Tuleekohan karenssi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kieltäydyin nyt toista kertaa työvoimatoimiston tarjoamasta työpaikasta, ja syynä molemmilla kerroilla sama, eli puuttuvat kulkuyhteydet. (yli 20 km suuntaansa, minulla ei autoa eikä työpaikalle julkista liikennettä ainakaan tarpeeksi aikaisin aamulla).

Luulisi tuon olevan aika pätevä syy kieltäytyä, että työpaikalle ei pääse, mutta tiedä sitten miten työkkärissä suhtautuvat.

Hankala tilanne, riippuu varmaan työkkärin tulkinnasta. Valitettavasti karenssia saattaa jopa tulla, koska joko siellä katsotaan, että "et ole työmarkkinoiden käytettävissä" tai että hakijan velvollisuus on itse järjestää kulkeminen työpaikalle.

Millainen tilanne tuo on - onko työpaikka mahdottomassa paikassa vai asutko itse syrjäisellä seudulla? Jälkimmäisessä tapauksessa luulisi karenssin tulevan helpommin. Jos työpaikka sijaitsee oikeasti mahdottomassa paikassa tai mahottomien yhteyksien päässä, voisi ajatella, ettei se ole ainakaan sen työnhakijan vika. Eri asia sitten, miten työkkäri tulkitsee.

Noissa tilanteissa kannattaisi varmaan vaikuttaa kiinnostuneelta ja sanoa vaikka, että kulkuyhteyksiä ei ole, mutta että voisit kysyä työpaikasta, voisiko työn ottaa vastaan vasta sitten kun olet saanut hommattua ajokortin ja auton. Näin ollen et olisi kieltäytynyt ja olisit päinvastoin ilmoittanut halukkuutesi ottaa paikka ja ehdottanut ratkaisua kulkuyhteyksien puuttumiseen - jolloin sinua ei voitaisi syyttää työhaluttomuudesta. Lopputulos tulisi olemaan kuitenkin se, että työpaikka tuskin jäisi odottamaan minkään autokoulun käymistä, eli et tulisi valituksia. Ja jos karenssi tuossa tapauksessa silti tulisi, se saattaisi kumoutua valitusreittiä pitkin. Ehkä. Omakohtaista kokemusta näistä ei kyllä ole.

Hankala tilanne, riippuu varmaan työkkärin tulkinnasta. Valitettavasti karenssia saattaa jopa tulla, koska joko siellä katsotaan, että "et ole työmarkkinoiden käytettävissä" tai että hakijan velvollisuus on itse järjestää kulkeminen työpaikalle.

Mielenkiintoista. Voiko siis työkkäri oikeasti vaatia, että työpaikalle kuljetaan taksilla, ja mitenköhän se sitten onnistuisi, kun ei minulla kuitenkaan olisi varaa maksaa niitä taksimaksuja

Millainen tilanne tuo on - onko työpaikka mahdottomassa paikassa vai asutko itse syrjäisellä seudulla? Jälkimmäisessä tapauksessa luulisi karenssin tulevan helpommin. Jos työpaikka sijaitsee oikeasti mahdottomassa paikassa tai mahottomien yhteyksien päässä, voisi ajatella, ettei se ole ainakaan sen työnhakijan vika. Eri asia sitten, miten työkkäri tulkitsee.

Asun itse kaupungissa ja työpaikka on toisessa kaupungissa. Ongelmana vaan on se, että päivän ensimmäinen bussi tai juna on perillä vasta yhdeksältä, ja töissä pitäisi olla kello 6 aamulla.

Noissa tilanteissa kannattaisi varmaan vaikuttaa kiinnostuneelta ja sanoa vaikka, että kulkuyhteyksiä ei ole, mutta että voisit kysyä työpaikasta, voisiko työn ottaa vastaan vasta sitten kun olet saanut hommattua ajokortin ja auton. Näin ollen et olisi kieltäytynyt ja olisit päinvastoin ilmoittanut halukkuutesi ottaa paikka ja ehdottanut ratkaisua kulkuyhteyksien puuttumiseen - jolloin sinua ei voitaisi syyttää työhaluttomuudesta. Lopputulos tulisi olemaan kuitenkin se, että työpaikka tuskin jäisi odottamaan minkään autokoulun käymistä, eli et tulisi valituksia. Ja jos karenssi tuossa tapauksessa silti tulisi, se saattaisi kumoutua valitusreittiä pitkin. Ehkä. Omakohtaista kokemusta näistä ei kyllä ole.

Muuten hyvä, paitsi että minulla ei ole varaa ostaa sitä autoa.

Mielenkiintoista. Voiko siis työkkäri oikeasti vaatia, että työpaikalle kuljetaan taksilla, ja mitenköhän se sitten onnistuisi, kun ei minulla kuitenkaan olisi varaa maksaa niitä taksimaksuja

Asun itse kaupungissa ja työpaikka on toisessa kaupungissa. Ongelmana vaan on se, että päivän ensimmäinen bussi tai juna on perillä vasta yhdeksältä, ja töissä pitäisi olla kello 6 aamulla.

Muuten hyvä, paitsi että minulla ei ole varaa ostaa sitä autoa.

Ongelma on varmaan se, että työkkäri tietää kyllä, että osa työpaikoista on joillekin hakijoille mahdottomia, mutta sitä ei kiinnosta. Työkkäri voi siis todeta vain, että "sinun on itse järjestettävä kulkeminen työpaikalle". Se voi tarkoittaa taksia, polkupyörää, kimppakyytiä tai työpaikan lähistölle muuttamista. Älyttömiähän nämä ideat ovat 20km:n työmatkassa, mutta työkkäri ei aina/useinkaan katso asioita sen hakijan kannalta.

Ideani olikin tuossa auto-jutussa se, että ei se työpaikka jää sinua odottamaan. Eli et saisi paikkaa. Ja jos sanot, että selvität mahdollisuutta saada ajokortin ja auton, on se eri asia kuin että oikeasti ostaisit. Ei työkkäri voi velvoittaa ostamaan autoa, eikä varsinkaan, jos ihmisellä ei ole varaa.

Vähän huono juttu, että työkkäri tarjoaa noin aikaisin alkavia töitä nimenomaan eri kaupungissa asuville. Luulisi, että sieltä työpaikan kaupungistakin olisi joku työtön voinut löytyä siihen työhön. Nuo voivat olla myös työkkärin järjestämiä ansoja: jallitetaan ihminen karenssiin tarjoamalla jotain mahdotonta työpaikkaa, ja sitten valitus ei mene läpi kun todetaan, että hakijahan voisi muuttaa toiseen kaupunkiin työn takia. Siinä ei kiinnosta yhtään, vaikka muu perhe olisi toisella paikkakunnalla ja lapset kävisivät vaikka koulua. Tai muutenkaan. Vähän kuulostaisi karenssiansalta tuollaisen työn tarjoaminen, jos heillä kerran on jo tiedossa, ettei sinulla ole autoa käytössäsi.

Kakskyt kilsaa suuntaansa?

Fillarilla aluksi ja sit onkin jos rahaa hankkia mopo tai auto. Talvella tuo ei tietenkän toimi mutta jos duuni alkaa nyt iin hyvin ehtii tienata ja ostaa ennen pakkasia.

Riippuen työpaikasta ja elämäntilanteestasi, on monesti ihan kohtuullista olettaa, että ihminen on valmis muuttamaan työpaikan perässä. Jotenkin ihmisissä vain asuu lujasti se usko, että jokaisella on oikeus valita missä asuu, ja kaikki palvelut ja työpaikat on vain tuotava sinne.

Mutta jos tilanteesi on sellainen, että muutto ei ole järkevää, niin helpommalla pääset, kun vain haet työpaikkaa. Tuskin ne sinua siellä palkkaavat, kun kerrot, ettet ikinä ennätä ajoissa töihin.

Fillarilla aluksi ja sit onkin jos rahaa hankkia mopo tai auto. Talvella tuo ei tietenkän toimi mutta jos duuni alkaa nyt iin hyvin ehtii tienata ja ostaa ennen pakkasia.
Hyvä ehdotus tämäkin. Samalla saa kuntoiltua ja joku köytetty skootteri ei paljoa maksa. Riippuen leveysasteista, sillä putputtelee pitkälle syksyyn.

Jaa että 40km pyöräilyä/kävelyä päivässä ja sitten vielä pitäisi jaksaa tehdä fyyisesti suht raskasta työtä se 7 tuntia päivässä. Voin rehellisesti myöntää, että en ole se erittäin huippukuntoinen ihminen, joka tuohon pystyisi. (Moniko oikeasti olisi valmis tuollaiseen urakkaan, kysynpä vaan.)

Jaa että 40km pyöräilyä/kävelyä päivässä ja sitten vielä pitäisi jaksaa tehdä fyyisesti suht raskasta työtä se 7 tuntia päivässä. Voin rehellisesti myöntää, että en ole se erittäin huippukuntoinen ihminen, joka tuohon pystyisi. (Moniko oikeasti olisi valmis tuollaiseen urakkaan, kysynpä vaan.)
Itse kyllä mielelläni poljen tuollaiset työmatkat, mutta itse työ on kyllä etupäässä istumista.

Mutta joo, jos ei huvita/onnistu työmatkat, niin hae paikkaa, ja sano siellä rehellisesti, että et oikeasti kykene töihin ajallaan kulkemaan.

Riippuen työpaikasta ja elämäntilanteestasi, on monesti ihan kohtuullista olettaa, että ihminen on valmis muuttamaan työpaikan perässä. Jotenkin ihmisissä vain asuu lujasti se usko, että jokaisella on oikeus valita missä asuu, ja kaikki palvelut ja työpaikat on vain tuotava sinne.

Mutta jos tilanteesi on sellainen, että muutto ei ole järkevää, niin helpommalla pääset, kun vain haet työpaikkaa. Tuskin ne sinua siellä palkkaavat, kun kerrot, ettet ikinä ennätä ajoissa töihin.

Olisin kyllä valmis muuttamaan, mutta mistäs minä ne muuttamiseen tarvittavat rahat teen ja löydän sen asunnon noin niinkuin tässä nyt ja heti. Ja oletan ainakin,että eipä taida asuntoa löytyä ellei ole varmaa työpaikka.

Huvittavaa miten helposti neuvotaan että muuta lähemmäksi. Tiedättekö ollenkaan miten vaikea on saada vuokra-asunto (oletan että sellaisesta on nyt kyse) ? Ja kuinka paljon rahaa tarvitaan koko ruljanssiin. Mahdollisesti kuukausien takuuvuokrat ja itse muuttokin maksaa. Ja jos jo asuu kaupungissa eikä missään jumalan selän takana niin voisi olettaa että tuollainen matka on täysin pätevä syy olla hakematta tuota työpaikkaa. Tuskin se nyt sentään Suomen ainoa työpaikka on.

Olisin kyllä valmis muuttamaan, mutta mistäs minä ne muuttamiseen tarvittavat rahat teen ja löydän sen asunnon noin niinkuin tässä nyt ja heti. Ja oletan ainakin,että eipä taida asuntoa löytyä ellei ole varmaa työpaikka.

Jos olet mamu, niin sinulle järjestyy hetkessä uusi asunto ja saat päälle vielä muuttorahatkin, mutta jos satut olemaan valkoihoinen kantis, niin sinulle paukahtaa karenssi.

Suosittelen siis hakemaan työpaikkaa. Eivät ne sinua palkkaa, kun kerrot, että pääset aikaisintaan yhdeksäksi töihin julkisten vuorojen takia.

Mitä jos se palkka on niin pieni, ettei siitä voi säästää? Jotenkin tuo duuni kuulostaa minusta sellaiselta kohtalaisen pienipalkkaiselta hommalta.

Olen itse ihan ok-kunnossa oleva normaalipainoinen ja terve ihminen, mutta enpä tiedä jaksaisinko polkea 20km suuntaansa kaksi kertaa päivässä ja vieläpä noin aikaisin, että olisin kuudelta töissä. Aika helvettiä olisi kyllä elämä. Onhan sitä teoriassa mahdollista polkeä fillarilla vaikka 10km, mutta eikö tuollainen mene jo vähän kohtuuttomaksi? Eikö olisi fiksumpaa, että tuollaista työtä tarjotaan jollekin, joka asuu jo valmiiksi sillä paikkakunnalla, eikä haeta josta VR-aikataulujen ulottumattomasta toisesta kaupungista jotain onnetonta autotonta ihmistä tällaiseen työhön. Tuskinpa tuo työ sellainen on, että ap on ainoa, joka sitä voisi tai osaisi tehdä.

Haet työpaikkaa työkkärin mieliksi, kerrot haastattelussa ettet kerkeä aloittamaan töitä kun vasta klo 9 huonojen kulkuyhteyksien takia. He eivät palkkaa sinua, olet hakenut, työkkäri tyytyväinen, ei karenssia.Vai oliko paikka jo varmasti sinun ilman haastatteluja ja muita rituaaleja...

Huvittavaa miten helposti neuvotaan että muuta lähemmäksi. Tiedättekö ollenkaan miten vaikea on saada vuokra-asunto (oletan että sellaisesta on nyt kyse) ? Ja kuinka paljon rahaa tarvitaan koko ruljanssiin. Mahdollisesti kuukausien takuuvuokrat ja itse muuttokin maksaa. Ja jos jo asuu kaupungissa eikä missään jumalan selän takana niin voisi olettaa että tuollainen matka on täysin pätevä syy olla hakematta tuota työpaikkaa. Tuskin se nyt sentään Suomen ainoa työpaikka on.
Kaupungissa kuin kaupungissa 20 km on normaali kaupungin sisäinen työssäkäyntimatka.

• Tykkää
Reactions: m1es ja 0roosa0

Oikeasti ei juuri kukaan. Sitä on vaan kiva ehdotella muille, kun itse voi ajaa autolla töihin kymmeneksi. Jotkut tykkäävät siitä ajatuksesta, että jollain toisella olisi mahdollisimman ankeaa ja että toinen ihminen ajettaisiin ahdistavaan tilanteeseen ja henkisesti ja fyysisesti ihan loppuun.

Kovakuntoiset fillariharrastajat ovat sitten asia erikseen ja muut, jotka syystä tai toisesta tykkäävät pyöräillä säässä kuin säässä. Mutta suurin osa ei itse missään tapauksessa pyöräilisi. Ihmisethän ajavat laiskoina 5km:n matkatkin töihin autolla.

Kaupungissa kuin kaupungissa 20 km on normaali kaupungin sisäinen työssäkäyntimatka.

Vain siinä tapauksessa, ettei sitä tarvitse tehdä pyörällä.

Minä olen hyväkuntoinen ja teen kevyttä työtä. Tykkään pyöräillä välillä 15 km työmatkan, mutta en todellakaan jaksaisi tehdä sitä jokaikinen päivä ja talvella se olisi ihan mahdotonta tietyillä keleillä. Vaatii myös pyörätiet ja suht rauhallisia tieosuuksia, että tuollaista matkaa voi pyöräillä. Ei tulisi kuuloonkaan fillaroida talviloskassa pimeällä ison valtaväylän piennarata pitkin peläten rekkojen alle jäämistä.

Ihmiset käyvät töissä usein nuhaisina ja yskäisinä ja toipilaina kuumetaudin/vatsataudin jälkeen. Ei keneltäkään voi edellyttää sellaisessa kunnolla pyöräilyä päivässä 40 km vaikkapa kaatosateessa tai kovassa pakkasessa.

Eihän tuo 20 km ole matka eikä mikään jos työmatkasta puhutaan. Kyllä jonkinlaisen kulkupelin varmasti pystyy hankkimaan palkasta jota työstä maksetaan.

Eiköhän siinä työpaikan kaupungissa ole ihan riittävästi työttömiä, joille paikkaa voisi tarjota, ettei tarvitse yhtä ihmistä väkisin kiusata 20 km:n pyöräilymatkalla.

Et taida edes ymmärtää, ettei työttömillä ja pienituloiseen työhön menevällä ole varaa sen kummempaan kulkuvälineeseen.

Se ei ole TE-toimiston ongelma vaan työnhakijan.

Kai noissa silti voisi jokin järki olla. Jos työpaikka sattuisi sijaitsemaan saarella, jonne ei ole mitään kuljetusta, niin sitten henkilö saa karenssin, koska hänellä ei ole venettä. Nimenomaan työkkärin pitäisi auttaa työpaikoja ja hakijoita löytämään toisensa, ei etsiä mahdollisimman epäsopivia paikkoja hakijalle, jota voidaan sitten kiusata. Jos tuo ap:n tilanne on oikeasti todellinen, niin onhan tuo todella älytön tilanne.

Yhteistyössä