Tulehdukset pelottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna_31
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna_31

Vieras
Hei,
Olen raskaana viikolla 9:n. Minua on alkanut valtavasti pelottamaan erilaiset tulehdukset. Tiedän että virtsatientulehdukset ja muut voivat aiheuttaa keskenmenon. Pelottaa että en havaitse näiden tulehdusten oireita riittävän ajoissa tai jos ne ovat oireettomat. En ole koskaan sairastanut tietoisesti virtsatientulehdusta ja nyt pelottaa että en tunnista oireita. Miten tulehdukset teillä on ilmenneet? Entä hiiva, nyt raskauden aikana valkovuoto on muutenkin runsasta, erotanko hiivan selvästi vai pitää itseä alkaa tarkkailemaan entistä tarkemmin?

Moi,
onnea raskaudestasi. Virtsatulehdus voi toki olla oireetonkin, mutta usein sen kyllä huomaa. Itsellä ainakin runsasta kirvelyä pissatessa ja vaikka on hätä, niin mitään ei tule, lisäksi polttelevaa kipua vatsassa. Voi tietysti soittaa neuvolaan ja pyytää että ottavat virtsatestin, se tehdään yleensä joka neuvolakäynnillä, eli ei varmasti ole mikään ongelma. Myös terveyskeskukseen voit mennä. Jos eivät muuten päästä, niin vaikka huijaat, että on oireita. Hiivasta en osaa sanoa, kun ei ole koskaan ollut. Yritä unohtaa pelkosi, vaikka se vaikeaa onkin. Hyvää jatkoa :)

Kyllä sä huomaat jos sulla on noi tulehdukset. Tai aika harvinaislaatuinen olet, jos nuo jää huomaamatta. Virtsatietulehduksessa pissiminen kirvelee ja polttaa. Tuntuu että rakko on täysi, vaikka siellä ei oikeasti ole kuin pieni liru ja se juoksuttaa vessassa vähän väliä. Jos virtsatietulehdus huolestuttaa jo etukäteen, niin syö paljon c-vitamiinia sisältäviä hedelmiä ja marjoja. Karpalot ja puolukka ovat hyviä virtsatietulehduksen estäjiä ja parantajia.

Hiiva tekee valkovuodon runsaammaksi ja voi tehdä siihen kokkareita. Ja yleensä kyllä kutinasta tietää, että on hiiva päällä. Jos tuota haluat ehkäistä, niin älä syö hurjasti sokerisia juttuja, ne voivat villiinnyttää hiivan. Huolehdi puhtaudestasi, mutta älä liikaa! Liiallinen pesukin voi järkyttää tasapainon.

Ei sun tarvitse tarkkailla itseäsi tarkemmin. Oletettavasti teet sen ihan huomaamattasikin. Ja tosiaan, nuo tulehdukset kyllä tunnistaa.

Minulla on aina tullut "oireettomina" virtsatietulehdukset, tai paremminkin ilman kirvelyä ja muita ihan pissaamiseen liittyviä vaivoja. Vatsakivuista ne on huomattu ja hoidettu aina pois.

On totta, että raskausaikana herkemmin voi niitä saada, mutta jos sinulla ei aiemmin ole ollut, niin en olisi turhaan huolissani vielä. Itselläni on pitkä historia virtsatietulehduksista, jo alle kouluikäisestä olin kierteessä. Ainoa oire oli vatsakivut, niin nytkin, tiedän että tulehdus s a a t t a a olla päällä jos supisteluttaa.

Esikoiseni syntyi ennenaikaisena ja silloin minulla oli tulehdus tietämättäni päällä. Seuraavissa raskauksissa pissaa on paitsi tikutettu, viety myös säännöllisesti viljelyyn labraan. Tikkutesteissä oma tulehdukseni ei ole valitettavasti näkynyt, mutta viljely on tarkka.

Tietysti parhaani mukaan yritän "vältellä" tulehduksen saamista. En käy uimahallissa enkä kylpylässä raskausaikana, syön puolukkaa ja juon karpalomehua jne...

Neuvolasta saat varmasti lähetteen labraan viljelykoetta varten kun vain kysyt, jos siltä tuntuu. Turhaan ei kannata huolehtia kuitenkaan, jos olet perusterve. Ei ne tulehdukset käsittääkseni ihan tyhjästä synny jos ei ole alttiutta ennestään.

Meillä neuvolassa otetaan kaikilta viljely alkuraskaudessa ja ainakin pari kertaa raskauden aikana, vaikkei mitään oireita olisikaan. Mulla virtsatietulehdus oireili rv 15 paikkeilla supisteluina ja pienoisena alavatsakipuiluna. Nyt taas rv 39 selvisi, että mulla on myös streptokokki, en tiedä mistä asti ollut, mutta ei ole aiheuttanut mitään oireilua. Synnytyksessä sitten kuulemma tarvii laittaa antibioottitippa, ettei vauva saisi tartuntaa.

Yhteistyössä