ja heti kun alkoi näyttämään siltä että pippelin pää punottaa aloitettiin hoitotoimiet.

voi nahkaa venyttää ja liikuttaa kannattaa vaan käyttää ruokaöljyä joka liukastaa ja näin ei aiheudu vahinkoa, pesun ja putsauksen jälkeen sivele 50/50% lla etikka vesi seoksella estää tulehtumiset jatkossa. Fakta ja varma vanha niksi

Viimeksi muokattu:
Tää netti on siitä kamala paikka, kun täällä annetaan myös täysin vääriä tietoja. Tarkistakaa nyt ainakin neuvolasta soittamalla hoito-ohjeita ennen kuin teette mitään väärää, jos ei ole lääkärin ohjeita saatavana!!!

Muistakaa, että vauva on sellainen "kapine", jota voidaan hoitaa myös erittäin alkeellisissa oloissa esim. kehitysmaissa ilman mitään etikka/ruokaöljy -viritelmiä. Pikkupojan esinahkaa ei tarvitse venyttää ihan samoin kuin pikkutytön vaginaan ei tarvitse koskea. Jos siellä jotain likaa on, niin ne tulevat kyllä sieltä pois normaalilla kylpemisellä.

Jos pojan pippeli alkaa punoittamaan, niin vaippa pois hautomasta ja enemmän ilmakylpyjä. Jos nyt jotain haluaa käyttää, niin talkkia voi käyttää, koska se sitoo kosteutta. Kun olet parina päivänä antanut pojalle kunnolla ilmakylpyjä, niin huomaat kyllä ihan itsekin, että punoitus häviää.

Yhteistyössä